Koliek bij weide-paarden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Koliek bij weide-paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:00

Ik vraag me af , je hoort natuurlijk heel vaak dat paarden koliek krijgen , komt enorm vaak voor.

Maar eigenlijk zijn dat altijd verhalen van paarden die (een deel van de dag) op stal staan. Ik heb nog nooit gehoord van een gewoon eventueel hooi bijgevoerd weide-paard dat last krijgt van koliek.

Kennen jullie wel voorbeelden er van ?

Ik neem aan dat het toch ook wel voor komt :)

Justy

Re: Koliek bij weide-paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:05

Hmmm, de voorbeelden die ik ken zijn eigenlijk allemaal van paarden die wel 24/7 buiten lopen en onbeperkt ruwvoer krijgen, maar die in de winter in elk geval niet op de wei staan, maar in een paddock. Dan zorgt de overgang naar het verse gras wel eens voor koliek. En paarden die op zand gevoerd worden of op heel kale weitjes staan zullen natuurlijk weer vaker zandkoliek krijgen... Ik heb wel het idee dat 24/7 buiten en altijd ruwvoer zorgt voor minder koliek, maar dat kan ook mijn perceptie zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:08

Mijn ervaring met mijn paarden is dat als ze enkele uurtjes per dag op de weide staan ze sneller last krijgen van koliek, de rest van de dag staan ze in een rijbak en uitloop naar de stallen (zand/klei).
Ze mochten eerst bijvoorbeeld van 16.00 uur tot 20.00 uur op de weide, dan vraten ze zichzelf helemaal vol, kanen kanen en nog eens kanen want dit is mijn kans moeten ze gedacht hebben....
Sinds dit voorjaar staan ze van 13.00 uur tot 21.00 uur op de weide en ik heb (effe afkloppen) nog geen koliek gehad.
s'Morgens krijgen ze eerst hooi zodat ze in ieder geval niet met een 'lege' maag de weide opgaan, het eerste uurtje vreten ze behoorlijk maar omdat ze al wat hooi op hebben doen ze vrij snel rustig aan en lopen de rest van de dag te struinen en zoeken echt de lekkere graspolletjes op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:09

Het komt ook wel voor, maar idd minder dan bij stal paarden is mijn ervaring.
Wel krijgen paddock paarden (zoals hier boven al genoemd) eerder zandkoliek (daarom voer ik die van mij uit kuubskisten die op een bestraat stuk staan).

Ik heb een merrie op stal gehad die koliek gevoelig was, maar die was ook allergisch voor van alles en nog wat (voor voedingsmiddelen, paarden snoepjes, alle soorten brok, pavo koeken, veel muslies, hulpstoffen van vitamine pasta en wormenkuur enz enz enz). Voor haar hadden we altijd colosan in huis, als we dat gaven knapte ze binnen een uur altijd wel op. Die was echt gewoon extreem gevoelig op haar darmen door die allergie.

Van mijn eigen pony's heb ik er 1x 2 koliekerig gehad. Toen vond ik boerenkool in mijn weiland dat waarschijnlijk door de buurkinderen gevoerd was. De boerenkool was al een maand er voor geoogst, en was dus al oud en schimmelig. Beide waren 1 avond niet lekker, maar heb er niet eens een VA bij gehad.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:09

nou je het zegt...in de kudde van mijn oude verzorgpaard (stonden 24/7 in de wei) was nog nooit koliek voorgekomen.

Ik ben benieuwd of er een verband bestaat tussen koliek en beperkt(of juist onbeperkt) eten/grazen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:12

Ja , zandkoliek is natuurlijk wel weer iets dat je regelmatig hoort :j

Maar dat is op zich dan ook iets dat vaak komt door gebrekkig bijvoeren. En inderdaad het in het voorjaar weer te snel op de wei zetten zonder gewenningsperiode. Maar dat laatste valt i.m.o. eigenlijk ook wel een beetje onder het stal-probleem dat je vaak ziet van paarden die te wisselvallig gevoerd worden , steeds van niks naar een bups rijk voer....

Ik heb volgens mij nog nooit gehoord van koliek bij paarden die gewoon de hele dag vrij rondlopen en de hele dag kunnen grazen van een wei met een fatsoenlijke hoeveelheid gras , of als ze niet kunnen grazen , de hele dag hooi kunnen eten dat netjes gevoerd wordt en niet zomaar op de grond neergekwakt wordt waar ze er overheen lopen en er weer zand tussen komt.

Maar je houdt natuurlijk altijd paarden die het laatste plukje gras blijven zoeken waardoor ze ook nog best veel zand binnen krijgen , ook al hebben ze genoeg schoon (en goed !) hooi , dus zandkoliek blijft een risico.

Maar daar doelde ik eigenlijk niet op , juist de andere soorten koliek daar ben ik wel benieuwd naar of die stiekum toch wel vaker voor komen dan dat ik de indruk heb :)

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:14

Ja hoor, heb onlangs een voorbeeld gezien van gras koliek bij een paard dat op stal staat bij het paard van m'n dochter.
Had teveel nat gras gegeten en kreeg daardoor een heftige koliekaanval.
Volgens de VA wordt er bij het verteren van (te)veel nat gras heel veel gas gevormd in de darmen en dat zorgde
voor een koliekaanval. Gelukkig is het goed afgelopen, de VA moest er met z'n arm helemaal in om t gas te laten ontsnappen.
Overigens heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat bij een paard het (jonge) gras achter in de slokdarm bleef hangen met als
gevolg koliekachtige verschijnselen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:16

Welke soorten koliek doel je dan op? gaskoliek, verstopping?

Mijn paard had eerder met enige regelmaat last van gaskoliek, nu we een ander weidebeleid hebben is dat behoorlijk de kop ingedrukt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:17

Ik heb ze nu 7 jaar aan huis (varierend van 4 tot 15 pony's, 's winters in een paddock, zomers afhankelijk van het postuur land of paddock, wel altijd 24/7 buiten en bijna 24/7 ruwvoer) en dus 1x 2 pony's koliek gehad met een duidelijk aanwijsbare rede.
Dus hier gaat het gewoon erg goed wat koliek betreft.

En 1 die gewoon extreem gevoelig was door allergieën, die kan je dus eigenlijk niet onder normaal zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:20

vjseegers schreef:
Ja hoor, heb onlangs een voorbeeld gezien van gras koliek bij een paard dat op stal staat bij het paard van m'n dochter.
Had teveel nat gras gegeten en kreeg daardoor een heftige koliekaanval.
Volgens de VA wordt er bij het verteren van (te)veel nat gras heel veel gas gevormd in de darmen en dat zorgde
voor een koliekaanval. Gelukkig is het goed afgelopen, de VA moest er met z'n arm helemaal in om t gas te laten ontsnappen.
Overigens heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat bij een paard het (jonge) gras achter in de slokdarm bleef hangen met als
gevolg koliekachtige verschijnselen.

Ja joh , nooit van gehoord ! :)

En gaat dat dan echt om paarden die het gewend zijn om het hele jaar door constant gras / ruwvoer tot hun beschikking te hebben , of gaat het dan stiekum toch om paarden die 's nachts nog binnen staan bijvoorbeeld , regelmatig even zonder eten staan en zich dan als het ware vol gaan schrokken als ze op de wei mogen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:22

cissie schreef:
Welke soorten koliek doel je dan op? gaskoliek, verstopping?

Mijn paard had eerder met enige regelmaat last van gaskoliek, nu we een ander weidebeleid hebben is dat behoorlijk de kop ingedrukt.

Ja inderdaad , de andere soorten koliek waar ik nooit iets over hoor bij weide-paarden , had de zand-koliek er in de openingspost even bij moeten zetten eigenlijk :)

Maar wat heb je nu veranderd dan waardoor het nu beter gaat ?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:26

Meer weidegang.......de uren uitgebreid.
Daardoor wordt de weide wel wat sneller kaal maar goed is het 1 of het ander.
Daarnaast en dat heeft bij ons althans wel invloed gehad denk ik, hebben we dit jaar voor het eerst geen kunstmest gebruikt, alleen onkruidverdelger en we zitten bovenop het onkruid welke we vaak verwijderen zodat er meer gras groeit.
Beetje op de biologische toer volgens mijn pa, haha maar de weide heeft er in jaren niet zo goed uitgezien.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:27

meer beweging en vaak een beetje voer (gras, hooi stro) is zowiezo goed maar maakt niet dat ze dan nooit koliek kunnen krijgen wij hebben nu de afgelopen 5 jaar met gemiddeld 5 paarden, een hele enkele keer koliek gehad, soms kon ik het homeopatisch oplossing, soms de dierenarts erbij, ze staan hier dag en nacht buiten met beschikking tot loopstal, een pad (250mrt) naar een stukje bos, er ligt bijna altijd stro, minimaal 3 keer per dag hooi, meestal vaker en een paar uurtjes per dag op de wei.
we voeren weinig bij, in de winter een beetje musli dagelijks en in de zomer 1 keer per week.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:35

Mijn pony stond 24/7 buiten, en kreeg wanneer nodig ruim ruwvoer bijgevoerd. Ze is twee weken geleden ingeslapen tijdens een heftige koliekaanval. De DA kon geen oorzaak vinden omdat ze niet meer op kon staan (te veel pijn, zelfs na grote hoeveelheid medicijnen en pijnstillers), maar waarschijnlijk was het een verstopping, gaskoliek of een gedraaide darm. Koliek bij paarden die 24/7 buiten staan met goed weidebeleid komt dus helaas wel voor.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:36

zelf gelukkig nog nooit koliek meegemaakt bij een van onze paarden, maar op het weiland waar ik voorheen stond (24/7 buiten en hooi bijvoeren) was er wel eens een paard met koliek. Ken meerder mensen die hun paard altijd buiten hebben lopen met inloopstal en hooi bijvoeren maar hoor daar ook van koliek, niet eens altijd zand maar ook gas/verstoppingskoliek.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:11

@pmarena: paardje staat de hele dag op de wei en s'nachts in de uitloop/stal, mogen ze zelf kiezen. Deze krijgt idd momenteel 1/4 schep krachtvoer s'ochtens en s' avonds. met s' avond nog wat hooi. Het gaat hier om een 5 jarig arabiertje dat nog niet echt aan 't werk is.
Maar de koliek kwam echt van 't natte gras volgens de VA. Had ze veel van gegeten en dit zou dan te snel gaan gisten in de darmen met overmatige gasvorming als gevolg. Dus dit kan bij elk weidepaard voorkomen in principe. Het weidegebied is overigens nu beperkt en er lopen nu ook wat schapen bij, dus er is geen overmaat aan gras meer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:57

Mijne stond ook 24/7 buiten en is aan koliek gestorven, slag in de darm. Denk dat er vooral verschil is in het type koliek bij de verschillende soorten huisvesting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:02

Ik hoorde van mijn dierenarts van maar liefst 80% van de koliek gevallen door wormen komt.
Even de zandkoliek en gaskoliek niet meegerekent.
Daarna heeft het te maken met voedingsfouten,teveel gras,teveel krachtvoer enzo.
Een erg klein percentage komt voor door vetlipomen,vaak oudere paarden.
Ik denk dat paarden die op het land lopen minder koliek hebben mits ze goed worden ontwormd en het gras niet te rijk en te vet is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:08

Hier staan er 3 24/7 op de wei, en er is hier nog nooit een geval van koliek geweest. Dat is dus ruim 7 jaar.

Kan niet echt zeggen dat ze zorgvuldig ontword worden (eens per jaar) en kundig gevoerd worden (een kilo mais per dag).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:15

Laatst bij ons op stal een oudere (23) ruin die ook 's nachts op de wei mag blijven (is al jaren zo) die 's avonds gaskoliek had. Was waarschijnlijk een samenloop van dingen met kou en nat gras als belangrijkste componenten.
Pijnstiller, darmontspanner en een nachtje op stal doorbrengen en hij was weer het heertje.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:16

Hier lopen er ook twee 24/7 op de wei en één van de twee heeft weleens koliek gehad (en ook een slokdarmverstopping). Ze krijgen een beetje krachtvoer, maar lopen vooral op gras :) . En ander paard, die er jaren bij heeft gestaan, had geregeld gaskoliek. Dus volgens mij is het een combinatie van hoe je ze houdt, maar ook van genen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:17

mijn paard staat 24/7 op de wei en had woensdag gewoon koliek hoor :+

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:22

mijn merrie staat altijd op stoep/zand en uitloop stal. overdag komt ze op een weide met niet veel gras. ieder eerste echt warme dag van het jaar, dus als het ineens heel warm is, krijgt ze koliek. altijd.... nog geen jaar overgeslagen :'( ik tref haar zwetend liggen op de grond aan. met een uurtje wandelen gaat het altijd weer over. heb er nog geen dierenarts bij hoeven halen gelukkig! anders word het wel een jaarlijks duur grapje :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:27

Mijne staat normaal gesproken in de zomer 24/7 buiten, en 2 weken terug had ze lichte koliek; waarschijnlijk teveel gras (nieuw stuk weide), ondanks dat ze 24/7 buiten liep dus :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:53

Ook ik ben mijn pony kwijt geraakt aan koliek. Hij stond 24/7 buiten en altijd toegang tot hooi/gras dus dat komt zeker wel voor.
Pony was nooit koliekerig geweest, nooit gevoelig op de darmen, geen grote hoeveelheden zand of wormen gevonden. Gewoon dikke pech, zijn blinde darm was in elkaar geschoven.