Stal te klein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Stal te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:18

Wegens ruimtegebrek wil ik mijn paarden 'verkassen' naar mijn leegstaande merrie/veulenbox.
Met een wand ertussen, heb ik dan twee stallen van 2,5 x 4 meter.
Voor mijn Haflinger ben ik niet bang, die heeft daarin ruimte genoeg, maar ik heb ook een Fries van 1.65.
Ze staan nu in stallen van 3 x 4 meter, dus gaan er m2 op achteruit.

Wat vinden jullie? En hoe staan jullie paarden gehuisvest?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:20

Wel krap voor je Fries,hoelang staan ze per dag in deze box? Zal schelen als ze alleen 's nachts op stal staan of de hele dag.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:27

Tja, toch wel 15 tot 18 uur. In de winter wat meer dan in de zomer.
Wel zijn het buitenstallen met 2 luiken in de (te maken) stal van de Fries en eentje in de stal van de Haf.
In de winter staat de staldeur veel open en kunnen ze zelf in/uit lopen in een paddock.

Duhelo

Re: Stal te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:29

in een stal van 3*3 hebben ze 9 vierkante meter.
in deze stal hebben ze 10 vierkante meter + uitloop in de paddock, ik zie niet per direct grote problemen hoor ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:33

Voor mijn pony van 1.51 heb ik dezelfde afmeting ong. Hij staat overdag wel altijd buiten.
Er heeft naast hem wel is een groter paard gestaan. Die had wat moeite met draaien (Lees duwde met kont tegen de wand). Maar verder ging het prima.

Je schrijft het volgende:
nadita schreef:
Tja, toch wel 15 tot 18 uur. In de winter wat meer dan in de zomer.Wel zijn het buitenstallen met 2 luiken in de (te maken) stal van de Fries en eentje in de stal van de Haf.
In de winter staat de staldeur veel open en kunnen ze zelf in/uit lopen in een paddock..

Waarom alleen in de winter? Je kan ze toch altijd in en uit laten lopen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:34

Als de staldeur veel openstaat zodat ze lekker kunnen scharrelen moet het wel kunnen hoor,niet ideaal maar dat had je zelf al begrepen.

Wij hebben ook tijd een wat groter paard in onze stallen gehad en die hebben we voor de winter toch een andere baas gegeven omdat hij anders te lang op stal moest blijven.Bij jou kunnen ze nog in en paddockje scharrelen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:40

Als ze zelf in en uit kunnen lopen is het volgens mij geen probleem. Als ze goed met elkaar overweg kunnen, kan je zelfs overwegen om het tussenschot eruit te laten. Ik zou de stal ook 24/7 open laten en ze zelf laten kiezen of ze binnen of buiten kunnen staan.

Mijn rijpaarden hebben boxen van 3,5 x 3. Ze staan overdag buiten, zowel winter als zomer. Mijn jonge dieren en fokmerrie, staan 24/7 buiten op de weide. Alleen als het in de winter niet meer kan, gaan ze naar de inloopstal. Ik denk zo groot als een dubbele garage met aangrenzende gedraineerde paddock van 8 x 15.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:52

Ik zou zelf de Fries sowieso niet een halve dag op gaan sluiten in een stalletje van 2,5 meter breed , ook al zou hij 10 meter lang zijn dan nog is dat namelijk vervelend smal met draaien en beperkt het de bewegingsruimte dus enorm. Laat je de stal open staan zodat ze nog kunnen kiezen of ze in de stal gaan staan of buiten bvb. in het zand kunnen gaan liggen , dan zou ik het weer geen probleem vinden.

Ik zou ook overwegen of ze inderdaad niet gewoon samen van de hele stal gebruik kunnen maken , dan hebben ze veel meer mogelijkheden en niet dat de Fries alleen maar in de lengte fatsoenlijk kan staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:15

Je zou de tussenwand eruit kunnen slopen, zodat ze één grote gezamenlijke stal hebben.
En de buitendeur(en) eruit halen of sowieso altijd open laten staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:40

JoviBan schreef:
Je zou de tussenwand eruit kunnen slopen, zodat ze één grote gezamenlijke stal hebben.
En de buitendeur(en) eruit halen of sowieso altijd open laten staan.

Hier moest ik ook aan denken. Is dit geen optie voor ze?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:53

Als ik de OP goed bergijp zit er nu juist geen wand tussen. Dit wil TS juist gaan doen :D!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:14

Twee (grote) paarden in een kleine ruimte zou ik ook niet zo snel doen hoor,ligt echt aan hoe de paarden zich tegenover elkaar gedragen.
Bij mijn jongens zou ik dit bv nooit doen omdat de ene te dominant is,op zo'n kleine oppervlakte zou de andere nooit een leven hebben omdat hij niet weg kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:39

@IMJ: Ja, nu lees ik het ook. :D Daar zou ik dus echt geen wand in gaan zetten.

@Tinky12: Dat voorkom je door te zorgen voor twee openingen naar buiten, zodat het onderdanige paard altijd weg kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:44

Dan moet de deur dus wel non-stop open. Nu heeft TS dat niet. Dat zou voor mij wel de voorwaarde zijn. Anders zou ik het niet zonder wand doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:49

ik had vroeger een stal van 2.7 x 3.7 voor mijn EV van +/- 1.64 ik heb nooit de indruk gehad dat ze te weinig ruimte had om te liggen of draaien... ik vind persoonlijk stallen van 3x3m veel krapper lijken...
Mijn uit de kluiten gewassen pony van 1.56 vind ik "krap" staan in een box van 3x3 die heeft er eentje van 3x4m

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:53

pmarena schreef:
Ik zou zelf de Fries sowieso niet een halve dag op gaan sluiten in een stalletje van 2,5 meter breed , ook al zou hij 10 meter lang zijn dan nog is dat namelijk vervelend smal met draaien en beperkt het de bewegingsruimte dus enorm. Laat je de stal open staan zodat ze nog kunnen kiezen of ze in de stal gaan staan of buiten bvb. in het zand kunnen gaan liggen , dan zou ik het weer geen probleem vinden.

Ik zou ook overwegen of ze inderdaad niet gewoon samen van de hele stal gebruik kunnen maken , dan hebben ze veel meer mogelijkheden en niet dat de Fries alleen maar in de lengte fatsoenlijk kan staan....

Samen in 1 stal is absoluut geen optie. :n

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:56

IMJ schreef:
Dan moet de deur dus wel non-stop open. Nu heeft TS dat niet. Dat zou voor mij wel de voorwaarde zijn. Anders zou ik het niet zonder wand doen.

Overdag zou dat wel kunnen. 's Nachts zou het dan om beurten kunnen. Op een kleine ruimte is de Fries nogal dominant. Overdag kan ik het oog erop houden....
Momenteel lopen ze overdag ook nog veel buiten.

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:58

Ben nu de theorie voor het ruiterbewijs aan het bestuderen en daar wordt gezegd: minimaal 2 keer de schofthoogte van het paard in breedte en hoogte...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:12

Mijne staat ook in een 2,5 x 4. Ze is wel kleiner als die van jouw, maar ik vindt het prima gaan hoor.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:24

Dogr818 schreef:
Ben nu de theorie voor het ruiterbewijs aan het bestuderen en daar wordt gezegd: minimaal 2 keer de schofthoogte van het paard in breedte en hoogte...

In de hoogte is geen probleem ;)
Maar je zegt in de breedte, en in de lengte dan?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:25

Tigra_ schreef:
Mijne staat ook in een 2,5 x 4. Ze is wel kleiner als die van jouw, maar ik vindt het prima gaan hoor.

Voor de Haf zal het ook geen probleem geven, maar ben bang dat het voor de Fries iets krap is de 2,5 meter....
In 3 x 3 hebben ze wel minder m2, maar dan gaat het omdraaien wel gemakkelijker.
Ben er nog niet over uit....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:30

nadita schreef:
Tigra_ schreef:

Voor de Haf zal het ook geen probleem geven, maar ben bang dat het voor de Fries iets krap is de 2,5 meter....
In 3 x 3 hebben ze wel minder m2, maar dan gaat het omdraaien wel gemakkelijker.
Ben er nog niet over uit....

Het zou voor mij afhankelijk zijn hoeveel ze er in staan. Mijn paard is 1.58 kleine fries :P. Ze staan alleen in de winter 's nachts binnen. Mijn inziens hebben ze dan weinig aan grote stal. Maar heb niet het idee dat ze moeite heeft me de stal maar de voorkant is dan ook half open. We hebben maar halve deuren scheelt natuurlijk ook wat. Maar die heb jij ook. Heeft zelfs een paard van 1.75 in gestaan. Ging eigenlijk ook goed. Het is dan misschien niet standaard. Maar ligt er voor mij allemaal aan wat je verders te bieden hebt naast een stal.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:35

Ik heb 3 op 3,5 en veel kleiner moet het toch niet zijn imo, heb nu wel kleinere paarden, grootste is 1m65, maar veel overschot hebben ze nu toch ook niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:51

Te klein. Te smal eigenlijk, in dit geval. 2,5 m is echt kort, daar moet zo'n dier makkelijk kunnen draaien, liggen etc. Dus nee, ik zou hier mijn paard niet in zetten. En als beide boxen het paddockje dan ook nog moeten delen waardoor het afgewisseld moet worden: dikke vette no go! Ik vind 15 tot 18 uur op stal echt veels te lang, heb je echt geen mogelijkheid ze ergens op de wei te knikkeren? Want zo'n paddockje (tenminste, ik begrijp uit het verhaal dat het een klein paddockje is) voldoet ook niet aan de basisbehoeften van een paard.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:57

nadita schreef:
Overdag zou dat wel kunnen. 's Nachts zou het dan om beurten kunnen. Op een kleine ruimte is de Fries nogal dominant. Overdag kan ik het oog erop houden....
Momenteel lopen ze overdag ook nog veel buiten.

Ik heb 2 paarden samen staan, waarvan er 1 ook heel dominant is. Ik heb een schuilstal (met 1 opening) van ongeveer 3,5 bij 7,5. In het begin mocht het andere paard niet in de stal komen, maar nu staat ze sinds eind mei samen en de laatste 3 maanden gaat het eigenlijk super. :j Dus misschien dat het ook wel wat bijtrekt.