Is het jullie ook weleens opgevallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Is het jullie ook weleens opgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:31

De paarden die ik voor mezelf koop blijven meestal tot hun dood en koop ze meestal als groen dier waar nog niks mee gedaan is,dus door de jarenheen zie je dan veranderingen optreden bij zo'n dier.

Nu was me bij mijn eerste paard opgevallen die ik vanaf jaarlinghengst tot zijn 15de levensjaar gehad heb,dat zijn manen eerst aan de linkerkant lagen en rond zijn negende levensjaar ineens rechts lagen.
Meestal let je daar niet zo op dagelijks maar wanneer ik ze dan weer eens ga toilleteren en vlechten valt dat op dat je aan de andere kant staat.

Ging twijfelen aan mezelf en heb er toen een stalgenoot bijgehaald die wel altijd precies op die dingen let,op een foto gekeken en ja verdomd het was zo!?Verder niks mee gedaan,dacht zal wel??

Nu heb ik het dus weer bij mijn andere paard,die heb ik gekocht toen ze twee was en nu inmiddels negen en haar manen lagen eerst rechts en nu sinds een maand liggen ze links??
Kwam ik achter omdat ik op wedstrijd moest en dacht eerst die haardos weer eens fatsoeneren voor er fatsoenlijke vlechten in kunnen.

Ik trek ze niet,vlecht ze niet perse naar een kant zodat ze dan mooi blijven liggen,het enige wat ik doe is een keer met een borstel erdoor met wat antiklit,voor de wedstrijd wassen en gelijk knippen en vlechten verder helemaal niks??!

Meer mensen opgevallen en weet iemand hoe dat kan??Ben benieuwd vind het wel grappig!!

tamary

Re: Is het jullie ook weleens opgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:32

Schijnt dat de bespiering er wat mee te maken heeft, maar hoe en wat precies weet ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:32

Mijn jonge pony had in het begin altijd een plukje naar rechts hangen,maar dat is verdwenen.
Verder is het me nooit echt opgevallen,maar dat wel.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:45

tamary schreef:
Schijnt dat de bespiering er wat mee te maken heeft, maar hoe en wat precies weet ik ook niet.

Ja nu je het zegt klinkt wel logisch,naarmate ze ouder worden en gespierder raken de hals breder wordt en dan
het middenpunt van de haarinplant verandert waardoor ze de andere kant op gaan vallen.
Helemaal in het begin lag de helft geloof ik rechts en de andere helft links en pakte ik die linkse haren er bij om rechts te vlechten.

Op een gegeven moment lag alles rechts en nu ligt alles links dus dat zou kunnen. :)*

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:49

Zo was het me ook al opgevallen dat de voorste hoeven altijd sneller groeien dan de achterste.
Vroeg laatst aan mijn hoefsmid hoe dat kan,hij zegt ja dat is normaal,maar dan ben ik toch wel weer benieuwd hoe dat kan en waarom dat is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:50

Paddenpad schreef:
Zo was het me ook al opgevallen dat de voorste hoeven altijd sneller groeien dan de achterste.
Vroeg laatst aan mijn hoefsmid hoe dat kan,hij zegt ja dat is normaal,maar dan ben ik toch wel weer benieuwd hoe dat kan en waarom dat is??

Bij mijn paarden groeien de achterhoeven juist veel sneller.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:53

Ze groeien niet sneller, ze slijten minder af. Dit komt simpelweg omdat er meer gewicht op de achterkant komt. Alleen ijzers aan de achterbenen zou logischer zijn dan alleen ijzers aan de voorbenen wat we vaak tegenkomen.
Je kunt wel de conclusie trekken dat je je paard correct rijdt, je laat het niet op de voorhand gaan!

@FlorisSam , jij zou dus moeten kijken of je het paard niet teveel op de voorhand laat gaat.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:02

Lusitana schreef:
Ze groeien niet sneller, ze slijten minder af. Dit komt simpelweg omdat er meer gewicht op de achterkant komt. Alleen ijzers aan de achterbenen zou logischer zijn dan alleen ijzers aan de voorbenen wat we vaak tegenkomen.
Je kunt wel de conclusie trekken dat je je paard correct rijdt, je laat het niet op de voorhand gaan!

Ja dat had ik ook in mijn gedachte omdat ze nu we Z rijden meer op de achterhand gereden wordt de voorhoeven minder slijten want we rijden zonder hoefijzers en dat wou ik graag zo laten dus heb nu een vijl van de hoefsmid gekregen om hetzelf wat bij te kunnen houden als het nodig is.

Moet zeggen voorhoeven vijlen met je knie als steuntje is niet zo prettig en op de poetskoffer is te laag kun je ook geen krachtzetten want dan heb je geen lekkere houvast,dus nu komt hij om de 8 weken al is het alleen maar om een beetje bij te werken voor.

Ook rij ik regelmatig een stukje over de weg als ik naar de vereniging ga of naar het bos(+/_ 500m heen en terug) en ipv in de berm te lopen loop ik nu over het verharde,daar slijten ze ook wat van.

En er is altijd wel een van een ander die zijn hoefijzer eraf geskupt heeft en hij die van mij dan mooi even bij kan vijlen als het nodig is,blij dat ik geen hoefijzers heb!(tenminste mijn paard dan)

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:12

Hmm nooit opgevallen !! ik heb ze altijd zo kort dat ze overeind staan

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:14

Mijn paard heeft de manen naar beide kanten hangen.
Maar de ene keer erger dan de andere, weet ook niet waar dat mee te maken heeft.
Zelfs als ik alles naar 1 kant borstel, helpt maar voor even.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:18

Vind het wel leuk dat er zoveel dingen aan je paard kunnen veranderen door de jarenheen waar je eigenlijk niet echt bij stil staat maar er wel een logische verklaring voor te vinden is wanneer je er verder over na gaat denken!

Zo groeien haar manen en staart ook mega snel,om de maand moet ik toch zeker wel 5 centimeter van haar staartlengte afhalen wil ze er anders met achterwaarts gaan niet op gaat staan,omdat ze dan wat door haar kruis zakt.
Heb al een keer gehad dat er een hele pluk lag in de bak omdat ik er geen erg in had dat dr staart te lang was,echt zielig vond ik dat,dus let er extra op dat dat niet meer kan gebeuren!!

Vond al raar waarom ze niet meer achterwaarts wilde,nou daar lag de oorzaak bleek later toen ik die pluk zag,echt erg vond ik het,maar ze is gelukkig nogal erg vergevingsgezind en snapt ook wel dat het vrouwtje soms niet alles in de gaten heeft!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:20

mijn vorige paard heeft ze altijd naar rechts gehad, alleen is met de jaren een pluk
middenin de hals naar de andere kant gaan hangen.

Bij de nieuwe hangen ze ook keurig naar rechts :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:29

zetpoint schreef:
Hmm nooit opgevallen !! ik heb ze altijd zo kort dat ze overeind staan

Hahaha ja dat kan ook,maar dan wordt het moeilijk knotjes maken voor me en nu heeft ze ook wat beschutting tegen de vliegen en horzels eventueel.
Daarom doe ik ook niks aan de manen dan wat bijknippen dat ze op een lengte zijn dat ik de vlechtjes twee maal dubbel kan slaan om te knotten,ze daarna weer lekker met dr manen kan wapperen,ze staan hier namelijk gewoon op de wei overdag,heeft wel een vliegendeken met hals op maar toch,ik hou meer van langere manen alhoewel ik kort ook heel stoer vind staan!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:47

Ook de zwiltwratten zie je veranderen,alhoewel bij dit paard het nu met haar negen nog steeds een velletjes is en er niet echt eelt op zit,zelf kom ik er ook nooit aan of het velletje moet er half afhangen en je het er zo af kan pakken zonder te hoeven scheuren of plukken.

Achter bij haar kootholte naar beneden zit een gleufje en daar zit weleens een soort van krom eelt nageltje(lijkt op een hondennageltje) zeg maar en die snijd de hoefsmid dan weg,maar zit er ook niet altijd??

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:46

Hihi ja vind het wel makkelijker onderhouden :) Maar goed eerlijk is eerlijk bij sommige paarden vind ik langere manen veeel mooier.
Maar bij haar (mijn knollie) staat dit veel stoerder en jonger (oh god het lijkt zo wel een kind)

Knotjes mm ja week eigenlijk zou eens een foto maken en kijken of het lukt met knottjes.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:45

Heeft toch met bespiering te maken? Mijn paard heeft de manen naar links hangen. Als ik dan achter 'm ga staan, zie ik dat zijn rechterschouder gespierder is. Paard is dus rechtshandig (geleerd van stalgenoot).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:56

Paddenpad schreef:
Achter bij haar kootholte naar beneden zit een gleufje en daar zit weleens een soort van krom eelt nageltje(lijkt op een hondennageltje) zeg maar en die snijd de hoefsmid dan weg,maar zit er ook niet altijd??

ik neem aan dat je het hebt over de sporen. Deze vallen er makkelijk af als benen vaak nat worden. Regenwater loopt af via het pluimpje eromheen , de vetlok, en dat maakt ze week, evenals bagger of simpel dagelijks afspuiten.
Ze zullen alleen langer worden in de tijd dat benen niet nat worden.
Ze worden eigenlijk nooit absurd lang, want dan breken ze ook af.
Ze zitten onderaan op de kogel.

In de kootholte hoort niks te zitten, dan heb je te maken weefselgroei van andere aard.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:33

Dilan1993 schreef:
Heeft toch met bespiering te maken? Mijn paard heeft de manen naar links hangen. Als ik dan achter 'm ga staan, zie ik dat zijn rechterschouder gespierder is. Paard is dus rechtshandig (geleerd van stalgenoot).

Als ik achter mijn paard sta zie ik alleen kont :)
Ze hingen eerst half links half rechts,paar jaar later rechts en nu links,ik zal eens kijken als ik haar een pen geef of ze links of rechtshandig is :P

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:39

Lusitana schreef:
Paddenpad schreef:

ik neem aan dat je het hebt over de sporen. Deze vallen er makkelijk af als benen vaak nat worden. Regenwater loopt af via het pluimpje eromheen , de vetlok, en dat maakt ze week, evenals bagger of simpel dagelijks afspuiten.

In de kootholte hoort niks te zitten, dan heb je te maken weefselgroei van andere aard.

Nee het is niet dat eeltstukje aan de kogel waar de sokpluimpjes overhangen en niet in de koot maar net daar waar de koot overgaat naar de straal,zit een klein gleufje en daar heb je weleens eeltgroei wat net lijkt op een hondennageltje,soms valt of slijt het af maar met lang aanhoudende droogte net als in Juni bijvoorbeeld heeft de hoefsmid het eraf gesneden omdat ik daar zelf allemaal niet graag aan zit,stel dat ik te ver snij of pluk,laat ik liever aan de expert over die weet wat ie doet en wat het is en tot hoever hij kan snijden voor hij het leven raakt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:43

Lusitana schreef:
Paddenpad schreef:

Is dat een klein hard puntje op de kogel waar het plukje haar zit zeg maar? Heb me zo lang al af zitten vragen wat het was :')

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:54

Nee Iggypop,wat ik bedoel is wanneer je de hoef optilt dan zie je de Hoornige ballen en precies in het midden daarvan zit een klein gleufje richting straal en daartussenuit kwam toen een soort van hoorn of eelt uitgegroeid wat de vorm had van een rond hondennageltje,de hoefsmid snee het er zo af met zijn mes en zij dat dat normaal was,maar ik had dat dus nooit gezien,waarschijnlijk door de droogte was het zo hard dat het door het lopen er niet vanzelf afgesleten was?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:59

Ben altijd blij als ik mijn hoefsmid vraag wat iets is als ik weer eens iets nieuws ontdek na 30 jaar hij dan zegt: "dat is normaal",meestal vraag ik dan niet verder omdat die man misschien geen zin heeft in een vragenvuur van mij,wat helemaal niet zo is want ik kan alles vragen wat dat betreft. :)
Zo vraag ik ook altijd en hoe zijn d'r hoeven en straal,zegt ie ook altijd dat ze van uitstekende kwaliteit zijn,maar toch moet ik altijd even een bevestiging van hem,terwijl hij vast zelf wel zegt wanneer er iets aan mankeert,maar toch.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 02:03

Ik heb het woord gevonden wat ik zocht waar dat eeltnageltje uitkwam en dat is de middelste straalgroeve! :)*

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 02:10

IggyPop schreef:
Is dat een klein hard puntje op de kogel waar het plukje haar zit zeg maar? Heb me zo lang al af zitten vragen wat het was :')

Is ook gewoon eelt wat daar zit,kun je er ook afhalen of wanneer het te lang wordt door de smid eraf laten snijden als het nodig is of storend en anders gewoon laten zitten,niet teveel zelf aan pulken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:34

Paddenpad schreef:
IggyPop schreef:

Is ook gewoon eelt wat daar zit,kun je er ook afhalen of wanneer het te lang wordt door de smid eraf laten snijden als het nodig is of storend en anders gewoon laten zitten,niet teveel zelf aan pulken.

Heel erg bedankt :)