zaagsel,krullen of stro??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

erwin22

zaagsel,krullen of stro??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:13

ff en vraagje aan jullie..

wat hebben jullie in de stallen liggen van je paard.

en wat is duurder .. zaagsel,krullen of stro??

ik vraag dit omdat me stal eigennaar zo nu en dan loop te zeuren dat we te veel zaagsel pakken en zo.
Laatst bijgewerkt door erwin22 op 30-07-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Re: zaagsel,krullen of stro??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:41

SMP--->VSW

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:48

Zaagsel is duurder dan stro :)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:51

Ik heb er stro in liggen. Voornamelijk omdat het goedkoper is, maar ook omdat als me paard z'n hooi op heeft dan nog wat kan knabbelen aan het stro. Bij zaagsel gaat dit niet en heb ik het idee dat je eerder kans hebt op stalondeugden ivm verveling.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:29

Wat duurder is ligt aan heel veel factoren.
Stro kan in aanschaf goedkoper zijn, maar er kunnen bv opslagverliezen optreden (muizen), teveel schimmelsporen bevatten (ziek paard, dus hoge DA rekeningen), arbeidsintensief zijn, etc.
Houtkrullen kunnen duur in aanschaf zijn (t.o.v. stro) maar kunnen het voordeel hebben dat uitmesten makkelijker gaat (dus minder arbeidskosten), geeft minder rommel met opslag en verwerking (ook minder arbeidskosten tov stro), is constanter van kwaliteit (tov stro minder kans op gezondheidsklachten). Afvoer van houtvezelmest kan duurder zijn dan van stromest. Houtvezels bevatten plicatine- en abitienezuur; dit kan schadelijk zijn voor de gezondheid en op termijn dus hoge DA rekeningen veroorzaken (maar dat kan bij stro dus ook ivm schimmels in het stro). Bij houtvezel of houtkorrels moet je ook altijd zorgen voor continu ruwvoer, anders heeft het paard niets te knabbelen; dit moet je ook mee-berekenen.
Voor mij zijn geautoclaveerde houtkorrels het goedkoopst, in alle opzichten. Dankzij de bewerkingen van dit product zit er geen abitiene- en plicatinezuur meer in. Composteren ervan gaat net zo snel en goed als van stromest.
Wat dus het goedkoopste stalstrooisel is, is afhankelijk van je stalmanagement. Vergeet in elk geval nooit te kijken naar de lange termijn; op korte termijn lijken nl veel strooisels goedkoper dan dat zij daadwerkelijk op lange termijn zijn.....

kruisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:47

Stro is vaak goedkoper.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:22

Stro omdat ze daar nog lekker van kunnen knabbelen als ze willen.
Het is volgens mij ook goedkoper dan zaagsel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:05

Ik heb stro in de stal liggen, dit kan ze opknabbelen als ze de kuil op heeft en op stal staat.
Stro is over het algemeen wat goedkoper dan zaagsel.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:29

Wij hebben dunne houtkrullen liggen, Royal Span geloof ik. Kost rond de 5 of 6 euro dacht ik

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:34

wij gebruiken vlas. En dan potten we zo'n 3 tot zes maanden op (alleen de mestballen eruit halen)
Stro is goedkoper in het gebruik maar met vlas stinken de stallen veel minder en je hebt veel minder mestbult

Maxxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:37

Mijn ouders hebben vlas gebruikt en op het moment gebruiken ze gehakseld sto. Beide vind ik echt stinken! Stro vind ik zelf fijner en goedkoper.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:43

Houtkrul.
Wij hebben geen ruimte voor een stro-opslag en de mestbult met stro wordt ook te groot. Bij het begin van de winter gaan er 2-3 balen houtkrul per stal in. Mijn jongste Tinker is extreem netjes en heeft daarna hooguit om de 4 weken een nieuwe baal nodig (poept altijd op dezelfde plek strak tegen de muur aan en die plek laten we dus altijd vrij van houtkrul, plassen idem maar op die plek ligt wel houtkrul maar dat potten we op en halen eens in de 3 maanden weg). Mijn oudste Tinker + Shet samen zijn een stel zwijnen en hebben per week 0.5-1 baal nodig.
Mest wordt hier in de kippenren gegooid en dat verteert allemaal hartstikke mooi :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:35

Op rubberen matten met daarover heen
zaagsel en in 1 hoekje leg ik altijd wat stro neer

Pinkellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:04

Stro is volgensmij goedkoper. Ik gebruik stro maar bij een vriendin van mij gebruiken ze in 1 stal zaagsel omdat het paard allergische is voor stro. Volgens mij gaat hij ervan niezen.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:08

Gebruik stro voor alledrie mijn paarden
Ze hebben wat te knabbelen en ze mogen niet op vlas of zaagsel ivm koliek

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:13

Ik denk dat zaagsel goedkoper kan zijn, mits je paar geen zootje van zijn stal maakt.
Mijn paard is erg schoon op stal en staat sinds enkele weken op zaagsel, met daaronder rubber matten. 1x per week haal ik er het natte uit en gooi er slechts een half pak zaagsel bij. Wellicht gaat dit verbruik omhoog naar 1 pak per week als ze van de winter weer continu op stal staat.

Komend seizoen schijnt stro flink duurder te worden, door de grotere vraag en het mindere aanbod.
Zaagsel kost zo'n 9/10 euro per pak, vlas 6/7 en stro is afhankelijk van grote of kleine baaltjes.

Nadeel is wel dat ze hun knabbeltje missen, dus ik zou zeker overwegen een slowfeeder hooinet in de stal te hangen, zodat ze de hele dag wat te knabbelen hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:15

voor mijn paard is stro even duur/goedkoop als houtkrullen of vlas. Maar bv voor mijn vriendin is het bijna onbetaalbaar haar paard op houtkrullen te zetten. zij kan bijna elke 2 dagen haar stal volledig leegscheppen en instrooien, omdat haar paard alles door elkaar schraapt, wat telkens opnieuw instrooien met houtkrul of vlas wel erg duur maakt (in onze stallen heb minimaal 4 pakken nodig om te beginnen aan 6euro/pak)
bij mijn paard kon ik de stal niet droog houden, waardoor ik zowieso extra vlas op de plasplek moest strooien. wat me evenveel kostte als volledig overstappen op vlas of houtkrul en makkelijker was dan vlas gemengd met stro...

ik geef af en toe wel een plakje stro bij en zo goed als onbeperkt hooi

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:46

Wij hebben vlas, al vind ik dat erg duur :=

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:50

Mijn paard heeft op het moment net als in de natuur in zijn schuilstal geel zand liggen. Van de winter wil ik daar wat rubbermatten in leggen en stro voor afwisseling. Maar nu staat hij gewoon op zand en loopt in en uit.

jacqentrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:40

ivm de enorm hoge stro kosten op dit moment, ben ik is gaan rekenen of het geen idee is om op vlas over te gaan, en dan wel stro bijvoeren als ruw voer
ik kan je zeggen dat het bij lange na niet interessant is om over te stappen (ook al zou ik een grote voorraad in 1 keer afnemen (lage inkoop vt vlas)
+ dat je rekening moet houden met de afvoer want de mestboer (champignons) neemt t niet mee
dus bij ons blijven de paarden gewoon op stro :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:25

Maar kun je het wel goed uitrekenen dan, als je nog niet weet hoe zuinig (of niet) je met het vlas zult doen?

zetpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:28

Grappig om te lezen hoe paarden zo verschillend zijn.

Ik heb 2 paarden op stro 1 is prima hiermee de ander eet veel op maar nog nooit problemen gehad (buiten het feit dat wat overblijft enorm vies is edere dag)
Mijn 3de paard staat op Vlas omdat zijn juist koliek krijgt van stro. (meerdere malen gebeurdt) juist weer tegen overgestelde van sommige hier dus (waarvan paard koliek krijgt door vlas)

Tesseel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:45

k heb zaagsel maar dat is omdat hij allergisch is voor stro-.- de rest van onze paarden staan op stro :) dat is trouwens wel heeel duur op het moment..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:47

Hier wordt vlas gebruikt.
Ik vind dat met vlas de stallen wel droger blijven dan met stro.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:15

Zaagsel, maar wel dat mooie stofvrije witte zaagsel.
Heel fijn om uit te mesten (vind ik dan). Hoewel sommige paarden er echt een zooitje van kunnen maken (alles door elkaar lopen) blijven de meeste stallen vrij lang schoon.