Hoe houden jullie je paard fris en vrolijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Hoe houden jullie je paard fris en vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:44

Ik ben erg benieuwd wat jullie doen ter afwisseling van de training van jullie paarden, om je paard fris en vrolijk te houden.

Hoe zorg je ervoor dat je paard niet verveeld raakt?

En hoe combineer je dit met een goede, wedstrijdgerichte training?

Wie weet doe ik nog wat leuke ideeen op!!

Beli

Re: Hoe houden jullie je paard fris en vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:53

LEkker op de wei met een of meerdere maatjes, veel afwissellen, buiten rijden, cross, springen dressuur.

Bijvoorbeeld buitenrijden in galop veel schakellen en zijgangen rijden heerlijk!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:56

Lekker verzorgen, knuffelen en grondwerk doen.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:05

Uitgebreide poetsbeurten, af en toe een ''tutdagje'' (lees: oren, oren, staart en sokken bijknippen, manen en staart helemaal uitpluizen, wat grondwerk & kuffelen natuurlijk <3), buitenritten, dressuurmatig aan de bak, lessen op ander terrein, longeren & iedere dag met zijn maatje op het land :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:07

lekker de hele dag buiten met andere paarden vind ik het belangrijkste maar ook lekker naar buiten (langs de weg of in het bos) en niet alleen maar in de bak om te dressuuren/springen/longeren :)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:50

op de wei met onze pony, knuffelen,spelen,grondwerken,longeren,parelli,showmanship,(VD), reining(westernrijden)
en af en toe buitenritten,
les nemen (ritje met de trailer :D )
da is het zowat :P

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:52

privace schreef:
op de wei met onze pony, knuffelen,spelen,grondwerken,longeren,parelli,showmanship,(VD), reining(westernrijden)
en af en toe buitenritten,
les nemen (ritje met de trailer :D )
da is het zowat :P

ooh jha,, en omdat het nog een redelijk jong paardje is en ik nog niet alleen en niet vaak kan buitenrijden,
ga ik is met haar wandelen zodat ze de natuur leert kennen (bos,weg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:53

Nou precies, hele dagen buiten met dit weer, lekker met vriendjes, veel afwisseling, maar vooral het buitenzijn met sociaal kontakt is al genoeg, dan nog steeds op tijd genoeg te eten, op tijd schaduw, op tijd rust en veel vers koel water..dan zijn ze helemaal in hun element.

Wat ik belangrijk vind bij training, de rust die ze daarna krijgen, dat er van dag tot dag gekeken wordt hoe hij in zijn vel zit, of hij een goede of slechte dag heeft. Bij slechte dag niet door trainen, maar training simpel en kort houden en iets anders doen dan je van plan was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:55

Rust, een paard is een kudde dier en voelt zich het prettigst in zijn eigen omgeving met de weide vriendjes.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:59

mijn pony staat bijna de hele dag buiten met mijn schetland pony.
ze heeft op maandag meestal vrij,
dinsdag: heb ik dressuurles
woensdag: heb ik springles, en ga ik na mijn springles even buiten uitwaaien,
donderdag: rij ik meestal de draf of de galop door (ligt er aan waar ik zin in heb), daarna ga ik ook weer uitwaaien,
vrijdag: doe ik het andere, draf of galop, daarna ga ik ook weer uitwaaien,
zaterdag: heb ik of wedstrijd of les,
heb ik zaterdag geen les gehad maar wedstrijd, dan ga ik zondag echt buitenrijden.
maar ik zou met een fries niet zo snel gaan springen, want ik heb weleens gehoord dat een fries slechtere knieen heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:12

Het aantal reacties hier gaan alleen maar uit van "ik"

Ik doe dit, ik doe dat.

Maar een paardje heeft een eigen karakter en is een kuddedier, geen knuffelkont.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:18

alleen gaan wandelen, bosrit, hindernisje in de bak, paaltjes in de bak waar we rond moeten, overgangen maken,
zowieso niet altijd saaie rondjes veel figuren, ook niet altijd lang trainen soms ook eens een korte

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:22

ze vraagt toch want wij doen dan ga ik toch vertellen wat ik voor de afwisseling doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:29

M'n pony staat overdag lekker in een groep op de wei.
Daarnaast rijd ik 3 a 4x per week dressuurmatig, ga 1x naar buiten (soms wandelen, soms echt een training buiten) en de andere twee dagen doe ik wisselende dingen, onder andere longeren, VD, bakslepen, dagje niet werken maar uitgebreid poetsen/staart wassen/haar knippen, vrij springen, optomingsloos rijden, balkjeswerk etc.

Ik heb geen vaste dagen waarop ik persé dressuur wil rijden. Soms ga ik er wel heen met dat plan, maar als het echt niet gaat door (bijvoorbeeld) spierpijn bij ponymans, of omdat ik zelf niet lekker in mijn vel zit dan stop ik na een goed stukje en ga wat anders doen. Sowieso, op dagen dat ik zelf niet fit ben (heb ME) vraag ik geen moeilijke dingen of zware training omdat ik weet dat het MIJ dan niet lukt. Dan doen we iets wat voor ons allebei makkelijk en leuk is.
Ook in het dressuurrijden zelf wissel ik veel af. Soms ga ik echt specifiek nieuwe dingen oefenen, en dan kan het zijn dat ik alleen maar stap (ben nu bijvoorbeeld bezig met SB en het verbeteren van het wijken) en op het laatst aan een lang teugeltje even wat simpel draf en galopwerk doe. Andere dagen werk ik juist aan bijvoorbeeld draf oefeningen, of galop oefeningen. Ook afhankelijk van wat er op die dag fijn aanvoelt.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:19

Maandag rustdag.
Verder tijdens de week doen we iedere dag wel wat, dressuur rijden, springen, wandeling, los in de bak, op de wei, samen met een vriendje, poetsen, aan de hand grazen, longeren, met warm weer wassen,...

De ene dag rijd ik bv. gewoon los (30min) een andere dag doe ik allerlei dressuur oefeningen, dan neem ik eens een sprongetje, longeren al dan niet met of zonder hulpteugels, soms rijd ik ook en zet ik mn paard nog even op de wei of laat ik haar nog even los in de bak. Veel poetsen en verzorgen, voor en na het rijden. Soms poets ik mn leer op een grote baal stro en staat mijn paardje bij mij een beetje te knabbelen. In de binnenbak, in de buitenbak, in de grote springbak,...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:25

Toen ik nog fanatieker met dressuur bezig was: veel buitenrijden, ik reed vaak of voor of na die tijd nog een rondje buiten :) (lag aan zijn bui: was hij al fris dan ging ik pas na die tijd naar buiten, maar was hij wat traag dan maakte een rondje buiten hem helemaal wakker. Voordeel was dat ik dan ook in de bak direct aan de slag kon, was immers al warmgereden).
En ook pauzedagen inlassen waarbij ik gewoon een lange buitenrit ging maken :) (en kreeg sowieso vrije dagen, anders was hij echt not amused).

Als ik vanuit mijn paard moet spreken dan komen wij nooit aan het rijden toe, want meneer is immers gericht op kudde en eten :+ Maar goed, karakter speelt altijd mee: dus vandaar ook de echte vrije dagen anders werd hij knorrig :+
(nu rijd ik alleen maar recreatief en train ik af en toe een kwartiertje tot half uur in de wei voor souplesse maar voor de rest rijd ik buiten)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:29

Veel afwisseling in het werk, dagelijks veel weidegang en contact met andere paarden (ook op stal).
Duidelijkheid in de omgang, ja is ja en nee is nee er is hier geen middenweg in.
Met afwisseling bedoel ik dressuurmatig trainen (daar tel ik ook de privéles in mee) longeren, buiten rit in het bos, recht richten aan de hand. Toch ook een dag vrij in de week.
Zo nu en dan een vakantie doet ook wonderen voor je paard!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:30

Veel afwisseling en niet altijd maar bakwerk. Ook veel buitenritten maken, in routes ook veel afwisselen: elke keer een ander weggetje. En natuurlijk 24/7 buiten in kuddeverband!

En af en toe eens een paar dagen vrij geven. Ook niet elke dag rijden, ook eens alleen poetsen/wandelen/grondwerk ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:33

lekkere bos- of strandrit tussendoor... daar blijft hij lekker fris van in zijn koppie.
Ook vaak in de padock even helemaal uit zijn dak gaan... dat is toch anders dan op het land :D
Daarbij veel afwisseling in het werk, ik train niet elke dag dezelfde, of alle onderdelen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:35

dit zijn dingen die ik doe met mijn 3 jarige:

- losgooien en laten rennen
- buiten wandelen aan de hand
- af en toe wat longeren
- grondwerk, (halthouden, voorwaards wegstappen, draven aan de hand, achteruit lopen enzovoort )
- 1 a 2 keer per week even rijden. afwisseling van binnen en buitenbak
- dagen afwisselen met uitgebreide poetsbeurten
- afwisseling van weide, paddock, binnenbak, buitenbak elke dag ergens anders
- binnenkort wil ik ook nog een beetje losspringen gaan oppakken, gewoon wat balkjes en LAAAAAAGE hindernisjes ter afwisseling

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:37

Ariebren schreef:
Het aantal reacties hier gaan alleen maar uit van "ik"

Ik doe dit, ik doe dat.

Maar een paardje heeft een eigen karakter en is een kuddedier, geen knuffelkont.

Hangt ook van het paard af... die van mij vermaakt zich prima met andere paarden.
Maar mijn vorige merrie kwijnde helemaal weg wanneer ze geen aandacht en geknuffel kreeg van mensen, ook wilde ze werken... tot haar dood toe. Ze had haar paarden maatjes nodig... maar haar mensen ook. Bij haar leek het ook alsof ze veel meer aan mensen hing dan aan andere paarden.
United kan ik denk ik wel achter laten ergens in een natuur gebied... die red zich wel :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:40

Onze paarden staan bij elkaar in de wei, van april tot en met oktober 24/7. In de winter zo'n 12 uur per dag. Ze hebben in de zomerwei een flinke poel, bomen en veel gras/kruiden. Maar vooral elkaar.

Daarnaast probeer ik ze iedere dag te trainen. De ene dag mennen, de andere dag onder het zadel; de ene keer dressuur, de andere keer naar buiten.
Maar vooral met respect voor de dieren. Kijken hoe ze in hun vel zitten (eigenlijk altijd goed, dus lekker makkelijk). En als het eens niet wil lukken..... gewoon stoppen en terug naar de wei.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:47

Ok, dan wel een 2-jarige... Maar ben m rustig aan aan het voorbereiden op de keuringen dus ook daar een schema :P

Maar probeer idd ook zo veel mogelijk af te wisselen.. Probeer sowieso 4 a 5 dagen in de week gericht beweging te geven (los ''longeren'', grondwerk, laaaang wandelen, VD) zodat ie strak in zn pakkie komt. Maar daarin dus al zo veel mogelijk afwisseling.. Verder afhankelijk van waar we zin in hebben. Wandelen vindt ie altijd een feest dus probeer ik een paar keer per week te doen. Verder wil ie duidelijk graag iets te doen hebben dus probeer hem zo veel mogelijk uitdaging te bieden die dan ook past bij wat ie ivm leeftijd nu aan kan.

Eigenlijk, tsja, gewoon goed luisteren naar wat ie zeggen wil... Ik weet inmiddels vrij goed wat hij erg leuk vindt om te doen en onder welke omstandigheden dat ook inderdaad leuk is (met stormachtige harde wind is wandelen niet zo wijs, dan issie veel te druk en wordt het eerder een gevecht dan een fijne wandeling, kan ik m beter de bak door laten hobbelen, mag ie iig als een idioot tekeer gaan := ) dus probeer daar vanuit te gaan. Als het erg broeierig weer is volstaat een ontspannen poetsbeurt, is t frissepaardenweer moet ik me daar aan aanpassen.

Hoe houd ik m fris en vrolijk.. Nou, door uit te gaan van wat hij leuk vindt :D Dat hij daarnaast ook dingen ''moet'' (de prinses op de erwt was vandaag ernstig beledigd dat ie moest ''werken''), tsja, dat heeft ie maar te accepteren :') Maar denk dat het belangrijkste gewoon is om naar je paard te kijken.. Sommige paarden zijn werkers en die doe je geen groot plezier door ze te laten staan. Voor andere paarden is er geen groter genot dan een lange vakantie op de wei. Die van mij valt onder de eerste categorie en das met een twenter nog puur lastig :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:50

amyz schreef:
Sommige paarden zijn werkers en die doe je geen groot plezier door ze te laten staan.

Hier ook zulke werkers. Zijn echt beledigd als ze een dag worden overgeslagen/vrij krijgen. Helemaal een week op vakantie gaan van bazin wordt niet gewaardeerd. (Terwijl ik ze toch echt goed verzorgd achter laat)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:53

Afwisseling.

Trainen in de bak, buitenritjes, fietsen, met de kar, wandelen, vrij en helemaal niets doen, tut-dagje, grondwerk.... dat zijn allemaal dingen die ik met mijn paard doe :) Verder staat ze lekker nu 24/7 met 2 vriendinnen in het land, in de winter zo veel mogelijk in de bak met diezelfde vriendinnen, in alle gevallen met zo goed als onbeperkt ruwvoer.