Is deze stal hiervoor geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Is deze stal hiervoor geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:30

Hoi,

Ik zit in twijfel over als je een gangpad van 2 m. hebt waar je met je paard door moet en dan stallen laat bouwen die aan de voorkant half open zijn,
is dat dan wel zo verstandig?

Dit omdat je dan natuurlijk niet zo ver kan uitwijden.

Wat is jullie mening hierover?

it_is_me

Re: Is deze stal hiervoor geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:31

Lijkt mij niet zo fijn. Paarden kunnen met hun hoofd boven het gangpad hangen en vervelend doen als jij dan net langs loopt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:33

ligt eraan is het een prive stal met maar een paar stalletjes of is het een pension/ training stal waar tig stallen in komen?

Wij beginnen volgende week met het maken van onze privé stallen en dat worden ook open stallen zowel aan de voorkant als de tussenschotten al worden de tussenschotten iets hoger als de voorwanden, ze kunnen zonder pardon de koppen erover gooien en lekker met elkaar kroelen als ze dat willen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:34

@ it_is_me Zie, dat is ook waar ik aan dacht!

Ik heb nu 2 super brave paardjes, maar in de toekomst zouden er waarschijnlijk, als alles doorgaat er 2 bijkomen en ik ben bang dat ik daar niet op kan gokken hoe dat dan gaat.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:36

Als alles doorgaat zouden het 4 stallen worden aan huis.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:41

ik zou er zelf geen probleem van maken gezien je zelf aangeeft dat het uitsluitend voor prive doeleinden is.
bij een nieuw paard is meestal een keer "straffen" genoeg en dan weten ze dondersgoed dat het niet de bedoeling is wat ze doen.

Wat ik zeg, wij gaan het ook doen danwel met 6 stallen maar ook puur voor privé doeleinden. Maar ik heb wel een wasplaats waar ze niet bij kunnen komen dus het is niet zo dat ik het paard in het gangpad vast knoop om te zadelen en poetsen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:45

Ik weet niet hoe lang die nekken v jou paarden zijn.... Maar 2m lijkt me meer dan voldoende ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:49

@ Pashon, de wasplaats zou hier ook appart komen.

@ colette_007, tja liever het zekere dan het onzekere.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:53

colette_007 schreef:
Ik weet niet hoe lang die nekken v jou paarden zijn.... Maar 2m lijkt me meer dan voldoende ;)

Misschien heeft ze wel kruising paarden x Giraffe

haha sorry ts die was flauw en off topic.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:59

Ik zou het gewoon doen. Eventuele nieuwe paarden die vervelend doen kun je ook in de achterste stal plaatsen. Zo heb je er in principe geen last van.

Andere optie wellicht is om geen gangpad te maken maar een buitendeur met 2 halve deuren. Dan loop je met je paard buitenom en pak je ook het voordeel van veel frisse lucht en veel vrij uitzicht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:06

fjordnina schreef:
Ik zou het gewoon doen. Eventuele nieuwe paarden die vervelend doen kun je ook in de achterste stal plaatsen. Zo heb je er in principe geen last van.

Andere optie wellicht is om geen gangpad te maken maar een buitendeur met 2 halve deuren. Dan loop je met je paard buitenom en pak je ook het voordeel van veel frisse lucht en veel vrij uitzicht.

Die komen er ook zowieso.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:12

dan kan je de gangdeuren ook met die losse rekken laten plaatsen, lastig bijtend paard ,hek dicht -braverd =hek open. ook eraan denken dat de deuren breed genoeg zijn om in de gang te draaien..evt grote schuifdeuren nemen want als je draaideuren neemt kan je in de klem komen met je paard

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:18

Ja ik zou het doen als de paarden braaf zijn. Ook kun je (lijkt mij) de luiken dich doen?
Maar dan moet je wel rekening mee houden -als je dat wilt- dat je spullen op een afstand zpdat ze er niet bij kunnen komen, en het kapot knagen ofzo.
Ook zou ik zelf kiezen voor een buitenluik, en die in de winter dicht. Dan kunnen ze aan de andere kant doorheen kijken en dan hebben ze ook geen last van, vieze koude wintjes, ofzo

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:20

Sjors, luiken dicht kan niet bij ons. de stallen worden helemaal open en zijn ook geen standaard voorgemaakte stallen. Geloof dat ts ook zoiets wou maken

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:22

Waar ik zelf aan zat te denken is van die wanden aan de voorkant waar ze overal overheen kunnen kijken, maar mischien is zo'n luik wel verstandiger, stel dat de nieuwelingen eens minder braaf zijn.
Alleen kan mijn shet er dan onmogelijk overheen kijken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:26

R.X. schreef:
Alleen kan mijn shet er dan onmogelijk overheen kijken.

Wel als je er een laat maken waarbij het luik lager zit :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:30

of je maakt de voorkanten hoger dan standaard,[behalve voor shet] er wel overheen kijken maar niet overheen hangen, dat werkt ook

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:47

knollentuin schreef:
of je maakt de voorkanten hoger dan standaard,[behalve voor shet] er wel overheen kijken maar niet overheen hangen, dat werkt ook

Is lijkt me niet bevordelijk voor de rug omdat ze dan zo opgericht moeten kijken.

Ja ik ben erg precies wat betreft mijn dieren!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:50

pft er is een verschil tussen hoog hoger en te hoog hoor :roll:

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:50

Ik heb ook op een stal gestaan waar de paarden met hun hoofd eruit konden. Met sommige paarden ging dit niet en hadden ook een soort luik zodat de stal ook gewoon helemaal dicht kan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:58

Maar als je er eerst wat hebt laten plaatsen en met de nieuwe zou dat niet kunnen,
kan je dan alsnog er een heel steving hek boven laten plaatsen of is het dan minder sterk dan 1 geheel?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:58

colette_007 schreef:

2 meter lijkt heel wat, maar ik denk dat dat in de praktijk nog wel tegen valt. Wanneer de paarden zowel links als rechts hun hoofd boven het gangpad laten hangen, dan komen ze aardig dicht bij elkaar en dan kan jij er tussendoor slalommen. Hier aan huis hebben we een haflinger staan, die erg lomp kan zijn. Regelmatig hangt die met zijn hoofd over de stalwand heen en die gaat echt niet zomaar aan de kant. Probeert vaak ook een plukje mee te pikken als ik met het voer langsloop. Dus dan toch liever afgesloten stallen of met de mogelijkheid om het af te sluiten, want het ene paard is het andere natuurlijk niet.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:18

Bij de tinkerstal waar ik reed hadden we ook een stal met een gangpad van ongeveer 2 meter breed. Dat ging wel alleen kan ik me voorstellen dat het bij paarden met wat langere bekjes wat lastiger kan zijn met
Voeren en langs lopen met een ander paard. Denk dat het met max 3 grote paarden (ivm shet) wel
Goed te doen is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:56

it_is_me schreef:
colette_007 schreef:

2 meter lijkt heel wat, maar ik denk dat dat in de praktijk nog wel tegen valt. Wanneer de paarden zowel links als rechts hun hoofd boven het gangpad laten hangen, dan komen ze aardig dicht bij elkaar en dan kan jij er tussendoor slalommen. Hier aan huis hebben we een haflinger staan, die erg lomp kan zijn. Regelmatig hangt die met zijn hoofd over de stalwand heen en die gaat echt niet zomaar aan de kant. Probeert vaak ook een plukje mee te pikken als ik met het voer langsloop. Dus dan toch liever afgesloten stallen of met de mogelijkheid om het af te sluiten, want het ene paard is het andere natuurlijk niet.

De 4 stallen komen dan wel langs elkaar te liggen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:44

Ah, oke. Ik was in de veronderstelling dat ze tegenover elkaar stonden...