Hoeveel m2 grond, paard (en) aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Hoeveel m2 grond, paard (en) aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:57

Afgelopen week een bezichtiging gedaan bij een boerderijtje wat ons erg aansprak.

Nu zit er aan grond voor de paarden ong 800m2 bij.
De rijbak is 18x35, het klein stukje wei van ong 20 bij 10.

Opzich zag het het erg ruim uit, maar dat kan ook zijn omdat ik het graag ruim wil zien hihihi <3 :Y)

De 2 stallen zaten in de schuur.

Nou vraag ik me af of dit ruim genoeg is?
Zou zoiezo 1 tot 2 keer per week naar de plaatselijke manege willen rijden om daar lekker te rijden.
Opzich leek me de bak + weide verder groot genoeg voor thuis.

Wat denken jullie?

knollentuin

Re: Hoeveel m2 grond, paard (en) aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:01

ja hoor ,kanbest, vooral als je de baan wil gebruiken als paddock. ik heb ze hier een groot deel van de dag in de bak en in de zomer zet ik ze nog 2 u per dag op de wei, langer gaat niet want dan is je gras wel heel snel op plus dat t gras zo kort en gestressed wordt dat t te suikerrijk zal worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:03

Te klein. Geen ruimte genoeg om een sprintje te trekken. Of je moet 2 shetten willen houden. Als winterstalling kan het misschien, maar voor het hele jaar kom je ernstig ruimte te kort. Ook voor de hooivoorraad (die wil je liefst eind zomer als de prijzen laag zijn in 1 keer inslaan) en je mesthoop (plus dat die ver genoeg van de buren af moet liggen)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:09

je mest kan je best opslaan in groene containers, zo doet hier de buurvrouw t ook die heeft er 4 voor 2 paarden.
je zal idd een hoop mensen krijgen die het te klein vinden..ik vind veel eruit kunnen en een goede verzorging met genoeg ruwvoer op een kleinere ruimte altijd nog beter dan de tegenwoordig grote pensionstallen en de halve week op stal ;)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:36

Dit hou ik even in de gaten.

En een weide van 1200 vierkante meter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:48

Ik heb hier 5500m2 (huurwei). Voor flinke sprint is dat erg fijn en je kan je eigen mest kwijt ipv betalen om af te voeren.
Bij goede opzet en genoeg breedte zou ik toch minimaal 2000/2500 willen hebben En dan richting 40/50x50 ivm genoeg ruimte om de bocht om te kunnen voor rondje crossen. Nu heb ik D-pony's, dus die kunnen vrij makkelijk de bocht om. Bij een groot paard zou ik meer ruimte willen.

Kleiner hangt dus echt af van je indeling, de stokmaat van je paarden en hoe aardig ze elkaar vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:51

Dit heb ik voor mijn shets en ik vind het te klein ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:54

tamary schreef:
Ik heb hier 5500m2 (huurwei). Voor flinke sprint is dat erg fijn en je kan je eigen mest kwijt ipv betalen om af te voeren.Bij goede opzet en genoeg breedte zou ik toch minimaal 2000/2500 willen hebben En dan richting 40/50x50 ivm genoeg ruimte om de bocht om te kunnen voor rondje crossen. Nu heb ik D-pony's, dus die kunnen vrij makkelijk de bocht om. Bij een groot paard zou ik meer ruimte willen.

Kleiner hangt dus echt af van je indeling, de stokmaat van je paarden en hoe aardig ze elkaar vinden.

Ik heb altijd begrepen dat je daarmee de wormencyclus in stand houd, dus is dat wel zo verstandig dan? Wij laten de mest altijd afvoeren, terwijl wij genoeg weiland hebben om het kwijt te kunnen (1,5ha) juist om die cyclus te doorbreken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:55

Overal is een mouw aan te passen maar uit ervaring van vroeger denk ik dat je paarden en dus jijzelf ook niet blij van worden, ik vind het aan de kleine kant, 2500 , goed ingedeeld kan maar 5000 zou toch beter zijn. Aangezien je paarden in een bak komen te staan zul je drie momenten per dag aanwezig moeten zijn om te voeren en elke morgen om acht uur eruit, altijd. Heb je een weide dan kun je nog eens een paar dagen weg want dan is iemand vinden om een keer het water te controleren veel makkelijker te vinden. Kun je geen weiland erbij huren wat vlakbij het boerderijtje ligt, dit maakt het zoveel gemakkelijker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:58

Ik zou dat veel te weinig vinden. Je hebt dan ook immers amper gras...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:59

Elicious schreef:
Afgelopen week een bezichtiging gedaan bij een boerderijtje wat ons erg aansprak.

Nu zit er aan grond voor de paarden ong 800m2 bij.
De rijbak is 18x35, het klein stukje wei van ong 20 bij 10.

Opzich zag het het erg ruim uit, maar dat kan ook zijn omdat ik het graag ruim wil zien hihihi <3 :Y)

De 2 stallen zaten in de schuur.

Nou vraag ik me af of dit ruim genoeg is?
Zou zoiezo 1 tot 2 keer per week naar de plaatselijke manege willen rijden om daar lekker te rijden.
Opzich leek me de bak + weide verder groot genoeg voor thuis.

Wat denken jullie?

Persoonlijk vind ik het ook vrij weinig. Is er misschien een mogelijkheid om naast het perceel of redelijk vlakbij nog een stukje bij te huren?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:36

Ik zou het ook veel te weinig vinden. Kunnen ze nooit eens een sprintje trekken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:46

Veel te klein! Tenzij je ze echt in paddocks wil gaan houden...
Met 2 paarden zou je toch moeten denken aan 1hectare wil je ze een beetje aan het gras houden....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:51

Het stukje grond is minimaal maar het kan wel.
Kwestie van gericht en goed bijvoeren. Van hectares grasland worden ze vrijwel altijd ziek (te dik in combi met hoefbevangenheid), veel land heb je echt niet nodig. Al was 2.000 m erbij natuurlijk wel mooier.

Het is eigenlijk maar net hoeveel paarden je erop wilt zetten en hoe groot die zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:57

FlyAway schreef:
tamary schreef:
Ik heb hier 5500m2 (huurwei). Voor flinke sprint is dat erg fijn en je kan je eigen mest kwijt ipv betalen om af te voeren.Bij goede opzet en genoeg breedte zou ik toch minimaal 2000/2500 willen hebben En dan richting 40/50x50 ivm genoeg ruimte om de bocht om te kunnen voor rondje crossen. Nu heb ik D-pony's, dus die kunnen vrij makkelijk de bocht om. Bij een groot paard zou ik meer ruimte willen.

Ik heb altijd begrepen dat je daarmee de wormencyclus in stand houd, dus is dat wel zo verstandig dan? Wij laten de mest altijd afvoeren, terwijl wij genoeg weiland hebben om het kwijt te kunnen (1,5ha) juist om die cyclus te doorbreken.

Als je alles zou laten liggen ja, maar hier gaat alles op de composthoop en daar loopt de temperatuur zo hoog op dat de wormeneieren dat niet overleven. Pas als het bijna aarde is gaat het weer over het land, dan is het scherpe er af, zijn de parasieten dood en je ruikt ook bijna niks (fijn voor de buren).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:05

Minimaal 2000m2 om alleen de paarden te houden.Minder kan wel maar vind ik persoonlijk niet wenselijk...
Zou voor minimaal een halve hectare gaan...binnen paddockweide,buitenom een track.Kunnen ze lekker sprintje trekken en kunnen ze veel buiten staan zonder dat ze continu op het gras staan.Bovendien kun je dan afwisselen met op welk stukje ze staan zodat je het optimaal kan benutten zonder dat het ten koste gaat van je gras :)

Wat je wel kunt informeren bij de makelaar is of je land kunt bijkopen/huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:11

Die 800m2 is veel te klein. En als ze het daarvan moeten doen met 20 bij 10 meter "wei", dan is dat in een mum van tijd allang geen wei meer. Dus hebben je paarden gewoon niks om op te lopen grazen en al helemaal geen gelegenheid om eens lekker te sprinten.
Dus nee, ik zou dit beslist niet doen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:21

Ik vind 800 echt veel te weinig. Qua grazen heb je sowieso veel en veel te weinig, maar ook qua beweging is het net niks.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:45

Ik vind het ook veel te weinig, om diverse redenen die hier al genoemd zijn

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:30

knollentuin schreef:
je mest kan je best opslaan in groene containers, zo doet hier de buurvrouw t ook die heeft er 4 voor 2 paarden.
je zal idd een hoop mensen krijgen die het te klein vinden..ik vind veel eruit kunnen en een goede verzorging met genoeg ruwvoer op een kleinere ruimte altijd nog beter dan de tegenwoordig grote pensionstallen en de halve week op stal ;)

Groene containers??? Gewoon die je thuis ook in de tuin hebt staan? Mag dat wel?

Voor in de winter vind ik dit wel kunnen hoor, lekker buiten, dit heb je toch veel liever dan wat de meeste paarden hebben swinters!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:37

Je zou de eerste en de laatste niet zijn die op zo'n klein stukje paarden wil houden , maar eigenlijk is het gewoon niet geschikt , veels te klein. Voor in de winter is het misschien acceptabel als de paarden dan vanuit een uitloopstal lekker op het zand kunnen , maar ook dan is het jammer voor de paarden dat je er geen wei bij hebt.

Een stukje van 10 x 20 meter is namelijk geen wei , dat is een postzegel met gras , leuk voor een paar konijnen of cavia's hooguit :P

Een huis met een dergelijk perceel is alleen leuk om paarden bij te houden als je naast de bak / paddock bij huis ook nog een wei er bij kunt huren.

Wij hebben 2 jaar geleden een huis in de polder gekocht op 755m2 eigen grond. Het huis neemt de meeste plek in , daarna de tuin (in wording :P ) en een deel van de tuin is voor de paarden.

Hier zijn we een leuk stalgebouwtje op aan het bouwen met rondom een stuk bestrating. Dit komt uit op de achterliggende wei die we kunnen huren van de overbuurman , is iets van 30 x 160 meter. Zoiets moet je er gewoon bij hebben , wil je het paardvriendelijk voor elkaar krijgen.

Paarden moeten gewoon dagelijks (even) op gras kunnen komen , dat hebben ze zo hard nodig om lekker fris tussen de oortjes te blijven :)

Als het bvb. in de winter tijdelijk even niet kan , kunnen ze best vrolijk blijven in een ruime zandpaddock. Maar ook al zijn ze daar best tevreden , toch zie je echt dat ze er naar snakken en helemaal bijkomen als ze tussendoor een dagje vorst hebben en lekker even op de wei kunnen :)

Om je paard bewust weidegang / ruimte om lekker te rennen af te nemen voor je eigen gewin is gewoon niet eerlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:35

Ik vindt het te klein. Voor de overwintering lijkt me dit wel te doen. Maar verder vindt ik het te klein, je zult dan toch echt iets bij moeten kopen/huren.
Wij hebben 2 shetten die een groter stuk hebben, en ik moet er niet aan denken om daar mijn paard bij te zetten of 2 grote pony's/paarden.
De wei die je noemt is niet echt een weide bedoel 20x10 is een kwart van een doorsnee rijbak. Dat is binnen no-time kapot gelopen en kun je ze dus misschien dagelijks 1 á 2 uurtjes opzetten, en dan moet het weer al mee zitten. Daarbij is daar na minder dan een week waarschijnlijk geen gras om te grazen.
Als je het als overwintering wil gaan gebruiken zou ik de wei bijpakken bij de rijbak/paddock want het beetje gras wat je hebt heeft weinig meer waarde zeker in de winter niet en kun je dus beter de rijbak vergrootte en een deel verhard maken en daar onbeperkt hooi voeren.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:52

Dankjewel voor jullie reacties.

We twijfelden zelf ook aan de 'grootte', anders had ik de vraag hier natuurlijk niet gesteld.

Overigens is de 800m2 excl huis. Het gehele perceel bedraagd ruim 3000m2, maar is huis en tuin.

De huidige bewoners vertelde de paarden vaak bij de buren op de wei te hebben (zijn broer) en aan de overkant van de weg (wel een aardig stukje stappen) ligt een manege.

Op naar de volgende bezichtiging!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:57

Kijk maar eens in mijn profiel hoe je met weinig ruimte een paardvriendelijk (en baasvriendelijk) verblijf krijgt!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:05

Sammyoo schreef:
Kijk maar eens in mijn profiel hoe je met weinig ruimte een paardvriendelijk (en baasvriendelijk) verblijf krijgt!

Op hoeveel m2 is dat bij jou dan ?