ik weet niet of het hier goed staat,maar ik had een vraag.
ik sta nu op een "doe het zelf stal " voor het eerst en ik moet zeggen..het valt niet mee elke dag in de blubber ploegen,en voordat je klaar bent met alles,is er nog weinig puf /tijd om te rijden en andere dingen.
hoe sta jij met je paard? en kies je express voor een "doe het zelf stal" of is het "alles word al gedaan stal" toch niet idealer?
ik heb op allebei de stallen gestaan en moet zeggen dat ik niet weer voor een doe het zelf stal zal gaan. Uitmesten vind ik nog leuk om zelf te doen maar voeren enz. erbij niet meer. je bent inderdaad meer met de dingen eromheen bezig dan met je paard zelf, ook moeten de paarden toch optijd eten vooral in de winter vind ik dat belangrijk. Ik heb liever een stal waar word gevoerd en in ieder geval in de zomer binnen/buiten gezet word dan ziet je niet aan tijden vast en heb je meer tijd voor je paard.
Ragdollcat
Geplaatst: 11-09-11 18:48
Nu begrijp je beter hoeveel werk er bij komt kijken en dan doe je voor maar 1 eigen paard en voorjezelf en waarom het duurder is bij de All-Inn stallen.
Katleen123
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-11 18:50
Ragdollcat schreef:
Nu begrijp je beter hoeveel werk er bij komt kijken en dan doe je voor maar 1 eigen paard en voorjezelf en waarom het duurder is bij de All-Inn stallen.
Wij staan op een doe het zelf stal. We hebben ook op een stal gestaan waar alles voor je gedaan werd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de doe het zelf stal het fijnste vind. Zo kom je er zeker elke dag en je weet precies wat je paard krijgt. Nu scheelt het wel dat ze bij ons niet op stal staan. Ze staan het hele jaar door 24/7 buiten met schuilstal. Dat scheelt wat stallen mesten.
boedjang
Geplaatst: 11-09-11 18:58
ik heb het een half jaar gedaan , in een beste winter, dus ook water stuk hakken en 3 x per dag dan he! 5x per dag hooi geven, samen met nog 3 anderen maar goed het is een stuk goed koper inderdaad , en je hebt heel veel vrijheid maar nu ik alleen nog maar 1x per week paddock dienst heb bevalt dat me beter, wel moeten we in de winter onze eigen stal uit mesten maar dekens worden om gedaan en gevoerd , binnen en buiten gezet, dat bevalt toch beter.
Ragdollcat
Geplaatst: 11-09-11 18:59
Ja, dan is het erg veel werk, maar dat hoort erbij als je er 3 hebt.
Ikzelf sta op een half doe het zelf stallen, dat wil zeggen dat de eigenaar van de stallen ze ruwvoer geven, ze geven ook het krachtvoer dat je klaargezet had aan de paarden en ze worden binnen en buiten gezet in de wintermaanden, stal naar paddock en van paddock naar stal en zomers lekker t land op, dan zijn ze niet te beroerd om jou te helpen bijv als jouw paard savonds op stal moet om wat voor reden dan ook dat ze jouw paard ook op t land zet sochtends.
Er is hooi en er is stro en zadelkasten.
Het is een fijne stal waar de paarden het goed naar de zin hebben en ze zijn ook lekker sociaal naar elkaar toe, er zijn er ook die niet bij de ruinen kan dan mag ie op een eigen stuk land samen met 2 merries. Er is daar veel mogelijk en je bent de baas over jouw paard, van hoeveel je wilt dat ze het land op gaan 24/7 of halve dag, net wat je zelf wilt, alles kan.
Ikzelf heb t er ook naar mijn zin.
Katleen123
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-11 19:00
ik vind het ook wel fijn dat je dan toch wel op een andere manier met je paard bezig bent,maar zoals nu dat je paard tot aan zijn enkels in de modder staat met mok, je kruiwagen niet vooruit of achteruit te krijgen is..
Daar word ik niet vrolijk van.
monica08
Geplaatst: 11-09-11 19:01
Ik heb ander half jaar op een doe het zelf stal gestaan en opzich was het prima te doen. Het grote nadeel was dat je niet een dag weg kon, want dan kijkt er niemand naar je paard om... Nu sta ik sinds een paar maanden op een stal waar gevoerd wordt, binnen en buiten gezet wordt en naar ze wordt omgekeken. Mesten doen we onderling en moet zeggen dit bevalt toch stukken beter Zo hoef ik nu niet meer elke dag, want ik weet dat ze buiten komt en voer krijgt.
Tammy_
Geplaatst: 11-09-11 19:03
ik sta volpension, dus een het-meeste-word-voor-je-gedaan stal er word gevoerd, 1x in de week gemest, en je krijgt een plak stro in de stal om zelf uit te strooien, scheelt me toch een beetje, ik mest zelf nog 2-3x uit, om de dag ongeveer, paard staat toch de hele dag op de wei
Haha, ik hou van dingen zelf doen maar je moet er niet aan verbonden zitten. Ik ben niet een type dat alleen rijd ik hou ervan om eerst een uurtje te vertroetelen, maar ik ben echt niet beroerd om een keer uit te mesten. Op een stal waar ik eerst hielp moest ik 19 boxen uitmesten elke week (ging 1x in de week) Nee sorry, daar was ik binnen 2 maanden weer weg
Ik heb met mijn vorig paard op een doe het zelf gestaan. Vreselijk. Voor het werk het paard buiten zetten en nat en stinkend op het werk aankomen :S Nee bedankt. NU ga ik voor all-in. Dus als ik echt een dag niet kan weet ik dat het paard gewoon geod verzorgd wordt. Nadeel is natuurlijk dat je daar zo`n 150 euro per maand meer voor betaald.
mairead
Geplaatst: 11-09-11 20:53
Ik sta op een stal waar ik zelf moet uitmesten en binnen zetten. Voeren en buiten zetten wordt gedaan.
Uitmesten gaat gewoon voor of na het rijden. Het binnenzetten hebben we in beurten verdeeld met stalgenoten, zodat niet iedereen 's avonds terug hoeft te komen als ze een keer overdag komen. Soms help ik wel eens met het buiten zetten wanneer ik er 's morgens ben, maar normaal gesproken doet de stalbazin dat dus. Het is dus wel fijn dat er afspraken gemaakt kunnen worden met stalgenoten.
Ik heb echter geen ervaringen met "Doe-het-zelf"-stallen of Volpension, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het lijkt me dat je op "Doe-het-zelf"-stallen ook wel afspraken kunt maken met stalgenoten?
Silence
Ik sta op een stal waar alles gedaan wordt. Dit puur en alleen omdat ik het niet red i.v.m. mijn werk om elke dag alles zelf te doen. Echter probeer ik op vrije dagen zoveel mogelijk zelf te doen omdat het toch mijn paarden zijn waar ik zelf voor gekozen heb om de verantwoording over te nemen. Maar op dagen dat ik het niet red weet ik dus dat alles prima verzorgd wordt en kan ik weinig tijd die ik heb lekker aan de paardjes besteden.
Tigra_
Geplaatst: 11-09-11 20:57
Tja een doe-het-zelf stal denk ik. Zomer staan ze 24/7 buiten dus heb ik er weinig omkijken na. Behalve het voeren. In de winter probeer ik dagelijks mee te helpen met buiten en binnen zetten(werk voor mezelf dus kan dat een beetje regelen). Verder mest ik zelden stallen uit, soms wel en dan doe ik ze alle 4 of we doen het samen. Maar verder is het ook geen probleem als ik eens een dag geen tijd heb wordt ze ook gewoon buiten gezet. Of we passen het aan, aan mijn schema dus later binnen of eerder buiten. We doen eigenlijk alles samen. Water in de winter doet zij meestal gewoon. Maar de shetten thuis moet ik wel soms 4 á 5 x naar toe om het water open te houden.
Ergens zou het natuurlijk handig zijn om dingen uit handen te geven. Maar eerlijk gezegd vertrouw ik niet zomaar iedereen dat toe. Als ik niet/moeilijk zou kunnen en de stalhouder zou ook niet kunnen dan zorg ik wel dat ik tijd maak ga dat niet zomaar aan iemand vragen. Verder zou ik het ook niets vinden als je op een grotere stal staat en ieder z'n eigen paard buiten en binnen moet zetten. Dan moet er al iets geregeld kunnen worden onderling zodat alles tegelijk naar buiten en naar binnen gaat. Lijkt me helemaal niets als er een aantal om 7 uur en een aantal pas rond 10 uur ofzo naar buiten gaat en dat jouw paard 's avonds nog de enigste is die buiten staat. Nee dan alles tegelijk.
Leedebee
Geplaatst: 11-09-11 21:01
Ik sta op een doe het zelf stal, maar we hebben een voer- én uitmestschema. Hierdoor mest ik 2x per week in een keer 3 stallen uit, 1x zet ik 's ochtends buiten en 2x zet ik 's avonds binnen en voer ik. Ik vind het ideaal! Overigens regelen we (ik) ook zelf het zaagsel, kuil en bix.
Lynn_Nikita
Geplaatst: 11-09-11 21:03
Ik heb nu een eigen weiland met een plekje verhuurd, en hiervoor op een doe het zelf stal gestaan Mijn ervaring is als je met mensen een rooster kan maken, en elkaar helpt, dit best goed te doen is Ik kan best een paar dagen weg, en mijn weidegenoot ook. We zijn gelukkig best flexibel en als de een eerder klaar is met werken gaat diegene al voeren en smst als het gedaan is.
Batlow
Geplaatst: 11-09-11 21:04
Ik stond ook op een doe het zelf stal met andere personen. Wij hadden dit erg goed afgesproken: maandag deed piet dinsdag kees woensdag truus donderdag trientje vrijdag hansje (namen ter plekke verzonnen ) maar dat ging heel goed zo. En weekend ging steeds per persoon. Zeg maar: week 1 piet week 2 kees week 3 truus enzzz.. Dus of je deed paar weken achter elkaar maar 1 dag stallen en voeren enz. En in een andere week je doordeweekse dag en het weekend, dus 3 dagen, was makkelijk te doen!!
tiwi1969
Geplaatst: 11-09-11 21:09
Wij staan op een "doe het samen" stal.
Voeren wordt gedaan, uitmesten en buiten zetten van maandag tm donderdag. Op vrijdag doe ik het, alle paarden! en in het weekend is er een schema voor uitmesten en buiten/binnen zetten. Voor binnen zetten door de week is ook een schema, je weet dan precies waar je aan de beurt bent.
Voor mij is het wat meer werk, maar ik heb dan ook 3 paarden staan en ik ben vrij in het weekend en dat komt mij dan weer goed uit.
Voor de 24/7 buiten pony's zijn weer andere afspraken, waar ik dan weer niet aan mee doe ondanks dat er daar ook één van mij bij loopt.
Iedereen doet wat, naar vermogen, jaarlijks voordat de paarden van de wei komen en weer op stal gaan is er een vergadering om de taken te verdelen.
Dit werkt voor de meeste mensen prima, soms komt er iemand bij die niet in dit systeem past en die is dan meestal ook weer snel weg.
dg01
Geplaatst: 11-09-11 21:15
Wij staan ook al tijden op een doe het stal, wat inhoud dat de paarden door de eigenaar van de stal worden gevoerd. Maar dat je zelf de box moet uitmesten en buiten zetten, dat buiten zetten is wel lastiger maar we gaan naar een stal waar dat wordt gedaan door een klein bedrag extra. Het zelf uitmesten vind ik wel prettig want dan kan je zelf de stal goed bijhouden staat ze der niet netjes bij dan is het je eigen schuld. Maar met onze schimmel is het wel heel prettig als ze dagelijks wordt gedaan, al hoewel van het buiten staan zit ze der erger uit. Ik zou denk ik niet zo snel meer naar vol pension willen, bevalt mij wel goed op deze manier.
Katleen123
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-11 22:13
bedankt voor jullie informatie allemaal:D
maar wat mij ook erg tegen staat is niet het buiten/binnen zetten en voeren en uitmesten. maar meer het water vullen ,en dan een eind lopen door mega blubber, daarna de paddock uitmesten waar mega niet door heen is te komen met je kruiwagen.
waar ik sta gelooft iedereen het wel,ik zie daar nooit iemand. er zijn ook paddocks wat helemaal vol ligt met mest.
en de winter moet nog beginnen realiseerden ik vanmiddag met een rood hoofd en me shirt die ik uit kon wringen.
Ik zou niet weten wat ik zou moeten op een 'all in' stalling. Als de stallen al eens zijn gemest als ik aan kom, mis ik gelijk mijn ritme haha Erg he Ik sta op een redelijke doe het zelf stal, ik mest de paarden (naast die van mij ook die van de staleigenaar), buiten & binnen verschilt wie het doet, maar vaak doe ik dat zelf in de winter, voeren doe ik ook (voer 1x per dag, een mega berg lading hooi dat ze de volgende dag dan nét of net niet op hebben - boer voert nog pluk kuil tussendoor), en beweging ook. Ja, het kost een hoop tijd, amar vind het wel fijn dat ik dingen in eigen handen heb. Zo bepaal ik zelf hoeveel ze krijgen, kan ik met uitmesten precies zien of er nog rare dingen zijn (dunnere mest? meer omgewoelde stal door onrust? etc). Soms wel eens lastig als je wat minder tijd heb, maar ik vind alles er om heen vaak leuker dan het rijden
Mijn toekomstige paardje gaat op een "doe het zelf stal" staan.
We staan daar met drie. Ik, de boer en mijn zus, beter kan toch niet? Nu normaal is er bij mijn stal geen weide bij, maar mijn toekomstige paard mag mee met de jaarlingen van mijn zus op de weide (inclusief schuilstal) en we delen de box. Ik hoef niet elke dag te gaan, aangezien het voor mij 45 minuten pendelen is heen, en 45 terug en mijn zus een kleine 20 minuutjes fietsen.
Ik heb vroeger ook altijd op een "doe het zelf stal" gestaan en ik wil echt niets anders meer. Oké, het is redelijk wat werk, zeker in de winter en wanneer het veel regent, maar je hebt alles wel zelf in de hand.
Nu dat ik het werk ga delen met mijn zus, gaat het enorm gaan meevallen.
ik sta niet op een doe het zelf stal en heb daar ook bewust voor gekozen zodat ik meer tijd voor mijn pony overhoud. Ik vind het super fijn dat er gevoerd wordt en hij buiten gezet wordt. Daarnaast gaat alles op vaste tijden en weet ik precies wat hij krijgt. Ik betaal daar graag voor
mijn pony's staan bij mij thuis. en ja soms (vnl in de winter ) ben ik heel jaloers op de mensen die all-in staan. Lijkt mij heerlijk om alleen maar met je pony bezig te zijn en nergens anders aan te denken. Nadeel van aan huis is dat je alles zelf moet regelen en dat het werk nooit klaar is. Als ik een dag niet kom, hebben ze geen eten. Dus ik sta makkelijk met koorts uit te mesten ed. dan zou ik die luxe wel eens willen hebben... droomt verder...