Zilfstar schreef:pmarena: jij zit volgens mij vooral met het formaat en hoeveel erin past toch?
Ga ook op stal eens vragen, want weet er meerdere die zo eentje hebben, van verschillend formaat. Ook een Belg bijv en ben benieuwd wat die er voor eentje heeft.
Jippe krijgt straks in de winter 3 keer kuil, 9, 13 en 17 uur. En vooral die van 17 uur wil ik dus dat ie er langer mee kan doen. Vraag dan wrs om dat net erin te gooien en nog extra los in de box te doen. Dan kan hij eerst het losse opeten en heeft dan het net voor de nacht. Ze hebben (stalgenootjes onderling die dat willen) ook een voerbeurt om 22:00 uur maar met 2 kids en mans werk redt ik het gewoon niet daarin mee te draaien. En medoen met de voerbeurt om 22:00 uur betekend (logischerwijs) ook meedraaien met voeren eens per zoveel dagen. Dus hoop maar dat de voerders van stal (die van 17:00 uur) 's avonds dat net bij het losse kuil willen gooien. (Net maak ik zelf klaar overdag)
Nou , ik vind het vooral irritant dat het zoveel "werk" kost , voor zo weinig hooi 
Als ik alle netten bijvul in en rond het houten stalletje (voor als het echt but-weer is de hele dag....) dan heb ik 3 van die lange platte netten van 150 cm lang , en dat ene hooikussen.
Ik maak een groot net even *pluk*pluk*pluk*pluk* open , net zo snel als dat je dat leest
, pak 3 plakken hooi van de baal uit de kruiwagen en die plakken kan ik gewoon vasthouden terwijl ik ze in het net stop. *haak*haak*haak*haak* net dicht , en dan naar het volgende net , hetzelfde verhaal.
Maar dan. Bij het 2e net ga ik alvast opzien tegen het hooikussen dat er aan komt , en nadat ik het derde brede net volgestouwd heb dan MOET ik wel
Zucht
Dus nouja daar gaan we dan. Hooikussen-ophang-draad uit elkaar draaien zodat de draad weer recht wordt (want het ding draait natuurlijk alle kanten op tijdens het eten....). Karabijnhaak losklikken. En het scherpe randje blijft natuurlijk nèt aan een vezeltje van het net hangen waardoor dat ook even vlooien is. Zucht. Dan moet je dat viezige netje wat uit elkaar trekken zodat je kunt zien hoe het afsluit-touwtje er doorheen getrokken is , en dat touwtje er weer terug doorheen gaan vlechten en de karabijnhaak is eigenlijk nèt iets te groot dus je bent echt even aan het haken 
Nou fijn dan heb je dat net eindelijk open en dan kom je een hand tekort om die laatste plak hooi er fatsoenlijk in te krijgen , en daarvoor moet je ook alweer op de grond prutsen. Is de plak hooi net wat te dik dan moet je het eerst uit elkaar gaan halen , is de plak dun genoeg om hem er in te krijgen dan is het maar een klein rotbeetje en moet je nog wat hooi lospulken her en der om het net goed vol gestouwd te krijgen , elke keer je arm erin rammen met een plukje hooi om alle gaatjes goed op te vullen , en dan krijg je het e-nor-me aantal van anderhalf plakje hooi er in....dat een paard zo in zijn holle kies duwt 
Maargoed dan moet je het ding weer dicht vlechten en zo op zien te hangen dat hij ook dicht blijft en er niemand verstrikt raakt in dat touwtje , en liefst ook nog zonder al teveel gedoe want hoe steviger je hem ophangt hoe irritanter het de volgende keer weer is om hem los te halen 
Al met al vind ik het maar een ergerlijk ding 
Maar zoals jij hem wilt gebruiken voor nog een klein hapje waar 'ie dan wat langer over doet door de kleine mazen , is het misschien wel een fijn ding.
Begrijp ik dat je hem dan echt als een dicht kussentje zonder uitstekende touwtjes in de stal wilt laten gooien ?
Dat lijkt me wel smerig namelijk , dan gaan ze met dat kussentje de hele stal door om er wat uit te krijgen , lekker door de pies en drollen heen....
Maar als je stalgenoten het moeten vastzetten is dat weer extra werk....
Ik ben misschien ook wel een beetje negatief er over hoor , ik ben gewoon verwend met die handige tjoep-het-erin netten die we hebben.... ik vind die dichtbind-boksbal-hooinetten gewoon sowieso echt helemaal ruk 
Dus als je daar niet zo mee zit dan is het geen probleem 
In jouw geval zou ik lekker zo'n breed net kopen zoals wij die hebben en dat net vullen als je op stal bent , dan kan 'ie daar aan beginnen als hij alle losse plukken op heeft 
Alhoewel je wel kans hebt dat hij het "grazen" uit het net leuker vindt dan het eten van de losse plukken van de grond , dat zie je namelijk ook wel eens gebeuren
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-08-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt