Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marish

Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:35

Pfoe, ik word er moedeloos van...
Wellicht heb ik teveel eisen, maar de meesten pensionstallen staan me totaal niet aan.
Of de paarden gaan in groepen van 20 op de wei, of er is helema geen weidegang, of er wordt maar 1 keer per dag hooi gevoerd? Ik snap het niet, moet er nog een fatsoenlijke stal uitgevonden worden? De meerderheid heeft ook nog eens een slecte bodem in de bak... Lastig lastig!
Wie heeft haar ideale stalling al gevonden? Ik ben inmiddels bereid om echt lang te reizen hoor!

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:39

Ik ben nog steeds verschrikkelijk te spreken van mijn stal!
Ik sta op veldstar stables (www.veldstar.nl) heb niks te klagen daar.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:41

ik vind dat ik de ideale stalling heb! ik ben er super tevreden over! Het is een kleine pensionstal met 5 paarden,
paarden worden (zomers) sochtends gevoerd, dan gaan ze de wei in tot ongeveer 4 uur, dan naar stal, krijgen ze hooi, 6 uur krachtvoer, en om 10 uur nog een keer hooi. (mijne loopt nu alleen in t land, starks met 1 maatje)
In de winter gaan ze naar de paddock een halve dag en krijgen ze ongeveer 5 keer per dag voer.
Heb geen binnenbak,maar wel een goede bodem buiten, met verlichting. er is een wasplaats, en mooie ruime stallen, ik heb een prachtige zadelkast.... echt veeel te groot! haha!
De staleigenaar is erg goed voor de paarden, wisselt dekens als ik er een keer niet ben.

Helaas is de stalling helemaal vol,
maar ik bedoel maar, ze bestaan echt! (ligt wel aan je eisen natuurlijk)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:42

De stal waar ik sta is voor mij ideaal. :j
Voor de paarden een weidegang met ong. 4/5 andere paarden.
Een frisse ruime buitenstal, die elke dag goed schoongemaakt wordt.
Naast overdag weidegang nog 3 voerbeurten op stal, dit wordt zorgvuldig afgestemd per paard. Dus niet allemaal standaard 1 kg.

Facilliteiten zijn er ook genoeg: Binnen/buitenbak, springweide, crossterein, poetsplaatsen, toilet, enorme bossen voor buitenritten.
Kan me niks beters wensen.

En voor zover ik weet zijn hier in de buurt heel veel goede stallen, je moet er alleen wat meer geld voor uitgeven. :)

Overigens had ik vroeger alleen een stal, een weide met 1 hindernis.
Paard had 3 weidemaatjes. Het was niet veel, maar voldeed prima als stalling. :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:43

Ik denk dat er overal wel iets is.. Ik sta op een gezellige stal waar ik het uitstekend naar mijn zin heb :D. Maar af en toe hoor je wel verhalen van mensen die het niet leuk vinden, maar die zijn ook gauw weg. Het moet gewoon met de mensen daar klikken denk ik :D.

Als ik niet weg hoef, ga ik ook niet weg :). Vind mijn stal prima!

Steph_IanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:44

ik heb ook niks te klagen hoor, heb mn eigen stukkie, met 4 ruime open stallen van 3.5x3.5:D
een grote zadelkamer van 5x3m waar ook mn opslag is..
een grote paddock van 25x30m
Sochtends worden ze om 8 uur gevoerd met krachtvoer, en een pluk hooi.
dan om 10 krijgen ze weer hooi, en dan gaan ze naar buiten tot een uur of 7 met hooi.
dan om 8 uur krijgen ze krachtvoer met een aardige pluk hooi voor de nacht :D
en mijn weiland ligt 10 minuutjes van mijn huis van ong 4 hectare, dus als er nog iemand iets zoekt..
give me a pb ;)

dus heb zeker niks te klagen met mn 4 paardenmannen :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:46

Jiviejik schreef:
Ik ben nog steeds verschrikkelijk te spreken van mijn stal!
Ik sta op veldstar stables (http://www.veldstar.nl) heb niks te klagen daar.

Dat is idd een fijne stal. Heb er een aantal jaren met veel plezier gestaan. Helaas geen bos in de buurt en mede daardoor ben ik vertrokken.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:47

TS, waar woon je?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:47

heb vooral het idee dat het hier in Zuid Holland helemaal slecht is.
Veel geld betalen voor weinig (en soms helemaal geen) weidegang.
Absolute kolder als je het mij vraagt!

Overweeg soms om weer een paard te kopen maar het gebrek aan goede stalling
houd mij wel tegen. Ik wil alleen een paard als ik hem een paardwaardig leven kan geven
en dus niet op een stal met alle luxe voor mij in de vorm van kantine en binnenbak
en weinig luxe voor hem in de vorm van 20 uur per dag op stal.

marish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:48

Gelukkig zijn er ook tevreden mensen ;)
Ikzelf sta nu opzich prima, maar heb er een staan met een peesblessure en de baan is gewoon niet genoeg als ik een goede revalidatie wil.
Ik wil als het kan dus graag een achterbergbodem, liefst een binnenbak maar geen must. Weidegang een aantal uur per dag (niet te verzorgen door mezelf), fatsoenlijke stallen die door de stalhouder worden bijgehouden, en fatsoenlijk voer. Genoeg voerbeurten en per paard bekeken.
En mijn omgeving strekt van Eindhoven tot Utrecht incl Tilburg en de Utrechtse heuveug.

Steph_IanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:51

zodiacje schreef:
heb vooral het idee dat het hier in Zuid Holland helemaal slecht is.
Veel geld betalen voor weinig (en soms helemaal geen) weidegang.
Absolute kolder als je het mij vraagt!

Overweeg soms om weer een paard te kopen maar het gebrek aan goede stalling
houd mij wel tegen. Ik wil alleen een paard als ik hem een paardwaardig leven kan geven
en dus niet op een stal met alle luxe voor mij in de vorm van kantine en binnenbak
en weinig luxe voor hem in de vorm van 20 uur per dag op stal.

hoi, ik weet niet waar je ong een stalling zou zoeken.
maar ik sta mt mn paardjes in barendrecht, 4 stallen, en 2 meiden(waaronder ik)
je hebt vrijheid en een heerlijke omgeving, ook heb je een vereniging zitten waar je evt zou kunnen rijden in een binnenbak..
of je moet van recreatie houden, zoals ik :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:51

Ik ben ook super tevreden over mijn stal. Ik wou niet eerder een paard dan dat ik daar kon staan.
's ochtends biks, met de hand naar het land, boksen worden gemest, bak wordt getrokken en rond half 5 worden de paarden weer opgehaald en krijgen ze weer biks, 's avonds rond 22u krijgen ze nog weer hooi.
Het is bij ons erg schoon en we staan met een gezellige club, mooie uitrijdmogelijkheden, genoeg kastruimte, kantine en wasplaats.
De pensioneigenaren en paardeneigenaren zijn erg betrokken bij elkaar, iedereen staat voor elkaar klaar en ook is het nooit een probleem om de da erbij te halen. Paarden worden tegelijk bekapt/beslagen, ontwormd en de tandarts komt voor allemaal.
We hebben een buitenbak en paddock, het is jammer dat we niet altijd in de winter kunnen rijden, maar ik zou mijn plaats voor geen goud willen ruilen voor een pension met binnenbak.

Bij ons geldt sowieso dat niemand weg gaat totdat de paarden met vier benen in de lucht liggen.. erg prettig om met een vaste club te staan.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:53

@Marish ik denk dat bij veel pension stallen gewoon het probleem is dat je met verschillende belangen te maken hebt! Een stal eigenaar wil natuurlijk over het algemeen een paar centen verdienen, maar een paarden eigenaar wil gewoon het beste voor z,n paard! En helaas gaan die 2 zaken vaak niet goed samen.

En dan hangt het ook nog weer van eisen af natuurlijk, en wat rijd je met je paard. Als je echt in de wedstrijden zit dan heb je andere eisen dan als je recreatief rijd.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Zijn goede stallen nu echt zo zeldzaam??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:10

dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor jou ideaal is.

Op mijn oude stal stonden alle paarden individueel op een landje maar mocht je wel zelf bepalen of je wel of niet binnen haalde, zelf krachtvoer inkopen, super bodem in de buitenbak en zelf mesten, daar staan veel mensen die dat ideaal vinden.

Ik ben weggegaan en nu staat mijn paard heerlijk natuurlijk in een groep, in d zomer 24/7 buiten en in de winter binnen, krachtvoer word centraal ingekocht en hij word gemest en binnen en buiten gezet. Ik ken ook mensen die dat niet zouden willen omdat ze alles zelf willen doen..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:19

Duikse hoef in Kaatsheuvel

Hier ga ik mijn paard ook stalleen

( ik spreek nu uit ervaring want ik kom er bijna elke dag en heb er. Een week stage gelopen ;) )

Er wordt elke dag opgrstrooid en 2 x per dag hooi gegeven
Elke dag gaan de paarden in kuddes naar buiten in verschillende weides
Ze gaan van 6 tot 5 in de winter naar buiten en in de zomer kan je aangeven dat je 24/7 wilt
Ze krijgen elke dag op dezelfde tijd( als ze allemaal binnen zijn) hun brok, als je wil kan je ook je eigen voer laten voeren

Je hebt een binnen en buitenbak die elke dag omgegooid wordt en de bodem is fijn om te rijden
Het is 5 minuten stappen en dan zit je in de loonse en drunense duinen

Kortom... Een zeer fijne en gezellige stal :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:27

dat klinkt goed sanso.
(leuke avatar heb je trouwens)

hier in ZH is winter buitengang echt bijna niet te vinden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:29

hier in NH ook niet hoor, op mijn huidige stal is een aantal jaar geleden een 2e buitenbaan gekomen en de 1e buitenbaan word in de winter gebruikt als paddock

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:33

ik ben ook heel tevreden op mijn stal!
kleine privestal, reining gericht. binnenbak met goede (reining) bodem die dagelijks gesleept wordt. enorme buitenbak (geloof 40 bij 80 ofzo?) ook dagelijks gesleept en met goede reiningbodem (mits weer niet te nat is).
paarden krijgen s ochtend heel goed krachtvoer en gaan dan de wei op. ze staan meestal allemaal alleen op de weitjes (ivm de ijzers achter) maar als je samen wilt zetten met een ander kan dat ook. op de wei krijgen ze dan nog eens flink hooi. indien gewenst kan s middags nog eens krachtvoer gevoerd worden.
ze komen rond de middag binnen (ook afhankelijk van kou regen en vliegen!) en hebben dan een super schone stal die dik ingestrooit is (vlas) en veel hooi. rond 5 uur krijgen ze weer krachtvoer, eventueel met supplementen die je zelf levert.
verder hebben we een warm water wasplaats, solarium, goede kantine ed.
voer is de hoeveelheid die jij wilt.
mogelijkheid tot gratis trailer/caravan stallen. mogelijkheden tot buitenrijden.
in de winter als ze eventueel niet naar buiten kunnen (afgelopen jaar met de sneeuw en sliding plates) komen ze allemaal wel minimaal los in de binnenbak zodat ze niet de hele dag op stal staan en even de benen kunnen strekken. we rijden eigenlijk nooit met meer dan 3 man tegelijk dus altijd wel ruimte om te rijden.
dus ja, ik ben super tevreden!! maar dat zijn wel de voordelen van een kleine privé stal...

Steph_IanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:38

bij ons staan ze ook heel de dag lkkr buiten, en mogen ook in de winter dag en nacht staan op mn land, alleen heb k ze liever binnen :D

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:40

Ik denk dat je goede eisen stelt voor het welzijn van je paard. Maar naar mijn idee worden de beste rijbanen meestal bij fanatieke wedstrijdstallen gelegd. Een Achterbergbodem, kom ik niet snel tegen op een doorsnee pensionstalling. En juist op die wedstrijdstallen, wordt er vaak minder waarde gehecht aan weidegang voor je paard. Ik denk dus dat het lastig wordt. Mijn paarden staan veel op de weide, ook in de winter, maar we hebben geen topbodem in de binnenbak.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:41

Ik meld me ook.

Ik heb na heel lang zoeken echt de ( in mijn ogen) ideale stal gevonden. :j
Paarden worden elke dag op de wei gezet, alleen of met een maatje.
Ze worden 6x (!) per dag gevoerd, 4x voordroog 2x brok ( haevens)
Er wordt elke dag gemest.

En ik heb de beschikking over 4 rijbakken :o , 3 x 20x 60, 1x 20x 40 allemaal met geweldig goeie bodem ( 2 binnen en 2 buiten), een longeervolte en een overdekte stapmolen.
We hebben een klein stukje bos bij stal en als je echt lekker buiten wil rijden, ben je met 10 minuutjes met de trailer in de mooiste gebieden zoals Bedaf.

Ik ben errug tevreden en volgens mij is m'n paard ook erg happy.

Maar het is wel heel goed zoeken hoor, denk dat ik wel 25 stallen bekeken heb...
O ja en ook niet onbelangrijk het is nog goed betaalbaar ook. :Y)

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:43

Ik sta zeer tevreden bij de Utrechtse Manege bij ben en conny agterberg! Echt een top stal als je een fanatieke ruiter bent! Helaas geen weidegang, maar in de zomer zijn er 2 gras paddocks waar ze 1-2 uur op mogen en ze mogen altijd los in de binnenbak. Ik moet eerlijk zeggen dat onze paarden altijd hele of halve dagen weidegang gewend waren maar omdat er hier zo'n rust op stal is en er 5 keer per dag gevoerd word vinden ze het helemaal niet erg.

Alleen staan ze op dit moment volgens mij vol.

We hebben altijd op stal Hilverzicht in Loosdecht gestaan, is ook een prima stal. Paarden kunnen altijd naar buiten wei of paddock, je bepaald zelf voer, er zijn 3 rijbanen waarvan 1 binnen en is een ren baan en je zit zo op de hilversumse hei waarvan je weer naar het bos kan. Wij zijn daar weg gegaan omdat we bij Conny trainen, het scheeld ons een hoop reistijd, maar we hebben er altijd tevreden gestaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:46

:D ik woon in Z-H en heb geen klagen mijn paard ook niet :D

ik sta bij een particulier,box van 250 x 500 cm met buitenluik en voorkant open.
in de zomermaanden overdag op de wei
ze krijgen eerst hooi en krachtvoer ,gaan om 8.30 de wei op tot 20.30 dan weer hooi en krachtvoer

in de winter is er een paddock waar de mijne met een fries in staat,nu komt er nog een afdak zodat ze uit de regen kunnen en buiten hooi kunnen eten
ze krijgen 4x hooi en 2x krachtvoer en 1x peen in de wintermaanden
de rijbak is helaas voor mijn paard te zwaar maar op 10 min onder de man is een hele goede bak waar ik kan rijden

1 minpuntje ik ben de enige pensionklant, er waren er eerst meer maar 1 verkocht haar paard en de andere is ingeslapen
maar we hebben het er gezellig de pensionhoudster is een vlotte jonge meid.
ik sta daar nu 3.5 jr en wil nooit meer weg :D

voor mij is er een wc,een verwarmde kantine met koffie/thee/chocomelk apparaat een koelkast.
de stal is in een plantenkas,altijd droog en ruim.

en op 10 min een westernstal

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:47

@ denise:
Heej stal hilverzicht, daar heb ik denk ik wel 10 jaar gestaan ( nog voordat er een binnenbak was en een hit-aktief stal). Heb het er altijd reuze naar m'n zin gehad.
Daarna nog op de kamphorst en stal arends gestaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:47

Er zijn hier aan de oostkant van Utrecht (De Bilt/Groenekan/Bilthoven) wel een aantal goede stallen. Maar die zijn gelijk ook wel erg groot. Niet dat er nou direct iets aan die stallen mankeert maar ik vind dat gewoon te druk. Stal Ruigenhoek was echt helemaal top. Super verzorging, mooie stallen, leuke mensen, weidegang. Maar in de winter wel heel erg druk dus.

Als je hier in de buurt een slag goedkoper gaat zitten zeg nivo boer met paardenstal...dan is het hier ook gelijk helemaal niks. Bak te zwaar, box te klein, te weinig hooi, geen weidegang. Of zelf binnen/buitenzetten...tja daar heb ik geen tijd voor.

Mijn paard staat nu in Hoogland. En daar staat ze echt super. Super verzorging, grote box, veel weidegang...maar te ver weg.

Per november komt mijn paard wer naar deze regio en dat lijkt een heel fijn stalletje. Hebben alles alleen geen binnenbak(wel buitenbak met achterberg bodem)...maar wel een bos...maar dat was wel heel goed zoeken en veel geluk hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-08-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt