Discussie; effect stal op gedrag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Discussie; effect stal op gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:52

Ik ben even benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en wat jullie ervan denken. Leek me iig een mooie discussie waard :)

Ik ben met mijn inmiddels 2-jarige 3 keer verhuisd.
Onze eerste stal was een enorm grote pensionstal, achteraf bezien geen al te best hooi. Hij stond uiteindelijk in een ruime buitenstal met een vriendje. Op die stal was hij knorrig, sloom, soort in elkaar gedoken. Begon steeds meer te happen. Hij was wel lief hoor, maar gezellig was anders.
Na een jaar zijn we verhuisd naar bij een fokker aan huis, heel kleinschalig. Daar werd veel geshowd met de paarden en daar was de sfeer ook wel een beetje naar. Pony werd pittiger, lastiger te handelen maar ook een stuk liever en duidelijker in zn signalen. Toen 2 maanden op het land waar hij erg rustig werd en het poetsen heeft leren waarderen.
Uiteindelijk vond ik iets vlak bij huis, 3 paarden in totaal. Veel rust en regelmaat en dat zag ik ook terug in zijn gedrag. Toch ook erg fel (al kwam ik er later achter dat hij vaak gewoon pas veeeel later werd buitengezet) maar daarbij lief, happen was toen al bijna over.
Maand later (hoop gedoe en gezeur, lang verhaal :+ ) weer verhuisd, wederom kleinschalig. Ronduit goed hooi, rust regelmaat en gezelligheid. Heb nu een erg lieve knuffel van een hengst, hapt nauwelijks/niet meer, is erg vrolijk en gezellig.

Mijn ervaring is dus dat zowel de sfeer op stal (en daarmee natuurlijk ook de manier waarop hij gehandeld werd) als ruwvoer een enorme impact hebben. Heb kunnen concluderen dat hij van slecht ruwvoer en veel drukte en gedoe ontzettend knorrig wordt (zeker het eerste is natuurlijk eigenlijk heel logisch). Maar kan me ook voorstellen dat er paarden zijn die op een drukke stal met veel reuring zich juist het prettigste voelen..

Dus wat zijn jullie ervaringen? Zo vaak lees ik topics waarvan ik denk; probeer dan eens te verhuizen met je paardje, wie weet helpt het! (vaak verandering gedrag na verhuizing) Misschien dat het sommigen dus ook helpt in de keuze voor de juiste stal. Ik denk namelijk dat de juiste stal niet altijd de meest ideale hoeft te zijn voor de ruiter (met als kanttekening dat elke eigenaar ervoor dient te zorgen dat de stal het paard voorziet in de basisbehoeften).

Brand los :D

mika11

Re: Discussie; effect stal op gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:57

Natuurlijk heeft de huisvesting invloed op een paard.
Ik ben ook een paar keer van stal verhuisd, tot waar ik nu ben.
Mijn paard staat op een boerderij, 8 paarden hier.
Regelmaat, rustig, goed voer, hele dag buiten.
Paarden zijn allemaal mak, zien er allemaal goed uit, en de kudde is vast.

Weinig luxe voor de ruiter hier, geen binnenbak, kantine, stapmolen etc.
Maar voor de paarden ideaal, en dat is belangrijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:10

Op een stal dient altijd rust te zijn. Daarom willen wij ook geen pension/vreemde paarden op stal.
Onze eigen paarden kennen elkaar allemaal, muv hengsten kan alles gewoon bij elkaar in de wei. En iedereen langs elkaar in de stal zonder tralies etc.
Daarnaast hebben we altijd een groep 1/2/3 jarige merries (max 5 stuks) die hele zomer/najaar (en als er geen halve meter sneeuw ligt ook in de winter) altijd met elkaar op de wei lopen. Elk jaar gaat de oudste eraf, voor fokkerij/rijden, en komt er jong spul bij.

Grootste probleem van veel stallen: Veel te groot. Vaak hoor je ja ze moeten in de 'kudde' (20 paarden ofzo) dan leren ze manieren. Ja paarden moeten in een groep.. Maar 20 vind ik echt te veel! Daarnaast wisselen kuddes geregeld bij opfokbedrijven wat voor veel onrust zorgt.
Daarom doen we dus nooit (meer) paarden weg, ook niet uitlenen of wat dan ook. Ook geen proeftijd bij verkoop, verkocht is verkocht. Als ze hier het erf af gaan is het niet meer onze verantwoordelijkheid. Hebben daar al veel te veel mee meegemaakt.

Daarnaast doen pensionstallen weinig/niet verscharen van paarden en lopen er vrijwel nooit herkouwers tussen de paarden (koeien of schapen).
Ik heb ook ooit op een pensionstal gestaan (met verschillende paarden als nood oplossing (ook verschillende stallen)) ze werden er echt 'doods' van. Futloos, saai, te braaf etc.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:10

Toen onze hengst (Thabor) bij ons kwam, was hij ook happerig (verder wel heel lief hoor). Hij kwam van bijna 24/7 op stal (af en toe paddock) en staat nu 24/7 op het land, met zijn 2 vrienden. Hij hapt absoluut niet meer, is een heel ontspannen paard.

Stalgedrag is van grote invloed op paard, zeker als ze maar weinig buiten komen en hun energie niet kwijt kunnen en niet met andere paarden sociaal contact kunnen hebben.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:16

Colette; dat laatste had ik dus inderdaad op de eerste stal waar we stonden :j Heb heel lang gedacht dat ik nou net zo'n paardje had gekocht dat altijd chagerijnig was, tot we verhuisden. Leefde helemaal op!

Tine, ben het natuurlijk roerend met je eens. Paard hoort te allen tijde naar buiten te kunnen overdag, van 24/7 op stal wordt geen enkel paard gelukkig of fijn in de omgang :n

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:22

Paard in mijn onderschrift heb ik nu enkele maanden, daarvoor heeft hij ongeveer 10 jaar op een manege gestaan. Hier was het druk (logisch, manege) en hij stond ook net aan de deur (doorgang) dus was het voor hem nog eens extra druk. Het is een gevoelig en hoog in het bloed staand paard, met veel energie. In de manege was hij een half monster :P Hij viel de mensen echt aan als die de staldeur openden (1x zelfs iemand zo hard in het gezicht gebeten, dat die naar het ziekenhuis moest), hij beet en dreigde eigenlijk naar iedereen. Hij stond ook zo bekend in de manege en iedereen liep (serieus!) met een grote boog om hem heen. Naast zijn agressieve gedrag, had hij veel last van weven, luchtzuigen en kribbebijten, pure frustratie dus.

Hij staat nu enkele maanden hier op de weide, en zijn gedrag is 100% omgeslagen. Hij dreigt nooit meer, komt bij je knuffelen, en heeft in het algemeen gewoon een lieve, zachte uitstraling. Mensen die hem kennen van in de manege en eens langskomen, zijn gewoon stomverbaasd.

Het zal ook wel verschillen van paard tot paard, sommigen zijn wat flexibeler en laten het gemakkelijker over zich heenkomen, maar aan dit paard merkte je heel duidelijk dat hij zich niet goed voelde in (die) stal.

edit: hij is ook gestopt met luchtzuigen, kribbebijten en weven, enkel luchtzuigen durft hij nog te doen als hij lang vaststaat aan een halster.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:54

Fijn om te lezen dat je paard nu wel kan genieten van het leven!!!!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:59

Sinds mei dit jaar ben ik verhuist van stal en god wat een opluchting! Paard is zo gigantisch veranderd en dat zei een ander stalgenootje ook van hun paard.
Hier komt ze 24/7 buiten wat haar erg goed doet ivm stalbenen en ook de paarden kan ze veel beter mee over weg (leider van de kudde kende ze al via clubles).
Ook de sfeer daar is vele malen beter en rustiger, stal is 2x zo groot en licht.
Voorheen kon ik elke dag een kruiwagen mest eruit halen omdat ze zo zenuwachtig in der stal stond heen en weer te lopen en nu mest ze netjes op 1 hoop en hoeven we bijna niet meer uit te mesten.
Het bijten/happen/drammen is helemaal verdwenen nu, dus ja mijn paard is er ontzettend van opgeknapt :D

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:01

Mijn pony stond eerst op een kleine pensionstal/manege waar hij steeds banger, angstiger werd bij het opstappen. Toen ben ik daar heel goed geholpen en ging dat later ook wel over maar toch liep mijn pony daar telkens rondjes in zijn stal. Hij was dus erg onrustig. Op de wei was hij ook niet echt lief tegen andere paarden; hij beet veel en werd ook veel gebeten. In de omgang was mijn pony nog wel heeeel lief en met rijden ook.
Daarna ook naar een ander pensionstal gegaan waar hij heel rustig was. Hij had een hele mooie grote en vooral open stal en hij kreeg biologisch eten wat heel goed voor hem was, en ook was hij nooit meer bang met op en afstappen. Helaas was de weide daar heel slecht: veel paarden in een weide en ook nog een vol drek en modder.
Nu staat mijn pony op een hele grote manege waar hij in een heel lekker stalletje staat en echt heel lief is. Maar helaas tijdens het rijden overal van schrikt. We hebben van de eigenares de tip gekregen om hem magnesium bij te voeren en nu is hij ook een stuk rustiger. Magnesium voeren we bij omdat hij waarschijnlijk in zijn normale voer te weinig ijzer binnenkrijgt ; dat lijdt tot stress.

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:07

Interessant onderwerp dit,
ik ben op zoek naar een stalling voor het paardje wat ik binnenkort zal krijgen. Hij staat nu op een privestal, 2 paarden en veel weidegang. Is de weide slecht, dan staat hij lekker in de paddock de hele dag.

Ik zoek iets soortgelijks maar dat is gewoon onvindbaar in de regio van Amsterdam.
Belangrijkste is dat hij het naar zijn zin zal hebben, hij moet al verhuizen (dus al een verandering) en om hem dan gelijk van 2 naar 35 paarden (of meer) te zetten...

Laatst zei iemand: oh, maar je zal nog wel een paar keer verhuizen met stal hoor. Dit is dus niet mijn bedoeling, voor een paard lijkt het me ook onrustig om telkens weer te moeten verhuizen, maar ik begin zo langzamerhand wel in te zien dat het misschien in 1x niet lukt.

Moet nodig de Lotto bellen, wanneer die grote prijs nou eens valt.... :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:53

Ik sta op een kleinschalige pensionstal, we hebben vaste kuddes van ongeveer 7 dieren op grote weilanden zomer en winter.
Een paarden groep, twee pony groepen. De stallen (staan ze s'nachts in) zijn open, ruim en fris. De stallen zijn zo ingedeeld dat de paarden naast hun weidemaatje staan, waardoor er veel rust is op stal. Sinds mijn paarden hier staan zijn ze zo relax en tevreden, voor mij geen verhuizing meer. (ik heb hiervoor op 2 andere pensionstallen gestaan, maar paard was nerveus en schrikkerig). Op deze stal is ook 24/7 weidegang met schuilstal mogelijk (daar staat met pensioenpaard in).
Groot voordeel is ook dat ik mijn eigen voer kan geven, wat vooral voor mijn jonge koudbloed heel belangrijk is.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:09

Niet alleen de pensionstal/manege zelf heeft invloed op het paard, zelfs de stal waarin hij of zij staat op welke manege of pensionstal dan ook kan al effect hebben op het paard.
Mijn jonge Lusitano, die snel overprikkeld kan raken en dol is op aandacht, doet het beter in een stal waar hij met twee Shetjes staat en in de winter ook nog met koeien, dan in de grotere stal (waar 22 paarden staan en dus evenzoveel mensen). Mijn oudere paard vind het juist eigenlijk prettiger in juist die "drukte".

Mijn oudere paard moest pas naar de kliniek en daar blijven. Heel donkere stallen, geen contact met de buren en zelfs nog echt een rooster voor zijn snufferd dat dicht kon. Menig paard zou dat niet trekken, voor mijn paard is het op onbekend terrein dan juist weer geweldig en die voelt zich daar (voor kortere tijd dan) juist weer wel goed bij.
Mijn Lusitano zou ik er niet achter kunnen laten. Die zou doordraaien en echt een rustgevend middel nodig hebben.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:16

Mijn paard heeft de eerste paar jaar op een kleinschalige manege gestaan. Hoewel ze goed verzorgd werd, merkte ik wel aan haar dat ze het vaak erg druk vond.

Inmiddels sta ik alweer 7 jaar op een kleine pensionstal. In de stal waar ze nu staat hoef je alleen maar te komen, als je daar ook echt bij een paard moet zijn. Ze staat namelijk niet in de rijhal en ook niet in de stal met de spuitplaats en de binnenpaddock. Ze is veel relaxter geworden! Zo erg, dat mijn dierenarts en hoefsmid er ook lang opmerkingen over zijn blijven maken.

Eerst merkte ik wel dat ze de kampweken bijvoorbeeld niet leuk vond, en dat ze veel rustiger was, als ik alleen met wat andere pensionklanten er was buiten de lestijd, maar dat het zoveel verschil zou uitmaken, bleek echt pas toen we verhuisd waren.

Van stal zelf is ze veranderd van een stal vlakbij de buitendeur in de stallen waar de spuitplaats en de zadelkamer was. Iedereen liep dus minimaal 2 keer langs haar om alleen al op te zadelen. Omdat het vlak naast de deur was, zaten meiden daar vaak op de grond te kletsen, voor haar stal. Nu staat ze dus in de rustigste stal, meer paarden om zich heen die ze kan zien, maar tegenover haar stal is geen stal, maar 1 open plek. Contact als ze het wil dus. En ze kan nu op de wei, dat kon eerst ook niet.

Bij mijn paard klopt het dus, de omgeving maakt uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:21

De stal zelf scheelt natuurlijk ook.
Als je een dichte stal hebt in de schuur/manege zelf, hebben de paarden weinig te zien.
Dan zou een luik al schelen, dat ze hun hoofd eruit kunnen steken.
Ook een donkere stal lijkt mij niet fijn.

Mijn paard heeft nu een buitenstal met luik, ze kan het hele erf, weilanden en de weg over kijken.
En altijd frisse lucht.
Tralies met het paard naast haar zodat ze daar ook nog contact mee kan maken.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:38

Heb inderdaad ook beide kanten ervaren.
Stond eerst met een draver op een dressuurstal... veel stallen op een kleine ruimte en de wei was in vierkantjes opgedeeld waarin alle paarden apart stonden! Vre-se-lijk! Ieder paard daar was chagerijnig!

Tijd terug een 'onhandelbare' appaloosa merrie gekocht (beestje stond 23 uur per dag op stal en kreeg 3 x per dag brok), het enigste wat ik heb gedaan is haar een maand op de wei tussen onze paarden gegooit waarin ik haar alleen kwam aaien, poetsen, beetje spelen en tadaaaa... sindsdien rustig opgebouwd en nu perfecte pony!

Af en toe is het balen hoor, regen, modder, geen bak, alles zelf doen... maar als ik zie hoe goed de paarden het nu doen en hoe happy ze zijn dan is het dat wel waard.
Daar kan geen kantine, solarium of binnenbak tegenop!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:43

hier ook beide kanten ervaren.
Paard veranderde van peunerveus in handelbaar en rustig.
En meer paarden die naar hier kwamen scijnen veranderd te zijn.
Dat hoor ik tenminste van de eigenaren.
Dez stalling is niet kleinschalig maar er heerst een enorme rust en regelmaat.
Alle paarden weten hoe hun dag er uit ziet en waar ze aan toe zijn.
Alle paarden zijn rustig en goed handelbaar.
Naar mijn idee zit het hem eerder in de regelmaat dan in het voer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:55

Fijn om te lezen dat zo veel mensen positieve ervaringen hebben na verhuizen!

Stal zelf maakt denk ik inderdaad een hoop uit! Biscuit stond precies in de loop (althans, 4 buitenstallen naast elkaar voor de ingang van de 2 grootste stalgebouwen, plus precies daar waar iedereen altijd langsreed/liep, plus fietsenstalling) en tsja, een witte ponyhengst met blauwe ogen was, vrees ik, toch wel erg leuk voor de lieve kleine kindertjes die daar kwamen.. Hij was echt enorm chagerijnig daar, als ik daar toch ook nog aan terugdenk.. Ken hem dan nu niet meer terug :=

Quartel denk dat dat een beetje verschilt per paard... Hier hebben ze geen vaste tijden oid, maar toch zijn alle paarden (4 hengsten) heel relaxed en rustig, nooit gedoe of gegil. Maar het goede hooi doet mijn pony iig duidelijk goed. Staat nu op ander voer ook maar dat is meer conditieverschil dan gedragsverschil.

Hier staan ze overigens ook apart (alleen jaarling en veulen samen voor zo lang als het goed gaat) maar wat wil je met 4 hengsten :')

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:10

mijn verzorgpaard was bij de vorige eigenaresse superchill, toen ze bij ons was gebracht is ze s avonds helemaal door t lint gegaan. Volgende dag ging beter maar ze is daar nooit op dr gemak geraakt. Na een paar maanden naar een andere stal verhuisd en sinds dag 1 is ze daar als een blad aan een boom weer opgedraaid.
Denk dat de pauwen in de stal naast haar of het stiertje of kalfje wat naast haar in de stal werd gezet door de stalhouder er ook geen goed aan heeft gedaan misschien.....
Gelukkig gaat het nu goed met haar..!!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:20

Mijn paard heeft op 4 verschillende stallingen gestaan. 1e stalling was in een kudde van ong 20 van alle leeftijden. Hier was ze relaxed en was verder allemaal goed qua verzorging (al was ze wel wat te zwaar in die tijd...). Wou wel wat meer buitenrijden dus verhuisd. 2e stalling kon je eigenlijk nog niet echt een stalling noemen. Was nog niet helemaal af qua huisvesting e.d., maar ze had het absoluut niet slecht. Hier heeft ze een veulen aan de voet gehad waardoor ze energie teveel kreeg aangezien ik niet veel met haar kon rijden (o.a. door de huisvesting in combinatie met het veulen). 3e stalling heeft ze het kortst gestaan. Was totaal niet wat ik voor mijn paard zocht, vooral niet in de winter.... Lag ook pal naast een snelweg. Op deze stalling werd ze heel nerveus, schrikachtig en ik zag aan haar dat ze echt niet op haar plek stond. Nu dan de 4e stalling en ze is veranderd in een mak lammetje :) Ze is superbraaf, ziet haar ogen veel rustiger staan, en ze vind het heerlijk naar mijn idee. Het is een kleinschalige stalling in een buitengebied waar het heerlijk rustig is. Buitenrijden vind ze ook helemaal super, dus wat dat betreft ga ik nog lang niet van deze stal weg :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:27

MissKing schreef:
Interessant onderwerp dit,
ik ben op zoek naar een stalling voor het paardje wat ik binnenkort zal krijgen. Hij staat nu op een privestal, 2 paarden en veel weidegang. Is de weide slecht, dan staat hij lekker in de paddock de hele dag.

Ik zoek iets soortgelijks maar dat is gewoon onvindbaar in de regio van Amsterdam.
Belangrijkste is dat hij het naar zijn zin zal hebben, hij moet al verhuizen (dus al een verandering) en om hem dan gelijk van 2 naar 35 paarden (of meer) te zetten...

Laatst zei iemand: oh, maar je zal nog wel een paar keer verhuizen met stal hoor. Dit is dus niet mijn bedoeling, voor een paard lijkt het me ook onrustig om telkens weer te moeten verhuizen, maar ik begin zo langzamerhand wel in te zien dat het misschien in 1x niet lukt.

Moet nodig de Lotto bellen, wanneer die grote prijs nou eens valt.... :D

Wat jij zoekt is er wel in de buurt van Amsterdam. Er zijn plekken waar je bij mensen thuis aan huis kunt staan, je moet alleen erg goed zoeken of een keer in de auto stappen en de kleine weggetjes om Amsterdam heen eens gaan verkennen.

TS, is er ook nog iets veranderd in wat je zelf met je pony doet waardoor hij zich prettiger kan zijn gaan voelen?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:34

Denk dat elk paard het gelukkigst is in een rustige omgeving met en vriendje en dag en nacht in een weu.
Zelfs winters staan die van mij buiten op de paddock, dag en nacht. Natuurlijk schuil gelegenheid.

Die van mij bijt als ik hem een nachtje op stal zet, echt voor kwaad heid.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:02

En die van mij blijft in zn stal staan als ik 's avonds zn deur open zet...

Écht niet ieder paard kan en wil 24/7 buiten hoor! Die van mij heeft het eerste jaar ook dag en nacht buiten gestaan, knapte op toen ie 's nachts op stal ging. Afgelopen zomer heb ik het wéér geprobeerd, lekker dag en nacht op de wei met zn grote vriend. Na 2 maanden haalde ik een schrielerige pony met een mottige vacht en ontelbaar veel rottige kleine kwaaltjes van t land.. 2 weken op stal en hij was al de helft weer opgeknapt..

Ik heb ook altijd gezegd dat een paard lekker dag en nacht naar buiten moet maar ik ben daar echt van teruggekomen, kan je uit eerste hand vertellen dat sommige paarden uitgesproken mietjes zijn en die van mij is daar 1 van :=

Overigens in de omgang niks veranderd... Natuurlijk veranderde mijn gevoel ook per stal hoor, dat doet ook een hoop. Op de eerste stal voelde ík me ook niet prettig en dat zag ik gerust wel terug bij hem :) Maar dat zijn nuanceverschillen... Daar kan ik in gedrag wel een pietsie van zijn veranderd, maar dat maakt niet het verschil tussen een doffe pony met net niet genoeg vlees op zn botjes en een ronde, glanzende pony :) Het enige verschil wat ik verder kan bedenken is dat toen ie dag en nacht buiten stond ik er niet elke dag was, nu wel.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:06

Dat is uitzonderlijk, een paard in het wild staat altijd buiten.
Misschien is hij door altijd op stal en denken zo geworden.
Misschien ligt het niet aan het paard ?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:08

Ik heb m van veulen af aan en bij de fokker is ie ook niet bepaald als stalpaardje grootgebracht.. Bij mij issie toen gelijk 24/7 lekker buiten gegaan... Zit dus écht in hemzelf..

Kijk hier anders even: [ITP] Hoezo paarden willen niet op stal? staan nog meer voorbeelden van paarden die gewoon graag lekker op stal staan ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:13

Het is toch ook zo dat als jij altijd wordt ingewikkeld met denkens, altijd binnen staat je op den duur ook koud hebt bij 10graden, en dan ben je ook meteen ziek.
Dat is de schuld van de mens, het paard veranderen hoe zei dat willen en hoe zei vinden waar het paard hoort te staan.

Natuurlijk als het ondertussen zo ver staat dat het paard 's nachts niet graag meer buiten staat, je hem er toe niet moet dwingen. Het is zijn fout niet dat hij zo gevoellig is geworden aan buiten staan.
Maar als ik mijn paarden in een box zet, zelfs in de winter met 2denkens spreek je niet meer over dat sterke ras dat tegen alles kan met zijn vurig karakter: het paard.