Drinkbak probleem (automatische drinkbak is eng)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Drinkbak probleem (automatische drinkbak is eng)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:04

Sinds anderhalve week hebben we er een pony bij. Deze pony is op vorige stal gewend geweest met emmers water te krijgen. Nu hebben wij automatische drinkbakken waar het paard geacht wordt met de neus tegen een lepel te duwen. Onze pown snapt dit niet en ook stukjes appel eronder leggen geven niet het gewenste resultaat. Wat dingen uitproberend ben ik er nu achter dat mevrouw schrikt van het water wat er ineens uit spuit. Dat gaat met aardige kracht. Vandaag geoefend door zelf de lepen ingeduwd te houden, heel zachtjes, en dan komt ze wel drinken. Maar ze weigert zelf tegen die lepel te duwen. En zodra je de lepel iets meer induwt schrikt ze zich een hoedje. Ik wil niet met emmers gaan werken, oa vanwege de vorst in de winter en omdat ze op een pensionstal staat. Ze krijgt nu overdag op de wei (9 tot 17) voldoende drinken (ze mest, eet, plast en doet het goed) en ik hoop dat ze die drinkbak gaat snappen. Maar voor het geval van niet:

Zijn er ook drinkbakken die gewoon op zo'n watersysteem aangesloten kunnen worden waarbij er NIET op een lepel geduwd hoeft te worden?
Bij voorkeur dus eentje die zichzelf vult tot een bepaalde hoogte?

Liefst met link naar website :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:07

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:12

Dat probleem ken ik... we hebben de afgelopen maanden een paar nieuwe paarden op stal gekregen, sommige ook tijdelijk. Kenden ook de automatische drinkbak niet. Veel geduld, laten zien, en wij hebben een voordeel dat we op de wei eentje hebben hangen die heel lichtjes gaat en waar het water niet "uit knalt" zeg maar, dat stroomt rustig en maakt amper geluid. Als ze daar de neus in steken hoeven ze niet eens te duwen, het water loopt dan al. Daar hebben een paar het principe opgepikt en dan ging het in de box ook ineens goed. Een paar hebben het nooit geleerd, daar hebben we geen emmer maar zo'n grote zwarte cementton van 90 liter in gezet. Hoef je niet elk uur bij te vullen, kan met 1 paard gewoon een hele nacht mee. Met uitmesten in de ochtend is ie dan weer bijgevuld, als de paarden toch buiten stonden.

Sommige leren het gewoon nooit. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:13

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:19

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:20

Dat bevriest net zo snel als een andere automatische drinkbak. Maar er staat wel altijd water in, betekend dat het dier niet op een lepel hoeft te drukken.

Kaitlyn

Re: Drinkbak probleem (automatische drinkbak is eng)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:21

Inderdaad wat GamblersCup zegt. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:22

at zou echt ideaal zijn voor dit paardje. (na 10 nachten nog steeds niet geleerd hoe het werkt. Of bang van de straal :(:) )
Heb mijn stalhouder even 2 opties van een vlotterdrinkbak gemaild.
Hoop dat hij mee wil werken (heb aangegeven zelf de kosten op me te nemen natuurlijk, maar hij weet wat voor aansluiting etc hij heeft)

Gamblers Cup: Dat is zelfs afgelopen winter wel meegevallen, dat bevriezen. Dus dan zal dat wel meevallen. Bedankt iedereen zover!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:24

Als het water in de bak zou bevriezen, dan zou de leiding dat anders ook wel. Zeker omdat er niet veel water in de bak staat, is de verversing ook vaak genoeg om het niet te laten bevriezen (als je heel goed geisoleerde leidingen hebt).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:27

Bij ons zijn de drinkbakken binnen nog nooit bevroren geweest. Vorig jaar alleen 1 keer en dat heeft 2 of 3 dagen geduurt. Dat hebben we wel opgelost met emmers. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:30

Angela schreef:
Als het water in de bak zou bevriezen, dan zou de leiding dat anders ook wel. Zeker omdat er niet veel water in de bak staat, is de verversing ook vaak genoeg om het niet te laten bevriezen (als je heel goed geisoleerde leidingen hebt).

Als het vriest zit er een warmtelement op de leiding die het water in de leidingen iets verwarmt. Daarbij staat het geheel onder continue druk en stroomt het constant. (soort gesloten systeem dus) zo heb ik het begrepen tenminste. Het watersysteem moet een 40 boxen van water voorzien in 3 stallen en we hebben 1 keer bevriezing gehad, met die hele strenge winter een paar jaar geleden. De stalhouder heeft toen meteen extra maatregelen genomen :j . Vandaar dat ook gekeken moet worden of zo'n vlotterbak aan dit systeem gehangen kan worden. (hoewel de een dus met een lepel en de ander met een vlotter wordt afgesloten, lijkt mij weinig verschil. Maar ben niet zo technisch :+ )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:32

Deze bak bevriest net zo snel als elke andere, je vroeg er om vandaar dit antwoord ;)
Bij ons binnen in de stal bevriezen ze nooit, de waterbak buiten wordt in de winter afgesloten en daar krijgen ze tonnen water.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:36

Dat probleem heb ik ook gehad,met beetje geduld kun je dat oplossen.

's morgens heeft hij het meeste dorst,even halster omdoen.Bakje vullen en met z'n neus erin duwen...omdat hij enorme dorst heeft zal hij dat meteen drinken.Dan halsterje vasthouden en bakje opnieuw vullen,laat hem maar gewoon een beetje van kleine afstand bekijken en vervolgens weer met neus in bakje water drukken.

Uiteindelijk zul je hem zover krijgen dat hij drinkt en dat je voorzichtig water laat stromen als hij drinkt en dan lukt de rest ook wel.Heb er met die van mij 3 dagen over gedaan maar daarna snapte hij dat dit gesis water betekende en geen kwaad kon.

Niet te snel opgeven met rust,geduld en belonen komt het wel in orde hoor.Geen drama ;)

Wel belangrijk dat je dit oefend als hij echt dorst heeft en vooral geen emmers in de stal ophangen.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:40

Wij hebben met een verwarmingselementje onderin het bakje, werkt super, bevriezen niet en loopt automatisch vol.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:41

Tinky12 schreef:
Uiteindelijk zul je hem zover krijgen dat hij drinkt en dat je voorzichtig water laat stromen als hij drinkt en dan lukt de rest ook wel.

Niet altijd dus. Een paar bij ons (en geloof me, héél veel geduld, 4 mensen en alle rust) hebben het gewoon niet voor elkaar gekregen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:49

De hoofdkraan een beetje dicht draaien zodat er niet zo veel druk op het water staat. Of een extra kraantje monteren, vlak boven de waterbak, die een klein beetje dicht staat.
Is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe waterbak. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:52

Ja, totdat je je stal onder water hebt staan...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:54

Waarom zou de stal vol met water komen te staan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:55

Een kraantje erboven dat een beetje open staat? En wat als paard niet drinkt? Dan stroomt de bak over...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:59

Mijn vorige paard had dit ook, was altijd gewend om uit emmers te drinken en de automatische drinkbak was heul eng. :wow:
Met veel geduld en oefening toch goedgekomen. We gooiden ook wel een klein laagje water in de emmer en daarna in de automatische drinkbak (dit uiteraard afgebouwd). Dan moest hij wel met z'n neus ertegen aan duwen en toen was het knopje gauw om.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:00

Nee, jij begrijpt het denk ik verkeerd.
Als je een kogel kraantje (of hoe heet het in het nederlands) op de leiding zet, dan zorgt deze ervoor dat er niet zoveel water door gelaten wordt richting waterbak. Het is dus niet een gewone kraan met een "uitgang" waar je een emmer onder kan vullen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:03

Achso! :D Ik zag al een druppende kraan boven een klein bakje hangen... :D

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:06

mijn merrie heeft dit probleem ook zo gegeven en ik dacht ook: ze gaat vanzelf drinken, let maar op! Maar goed, puntje bij paaltje stond ik toch 2 winters met emmers te slepen, omdat ze doodsbang was om de lepel in te drukken. Dat ging zwaar en vervolgens was het *psssssssssssssssjjt* dus schrok ze zich weer het lazerus. En lang genoeg vol gehouden, maar een week niet laten drinken is natuurlijk ook niet verstandig.
Neus er tegenaan, iets lekkers, vasthouden en zelf die lepel in drukken, het mocht echt niet baten. *psssssssssssssssssssjt* en weg was ze weer.

Vervolgens lepel verwijderd en de staafventiel erop gezet ( http://www.agradi.nl/stal-erf/watervoor ... 000109/606 ) dit heeft 3 dagen geduurd met een beetje siroop op de nippel: geen probleem. Deze nippel hoef je maar licht aan te raken en het water stroomt al. Ideaal. En dit blieft mevrouw dus wel, :roll:
Laatst bijgewerkt door Krista op 27-09-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:08

Haha, nee, dat gaat niet werken.
Maar, dat vind ik ook het nadeel van vlotterbakken, voor je het weet staat je stal vol met water. Als ze een beetje scheef hangen of paardlief stopt er een mondvol stro in en de vlotter hangt vast, blijft het water dus lopen. Overdag zijn er (meestal) genoeg mensen op stal die zoiets kunnen zien maar, paardlief sloopt zo'n vlotter natuurlijk altijd 5 minuten nadat de laatste de deur dicht trekt. ;)

edit: Het kraantje wat ik bedoelde is ook bij agradi te koop en heet een kogelafsluiter. Kost € 3,45

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:51

Dat probleem hebben wij met de vlotters nog nooit gehad. :n