Paard houden op Curaçao

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbulet

Paard houden op Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:51

Hoi hoi bokkers,

ik weet niet of dit topic goed staat, maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met paarden houden op Curaçao (of een ander warm land :) ). Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Bijvoorbeeld even wat dingetjes;

-Is het hooi velen malen duurder of valt het wel mee?
-Als je je paard wast daar, doe je dan nog steeds even een zweet deken op of zet je hem gewoon in zijn stal (omdat het wel warm is, maar ook veel waait)
- kent iemand misschien mooie paardrij-plekjes daar? Ik zie op google maps veel 'onberijdbare' gebieden (voor auto's dan) en ben beniewd of je hier wel te paard kan komen. :+

Ik weet wel dat er een manege is, dus voor eventueel advies kunnen we daar altijd terecht, maar het is natuurlijk veel leuker om ervaringen van andere bokkers aan te horen :D .

ik ga emigreren naar Curaçao, vandaar :)
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 29-07-11 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:00

Wat zou je daar willen doen? Reken erop dat het voor de paarden erg warm is en de omgeving is steen en hard zand. Ik heb twee jaar op aruba gewoond en zou er nooit mijn paardje naartoe brengen. De paso fino's die er zijn passen wel beter;). Er zijn wel rancho's , toch iets anders dan de bij ons bekende manege's. Google maar eens. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn paardenliefhebberij even te parkeren; ik kon me niet vinden in de manier waarop er op sommige plaatsen mee werd omgegaan. Natuurlijk kun je er vast een paardje houden, maar besef dat de omtandigheden echt heel, heel anders zijn dan
Hier. Succes en wie weet zitten wel mensen nu op eiland die hele andere ervaringen hebben en je wat positievers kunnen vertellen;).

Barbulet

Re: Paard houden op Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 01:04

Ik ga ook niet een paard van hier meenemen hoor, dat wil ik ze niet aan doen :=
Dankje iig voor je reactie. Ik ben zelf 2x op het eiland geweest, het is zekerweten heel anders. (Maar ik moet zeggen ook wel heel anders als Aruba! Aruba is nogal volgebouwd vind ik zelf ;) )
Ja ik heb ook nare dingen gezien, zeker op de armere stukken op het eiland. Gelukkig heb ik ook veel 'dikkere' paardjes gezien die het prima naar hun zin hadden :D. Maar inderdaad, het is geen Nederland en dus altijd even wennen. Maar ik ben Nederland écht zat, ons hele gezin is het zat. Dus wij zijn weg :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:58

Eeeuhm je bent er geweest zeg je, als je hier bij 25+ graden je paard afspuit, leg je er toch ook geen deken op? :D
In de zoutpannen kan je wel mooi rijden denk ik, al zullen er weinig paden zijn waar geen ander verkeer mag komen. Oppassen voor de cactussen :D
Ik ben zelf in februari op Curacao geweest en toen zag ik iemand bij ons in het straatje een Fries-achtig paard longeren, met peeskappen en al om. Een koudbloed zou ik er zelf niet snel mee naartoe nemen, als ik aan mijn eigen paard denk op zomerse dagen...Dat zou wel TE voor hem zijn.
Heeft een van jullie al een baan op het eiland? Anders mag je er niet permanent blijven ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:00

Je moet dan toch na een jaar minimaal 6? weken van het eiland af voor je weer een jaar mag blijven?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:02

Een meisje die vroeger bij mij in de les reed heeft daar gewoond, of woont daar nog steeds. Zij rijd daar volgens mij ook wel eens paard, ik zal haar hyves even opzoeken dan kun je misschien contact met haar opnemen.

Edit: Dit is haar hyves, weet niet of ze er nog wel eens op zit maar voor de rest ken ik haar ook niet echt. http://soph14.hyves.nl/

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:46

Ik heb 14 jaar geleden stage gelopen op een manege in Curacao, dus ik weet wel een beetje hoe het daar is voor paarden.
Je hebt er vrijwel geen stro en hooi, of je moet het importeren uit America maar dat is vrij prijzig.
Ze stonden daar op zaagsel, wat je ook niet kunt vergelijken met zaagsel zoals hier, het is daar rood van kleur en veel fijner en stoffiger. Komt van een lokale zaagerij vandaan.
Ipv hooi kregen ze daar alfaalfa in brokvorm dat eerst geweekt werd in water, leek op spinazie.
Alles is daar veel duurder omdat bijna alles geimporteerd moet worden.
Rijden doe je smorgen vroeg of s'avonds omdat het overdag te warm is.
Weiland is daar ook niet.
Bij de manege waar ik stage liep werd er niet buitengereden vanwege de slechte wegen in de omgeving, veel losse stenen op de weg.
Maar op andere stallen werd er wel buiten gereden.
De paarden zien er over het algemeen mager uit maar dat is ook vanwege de warmte, met heel veel vet op hun lijf zouden ze dat niet zo goed kunnen verdragen, maar ik zag overigens wel paarden bij andere stallen die een betere conditie hadden, dus ligt ook wel aan de eigenaren.
De paardensport is in Curacao wel meer een "mannending" dan hier in NL.
De manege waar ik toen stage liep is er overigens niet meer, maar er is nog wel een andere manege.
Voor meer vragen pb me maar.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:47

Op Curaçao moet je hooi importeren. Het is zó droog dat er niks groeit behalve cactussen :D. Je hebt er één manege/pensionstal en verder houdt niemand op het eiland paarden bij huis of zo. Ik heb er een rondleiding gehad en ik vond het echt Hel op Aarde.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:21

Er zijn wel stallen bij huis hoor. Ben de zelf geweest bij een paar. Dit zijn wel voornamelijk paso fino houders. Met carnaval zijn er zelfs optochten met paarden door de stad. Dus er is wel degelijk een paardenwereldje daar maar vnl mannen met paso finos.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:27

De enige manege die ik er ken, is Societe Hippique Curacao. Daar ben ik ooit begonnen met rijden toen ik nog klein en leuk was. http://www.manege-shc.com/

De paarden kunnen niet op de wei, want die is er niet. Ze stonden dan gewoon een beetje te lummelen in de buitenrijbak met zijn allen. Even lekker gaan sprinten zoals ik hier vaak zie, was er niet bij, maar wat wil je ook met die temperaturen. Mensen die ik kende met eigen paarden, hadden ze allemaal op de manege gestald.

Ik heb in de tijd dat ik er woonde nog nooit een paard met een deken op gezien, laat staan een zweetdeken. Ook daar is het veel te warm voor.

Buitenritten maakten we wel, door de knoek. Een beetje tussen de cactussen en prikkelbomen door. Was wel leuk, maar de grond is overal hard, veel stenen, stoffig en ongelijk. In niets te vergelijken met hier. Maar dat maakt het ook juist weer zo leuk :)

Edit: ik lees zojuist op hun site dat er nu een ruiterpad is aangelegd, wat het enige ruiterpad op het eiland is ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:31

Hoi hoi, ik ben er weer :D

Ja, er zijn een aantal stallen bij mensen aan huis, idd voor paso fino's en dergelijke.

Ja we willen een stal met 'wei'. Wat dan wel een paddock of iets zal worden. iig zodat hij/zij z'n benen ff kan strekken.

Grobegni, Tja ik dacht ik vraag het ff want het waait daar nogal hard, en ik heb dan echt geen idee of je iets op doet of niet.

Dani_ Dat is niet waar, je hebt meerdere stallen, ook aan huis. En ik vind de manege er wel leuk uitzien hoor. :)

Dankje voor alle reacties! Sorry als ik niet alles heb beantwoord :P

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:32

Snadrem schreef:
De enige manege die ik er ken, is Societe Hippique Curacao. Daar ben ik ooit begonnen met rijden toen ik nog klein en leuk was. http://www.manege-shc.com/

De paarden kunnen niet op de wei, want die is er niet. Ze stonden dan gewoon een beetje te lummelen in de buitenrijbak met zijn allen. Even lekker gaan sprinten zoals ik hier vaak zie, was er niet bij, maar wat wil je ook met die temperaturen. Mensen die ik kende met eigen paarden, hadden ze allemaal op de manege gestald.

Ik heb in de tijd dat ik er woonde nog nooit een paard met een deken op gezien, laat staan een zweetdeken. Ook daar is het veel te warm voor.

Buitenritten maakten we wel, door de knoek. Een beetje tussen de cactussen en prikkelbomen door. Was wel leuk, maar de grond is overal hard, veel stenen, stoffig en ongelijk. In niets te vergelijken met hier. Maar dat maakt het ook juist weer zo leuk :)

Edit: ik lees zojuist op hun site dat er nu een ruiterpad is aangelegd, wat het enige ruiterpad op het eiland is ;)

Heeei ja ik ben op hun site geweest ! :D
Ja, het kabouterbos schijnt heeeel mooi te zijn! Ben erg benieuwd. Tja het is zeker niet te vergelijken met Nederland. Maar daar ben ik blij om, want ik ben Nederland aardig zat...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:36

edit;
we gaan met een flinke zak geld op weg dus dat komt wel goed:=
We gaan zelf appartementjes starten op ons kavel, dus ben benieuwd. Maar dan nog, ook een baan dr bij..

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:44

Ik heb op Curacao gewoond, les gehad op de manege Societe Hippique Curacao (SHC). Er was toendertijd nog een manege (ben even de naam kwijt) Paarden komen eigenlijk allemaal uit Zuid-Amerika, die zijn de warmte ook gewend. Paarden uit NL kunnen er niet goed wennen, het is er te warm en soms te benauwd. Sommige paarden worden koel gehouden met een enorme ventilator bij de staldeur, maarja daar krijg je weer vieze ogen van etc. Dus heel ideaal is het niet.
Paarden worden in principe ook alleen sochtends heeel vroeg gereden of pas laat in de middag/begin van de avond. Na het rijden inderdaad afspoelen en geen dekentje hoor :)
Voor meer info kan een PBtje altijd :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:50

Mijn vader woont sinds 2010 op Bonaire, daar zijn maar weinig paarden(wel weer ontelbaar veel ezels hihi).
Ik heb met een vrijwilliger van de ezelopvang daar een heel gesprek gehad over de voermethodes etc en zij gaf aan dat er idd een hoop geïmporteerd werd qua voer maar ook bijvoorbeeld tuigage,medicatie en wormmiddelen.
Op het eiland zelf is er eigenlijk haast niets te krijgen.

Wat ga je precies doen op curacao en met wie?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:58

Zoek Replay hier op bokt anders even op, die woont daar nu en rijd daar ook paard.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:28

Hoi dankje voor jullie reacties!

Niks tegen Bonaire hoor, maar Bonaire is wel een stuk 'minder bewoond' dan Curacao. Aruba is ontzettend amerikaans, Bonaire is heel rustig, en Curacao gewoon, uhm.. Antiliaans :=
Misschien dat er daarom wat minder te krijgen is op Bonaire. :)

Heej Benta. Ik denk dat je Manege De Zijsprong dan bedoelt? Heb ergens gelezen dat die een tijd terug gestopt zijn..

Dankje Annemeik! Ik zal even zoeken :)

Hoi Wildgirl, ik ga met mijn vader, zus en trouwe hond :+ .
Geen paardjes van hier mee, dat wil ik sowieso geen paard aan doen idd. Denk niet dat het erg prettig is om als koudbloed naar de Caribische zee meegenomen te worden. :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:33

hoi kijk anders in het topic ik ga naar egypte voor een jaar

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:36

Hoi franka75,

Oh, Egypte is mooi ! :D Ben daar in mei geweest, erg leuk! Maar wat paarden betreft daar heb ik geen ervaring, sorry.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:46

Oh, en Wildgirl:
We gaan daar heen omdat we Nederland zat zijn. We hebben veel ellende hier gehad en we willen een nieuwe start. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk appartementjes kunnen openen op ons kavel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 06:56

ElineB schreef:
Oh, en Wildgirl:
We gaan daar heen omdat we Nederland zat zijn. We hebben veel ellende hier gehad en we willen een nieuwe start. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk appartementjes kunnen openen op ons kavel.

Wateen fantastisch plan!
Bonaire is idd veel minder ontwikkeld qua voorzieningen dan Curacao maar je blijft met hetzelfde probleem qua import zitten, je zit nou eenmaal op een eiland waar de paardencultuur veel minder is dan bijvoorbeeld in NL en qua landbouw, dus voer, is het natuurlijk een stuk minder dus je komt niet onder het importeren van goederen uit.

Ik ga je volgen, maak je nog een speciaal topic aan van jullie onderneming en wanneer gaan jullie>?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:25

Wat vreemd dan, mij was verteld op die manege dat het de enige plek was waar paarden waren op het eiland. Apart... sorry dan als dat niet zo is.

Die manege ziet er helemaal niet leuk uit. De paarden staan 24/7 op stal en de een had nog meer psychische problemen dan de ander. Maar goed, daar gaat het hier niet over ;).

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:23

Och gossie, da's wel erg zielig ..
Nou, als we een paardje daar vandaan kopen, dan gelooft hij zijn ogen niet als hij zijn eigen 'wei' krijgt...

Dankje Wildgirl!
Ik ga zeker nog een topic starten! Maar ons huis is nog niet verkocht we hebben wel al 1 kijker gehad, maarja, dat was ook niks. Ons huis ligt wat in de hogere prijsclasse, dat wordt toch wat minder snel verkocht. En we gaan echt pas als ons huis verkocht is! :)

Weet iemand hoe het dan zit met brokken? Want ik neem aan dat een paard dat daar toch gewoon nodig heeft. Is dat wel te krijgen op het eiland? Zo nee, importeren? Of zit in die 'spinazie' alle basis ingrediënten?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:29

Ik heb Replay trouwens een pb gestuurd :Y)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:05

Brokken of muesli moet je ook importeren. De alfaalfa is alleen ter vervanging van hooi.