kleine 3 jarige terug weide op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

kleine 3 jarige terug weide op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:29

Ik ben in het bezit van een ruin die sinds april 3 jaar oud geworden is.
Hij heeft, wegens zware ziekte in zijn jonge jaren, met een groeiachterstand te kampen gehad en ziet er nu nog vrij iel en klein uit. té klein en puppy voor zijn leeftijd.
Toch hebben wij ervoor gekozen, onder begeleiding, hem zadelmak te maken en nu kent hij de basishulpen en staat stuur en rem bevestigd. Hij pakt alles gewoon super op en zo is de verleiding er snel om verder te gaan...

Echter biedt zich nu de mogelijkheid aan om hem een half jaar tot een jaar weer 24/7 de weide op te gooien. Dit in het gezelschap van een 2 jarige en een gepensioneerd paard. Zelf denk ik dat dit voor zijn ontwikkeling goed zal zijn dan hem nu iets meer te gaan oppakken onder het zadel.

Nu vroeg ik mij af : zijn er nog bokkers die hier ervaring mee hebben?
Kan je dan na een tijd weer meteen terug beginnen of is het dan eigenlijk een stuk weer zadelmak maken?

Enfin : wat zijn de pro's en contra's?

Voor mij een contra:
Paardje heeft ook, tijdens zijn ziekte, bevangen gestaan. Dat is een van de dingen die mij hier erg in tegenhoud : hij krijgt nu een greenguard om.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:35

Je geeft zelf al aan dat ie al heel wat te voorduren heeft gehad (lichamelijk) waar die ook nog eens zichtbaar onder te lijden heeft gehad. Ik snap niet eens dat je hem al zadelmak hebt gemaakt. Ik had hem zeker deze hele zomer op het land laten staan!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:41

PercyLeen schreef:
Je geeft zelf al aan dat ie al heel wat te voorduren heeft gehad (lichamelijk) waar die ook nog eens zichtbaar onder te lijden heeft gehad. Ik snap niet eens dat je hem al zadelmak hebt gemaakt. Ik had hem zeker deze hele zomer op het land laten staan!

Dat is mijn vraag niet :)
En ik heb ook helemaal geen zin in een reltopic.

Alles is gebeurd onder begeleiding van dierenarts en instructrice. Als beide zeggen dat op zeer rustig tempo zadelmak maken kan, dan lijkt mij dat ook geen probleem.

Rachelll

Re: kleine 3 jarige terug weide op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:44

Als je de mogelijkheid hebt, dan lijkt me het zeker een uitkomst om hem voorlopig op de wei te zetten.
Persoonlijk vind ik het wel een plus dat ie al zadelmak gemaakt is. Lijkt mij dat iedereen zelf het beste voor heeft met zijn paard.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:44

Toen wij n het bezit kwamen van onze 3 jarige hengst was hij ook heel erg iel. T was net als bij jou echt een puppy. We hebben hem terug het land op gegooid voor deze zomer en hij is hier erg goed van opgeknapt. Sommige paarden hebben net wat meer tijd nodig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:45

Met 3 jaar zadelmak maken heeft in mijn ogen maar 1 voordeel en dat is wanneer ze voor de handel zijn en snel weg moeten of wanneer het zo'n brutale is dat je dat nu beter de kop in kan drukken.

Het plaatje in je profiel is erg confronterend maar projecteer dat nou eens op je eigen paard. Het is nog maar een peuter! Amper 3 jaar oud, groeiachterstand en dan ook nog eens een mens op je rug moeten dragen. Geef hem tijd, dus mijn antw op jouw vraag: de wei op, een heel jaar! En wat ie nu heeft geleerd heeft vergeet ie niet meer.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:46

Ik denk dat het een goed idee is.

Op zich vind ik het voor élk paard helemaal niet verkeerd om later (4 ipv 3 jaar) beleerd te worden of, zoals jij nu hebt gedaan, met 3 de beginselen aanleren en dan weer lekker de weide op. Gezien het verleden van jouw paardje, lijkt het me zeker een goed idee. Alles even verwerken en hopelijk nog groeien.

Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is dat hij genoeg binnen moet krijgen. Je geeft aan dat hij vanaf nu 24/7 de weide op gaat. Hoe zit dat dan in de winter? Krijgt hij dan wel genoeg bijgevoerd? En ook krachtvoer? En is een greenguard wel nodig 's winters? Dingen om rekening mee te houden, je hebt er niets aan als je paard als gevolg van een slechte winter verder achteruit gaat.

Succes!

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:48

Ik heb dit jaar mijn 3 jarige merrie zadelmak gemaakt, was erg mager en onbespierd.
Ze staant nu al 1,5 maand op het land en het doet haar veel goeds!

Ze krijgt nu de kans om lekker uit te groeien, dikker te worden en nog even 'baby' te zijn.
Eind deze maand komt ze erg af een ga ik rustig aan de gang met dr.

Ik persoonlijk vind het zo wie zo fijn om een jong paard wat net is ingereden nog even terug te zetten. Kunnen ze nog even lekker zichzelf zijn en nog wat groeien. Je kan toch niet zo veel doen met een 3 jarige die net zadelmak is.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:52

Ik zou hem ook (hoe moeilijk het ook is ;) ) nog lekker een half jaar op de wei zetten.
Mijn ruin, inmiddels 5 jaar en bijna 1,5 jaar onder het zadel, is ook een laatbloeier;
Als 2 jarige was hij al 2x onder het mes geweest, met lange boxrust, slechte weerstand, stress en een continu verstoorde darmflora, bloedworm etc.
Daardoor dus een groeiachterstand en compleet onbespierd op 2,5-3 jarige leeftijd. Veel mensen in mijn omgeving waren bang dat het nooit wat zou worden..

Hem heb ik tot zijn 3,5 jaar lekker op de wei gelaten en ineens begon hij zich heel goed te ontwikkelen. Is binnen een jaar nog zeker 10 cm. gegroeid en toen ook flink de breedte in gegaan.
Als 4 jarige was het pas echt een beetje een degelijk, stoer rijpaardje i.pv. kleine puppy.
Ik ben er absoluut van overtuigd dat de paar maanden extra op de wei, hem fysiek heel veel goed hebben gedaan. En ook tussen zijn oren is het een veel volwassener paard geworden. Hij liet zich niet meer zo overdonderen door dingen. :j

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:53

Het lijkt mij een goed idee om je paardje weer een tijd in de wei te zetten. Kan hij even bijkomen van alle nieuwe dingen die hij geleerd heeft en nog even lekker verder groeien.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:54

Hij zou dan in principe vanaf volgende maand tot ergens in het voorjaar de weide opgaan.

Alleen heb ik gewoon een beetje schrik ivm het risico op bevangenheid :
Ik wil hem liever de greenguard niet meer omdoen aangezien de 2 jarige nogal een speelvogel is en ik hem natuurlijk ook de kans wil geven te kunnen spelen. En omdat ik vrees dat het ding binnen afgeziene tijd toch gesloopt zal zijn...
En ook in de wintermaanden lijkt mij zoiets niet nodig.

De eerste maand zou ik hem niets meer bijgeven qua korrel.
Nadien krijgen ze hooi en ga ik hem 's morgens en 's avons een muesli geven met minder eiwit die ik nu ook geef. En wat biet.
Of lijkt het beter hem nu korrel te blijven voeren?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:58

Ik heb een 4,5 jarig paard. Hij is met de fles groot gebracht en was ook altijd klein en iel van stuk.
Met 3 jaar ben ik begonnen met longeren, en heb hem nu pas weer opgepakt. Ik heb dus ook gewacht zodat hij iets meer paard zou worden.
Als je de kans hebt dan zou ik het zeker doen, je kan hem altijd nog uit de weide halen als het je goed lijkt.
Met beide handen aangrijpen!!!
En altijd doen wat JOU het beste lijkt om te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:01

Kijk naar het paard, en niet naar de kalender. Als het paard met 3 jaar nog niet sterk genoeg is om echt aan het werk te gaan, dan gooi hem idd nog even het land op.
Wat ze eenmaal geleerd hebben is echt niet zomaar vergeten. Opnieuw zadelmak maken hoeft dan ook niet.
Dat hij in het verleden bevangen heeft gestaan is minder, masker zou ik ook niet doen, wel de fructaanwijzer in de gaten houden ( te vinden op www.paardnatuurlijk.nl)

Succes met je paardje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:18

Wij hebben aantal jaar geleden een 3-jarige op stal gehad,was schraal en iel...slappe achterhand.Echt een hoopje zielig...kwam bij mensen vandaan die nog 2 paarden hadden.Alle hooi/voer werd op een hoop gegooid en aangezien hij het laagst in rangorde stond en de andere 2 zeer dominant waren,kreeg hij niet voldoende te eten.Hij had dus ook een behoorlijke groeiachterstand.

Hij heeft bij ons een aantal weken uitgerust en werd goed gevoerd,veel buitenspelen.Na deze periode hebben we hem bitwijs gemaakt en zadelmak.Toen kwam er een waardeloze herfst en strenge winter,hij heeft in deze periode niet "gewerkt",laat in het voorjaar zijn we het voorzichtig weer op gaan pakken (ruim een half jaar later).
Hij was sterker geworden en in totaal bijna 10cm gegroeid...rust,voer,regelmaat en buiten spelen hadden hem zichtbaar goed gedaan.Oppakken was erg eenvoudig,je pakt de basis beginselen er weer bij en na een paar dagen stond je weer op het punt waar je was gestopt.Daarna is hij heel rustig onder het zadel beleerd.

Uiteindelijk konden wij zeggen dat hij op zijn 7e verjaardag op volle sterkte was,daarvoor bleef hij toch wat slapjes in de achterhand.Altijd rustig aan gedaan met deze knul en hem alle tijd gegeven die hij nodig had.
Inmiddels is hij een jaar of 14 en een geweldige sterke pony :)

Geef hem alle tijd die hij nodig heeft,hij vergeet echt niet wat hij nu geleerd heeft.Daar hoef je niet bang voor te zijn...als je hem weer wilt oppakken begin je van voren af aan,even de grondbeginselen bevestigen.Je zult zien dat hij het zo weer oppakt.

Bij IJslanders wordt het ook vaak zo gedaan...rond hun 4/5e krijgen ze een stoomcursus van 6 weken,daarna worden ze de wei ungemikt zodat ze daar eens goed over na kunnen denken en het kunnen verwerken.Na half jaar wordt het weer opgepikt en worden ze doorgereden...niets mis mee.

Dus...lekker weggooien en over ruim een half jaar weer oppakken.Groeien en hard werken gaan namelijk niet samen ;)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:39

Wij doen dit vaak ook. als 3/3,5 jarige zadelmak maken en dan lekker het land weer op.
knappen ze enorm van op kunnen ze goed nadenken en dan kunnen ze met frisse moed overal tegen aan.
merk vaak helemaal geen verschil. ik kan er zo op gaan zitten en krijg hooguit een bokje te verduren.

ik ben er voor. lekker het land op!

het verschil met mijn paarden is dat ze allemaal wel goed gezond waren.
maar daarom vooral in jou geval laat hem nog even lekker groeien.

twoface

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:36

hoi hoi
ik zou hem ook persoonlijk nog een jaar lekker op het land gooien en en nog lekker te laten ontwikkelen
met soort genooten gr

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:48

je zegt het zelf al, hij is erg iel en puppy voor zijn leeftijd, dus ik zou zeggen: hop het land op, laat nog maar lekker groeien :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:52

Mag ik vragen waarom je er dan wel voor gekozen hebt om hem zadelmak te maken, en m de basis te leren?

Ik heb hier een Fries staan van 4½, die is ook nog niet uitgegroeid, en die staat nog lekker 24/7 buiten. Inrijden komt wel als hij uitgegroeid is ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:25

3 jaar is puppy, lekker jaartje (of 2 liever) de tijd geven om te groeien en zich te ontwikkelen. Wel regelmatig in handen nemen, maar niet gaan rijden totdat lijf die belasting aan kan.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:31

Ik denk dat TS niet zozeer de vraag heeft of ze het moet doen, maar hoe dat in verband met zn voorgaande bevangheid misschien in de knoei zou kunnen komen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:36

Die hoefbevangenheid kan net zo goed het gevolg van de ziekte zijn en de daaruit volgende overbelasting van zijn lijf (bv door bijwerking van gegeven medicijnen) als aanleg. Paard goed in de gaten houden dus, maar dat is altijd zo. Elk paard kan door veranderingen in stalling, voer, training of uitgegroeid zijn anders gaan reageren op wat hij binnen krijgt.
Al is het wel zo dat bv veel spelen ook ervoor zorgt dat hij weer flink wat verbrand aan misschien anders teveel binnengekregen voer en minder tijd heeft om te eten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:37

Vuyatela schreef:
Hij zou dan in principe vanaf volgende maand tot ergens in het voorjaar de weide opgaan.

Alleen heb ik gewoon een beetje schrik ivm het risico op bevangenheid :
Ik wil hem liever de greenguard niet meer omdoen aangezien de 2 jarige nogal een speelvogel is en ik hem natuurlijk ook de kans wil geven te kunnen spelen. En omdat ik vrees dat het ding binnen afgeziene tijd toch gesloopt zal zijn...
En ook in de wintermaanden lijkt mij zoiets niet nodig.

De eerste maand zou ik hem niets meer bijgeven qua korrel.
Nadien krijgen ze hooi en ga ik hem 's morgens en 's avons een muesli geven met minder eiwit die ik nu ook geef. En wat biet.
Of lijkt het beter hem nu korrel te blijven voeren?

Ik denk dat je je om de bevangenheid niet zo heel druk hoeft te maken. Je paard gaat de wei op in een periode dat de groei van het gras stil komt te liggen. Alleen in de winter op koude, maar zonnige dagen zou je misschien moeten oppassen, maar dan nog verwacht ik niet dat er zoveel gras zal staan dat hij hier last van heeft, aagezien zijn hoofdrantsoen al dagelijks uit gras bestaat.

Wat is de reden dat hij bevangen was op jongere leeftijd? Je geeft aan dat dat tijdens zijn ziekte was. Heeft hij misschien medicijnen gehad (zoals prednison / prednisolon) waardoor dit een bijwerking zou kunnen zijn geweest?
Jonge paarden worden nl. niet snel bevangen, omdat ze alle voedingsstoffen kwijt kunnen in hun groei. Oudere paarden kunnen dit niet en hebben daardoor eerder kans om bevangen te raken.

Alleen al voor de lichamelijke gesteldheid van je paard zou ik hem zeker nog een jaar laten staan, ongeacht of dat nu op de weide is of op stal (met voldoende buitengang uiteraard).
Succes met je keuze!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:41

Onze driejarige was ook erg schraal. Hij kwam in oktober bij ons. Eerst maar lekker bij laten komen, elke dag buitenspelen in de paddock, beetje laten wennen aan vanalles, want was niet veel mee gedaan. Goed voer, vooral ruwvoer en lekker aan laten komen. Daarna rustig met wat grondwerk begonnen. In het voorjaar de wei op en nu, eind van de zomer, zadelmak aan het maken. Hij is super bijgetrokken. We kunnen nu rustig verder werken met hem. Hij is nu vier. Wij doen alles rustig aan. Jouw paard heeft al veel meegemaakt en nu zou ik je adviseren: Zet hem een half jaar op de wei. Als hij het redt, dag en nacht. Pas op met bevangen raken, maar dat weet je. Hou hem goed in de gaten en voer zonodig bij met goed ruwvoer. Pak hem na dat half jaar weer rustig op. Succes!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:44

ik zou hem ook lekker de wei op doen. In ieder geval zolang het lekker weer is. het kan maar zo dat hij in oktober/november al lekker is bijgekomen.
Over de bevangenheid: is het niet zo dat hij bevangen is geworden van de medicijnen of zo en niet van het eten? Dat hoor je ook nog wel eens.
Ik wilde mijn paard ook met net 3 laten inrijden maar vond hem mentaal nog niet zover, ik heb het toen na de zomer laten doen en heb hem in de winter 2 tot 3 keer per week gereden. Dat ging super. Hij heeft de extra tijd echt nodig gehad!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:52

ik heb nu net een 3-jarige zadelmak gemaakt en ga deze nog een maandje verder inrijden, zodat de basis min of meer bevestigd is. Deze merrrie is ook een laatbloeier, heeft absoluut niets weg qua postuur van moeder of vader, reden om ze toch dit jaar zadelmak te maken was deels het risico dat ze op 4-jarige leeftijd misschien te zelfzeker en sterk zou zijn. Paard heeft nogal een speciaal karakter, dus zijn we rustig aan de slag gegaan, wat duidelijk een positief effect heeft op de ontwikkeling van de spieren.
Ze krijgt ook minimaal nog 3 maanden (hangt van het doel van de eigenaar af) rust vooraleer ze terug opgepakt wordt en verder doorgereden...

ik denk niet dat je de winterperiode een greenguard gaat nodig hebben, tenzij hij op een bemeste weide komt waar het gras nog kniehoog staat. Ik verwacht ook niet veel problemen wanneer je hem terug wil opnemen. Gewoon 1 of 2x terug aan de longe om stemcommando's op te frissen en het gevoel van aangesingelt terug te wennen en je bent op weg.