Wanneer zwermt Zelda Zwaluw naar Zonnige Zuiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Wanneer zwermt Zelda Zwaluw naar Zonnige Zuiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 15:45

Wie o wie kan mijn zwaluwen vertellen dat het tijd is voor ze om te gaan vertrekken?
Zelda en Zacharias Zwaluw en hun zevenenzeventig kinderen en kleinkinderen hebben een fijne tijd gehad in mijn stal, hebben hun kinderen en kinders kinderen op zien groeien en uitvliegen, hebben het ongedierte uit mijn stallen geweerd, wat top is.
Maar de keerzijde van de medaille: paarden die ónder de vogelstront zitten, leuke kinderzwaluwen die bóvenop je hoofd poepen als je er nét onderdoor loopt en de muren, kasjes, tralies en álles zit nu onder de vogelsjit.
Ik doe mijn best voor hen, hang plankjes op waar ze een nestje kunnen en mogen maken, zorg voor goede ventilatie en eten voor ze, maar ik vind het nu toch wel rustigaan tijd dat ze opkrassen.
Nu is het echt tijd voor mijn jaarlijkse poetsbeurt van de muren en de rubberen tegels weer eens van de vloer afhalen, alleen lukt dat pas als ze met zijn allen vertrokken zijn.
Weet iemand wanneer ze vertrekken of een magische spreuk waardoor ze niet meer terugkomen dit jaar?

troi

Re: Wanneer zwermt Zelda Zwaluw naar Zonnige Zuiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:48

Niet meer terugkomen, vieze kattenbak en/ofr kattenmandje naast de oude nestlocatie? }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:41

Pietjes naar buiten jagen en ramen en deuren dicht doen ? :P

Ach het kan nooit lang meer duren zou je denken :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:42

Bij ons zijn ze inmiddels al vertrokken van stal, inclusief alle kinders.
En daarna is bij ons meteen de jaarlijkse grote stalschoonmaak geweest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:47

Midden September gaan de meeste zwaluwen weer op pad. De jonkies van het 'late nest' kunnen nog wel een poosje blijven hangen. Er staat hen tenslotte een grote reis voor de boeg.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:47

Nickeltje schreef:
Bij ons zijn ze inmiddels al vertrokken van stal, inclusief alle kinders.
En daarna is bij ons meteen de jaarlijkse grote stalschoonmaak geweest.

Hier hetzelfde :j

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:50

De meesten zijn bij ons schijnbaar al op weg naar het zuiden, we hebben er echter nog wel een flink aantal, inderdaad ook het laatste legsel, die wachten nog een weekje of wat..?

Ik stoor me er overigens niet zo heel erg aan. Ik veeg met liefde de klodders poep 's ochtends van mijn peertie af als dank voor het vangen van het werkelijk vele vliegende ongedierte _/-\o_

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:04

Bij ons zijn ze denk ik maandag vertrokken. Vloog een hele zwerm boven de vijver waar ze jaarlijks verzamelen voor vertrek. Dus zal bij jouw ook niet lang meer duren.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:14

Vanavond zal ik even tegen ze zeggen dat hun collega's al naar het Zuiden zijn vertrokken en dat ze hun laatste legsel maar even flink moeten voeren, zodat ze snel kunnen vertrekken.
Ik hoop dat ze volgende week gaan, volgend weekend heb ik geen wedstrijd en zou ik de stallen kunnen schoonmaken.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:22

Bij ons in de stal maken vader en moeder zwaluw een nest broeden ze uit en zodra kinders kunnen uitvliegen zijn ze verdwenen en zie ze volgend jaar pas weer terug.
Ik denk dat je ze teveel verwend hebt :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:20

Bij ons zijn ze al een week of twee weg... vind het jammer het is zo gezellig....
Gelukkig hebben we de musjes nog die blijven lekker zitten :D

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:28

Moet eerlijk bekennen dat het op mijn huidige stal wel meevalt met de nestjes, maar op mijn vorige stal werd je soms gewoon aangevlogen door de laagvliegers! Hoop voor je dat ze snel vertrekken zodat je hun sjit op kunt ruimen ;) En dan komen ze je volgend jaar weer gezellig een paar maanden vermaken!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:49

Ik denk dat alle zwaluwen bij ts verzamelen :j En dan uitgebreid vergaderen waarheen de reis dit jaar gaat, omdat het zuiden toch niet zo zonnig bleek. :(:)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:09

Nou, daarstraks kwam ik op stal en was het laatste nestje aan het leren vliegen. Omdat ééntje vond dat hij te zwaar was, dacht hij dat hij zijn sjitje maar op mij moest laten vallen.
Ik heb Zelda en Zacharias vermanend toegesproken en gezegd dat ik per 1 oktober de huur opzeg en dat ze vóór die tijd hun boeltje moeten hebben gepakt en opgekrast zijn. Nu maar hopen dat ze luisteren en geen sjit-acties meer bedenken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:11

Haha morgen komen ze aangezwaaid met een urgentieverklaring waardoor ze toch mogen blijven. :')

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:39

Mijn gemeente doet niet aan urgentieverklaringen.
Z en Z zijn niet aan het scheiden, hebben géén groter huis met grotere tuin nodig en ook geen ongelukkige kindertjes die aanpassingen nodig hebben.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:39

Nou ik vind een zwaluwtje dat niet kan vliegen toch wel ernstig. Die kun je dan toch niet zomaar de deur uitzetten? :oo

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:42

Anders bel ik hart in aktie :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:42

ze zijn nu weg vorige week zag ik nog aantal van het laaste legsel..

laaste keer dat ik ze zag was eergisteren in het weiland.. zit hele schrikdraad soms vol zag ze nu in de lucht vliegen.

hier zit ook alles eronder.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 10:55

Helaas, vanochtend was het nog steeds gezellig op stal. Ik werd al kwetterend verwelkomd...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:39

hier lag vorige week weer een kapot eitje in de stal en tot nu toe was dat steeds een voorteken dat er weer jonkies waren :=

het leek mij wel erg laat nu nog een nestje, dus ik ben benieuwd. ik zal komende week eens de zolder op klimmen om te kijken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:11

Geef ze ons adres maar :D We hebben een paar zwaluwnestjes in de stal opgehangen in de hoop dat ze bewoond zouden worden. Helaas..........

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:33

Wij hadden er ook een hoop rondvliegen. Gevolg; regelmatig jonge vogeltjes 'redden'. Zowel bij een raam (NEE, JE KUNT ER NIET DOOR!) en soms uit de mestput (de jonkies), overal vogelpoep, ook op alle dekjes, dekens en paarden én, altijd oppassen waar je loopt, want wij hebben 4 nesten die precies boven het looppad lopen.. Ik heb overigens ook weleens vogeltjes teruggezet in hun nest, dode vogeltjes weggegooid en zelfs 1 jonge zwaluw met de hand gevoerd nadat het uit een nest was gevallen. Maar toch, ze zijn wel vreselijk leuk en ik denk niet is ze om zou willen ruilen tegen een stal vol insecten. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 11:37

Het klopt ook wel dat ze leuk zijn om naar te kijken (vooral de jongen in hun nest), maar ze maken er zo'n TROEP van. Kijk, als ze nu eens gewoon zindelijk zouden zijn, dan was er helemaal geen probleem. Helaas zijn ze dat echter niet.

Even een zwart randje om dit bericht. Ik ben bang dat (groot)moeder Zelda ten onder is gegaan aan het opvoeden van haar kroost. Al een dag of 2 zag ik een staartje en een stukje vleugel over een nestje komen. En er zat geen beweging meer in. Vandaag heb ik de ladder genomen en gekeken: Zelda is overleden... Ik heb haar een mooie begrafenis gegeven op de mesthoop.
Nu maar hopen dat de familie wachtte op de uitvaart en dat ze dan nú eindelijk vertrekken?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:42

Hmmm arme Zelda, haar taak zat erop.