paardenboxen 4 bij 4 meter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

paardenboxen 4 bij 4 meter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:19

hallo bokkers,
Vandaag heb ik it te horen gekregen:

Ik wist al dat de nieuwgeboude stallen ongv. aan de 3 bij 4 meter of 4 bij 4 meter moet voldoen. Maar ik kreeg vandaag te horen, dat niet alleen de nieuw gebouwde stallen aan die maten moet voldoen, maar ook de stallen die bijv. 3 bij 3,5 zijn. Is dit zo? Dus dat betekend dat veel stallen dicht moeten als ze geen vergunning krijgen voor het verbouwen/ veranderen van de stalboxen.
Is dit zo? Of geld deze regel alleen voor de nieuwgeboude stallen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:21

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:22

Ik weet alleen dat manege houders met stands, deze moeten ombouwen naar stallen.
Ik denk niet dat ze dicht moeten, hier is ook een manege die stallen heeft die kleiner zijn dan de vast gestelde maten (dus meer pony boxen).

Fitzroy

Re: paardenboxen 4 bij 4 meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:25

Volgens mij zijn dit nog steeds alleen maar voorstellen en is er nog geen concrete wetgeving.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:25

Het gaat nog steeds om een voorstel en officieel is er dus nog niets geregeld of beslist.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:31

Gelukkig maar :), ik schok al. Stel je eens voor dat ze het wel door zetten, dan gaat automatisch de stallings kosten flink omhoog voor zo'n stal van 4 bij 4. Dan worden paarden houden voor sommige mensen onbetaalbaar! en bovendien moetten veel stallen gaan sluiten!

Nou pfff moet er echt niet aan denken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:34

Wendie1992 schreef:
Gelukkig maar :), ik schok al. Stel je eens voor dat ze het wel door zetten, dan gaat automatisch de stallings kosten flink omhoog voor zo'n stal van 4 bij 4. Dan worden paarden houden voor sommige mensen onbetaalbaar! en bovendien moetten veel stallen gaan sluiten!

Nee, stel je voor dat je paard eens een beetje meer bewegingsruimte zou krijgen.... :o

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:36

Caira schreef:
Wendie1992 schreef:

Nee, stel je voor dat je paard eens een beetje meer bewegingsruimte zou krijgen.... :o

Nouja mijn paard staat al in een box van 4 bij 3,80. Dus ruimte heeft die genoeg. Maar ik bedoel als je kijkt naar kleinschalige stallen en maneges, die paarden staat allemaal in een box van 3 bij 3 en half. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:38

Caira schreef:

Of je gebruikt je stallen niet, maar wil ze voor nood wel hebben staan.

Ik laat nu 3 stallen bouwen van 3 x 3,5 meter.
Maar dan heb ik ook maar een pony van 1.42 en 1.58, die normaal gesproken 24/7 buiten staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:39

Dan is het toch geweldig dat ze dat soort dingen aan gaan pakken. Hier in het dorp ook, 4 sterren manege, en de paarden staan 24/7 365 dagen per jaar in een hokje van 3 bij 3.

@brainless, ik heb ook voor nood stallen staan, maar die zijn 4 bij 5 ;)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:43

Caira schreef:
Dan is het toch geweldig dat ze dat soort dingen aan gaan pakken. Hier in het dorp ook, 4 sterren manege, en de paarden staan 24/7 365 dagen per jaar in een hokje van 3 bij 3.

Ja klopt ben k t helemaal mee eens, die paardjes kunnen kun konten niet keren. Maar ik bedoel als je naar sommige stallen kijkt, met boxen van 3 bij 3, sommige kunnen hun stal niet verbouwen of krijgen er geen vergunning voor.. dan moetten ze dus sluiten. Dat lijkt me wel erg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:44

Tja, ik laat standaard stallen zetten en deze waren 3,5x3 en die waren al duur genoeg ;)
Daarnaast hebben mijn paardjes al jaren niet op stal gestaan.... dus ik hoop ze ook niet nodig te hebben.
(al is het wel handig dat ze binnen staan als bv de DA/HS komt).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:52

wordt het dan direct ook verboden om paarden achter prikkeldraad te houden?
Mijn paarden staan over het algemeen in de wintermaanden heel de dag buiten (zomer 24/7 behalve bij extreem slecht weer). Dus ik vind het meer van belang dat de omheiningen aangepakt worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:52

Voor paarden die 24/7 op stal staan is het wel fijn, maar voor paarden die veel buitenkomt van april tot 1 okt 24/7 buiten mag staan is het niet zo heel erg nodig, als het maar wel minimaal 3x3 is en niet kleiner waarbij ze in de stalmaanden ook lekker hele dag buiten kan staan met soortgenoten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:16

Caira schreef:

Tja, zoveel mogen wij hier niet bouwen aan oppervlakte... Heb nu een stalgebouw van 7,10 bij 16,30 met daarin, naast zadelkamer, poets- en wasplaats, maximaal 6 stallen van rond de 3 bij 3,5 of minimaal 2 inloopstallen (1 van 4 boxen oppervlakte en 1van 2 boxen oppervlakte), 3ha weiland, leefpaddock van 900m2 waarvan 450m2 zand en de rest stal met overkapping en bestrating. Paarden kunnen vrij in en uit lopen, maar voor het geval dat wil ik ze wel elk een eigen stal kunnen bieden wanneer dat nodig is. Heb ruimte genoeg om die 6 paarden waar ik nu plaats voor heb veel vrijheid te geven en schuilgelegenheid, maar niet met stallen van dat reuzeformaat :P Had ik wel zo groot mogen bouwen, dan was het een overdekte zandpaddock geworden denk ik ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:30

tuurlijk staat paardenwelzijn op de eerste plaats. op 20 cm na staat mijn paard ook in een box die aan de eisen voldoet. zomers staat hij van 10 tot 7 op het land en 's winters staat hij van 10 tot 5 in een paddock. toch vind ik niet dat de nieuwe eisen kunnen. dat stands weg moeten jaaaaaaaa maar niet stallen van 3 bij 3. kleiner wel. waarom? wat denk je dat er met de paarden gaat gebeuren als er zo veel stallen dicht moeten? hier in de omgeving gaan dan 8 op de 10 paardenhouders dicht omdat ze simpelweg de verbouwing niet kunnen betalen of geen vergunning krijgen. alleen in mijn directe omgeving van om en nabij 10 km staan een paar 100 paarden op straat. veel moeten er verkocht worden maar dat gaat niet omdat ook nieuwe eigenaren geen stallingsplek hebben. gevolg, paarden moeten naar de slacht.
de stallen die wel voldoen zijn dan zo schaars dat ze giga duur worden. paarden moeten weg want word onbetaalbaar.
dan heb je nog alle banen die verdwijnen. stalhouders gaan failliet, hoefsmeden heben te weinig werk, geld ook voor veeartsen, osteopaten etc etc etc. de gevolgen zullen er niet om liegen!

daar komt ook nog bij, denken jullie nou echt dat een paard gelukkiger is als hij 23 uur per dag in een box staat van 3 bij 4 ipv 3 bij 3? nou nee hoor. paard word gelukkig van overdags buiten staan. dat moeten ze aan gaan pakken. verplichten om paarden een minimaal aantal uren per dag vrij buiten hebben staan. veeeeel minder stallen hoeven dan dicht en bane hoeven niet verloren te gaan en het belangrijkste, paarden belanden niet bij de slacht in grote getalen

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:32

als de paarden veel buiten lopen is een stal van 3 bij 3 groot genoeg.
maar als ze veel binnen staan is 4 bij 4 beter natuurlijk.
er zijn genoeg stallen die de stallen nog kleiner hebben en dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
want er zit ook vaak nog tralies boven en dan worden de stallen nog kleiner.
wij hebben nu ook boxen van 3.30 bij 3.30 en 3.00 bij 3.5, maar er zit geen tralies boven.
dus dan hebben ze toch meer ruimte.
maar vroeger waren de paarden ook niet zo groot als tegenwoordig, daarom hadden ze toen veel stallen van 2.75 bij 2.75.
ja en daar kun je geen paard van 1.70 in zetten, dat wordt wel heel krap.
ik denk dat er wel een tijd gaat komen dat de kleine stallen worden verboden, zeker als de paarden er 23 uur per dag in staan.
en je hebt bijna geen vergunning nodig om de binnenkant van je stal gaat verbouwen en als wel doen de gemeenten niet zo
moeilijk.
als er aan de buiten kant maar niets veranderd.
maar het probleem is vaak dat de stallen minder boxen kunnen plaatsen en dat betekent minder inkomsten.
dat hoor ik hier heel veel.
en dat vind ik jammer, want gaat uiteindelijk om dat een paard een beter leven kan hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:37

bij de manege waar mijn dochter lest, staan de paarden nog steeds in stands! Echt niet meer van deze tijd! Ik hoop dat dit snel veranderd, maar ben bang van niet (bij "onze" manege dan). Ze hebben geen geld en volgens mij is er ook geen plaats om 25 boxen te bouwen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:42

Als die wetten toch gaan komen moet de gemeente ook verplicht vergunningen geven om die stallen te mogen bouwen! Dan zou het misschien wel kunnen.
Mijn shettie staat in een stal van 4 x 4 :o

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:15

antje_vip schreef:
Als die wetten toch gaan komen moet de gemeente ook verplicht vergunningen geven om die stallen te mogen bouwen! Dan zou het misschien wel kunnen.
Mijn shettie staat in een stal van 4 x 4 :o

zo die heeft pas een super stal :=
dan zou een paard van 1.70 in een box moeten van 8 bij 8 meter, hihi.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:18

max66 schreef:
bij de manege waar mijn dochter lest, staan de paarden nog steeds in stands! Echt niet meer van deze tijd! Ik hoop dat dit snel veranderd, maar ben bang van niet (bij "onze" manege dan). Ze hebben geen geld en volgens mij is er ook geen plaats om 25 boxen te bouwen!

het is heel hard misschien wat ik ga zeggen, maar zo'n manege zou eigenlijk verboden moeten worden.
alleen als de pony's de hele dagen buiten lopen, vind ik stands nog niet zo heel erg, liever niet natuurlijk.
maar dat is op veel plaatsen niet zo, daar staan ze 20 uur per dag in en dat vind ik niet kunnen.
heel sneu voor de kinderen natuurlijk.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:37

het spijt me, maar jullie moeten eens die brief van aanbeveling eens goed lezen.
dan zul je zien dat er in staat dat er bij een bepaalde stokmaat je moet voldoen aan een bepaalde boxmaat.
ook staat er in dat de paarden minimaal 4 uur buiten de box moeten vertoeven, dit is incl. de tijd die ze aan het werk zijn.
ook staat er in dat paarden achter prikkeldraad houden verboden wordt.
het is ook zo dat als er paarden 24/7 buiten gehouden worden, dat ze het liefst willen zien dat er schuilgelegenheid is.

en dát is nou juist ook een hekel punt bij de meeste gemeentes, die zien liever niet dat er diverse schuilgelegenheden worden gebouwd (bijvoorbeeld)

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:01

Nou of er wettelijke regen voor zijn weet ik niet, maar bekijk het per pony, ik vind 4 x 4 voor een schet aan de te ruime kant, je moet het ook allemaal bijhouden he, uitmesten en extra stro.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:17

maar de shet is wel heel gelukkig denk ik. :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:59

Hij is er ook erg trots op, en het kan, dus waarom niet ;)