paardenwei 20x40

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

paardenwei 20x40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 03:32

Hallo,

Ik ben zojuist verhuisd en nu heb ik de kans om de wei van de buurman te pachten.
Dit pak ik uiteraard met beide handen aan.

Nu is alleen mijn vraag, ik heb 2 friese jaarlingdames. En de weide is maar een 20x40m groot.
Kan ik ze hier gewoon 365 dagen op houden met schuilstal en onbeperkt hooi? Of is dit echt te klein.
Het is zowiezo de bedoeling om een stukje voor de stal af te zetten en zand te storten voor de winter en de rest blijft dan overdag open voor ze.

Ikzelf heb natuurlijk ook het liefst 3 hectare voor ze, maar helaas ligt dat niet voor het oprapen.

anneliesdj

Re: paardenwei 20x40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 03:56

Nee dat is echt veel te klein, om één paard jaarrond buiten te hebben moet je zeker een halve hectare hebben en dat is dus 50x100.

Met een paddock of verhard stuk kun je het met minder doen maar als je op een oppervlak van 20x40 nog een stal moet zetten en een paddock wilt maken is je weide weg.
Heeft de buurman niet een stukje extra?
Dan kun je hem tenminste nog wat betalen, want een stukje van 20x40, daar kun je toch eigenlijk geen huur voor vragen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:24

In de winter stond mijn paard ook in de bak.
en ik neem aan dat je in de zomer vast in de buurt wel een groter stuk wei kan vinden voor ze om voor weinig op te staan.
ik zie dan geen problemen, vooral niet omdat er genoeg paarden jij stal niet uitkomen, jij hebt dan een soort mega loop stal.
pas alleen wel goed op dat ze dat stukje niet helemaal vertrappen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:02

Het kan wel, maar alleen als je de weide veel kleiner maakt, en een grote uitloop van zand. Op het zand staan ze dan ongeveer 22 uur, en 2 uurtje wei om even te eten. Dan gaat het het jaar rond (behalve als het regent, dan helemaal op het zand) wel lukken.

Als je ze meer op het gras zou laten, dan heb je misschien voor een paar weken gras... daarna nog enkel modder.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:06

Ik vind het niet te klein hoor. Ze hebben in ieder geval het hele jaar door een lekkere ruimte tot hun beschikking. Wellicht kun je ze in de zomermaanden een aantal weken ergens anders in de wei zetten. Dat doen zoveel mensen. Ik zou het doen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:09

Lijkt mij veel te klein om ze op te houden, maar goed, het is al wel weer beter dan minstens 12 uur per dag op 10 vierkante meter.

Als je er nou een stuk wei bij zou kunnen krijgen waar ze dan een deel van de dag nog op kunnen, dan zou het ideaal zijn. Dan kan je op het 20x40 stuk een schuilstal maken, plek om te rollen, etc. En hun gras kunnen ze dan weer ergens anders halen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:17

Ik vind het ook goed kunnen, zeker als ze onbeperkt hooi kunnen knabbelen.
Mijn paard heeft op een pensionstal gestaan en als je ziet hoe weinig bewegingsruimte ze daar hadden, dan staan jou paarden prima.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:26

qua uitloopruimte is het voldoende maar ruwvoer bijvoeren is zeker nodig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:28

Wat de twee personen boven mij ook zeggen, het is prima qua ruimte, maar houdt er wel rekening mee dat ze het kapot lopen en dat het heel snel kaal wordt dus dat je behoorlijk hooi bij moet voeren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:36

het is prima als uitloop, maar je kunt op zo'n stukje echt niet het hele jaar gras houden.

waarschijnlijk is de beste optie van het gehele stuk een paddock maken en het hele jaar hooi voeren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:38

20x40 is geen weiland maar een postzegel. Als je volwassen paarden hebt die hun energie in het werk kwijt kunnen is het nog tot daar aan toe, maar voor twee jonkies vind ik dit volledig ongeschikt als permanente huisvesting. Bovendien kan het helemaal geen kwaad om ze in een kudde van gemengde leeftijdssamenstelling op te laten groeien, worden ze tenminste opgevoed en krijgen ze besef voor rangordeverhoudingen van mee. Anders lezen we hier over een paar jaar weer het zoveelste topic "mijn jonge paard loopt over me heen". Gooi ze lekker in een goeie opfok, beter voor hen en beter voor jou.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:27

loulou schreef:
het is prima als uitloop, maar je kunt op zo'n stukje echt niet het hele jaar gras houden.

waarschijnlijk is de beste optie van het gehele stuk een paddock maken en het hele jaar hooi voeren.

Dat is waar maar voor 2 jaarlingen vind ik gras wel een must hoor. Voor elk paard eigenlijk dus ik zou dan eerder opzoek gaan naar een grote zomerweide, en dan eventueel voor de winter op de paddock met onbeperkt hooi eventueel een stuk verharden want het is vrij snel kapot gelopen zo'n klein stukje.

lauuwtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:37

volgenssmij is het geenprobleem als ze lekker kunnen rennen en ze genoegg hooii hebben kan dat prima.

xxx

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:42

Hoe ver kan een jaarling rennen in een bakje van 20 x40? Zoals al gezegd, probeer ze bij een kudde in te weiden, je kunt er nu toch nog niks mee. Als ze volwasssen zijn en aan het werk gaan, kunnen ze best in een paddock van 20 x 40 staan met onbeperkt hooi.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:02

Als permanent weiland is het echt te klein. Ik heb een "wei" van 40x40 en zelfs ik zit te vloeken wanneer het een prairie is in de zomer en een modderpoel in winter. Het is gewoon heel snel kaal gegeten. De paarden kunnen ook nooit eens echt snelheid maken. Daarom dat de paarden af en toe verhuist worden naar een grotere wei (meestal in de winter).

Citaat:
Kan ik ze hier gewoon 365 dagen op houden met schuilstal en onbeperkt hooi?

Ik zeg nee.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:06

Die afmeting is binnen 3 weken kaal gegeten en komt dan ook niet meer bij ben ik bang.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:38

Tigra_ schreef:
loulou schreef:

Dat is waar maar voor 2 jaarlingen vind ik gras wel een must hoor. Voor elk paard eigenlijk dus ik zou dan eerder opzoek gaan naar een grote zomerweide, en dan eventueel voor de winter op de paddock met onbeperkt hooi eventueel een stuk verharden want het is vrij snel kapot gelopen zo'n klein stukje.

heb er overheen gelezen dat het om jaarlingen ging. dan zou ik ook liever kiezen voor een opfok. en liever nog een gemengde kudde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:02

Voor jonge paarden zou ik het ook niet doen. Kun je beter in de opfok zetten. kost je minder aan opfokgeld dan thuis 24/7 op hooi met stro en zonder gras, en ze hebben het er gezelliger en veeeeel meer ruimte. Zeker in de winter wanneer je kleine weitje onbruikbaar is en je alleen de stal met klein stukje zand hebt...

Daarbij denk ik niet dat de eigenaar van het stukje er op zit te wachten dat zijn grasveldje van 20 bij 40 omgeploegd wordt of voor de helft bedolven onder het zand. Bouwen van stalletje mag ook niet overal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:33

Angela schreef:
Het kan wel, maar alleen als je de weide veel kleiner maakt, en een grote uitloop van zand. Op het zand staan ze dan ongeveer 22 uur, en 2 uurtje wei om even te eten. Dan gaat het het jaar rond (behalve als het regent, dan helemaal op het zand) wel lukken.

Dat gaat echt niet werken hoor, als je op zo'n stuk een stalletje moet bouwen met uitloop eraan ben je de helft al kwijt, houd je dus een weide van 20x20 over, als je dat mooi wilt houden kun je 2 paarden daar met goed weer hooguit een half uur per dag op hebben.
Nadelen; paarden hebben niet meer dan 20 meter om te rennen = 4 galopsprongen, bij slechte weersomstandigheden kunnen ze helemaal niet op het gras; bij regen trappen ze het stuk, met droogte wordt het een zandvlakte. Dus de helft van het jaar is het zowieso niet bruikbaar.

Voor een shet zou het misschien een optie zijn maar niet voor een volwassen paard en al helemaal niet 2.
Wil je dit gebruiken dan moet je er in zijn geheel een paddock van maken maar dan kunnen ze dus nooit op gras en persoonlijk vind ik dat een must, niet alleen voor jonge paarden.
Daarbij kunnen ze ook op een stuk van 40 lang nooit echt lekker rennen en zeker voor een jong paard is dat belangrijk.

Ik zou proberen of je bij deze of een andere buurman nog een stuk kunt huren, dan kun je daar een weiland van maken en houd je dit stuk als paddock. Kun je ze overdag mooi een paar uur naar het weiland brengen hoef je ze ook niet met een uur weer terug te halen, hoewel ze op een stuk van 50x50 ook geen hele middag kunnen lopen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:42

Even voordat ik heel bokt over me heen krijg ;)

Ikzelf wil ze zowiezo in de zomermaanden op een stalling of een grote weide zetten. Ik heb een adres waar ik zowiezo terecht kan. Maar omdat ik vaak toch te horen kreeg dat ik ze thuis ook zou kunnen houden stelde ik deze vraag :)
De huisweide is dus dan ook alleen maar voor wintermaanden en in de zomer gaan ze op een groot stuk.

Weide is verder niet snel een modderbad. Het is een waterwin-gebied waardoor dat de weide binnen no-time weer droog is. Nadeel is dan wel weer dat je er vrijwel geen gras op krijgt omdat de grond te hard is.

Maar bedankt voor jullie reacties so far! Leuk om te lezen hoe iedereen er zijn eigen menig over heeft.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:36

Silke_ schreef:

Ikzelf wil ze zowiezo in de zomermaanden op een stalling of een grote weide zetten. Ik heb een adres waar ik zowiezo terecht kan. Maar omdat ik vaak toch te horen kreeg dat ik ze thuis ook zou kunnen houden stelde ik deze vraag :)
De huisweide is dus dan ook alleen maar voor wintermaanden en in de zomer gaan ze op een groot stuk.

Weide is verder niet snel een modderbad. Het is een waterwin-gebied waardoor dat de weide binnen no-time weer droog is. Nadeel is dan wel weer dat je er vrijwel geen gras op krijgt omdat de grond te hard is.

Maar bedankt voor jullie reacties so far! Leuk om te lezen hoe iedereen er zijn eigen menig over heeft.

Voor een korte winter zou het wel kunnen,denk ik dan) Dan zou ik het weiland in delen hebben

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:46

waar laat je ze als de wei is omgeploegd en het gaat vriezen....
de grond zal dan zo ongelijk zijn dat lopen niet te doen is en zelfs gevaarlijk

vind de oppervlakte te klein om ook nog eens in stukken te verdelen, persoonlijke mening.
Als het land eenmaal goed kapot is gelopen groeit er ook zomers niets meer aan, hebben wij ook in het stuk land dat ze in de winter periode kapot mogen lopen.
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 02-08-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:50

20x40 is een rijbak hè. Daar dan nog een stal in en een uitloopstuk en je houd gewoon niets over. Gras gaat echt de kans niet krijgen om te groeien. Zeker niet in de winter. Denk dat je het dan beter om zou kunnen ploegen en er een ruime paddock van kan maken. Dan heb je er nog iets aan in de winter.

En goed nadenken waar je je stal neezet. Zou hem echt strak in een hoek doen, met de open kant aan de niet regenkant, want anders ben je nog meer plaats kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:58

Silke_ schreef:

Dat zou dan wel een mooie optie zijn maar dan moet je het idee van een weide gewoon laten varen want dat gaat je zeker in de winter niet lukken omdat het gras niet meer aangroeit, dan kunnen ze de eerste week elke dag een uur op het gras en daarna is het kaal, lopen ze het stuk en krijg je modder en gaten.
Dus dan zou ik er gewoon een grote paddock van maken, goed zand erin en het vriest ook niet snel vast in de winter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:59

voor altijd, het hele jaar rond vind ik het ook te klein
ik heb mijn twee paarden (in september 3 paarden) ook op een dergelijk stukje staan, en als je ziet hoe ze zich uitleven in de grote weide.
hou er rekening mee dat het in de winter volledig vertrapt wordt, en er in de zomer geen gras meer op staat.
ikzelf heb ze 4 maand per jaar op het kleine stukje, hier staan ze dag en nacht op met onbeperkt ruwvoer. er is echter een groter stuk aangesloten, waar ze de overige maanden opmogen + het paddockje.
in de maanden juni, juli en augustus mogen ze dan nog enkele uren per dag op de gigantische weide.

dus conclusie:
geschikt(als winterverblijf), mits je idd een stuk verhard en het ander stuk een paddock van maakt, én je ervoor zorgt dat ze toch minstens enkele maanden per jaar in de zomer in het gras kunnen ;)