Beginnen met graasmasker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Beginnen met graasmasker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:38

Na een paar weken experimenteren met apart zetten van de kudde op kort gras en in de bak staan, heb ik voor mijn te dikke paard vanmiddag een graasmasker gekocht. Madame raakt volledig gestresst van het afgescheiden zijn van haar vriendjes dus dat werkte niet, en aangezien we ook met een peesprobleem kampen...

Heb er dus vanmiddag voor het eerst 1 gezien en het is dat het de ''enige'' oplossing is voor ons, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Helemaal met die warmte kan ik me niet voorstellen dat het erg prettig zal zijn voor mijn merrie, en ik vraag me af of ze door dat éne gat in het rubberen stuk wel genoeg binnen krijgt... en of ik haar dan nog zou moeten bijvoeren...?

De vrouw in de winkel was er wel erg enthousiast over en had al verschillende verhalen van goede resultaten gehoord, maarja, dat was de mevrouw van de winkel... ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in de ervaringen van Bokkers en hun dikkertjes. Hebben jullie ook nadelen ondervonden? Of heeft het je in positief opzicht verbaasd? Ik ben benieuwd!

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:51

Hoi, Nou ik heb ook n grasmasker gekocht toen. met de beste bedoeling dat hij bij zn vriendjes kon lopen, maar mijn knollie werd er helemaal para van. Het plakte ontzettend aan zijn neus omdat hij zich zo druk maakte. nee heb dat ding meteen afgedaan en nooit meer omgedaan. ik hoop dat hij bij jou beter bealt ;)

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:52

Oh en nog even iets :D bij ons op stal staat nog n dikkerd en die heeft n speciaal grasmasker van bij de paardendrogist.nl. Kost iets meer, maar lijkt mij n stuk fijner voor je knollie

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:54

Mijn paard reageerde er eigenlijk heel goed op, eerst snapte ze het niet helemaal maar nu wel. Ze is 30 kilo afgevallen, dus het helpt wel degelijk!
Ik gebruik hem omdat ze zware blessures heeft en ik niet (meer?) met haar mag rijden, ze heeft nl aanleg om echt te dik te worden. Dus dit is een goede oplossing.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:00

Dat is balen zeg, Evalien... daar ben ik dus ook een beetje bang voor...
Maar wat is precies het verschil tussen de jouwe en die andere? Heb je plaatjes? Ben benieuwd! Ik ga zo proberen...

Cath, dat is goed om te horen :-) wij zitten nu ook al een tijdje met een peesprobleem, dus we zijn alleen maar aan het stappen over het harde, en het zou gewoon beter zijn voor haar als er wat minder gewicht op zou drukken. Ben benieuwd naar de reactie...
Ben jij ook gestopt/ van plan te stoppen op een gegeven moment? Ja in de winter wss, maar in het kader van voorkomen is beter dan genezen? Ik vraag me af of het goed is om ze het standaard te laten dragen? Want je wilt die kilo's er ook niet weer aan hebben...

Cath

Re: Beginnen met graasmasker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:29

Ik heb het ook voor haar been, ze staat van 8 tot 5 buiten en dan heeft ze hem ook hele tijd om.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:35

Heb er sinds kort ook een voor m´n shetlandertje. Ze draagt hem overigens niet altijd, meestal als ik weet dat ze de hele dag op de wei gaan :) Voor een paar uurtjes is het niet nodig. Heb het gat wel groter gemaakt met een mesje, ze kan nu net iets beter eten maar krijgt nog steeds niet teveel binnen. Werkt erg goed ! :) Heb hier voorgekozen omdat ze na 1 week wei al ontzettend was aangekomen. Nu blijft ze netjes op gewicht, voer dan nog wel hooi bij als ze weer op de paddock staan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:41

Die andere die bedoelt wordt is waarschijnlijk de greenguard, kun je zo even googlen. Ik heb een traditioneel graasmasker en paard snapte het 1,5 dag niet, maar na even oefenen met haar ging het prima. Ik heb het alleen maar korte tijd gebruikt, want thuis is er alleen een korte weide en is het niet zo nodig :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:42

Nou, ik kom net terug en mevrouwtje heeft 'm om hoor... ik had min of meer verwacht dat ze zou gaan vliegen en springen toen ik dat ding omdeed, maar het was even schudden met dr hoofd en toen een diepe, diepe zucht... het arme ding :(:) baas, wat doe je me aan? Ik hóú van eten!

Maargoed, ook even geprobeerd en daarna van een afstandje gaan kijken, en ze snapt het nog niet helemaal... ze gaat wel steeds met dr hoofd naar de grond, en dan bedenkt ze zich, oja het lukt niet... en gaat ze wat anders doen. Drinken vond ze ook wat raar maar ik geloof dat dat wel goed gaat komen.
Ik hoop dat ze het snel doorheeft... ik voel me schuldig ;( :o

Overigens staat mijn paard 24/7 op de wei, en ik weet niet goed hoe ik het moet gaan doen als ze het eenmaal doorheeft. 2 dagen wel, 1 dag niet... zoiets? Heeft iemand daarin tips?

edit: heb even gegoogled op de Greenguard en dat ding lijkt me een stuk handiger... oeps, had ik eerder moeten weten. Maarja, even aanzien...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:05

Die korven die de neus helemaal omsluiten lijken me niet fijn. Ik heb deze week een greenguard op proef, maar het gaat nog niet helemaal vlekkeloos ;) Bij het grazen aan de hand met masker werd mijn paardje alleen maar gefrustreerd, maar toen ik haar op het land zette met de korf nam ze al snel een paar happen. Heb het masker afgedaan en de volgende middag weer omgedaan zodat ze er een paar uurtjes mee kon staan.. toen ik 's avonds aan kwam zag ik haar van een afstandje wat twijfelend grazen. Toen ik naast haar stond zag ik het probleem.. ze had met haar bovenlip het masker opzij geduwd en op de een of andere manier haar mond OM de Greenguard heen gekregen. Ze stond dus met dat ding in haar mond. En gewoon dooreten he :') Masker goedgehangen en ze heeft er prima mee gegeten.
Heb nu meteen ook het Greenguard halster besteld, hopelijk komt het morgen binnen. Als hij dan netjes blijft zitten heb ik denk ik eindelijk een oplossing voor mijn dikkertje! :D

Mijn plan is wel om haar er 24/7 mee te laten staan. Volgens mij gaan ze enorm compenseren als ze even zonder staan en op de een of andere manier lijkt het me minder fijn 'm op en af te doen dan ze er gewoon aan te laten wennen. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het een heel lastige keuze vond om het masker uberhaupt te kopen, arm paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:11

ik zou het eerst gewoon zoals het nu is proberen! :)
misschien regaeert ze er heel goed op! :)

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:16

De mijne loopt sinds een maand met ook met een greenguard. Snapte wel meteen dat ze er mee kon drinken, maar deed er een paar uur over om er achter te komen dat ze er ook gewoon mee kan grazen. Ze staat er 24/7 mee op het land. Moet zeggen dat ik wat 'bontjes' om het ding heen heb gemaakt om schuurplekken tegen te gaan, maar ben er erg blij mee. Ze kan gewoon in de kudde blijven lopen, 24/7 buiten, kan nog gewoon grazen (alleen niet meer zo veel!) en valt af!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:17

Ik gebruik ook een graasmasker en vind het een zalig ding, ze loopt ongeveer 14 uur per dag buiten en heeft het dan ook altijd om, ideaal!! :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:35

Bedankt voor alle reacties!

Ik hoop ook dat ze op een gegeven moment gewoon manieren gaat proberen om er alsnog mee te eten, maar ik vind het nog steeds een raar idee, er zit maar zó'n klein gaatje in dat ding...
Ook ben ik idd bang voor het compenseren als je het de ene keer niet, de andere keer wel omdoet.

Even for the record: ik heb dus géén Greenguard en ben vooral benieuwd naar ervaringen met de korf helemaal om de neus heen met het rubberen onderstuk(en dat éne malle eetgat erin :o )!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:38

Een paard bij ons op stal heeft zo'n graasmasker :j Zwart halster, met rubber onderstuk.

Ze heeft hem niet altijd om, maar de dagen dat ze hem omheeft red ze zich prima. Water drinken duwt ze gewoon dat hele ding onderwater, en ze eet er ook gewoon brokken mee als ze de stal ingaat en er al brok ligt en we hem niet snel genoeg afdoen :+

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:42

Dat klinkt inderdaad als dezelfde :-) ik kan me er alleen zo moeilijk iets bij voorstellen door dat ene gaatje... maar het schijnt inderdaad toch zo te gaan, als ze het eenmaal gewend zijn!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:48

Mijn merrie moest hem altijd om wegens bevangenheid.
Ik vond het altijd vreselijk haar dat ding om te moeten doen, maar dat was wel de manier waarop ze nog de wei op kon.

Ik ben begonnen met de graaskorf.
Ik vond het er rond de neusgaten er zo benauwd uit zien dat ik daar de tussenstukken van het rubber weg gesneden had.
Dat werkte gelijk al beter.
Ze kreeg ook schuurplekken van dat ding, daar beb ik toen bontjes in genaait...werkte ook veel beter.
Later heb ik de green guard nog getest.....die was helemaal niets voor haar.
Ze wilde zelf liever haar vertrouwde korf.
Uiteindelijk was ze er zo aan gewent dat ze zelf haar neus er al in stak voor ze de wei op ging.
Sinds ze het droeg is ze ook nooit meer bevangen geraakt gelukkig.

maar let wel op he?
Ze kunnen er normaal mee drinken vanuit een waterbak....maar....als je in de wei een pomp hebt staan dan gaat het ze niet lukken te drinken met de green guard!!!!
De korf buigt en vormt zicht om de snuit....de greenguard is van hard matriaal en buigt niet genoeg om uit een weidepomp te kunnen drinken, en voor een driknbak....dan moet de bak breder zijn dan de greenguard

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:48

Afbeelding
Deze bedoelde ik :)

Kon me er ook weinig van voorstellen, dat ze er normaal mee kon eten, maar ze red zich makkelijk :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:56

Mijn pony heeft m ook, snapte het eerst even niet, maar had het al snel door gelukkig :)
Hij heeft wel schuurplekken op zijn neus, op zijn kin en onder zijn kaak. maar als die wondjes weg trekken dan blijven ze goed. Daar moet ie dus even doorheen. Verder staat mijn pony 24/7 buiten en heeft hem ook altijd om :) Ik stop er altijd een snoepje in, dus hij wilt dat ding graag om haha!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:58

ik heb ook het graasmasker met het ronde gat in het rubber, ze kunnen er prima mee eten maar moeten er meer moeite voor doen en dat is natuurlijk ook de opzet. Heb absoluut niet het idee dat zer last van of een hekel aan heeft. ;)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:56

mijn shet loopt nu voor de tweede zomer met een green guard om. gaat het goed.
heb me alleen paar weken terug (beetje traag van begrip...) pas gerealiseerd dat hij nu niet bij zijn liksteen kan.
maar ik doe hem zoiezo elke dag een paar uur af. verder stop ik altijd een plak roggebrood door de greenguard als hij hem net om heeft. hij vind het zo niet zo heel erg om hem om te doen.

een aantal nadelen:
geen liksteen,
zichzelf en andere paarden niet kunnen krabben.
niet kunnen bijten. (al doet een tik met dat masker ook wel pijn, weet ik uit ervaring :+ )
paard moet altijd een halster om
mensen denken dat hij bijt... muilkorf om... (echt waar, meerdere keren al gevraagd)
het is geen gezicht :o

heeft iemand ervaring met het green guard halster voor een shet van ong 90 cm?
ik heb het idee, dat dat te groot is..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:57

Sandra, je hebt van de greenguard ook maatje pony. Dit is meer voor shetjes bedoelt dan voor grotere pony's.
Mij vragen ze altijd of mijn paard soms bijt omdat hij een muilkorf om heeft :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:01

Mijn arabiertje heeft maat pony van de greenguard, volgens de paardendrogist zou maat paard ook meer schuurplekken geven omdat het te ruim is, en ze past inderdaad prima in maat pony. Die is dus niet alleen voor shetjes ;)

Ik zou dat halster gewoon in xs bestellen, als het niet past kan je 'm altijd terugsturen! Het halster is trouwens bij veel webshops veel goedkoper dan bij de paardendrogist, alleen duurt het verzenden ivm voorraad wat langer. (bijv 18,50 bij Hefestion.nl)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:12

Mijn Lusitano heeft ook een greenguard, maar dan wel in maar paard. Schuurde in het begin inderdaad en ik heb er duct tape in geplakt, omdat te voorkomen. Het voordeel vind ik dat het masker de neugaten verder vrij laat, vrij laag is en dus ook niet zo'n broeierig effect heeft. Ik heb er niet eens een speciaal halster voor aangeschaft, hij heeft het gewoon aan een normaal stalhalster en dat gaat nu al 3 maanden prima.

Zeker als je paard 24/7 buiten loopt, zou ik eerder kiezen voor deze versie, omdat hij daadwerkelijk alleen het grazen belemmert en verder niets. Niet warm, niet broeierig, gewoon normaal ademen... Andere paarden ermee kroelen lukt ook prima en ze staan het gewoon toe, dus blijkbaar vinden ze dat masker wel lekker :+

Mijn paardje heeft het masker overigens elke dag om, maar ze staan 's nachts op stal en dan is hij uiteraard af. Het masker een keer aflaten heb ik wel gedaan, maar hij ging veel te gretig eten en dat is echt niet lekker voor de darmen, die constante wisseling. Wanneer het masker af is, krijgt hij ineens minimaal 2 keer zoveel gras binnen als de andere dagen en waarschijnlijk meer, omdat hij dan dus extra snel en veel gaat eten. In overleg met de paardendrogist en mijn DA, wissel ik het dus niet meer, om het zo constant mogelijk te houden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:18

Mijn merrie loopt ook met een Green Guard op de wei.
Had eerst ook zo'n stoffen korf voor haar, met dat gat onderin. Maar daar kreeg ze heel erge schuurplekken van en op warme dagen vond ik dat ding echt heel broeierig.
De Green Guard bevalt me echt heel erg goed, ze kan er goed mee eten (alleen niet meer zoveel :D ) en ook mee drinken. Ik heb overigens ook een gewoon stalhalster, wel met bontjes achter de oren en op de neus zodat het niet schuurt. Gaat echt prima :j

Toen ze 'm net had kon ze enorm sneu staan te kijken, maar ze had op zich snel genoeg door hoe ze moest eten :j

Net zoals DOOR hierboven aangeeft, wissel ik het nooit meer. Vorig jaar liet ik haar wel eens een dagje of zelfs een paar dagen zonder masker staan (toen had ik het stoffen ding nog en dan moesten haar schuurplekjes even "bijkomen"), maar dat vond ik geen succes. Dus een GG aangeschaft en die heeft ze gewoon de hele dag om, 's avonds gaat ze op stal en dan gaat ie af.