Hooi versus kuil.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hooi of kuil?

Hooi
66 (74%)
Kuil
23 (25%)

Totaal aantal stemmen: 89

Cynthia82

Hooi versus kuil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:46

Mijn paard (Haflingermerrie van 16 jaar) krijgt op dit moment hooi. In het verleden heeft zij ook kuil gekregen.
Toen ik een vriendin vertelde dat ik weer over wil stappen op kuil, vertelde zij dat kuil eigenlijk helemaal niet geschikt is voor paarden. Dat het ooit gemaakt is voor koeien en dat boeren dit ook aan paarden zijn gaan voeren, omdat kuil goedkoper is dan hooi.
Hooi zou veel beter zijn voor paarden.
Ik heb altijd gedacht dat kuil veel voedzamer is.

Nu snap ik dat goed kuil beter is voor paarden dan slecht hooi :), maar ik ben ook benieuwd naar jullie meningen en ervaringen hierover.

mang

Re: Hooi versus kuil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:47

Ik heb ook altijd gehoord dat kuil eigenlijk te zwaar is voor een paardenmaag.. Het schijnt ook op langere termijn slecht te zijn voor de luchtwegen.

(bovendien vind mijn paard hooi veel lekkerder :+ )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:04

Je hebt koeienkuil en paardenkuil. Kuil is niet per definitie goedkoper (ja, misschien op mankracht, je moet een paar dagen langer schudden voor hooi en dat kost geld, maar inpakken in folie kost ook geld, bij kuil), maar de kans op een goede oogst is met kuil een stuk groter dan met hooi. En dat maakt het dat er meer kui dan hooi wrdt gemaakt.

Koeienkuil heeft meestal 50-60% droge stof, hoewel inmaken met 45% droge stof al kan, maar dan eten ook koeien het met lange tanden. Paardenkuil (ook wel voordroog genoemd, hoewel dat technisch gezien een verkeerde naam is) heeft minimaal 65% droge stof.
Hooi heeft 85% droge stof.
En omdat er meer water in kuil zit, krijg je daar het wikkelen in plastic een fermentatieproces, dat de verteerbaarheid verhoogt. Kuil is dus makkelijker te verteren, óók voor paarden, míts het niet te nat is.
Dat houdt ook in dat je goed moet rekenen met de voedingswaarde (in principe moet je meer kilo's voeren, want er zit meer water in) maar vanwege de betere verteerbaarheid en kortere droogtijd zit er wel meer voedingswaarde in.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:53

Ik voer altijd hooi. Ik vind kuil koeienvoer, ja ook dat voordrooghooi ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:57

Ik vind hooi beter :)
Waarom precies? Tja...
Zelfs konijnen eten het :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:23

mijn konijn krijgt ook regelmatig van mijn droge paardenvoordroog te eten en heeft daar nog nooit last van gehad. Het is bijna net zo droog als hooi en ruikt na het openen even een beetje kuilachtig, maar daarna is die lucht van het in het plastic zitten er af en ruikt het lekker fris en meer als hooi.

Ik vind het grote nadeel van hooi dat het vocht aantrekt in de stal en dan snel muffiger en stoffiger wordt.
De kwaliteit gaat dus rap achteruit met bewaren terwijl ik met voordroog na een jaar nog dezelfde prachtige kwaliteit heb als het plastic opengaat, als de eerste baal die ik van die snee voerde. tenzij hij een lek had natuurlijk ;)

Mijn paard en pony hebben stofallergie en heb het advies bij beide paarden gehad in verschillende klinieken om voordroog te voeren. Met hooi heb ik meer problemen met hoesten en moet ik het al nat maken.
Ik snap dus niet waarom voordroog op langere termijn juist voor meer luchtwegproblemen zou zorgen?

Het kan wel voor darmproblemen zorgen (bijvoorbeeld diarree) voor paarden die er gevoelig voor zijn, bijvoorbeeld wanneer het te nat en zuur is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:32

Echt kuil zou ik paard niet voeren. Hier krijgen ze voordroog. Maar het is zo goed als hooi eigenlijk. Het is voedzamer als hooi, en het stoft minder. Maar verder vindt ik wat wij voeren goed geschikt voor ze(eigen weides, lang drogen op het land). Gezien mijn paard ook wat gevoelig is voor stof, vindt ik het voordroog de beste oplossing.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:57

Mijn paard krijgt kuil (geen kuil zoals voor koeien), maar het is rijker aan voedingsstoffen dan hooi en dat kan ook nadelig zijn als je paard hier gevoelig voor is zoals Joyce ook aangeeft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:01

Ik heb weleens overwogen om met een aanhanger koeienkuil (plak van de koeienboer) te halen. Gewoon elke keer een aanhanger vol. De pony's deden het nl op de vorige stal goed op koeienkuil in plastic pakken.
Wie doet dat weleens? (ik heb inmiddels hooi in folie)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:06

Grofstengelig hooi! Kuil is imo geen ruwvoer, maar krachtvoer.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:12

Mijn haf staat gewoon op kuil, hooi eet ze niet op..mits het van hele goede kwaliteit is maar zelfs dan laat ze restjes liggen. Ze word wel snel dik van kuil dus daar moet je dan wel weer mee oppassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:16

Ik voer nu naast voordroog en gras op de weide stro bij voor de structuur en om iets te knabbelen te hebben omdat ik ze niet onbeperkt kan voeren omdat ze te snel dik worden en af moeten vallen. Dat is ook lekker voor de mest, die wordt er steviger van.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:26

@ joyce: Voordroog eraf en dan gewoon grofstengelig hooi voeren ( stro als voer is dan ook overbodig), is je probleem van overgewicht al heel snel een stuk minder!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:40

ik voer hooi en voordroogkuil. en verder staan ze veel op de wei.
en ja ook koeienkuil maar dat alleen de wintermaanden,
mijn paard heeft het nog nooit zo goed gedaan als de laatste 4 jaar sinds ze de koeienkuil bij krijgt en geen brokken enz meer krijgt.

met grofstengelig hooi is te hard van structuur en stopt op bij de tinker die bij die van mij staat, da zei dat we dan nog beter stro konden voeren, structuur daarvan is zachter en beter te verwerken voor de maag en darmen van paarden.

hij(de da) voert zelf alleen gras aan z'n paarden, daar kunnen paarden prima op leven volgens hem, ik wil graag wat bijvoeren.

kuil hoeft zeker niet altijd slecht te zijn, mijn paard is sinds ze kuil bij krijgt echt zo mooi opgeknapt, hoeveel hooi ik ook voerde ze bleef altijd een beetje schiel.

zo heeft iedereen een mening, daarom vind ik maar 1 ding belangrijk kijk naar je paard, ieder mens is anders en ieder paard is anders, probeer wat dingen uit en kijk waar die het het beste op doet.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:11

niks mis met goede voordroog.......

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:45

Mijn paard (fjord) krijgt alleen hooi.
Van kuil krijgt ze veel last van haar eczeem en
insulinerestistentie dus het is ook geen optie. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:13

riagr schreef:
@ joyce: Voordroog eraf en dan gewoon grofstengelig hooi voeren ( stro als voer is dan ook overbodig), is je probleem van overgewicht al heel snel een stuk minder!

Tja, is beetje lastig om helemaal van de voordroog af te gaan, want dat komt van eigen land en hoef in principe niets in te kopen en weet ook hoe het in het pak komt. Daarbij hebben beide paarden stofallergie dus advies van dierenarts is juist geen hooi voeren, maar voordroog.
Heb nu wel grof natuurhooi op zolder liggen om straks in de zomermaanden bij te voeren en heb mijn 2e snee niet laten bemesten, en ben benieuwd of dat nu minder aanzet.
Ik wil ook wel proberen van eigen land te hooien, alleen ben ik nu nog afhankelijk van een koeienboer die vind dat je met 2 dagen mooi weer en 2x schudden al prima droog spul hebt, dus moet al flink vragen om 4 dagen drogen en schudden en hopen op voldoende droog en mooi weer om het echt die tijd te geven voor het in de balen komt.

Weidehooi kan ook erg aanzetten, als ik zie hoe de schapen- en koeienboeren omgaan met bemesten met gier en kunstmest na elke snee... Dan liever mijn schraal bemeste voordroog van juni en september...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:53

@ joyce: met stofallergie snap ik je voorkeur voor voordroog, dat is dan waarschijnlijk idd beter. Dan liever iets te dik dan problemen met de longen zou ik zo zeggen. En idd eiwitrijk weidehooi zet ook aan. Ik bedoelde dus ook echt schraal hooi. Maar gezien de genoemde stofallergie begrijp ik dat dat niet kan.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 01:23

ik zou voor hooi gaan bij een haflinger,mijn ervaring met haflingers en kuil is dat ze er erg snel te dik van worden.
en anders moet je heel weinig geven en staat het paard een hele tijd zonder ruwvoer , wat erg slecht is voor de maag en darmen( als het paardje tenminste op stal staat).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:25

lianne74 schreef:
niks mis met goede voordroog.......

Behalve dat sommige paarden er niet tegen kunnen. Overigens geldt hetzelfde (op een andere manier) voor droog hooi.
Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar droog hooi, omdat je daarmee dicht bij de oorspronkelijke voeding blijft. Voordroog is gefermenteerd en paarden zijn er niet op gebouwd om daar goed mee om te gaan. Bij de meeste paarden geen groot probleem, bij sommigen wel. Maar ook "geen groot probleem" is nog steeds slechter dan "geen probleem". Ik ken twee versies van problemen met voordroog, de ene is dat de darmwerking negatief wordt beinvloed (ze gaan aan de scheiterij), de andere is dat ze er hyperactief van worden (o.a. eigen ervaring)
Maar er zijn paarden die juist beter af zijn met voordroog, daar moet je dus gewoon pragmatisch mee omgaan. Er zit minder stof in, dus voor paarden met luchtwegproblemen kan voordroog juist een uitkomst zijn. Ook zet het wat meer aan, dus voor de schralere types kan het ook goed werken.

Enne, droog hooi kan ook in plastic worden verpakt, dat scheelt wel het nodige in het stof, maar als het echt helemaal droog het pak ingaat gaat het niet fermenteren en heb je daar dus geen problemen mee.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:32

Ik voer liever hooi. Dat kan in de winter onbeperkt en ik hoef niet bang te zijn voor een hyper actief paard.
Bovendien schrokt mijn paard voordroog zo snel naar binnen dat ze er regelmatig een slokdarmverstopping van kreeg.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:34

Hooi! Maar dan wel goed droog, grofstengelig en zeer weinig bemest..
Mijn paarden gaan enorm plassen van kuil en voordroog, de grote hoeveelheden eiwitten werken bij hen erg in op de nieren. Bovendien wordt mijn paard veel te fris van kuil en ook veel te dik. Dus mijn paarden krijgen alleen hooi en weidegras (zolang het er nog staat).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:41

Even een vraagje. Nu hebben wij een land gras laten maaien enzo door een vriend van ons die ook paarden heeft. Dit heeft maar 2 dagen gelegen en is nu heeeel strak in folie gebonden. We moeten het 6 weken laten liggen omdat er dan een proces in plaats vind volgens hem. Is dit nu kuil ofzo?

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:50

Tigra_ schreef:
Echt kuil zou ik paard niet voeren. Hier krijgen ze voordroog. Maar het is zo goed als hooi eigenlijk. Het is voedzamer als hooi, en het stoft minder. Maar verder vindt ik wat wij voeren goed geschikt voor ze(eigen weides, lang drogen op het land). Gezien mijn paard ook wat gevoelig is voor stof, vindt ik het voordroog de beste oplossing.

Helemaal mee eens! Mijn pony heeft een stofallergie en de DA heeft ons aangeraden om haar geen hooi meer te voeren , maar kuil(vochtig tot nat).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:24

mang schreef:
Even een vraagje. Nu hebben wij een land gras laten maaien enzo door een vriend van ons die ook paarden heeft. Dit heeft maar 2 dagen gelegen en is nu heeeel strak in folie gebonden. We moeten het 6 weken laten liggen omdat er dan een proces in plaats vind volgens hem. Is dit nu kuil ofzo?

Als het meezit is het voordroog, als het tegenzit is het kuil. Is puur afhankelijk van hoe droog (of hoe nat, zo je wil) het is ingepakt.