onkruid in de bak.. geen beginnen aan! tips gevraagd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

onkruid in de bak.. geen beginnen aan! tips gevraagd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:26

Heey!

ik sta met mijn pony op een privestal voor een vriendenprijsje, inruil voor diensten, en mijn vaste dienst: het bijhouden van de rijbak.
laatst had ik 1 hoek gedaan, en daar kwam een volle kruiwagen onkruid en vooral zand uit!! keizwaar werk! wegens een blesure, kon ik een tijdje niet verder, en vandaag weer begonnen, kon weer opnieuw beginnen in dezelfde hoek. Ik zat ruim een uur, en heb nog geen halve vierkante meter gedaan.. toen ben ik gestopt!

Is er een makkelijkere manier om dit te doen?? als dit zo blijft ga ik desnoods meer betalen, het is niet te doen, de bak zit behoorlijk vol met groen, Ik ben vandaag dus maar de paddock gaan doen, om mijn dienst wel te voldoen.
Er word gemiddeld 2/3 per week in de bak gereden, niet veel dus.

bij intresse maak ik een foto, Please tips?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:28

Ik ga dit even volgen.
3 weken geleden de hele bakranden omgespit,onkruid staat er nu alweer %)
Ik sleep de bak 1 keer in de twee weken,maar aan de randen is het het ergst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:30

Ik herken het. Je moet de bak in beweging houden. Ik zou het een keer goed spuiten en dan regelmatig slepen. Ik hoor graag de tips- want bij mij komt het ook steeds terug- erg vervelend. Vooral omdat er dan ook knobbels in de bak komen.

tinkerfunss

Re: onkruid in de bak.. geen beginnen aan! tips gevraagd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:35

als alles er uit is zou ik ook zeker elke week een hark door de hoeken houden, en de boer een skop onder zn kont geven dat hij elke week moet slepen!

maar dan moet toch eerst het onkruid eruit.. en das niet te doen..

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:37

Inderdaad doodspuiten met bijv. Round Up. Let op dat er dan zo'n 10 dagen niet van gegeten mag worden door de paarden. Als het veel regent wat minder lang. Dan wordt het na een paar dagen geel en uiteindelijk sterft het af en verdwijnt het ook wel. Je kunt de bak na het afsterven frezen, of vaak met bijv. een weidesleep slepen. Hoe vaker je hem sleept hoe schoner hij blijft, want dan krijgt het onkruid niet echt de kans om te gaan wortelen. Kleine onkruidjes trek je met een weidesleep wel los en dan sterft het ook wel. Als de bak eenmaal schoon is bijhouden dus met een sleep, of bakvlakker oid. Ik hoop dat ze daar een trekkertje met zoiets hebben?

Met de hand is écht geen beginnen aan :(:) Succes!

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:38

Makkelijkste manier lijkt mij toch om met gif te spuiten, zorg er dan wel voor dat je paard(en) er niet van gaan eten. Een Mix van MCPA en RoundUp kan wonderen doen (en bij voorkeur de agrarische / professionele variant hiervan als je daar aan kunt komen).

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:39

Ik heb ook geen trekker. Ik heb zo een ouderwetse 'eg' (die de meeste mensen als antiek aan de muur hangen). Deze doe ik aan de koppeling van de auto-omgekeerd met de platte kant beneden- en rijden maar. Gaat prima als de bak niet te nat is.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:40

We gebruiken onkruid bestrijder helpt erg goed,dat plukken schiet echt niet op.
En als je flink sproeit met bocht vergif dan is het zo weg en blijft het even weg.
Tenminste bij ons wel en de brandnetels hakken we af dan verdrinken ze in hun eigen vocht.
Succes verder het is echt een onkruid jaar. :j

SofieHavan

Bofix is verder ook héél goed, maar dood enkel kruiden, geen gras... succes

jiperdepip

inderdaad denk ik ook dat gif spuiten gemakkelijker is,
spuiten als de droog weer blijft even 2 dagen er niet in rijden
dan moet het goed komen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 22:15

Super bedankt voor de tips!!
ik ga zorgen voor de gif! en dan ga ik de hoeken en randjes goed bijhouden met een hark, en dan moet de boer maar wekelijks gaan slepen! (of mij leren slepen, wat ie niet aandurft! :P )

dat werk met de hand is idd onbegonnen werk!! pff.. ik geef niet snel op, maar dit is niet aan mij besteed!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:31

Bij de C1000 ( ja daar werk ik helaas ) hebben we een schoonmaakazijn van het gewone c1000 merk. Het staat als het goed is bij de schoonmaak middelen. Dit is heel goedkoop en zeker heel effectief tegen onkruid! Ik weet alleen wel zeker dat de paarden het niet binnen mogen krijgen, en misschien is het ook handig om het te strooien en vervolgens 2 dagen niet in de bak te komen. PS: Het is zegmaar groen-blauw in een doorzichtige fles
Succes er mee!

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:34

Tip: Doodspuiten met bleek. Desnoods iets verdunnen met water. Het stinkt als de pest, maar is effectief en snel. Uiteraard mogen de paarden dan niet de bak in voor alles dood is en de boel is omgefreesd.

Succes!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:16

echt super voor de tips!! de laatste 2 zijnn ook het goedkoopst denk ik zo! :)

de paarden lopen nooit in de bak mits ze werken. ze staan nu lekker in het land, en anders in de paddock :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:18

Een mixje van schoonmaakazijn en spiritus werkt ook goed!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:24

Mijn bak is op dit moment ook meer ontkruid als zand. Je wordt er niet goed van. Idd niet de moed om het met de hand er uit te halen. Denk dat ik ook maar eens met bleek of azijn ga beginnen.

Wil gewone azijn trouwens ook?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:27

Ligt de bak tussen de weides ?

Dan gewoon lekker het hek openzetten zodat de paarden de hele dag in de bak kunnen lopen , die houden het zand in beweging waardoor het onkruid tegengehouden wordt.

En nog erg leuk voor de paarden ook , dat ze lekker wat kunnen rennen / spelen / rollen / dutten in het zand :)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:35

pmarena schreef:
Ligt de bak tussen de weides ?

Dan gewoon lekker het hek openzetten zodat de paarden de hele dag in de bak kunnen lopen , die houden het zand in beweging waardoor het onkruid tegengehouden wordt.

En nog erg leuk voor de paarden ook , dat ze lekker wat kunnen rennen / spelen / rollen / dutten in het zand :)

Nee helaas licht de bak heel lux tussen ruime bermen en dan omringt door sloot.
Ik laat de pony's mooi een paar dagen de bermen kort eten, en dan in overleg met de eigenaar maar de bestrijdende middelen halen!

De rijbak is een soort van waterbak, en hun regelen dus hoe hoog het water staat/ hoe droog de bak is. zal het dan niet zo zijn dat de bestrijdende middelen altijd in de 'waterbak' blijfen hangen? wat of voordelig werkt, omdat de bak dan vergiftigd blijft, of het gaat rare gevolgen hebben?

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:40

Alles uittrekken met de hand is inderdaad onbegonnen werk. Zou na het gebruik van gif met enige regelmaat de rijbak slepen. Verder veel gebruikmaken van de rijbak door regelmatig te rijden. Uiteindelijk vergt de rijbak veel en goed onderhoud wil je hem bruikbaar houden en zonder onkruid.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:44

het is idd veel werk!
de eigenaar rijd 2 paarden, maar de een nog in de longeerbak, en de ander is kreupel.. dus dat schiet niet op, Uk train ik voornamelijk in de paddock. maar miss mag ik ook 1 paard rijden, en dan word de bak wel zeker 5 keer per week gebruikt nadat hij beleerd is! (hij is al 5).

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:50

ik had ook veel onkruid in de bak, de bak was in totaal meer dan een meter smaller geworden, vooral aan de randen, de hoefslag.doodspuiten deed ik met round up, maar dat hielp op zich niet veel, heb nu de bak gekilverd, onkruid is weg, en mijn hoefslag ligt weer op z'n plek. de rest van het onkruid is ook weg, je zou voordat je kilverd het onkruid kunnen doodspuiten.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 23:52

wat is Kilverd?? :o

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:57

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:58

op een zonnige dag spuiten met schoonmaak azijn......volgende dag verdorde en verschroeide plantjes uit harken,en klaar is clara... :Y)

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:51

mhollander schreef:
Mijn bak is op dit moment ook meer ontkruid als zand. Je wordt er niet goed van. Idd niet de moed om het met de hand er uit te halen. Denk dat ik ook maar eens met bleek of azijn ga beginnen.

Wil gewone azijn trouwens ook?

Nope, gewone azijn gebruik je tegen muggenbulten en doe je in de sla ^^, Je moet echt schoonmaak azijn hebben.