gewikkeld hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stephen

gewikkeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:19

ik weet niet of het hier goed staat maar ik gok het erop.
Nu heb ik gisteren voor het eerst grote balen hooi gekocht van 200 kg. daarvoor gaf ik hippo forrage van 25 kg. hier kon je de grote plakken min of meer eenvoudig eraf halen maar dat gaat nu niet meer natuurlijk. Hier moest ik een klein gaatje maken en het hooi vandaar eruit halen om schimmel en broei te voorkomen. maar dat gaat dus bijna niet, der zijn geen plakken en al het hooi zit bijna helemaal vast zodat ik per miniscuul plukje mijn 2 grote paarden moet voederen. is daar een truckje voor om dit eenvoudig te doen of is het echt plukje per plukje ?? groetjes

biancavos

Re: gewikkeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:28

zodra er een gaatje inzit kan er lucht bijkomen en gaan broeien en schimmelen
dus juist helemaal open maken en zoveel mogelijk uit elkaar schudden.
maar vraag me af of je 200 kilo wel op tijd opgevoerd gaat krijgen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:32

Inderdaad helemaal opensnijden

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:53

ohh bij mij hadden ze gezegd om boven een gat te maken en nu heb ik er oud hooi op gelegd, een plastiek erop gelegd en afgebonden. en 200 kg is niet zo gek veel bij mijn 2 vreetzakken, dat ik per paard tegen de 10 kg per dag.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:23

Je kan beter de hele baal openen, en het hooi uitspreiden op pallets. Af en toe omkeren. Het moet niet warm gaan worden, want dan gaat het schimmelen. Het vocht moet eruit, vandaar de pallets en keren.
Ik kon zo vroeger een grote baal van 300-400 kg drie weken goed houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:13

Bovenin een gat maken is als je de baal zo bij de paarden in het land zet. Vierkante balen foliehooi hou je inderdaad wel goed met flapje snijden en zoveel mogelijk ingepakt laten, maar voordrooghooi of voordroogkuil niet. Dat moet je inderdaad loshalen, liefst 1 of 2 dagen laten nadrogen en dan zo los mogelijk op pallets leggen. Zeil er zo over dat het je voordroog niet raakt, want dan komt er condens=vocht en dus broei/schimmel. Tussen de verschillende balen door je pallets schoonmaken (iets schimmel krijg je nl toch) en al het oude hooi wegvegen/harken, anders besmet het je nieuwe baal Zorg dat je afdak echt stevig is, want met deze stortbuien zakt het gemiddelde zeiltje/goed weer tentje in omdat het water er op blijft staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:31

Mijn taktiek was er 6 paarden bij te nemen, probleem opgelost, acht eten zo´n rol snel genoeg op :D .

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:26

haha dat zou het kunnen zijn ja, gewoon meer paarden kopen :P
ok, ik heb een plek binnen vrij voor hooi dus moet dat zeiltje erover dan nog steeds ?? buitenlucht kan er dan nog aan en als het vochtige lucht is komt dat er aan maar regen ofzo kan daar niet binnen

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:33

Nee, als je het binnen op kan slaan hoeft er geen zeil meer overheen.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:48

dat is wel maar een aanbouw van de stallen dus gewoon van hout maar dat maakt niet echt uit zeker.
dank julie wel voor de uitleg, voel me nu eigenlijk wel stom dat ik het moest vragen maar ik had er geen ervaring mee :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:53

gewoon open snijden en losmaken,,,,,,je hebt met een gewikkelde baal echter geen hooi maar voordroog kuil te pakken....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:38

Ik heb vorig jaar in de winter grote 1,20 rondbalen gehad. zijn zo'n 3 a 400 kilo. met 2 paarden was het in anderhalf a twee weken op. Gewoon het hele pak in de paddock (met loopstal) gezet, aan de bovenkant open gesneden en laat maar eten. Zeker gezien de extreme kou van toen, echt ideaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:40

papagroom schreef:
gewoon open snijden en losmaken,,,,,,je hebt met een gewikkelde baal echter geen hooi maar voordroog kuil te pakken....

Dat hoeft niet.
Ik heb nu ook (kleine) hooibalen laten wikkelen, zodat ik het buiten op kan slaan.

Vorig jaar heb ik grote balen laten maken (incl. wikkelen), en dit was ook al hooi.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:54

Angela schreef:
Ik heb vorig jaar in de winter grote 1,20 rondbalen gehad. zijn zo'n 3 a 400 kilo. met 2 paarden was het in anderhalf a twee weken op. Gewoon het hele pak in de paddock (met loopstal) gezet, aan de bovenkant open gesneden en laat maar eten. Zeker gezien de extreme kou van toen, echt ideaal.

eten ze dan niet teveel in eens ?? is dit eigenlijk aan te raden met dit weer (geen extreme kou) ?? had je er een afdakje boven of gewoon iedere avond een stukje verder open doen ?? werd het niet slecht??

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:55

Brainless schreef:
papagroom schreef:

Dat hoeft niet.
Ik heb nu ook (kleine) hooibalen laten wikkelen, zodat ik het buiten op kan slaan.

Vorig jaar heb ik grote balen laten maken (incl. wikkelen), en dit was ook al hooi.

Klopt, ik heb ook gewoon hooi :j Makkelijker/schoner met vervoeren en je kunt het inderdaad goed buiten opslaan dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:03

Het ligt er een beetje aan of je het echte natte kuil hebt, of voordroog. Bij voordroog kan je best een kant open maken en dan plakken eruit halen. Ik doe ongeveer 3 dagen met een baal van dik 600 kilo en dat blijft gewoon goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:12

Ze overaten zich niet (zijn in die maandan ook niet dikker geworden). Na de eerste dag hadden ze wel door dat het bleef staan. Het was wel heel lang en droog gras voordat het is gesneden en gesealt (eerste snee, maar dan pas eind september eraf).

Er zat geen afdak boven, ze aten het zelf verder naar beneden uit. Af en toe een beetje bijsnijden zodat de folie niet in de voordroog ging hangen. Het werd niet slecht, was boven net zo goed als beneden. Voordeel was dat het strak geperst was, en als het boven werd gegeten, kon alleen boven slecht worden, maar dat aten ze dus al op voordat het slecht kon worden. De baal had ik wel af gezet zodat ze er niet in konden gaan staan.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:16

het is heel droog, ligt dicht tegen hooi aan. denk dat ik ze open snij en uit elkaar doe maar in de winter ga ik toch jou idee proberen ,, ze gaan wel moeten wennen aan het samen eten dan maar dan hebben ze toch onbeperkt hooi

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:24

Als het geen rond pak is maar een rechthoekig of vierkant dan werkt het op de volgende wijze heel goed:
je snijdt de voorzijde open als een flap, zijkant-onderkant-zijkant, daarna snij je de touwen door en kun je het hooi/kuil er per plak uithalen. Daarna knoop je twee touwen weer aan elkaar (evt verlengen) zodat de rest niet naar voren kan vallen. De flap weer dicht en op deze manier kan er (weinig tot) geen regenwater in komen (evt tijdelijk een stuk plastic) en blijft je hooi in prima staat. Geen schimmel of andere problemen, alles netjes en droog, op deze manier voeren we hier al jaren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:46

Brainless schreef:
papagroom schreef:

Dat hoeft niet.

Klopt, ik heb ook gewoon hooi :j Makkelijker/schoner met vervoeren en je kunt het inderdaad goed buiten opslaan dan.[/quote]

Zodra je gedroogd gras dus ook hooi luchtdicht verpakt,begint een fermenterings proces,en spreken we dus over kuil.........alles wat ingepakt is is geen hooi meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:48

Maar dat is zo weinig dat balen (bijna?) niet gaan broeien.

Ook mijn grote balen van vorig jaar kon ik 1 maand van voeren en dan zat er nog geen broei in.
Terwijl "echte" voordroog wel gaat broeien.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:51

Ik heb dezelfde ervaring als Brainless :j
Het hooi is zo droog en staat wel in een opslag, dus niet buiten in de zon ofzo. Gaat absoluut niet broeien.
Voordroog daarentegen vaak wel ook al staan die ook in een opslag, maar daar zit meer vocht in.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:26

Als ik mijn pony's onbeperkt ruwvoer geef, eten ze zich tonnetje rond. Het verschilt hoor, en tijdens echte kou is onbeperkt fijn voor ze, maar houd hun gewicht wel in de gaten.

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:02

of t merk goed is weet ik niet, maar ik ga altijd op mijn eigen neus af, als ik t fris vind ruiken, en t oogt goed, dan is t ok. maar t al te bruine hooi vind ik meer voor koeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:49

Je ziet het niet vaak , maar het komt toch echt voor hoor , ècht gewoon droog en knapperig hooi in plastic gewikkeld :j

Zonder nattigheid , zurigheid of dat het meer van dat slappe apenhaar wordt dan een lekkere knapperige groene stengel.

Daar heb ik ook een paar balen van besteld van rond de 100 kg zodat het buiten kan blijven staan :)