Slecht verzorgde paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Slecht verzorgde paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 00:20

Hallo bokkers!

Ik fietste vandaag ff door ons dorpje naar paarden kijken.:P Toen zag ik 2 leuke haflingers 1 paard en 2 shetlanders. Ik dacht ik zal ze een gaan aaien. De shetlanders zagen er nog wel goed uit maar die haflingers zaten echt helemaal onder de modder, maar toen ik een paar keer met mijn tong klikte kwam dat paard ook. Toen ik hem aaide schrok ie en galoppeerde hij weg, toen kwam hij weer terug en bleef ik gewoon rustig staan en ging aan me snuffelen maar schrok de hele tijd van iets (er gebeurde volgens mij niets?). Toen ik eens goed keek naar het been zag ik zoiets raars. Ik kan het bijna niet beschrijven maar zo raar. Een soort van wit lang litteken ofzo met schuim?? of op een soort bergen met sneeuw ofzo. Ja dit klinkt echt heeeeeeeeeeeeel onduidelijk maar het was zo vies. En toen zei mijn vriendin. Woow kijk daar bij zijn hoef. Nou ik keek en daar zat dus allemaal bloed. Ik schrok zo erg. Ik wist niet wat ik moest doen.
Help?

_RMHorse_

Re: Slecht verzorgde paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:22

Dierenbescherming bellen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:27

Ik zou het een poosje in de gaten houden, maar niet direct de dierenbescherming bellen. Voor het zelfde geldt is de eigenaar er wel alles aan aan het doen om het dier te laten genezen, of is het een nieuwe wond.

Modder zegt met dit weer niets, net zo goed niet als schrikken en wegrennen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:45

Modder betekend niet dat een paard slecht verzorgd wordt. van een beetje modder gaan ze echt neit dood. Hoe zag het verder uit? Was er water? Waren de paarden mooi in coditie, niet duidelijk veel te mager? Dan worden ze waarschijnlijk WEL goed verzorgd, dus zal de eigenaar hopelijk vanzelf opmerken dat het dier gewond is (of weet het al en heeft het al behandeld met een ontsmettingsmiddel dat die witte 'sneeuw' veroorzaakt?). Eventueel van de week nog weer even langsfietsen en kijken hoe ie er dan bij staat. Als t over een week niet beter is pas actie ondernemen: briefje aan het hek hangen, of als het bij een boerderij is ofzo even aanbellen of ze weten van wie het paard is en melden dat je je zorgen maakt over de wond aan het been van het paard. Als er dan nog niets gebeurt EN het paard heeft er duidelijk last van, dan dierenbescherming bellen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:03

In eerste instantie niet de dierenbescherming, maar de eigenaar melden wat je gezien hebt! Met een beetje moeite is er meestal wel achter te komen van wie die paarden zijn of wat al eerder gezegd is: briefje achterlaten.

De meeste eigenaren zijn je dankbaar als je ze even tipt, helemaal niet nodig om voor elk wissewasje de dierenbescherming te bellen, dat geeft onnodige ergernis voor de eigenaar, die misschien wel zijn best doet, maar gewoon pech heeft. Iedereen die een paard/rund/schaap in de wei heeft, kan zomaar meemaken dat zijn dier zich een keertje verwondt. En dan gelijk de inspecteur van de DB op je dak terwijl het net gebeurd is? Lekker is dat.

Bovendien kost een onterechte melding alleen maar onnodig extra werk/mankracht voor de dierenbescherming.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:11

_RMHorse_ schreef:

En wat zeggen???
"ehh ja ehh , er staat hier een paard in de wei met een soort schuim op z'n been
O ja", en 2 anderen zitten onder de modder..."

Zo kan je voor eke scheet wl de dierenbescherming bellen.
Geen wonder dat ze nergens meer voor komen kijken. Door dit soort onzinmeldingen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:05

Misschien is het nóg beter eerst eens een volwassen iemand met verstand van paarden mee te nemen, voordat je de eigenaar met misschien inderdaad een wissewasje lastig valt. Ook eigenaren zijn daar niet altijd even blij mee, net als de dierenbescherming...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:59

Als ik het zo hoor ga ik uit van een verse wond of een wond die al behandeld is. Neem inderdaad eens iemand mee, of probeer de eigenaar te vinden.

Als er voor elke wond de dierenbescherming gebeld zou worden ben ik blij dat ik niet meer in NL woon met mijn jaarling. Nu gaa het goed, maar er was een tijd.....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:49

Als je vanwege dat ze onder de modder zitten de DB moet gaan bellen, dan kan je bij die van mij dagelijks wel bellen. Want die rolt daar nu eenmaal graag in.

Ik zou kijken of ik erachter kan komen van wie de paarden zijn zodat je aan kan geven wat er aan de hand is.
Lukt dit niet neem dan iemand met ervaring mee zodat die het kan bekijken,

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:59

Goed dat je aan de welzijn van de dieren denkt, maar aub niet meteen de DB bellen! Paarden vinden het lekker om te rollen -- en ja, sommige vindt het heerlijk in de modder te rollen. So what? Ze staan lekker in de wei, toch? Laat het maar! En als er een gewond is, kan je best iemand vertellen -- je ouders? de boer waar de paarden staan? idd een briefje achterlaten voor de eigenaar? En dan hou het in de gaten als je het niet vertrouwt - een wond geneest niet in een dag en vaak is het moeilijk te zien of iemand heeft de wond behandeld.

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:55

Oke, uhm nou ik heb wat foto's gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik die er op moet zetten om te laten zien?. Ik heb ook ff op google earth street view gekeken. Nou, die ''foto's'' zijn toch al wat ouder want er is toch van alles veranderd. En daar zat die haflinger ook al onder de modder. Nou ben ik echt niet van plan om voor modder de DB te bellen maar je snapt wel wat ik bedoel hoop ik? Ik vond dat het achterste van het paard niet mooi rond was,, je zag zeg maar van die deuken (ik denk van de botten ofzo) in zijn kont. De shetlanders zagen er nog wel normaal uit. En de haflingers kan ik me niet meer herinneren. Uhm, de wei had geen water, of ik heb het niet gezien? En heeft geen schrikdraad. Volgens mij wel prikkeldraad. Toen ik daar ooit langs fietste stonden ze in die wei maar dat was eigenlijk een soort crossbaan. Dat is nu niet meer. Uhm naast de wei staat wel een huis. Maar dat is zo een nieuwbouw huis. En er kwam ook een man naar buiten maar hij had het volgens mij druk met zijn werk? Zag er niet zo boer uit. Hoe kan ik foto's hier op zetten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:59

Zijn die paarden niet gewoon lekker mee geweest voor een flinke rit?

Wit schuim in een streep op de benen lijkt mij geen wond maar opgehoopt zweet. Dat verklaart ook meteen waarom ze zo vies zijn, die hebben lekker liggen rollen bij terugkomst. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:42

Ik zou hier niet zomaar foto's van andere mensen hun paarden opzetten... Ik zou dat als eigenaar niet bepaald kunnen waarderen

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:28

indd even een persoon meenemen en er naar laten kijken,
enanders even een kijkje nemen bij het huis wat er in de buurt staat,
even vragen van wie die paarden zijn

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:28

oke;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:16

Akhal_Teke schreef:
_RMHorse_ schreef:

En wat zeggen???
"ehh ja ehh , er staat hier een paard in de wei met een soort schuim op z'n been
O ja", en 2 anderen zitten onder de modder..."

Zo kan je voor eke scheet wl de dierenbescherming bellen.
Geen wonder dat ze nergens meer voor komen kijken. Door dit soort onzinmeldingen..

oke ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:29

Dat het dier op de street view ook onder de modder zit wil helemaal niks zeggen.
Ik kan hier ook poetsen en 2 tellen later ligt ze al weer in de wei te rollen. En met die regen van afgelopen weken, zijn er stukken in de wei waar het wat modderiger is....en laat ze daar nou elke keer in gaan liggen }:0 .

Ik zou net zoals meerderen hierboven al gezegd hebben: probeer erachter te komen wie de eigenaar is. Iemand hoeft niet als een boer uit te zien, om paarden te hebben ;) . En al zijn het misschien toch niet de eigenaren die naast de wei wonen, misschien weten ze wel van wie die wei wel is. En misschien kunnen ze je ook al vertellen of er al eerder problemen met de eigenaar en zijn dieren zijn geweest of dat de eigenaar juist WEL heel goed voor zijn dieren zorgt en misschien de wond al verzorgt of er juist nog niks van af weet.

Een paard met ingevallen flanken hoeft niet direct verwaarloosd te zijn. Je kunt ook met een oud of ziek/herstellend dier te maken hebben.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:00

paardjes rollen toch wel vaker n de modder ?!

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:41

PRECIIOUSx schreef:

>;) ja uh, hou maar op over die modder dan. Het gaat vooral over het paard,,,,,,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:44

is dat witte schuim geen zweet?
Omdat je ook schreef dat hij wat schrikkerig was...misschien is hij geschokken van iets en heeft een kwartier lang heen en weer gerent?
En toen misschien ook die wond opgelopen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:46

klinkt mij ook als zweet-schuim in de oren inderdaad. Ben benieuwd naar foto's

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:58

via imageshack.us kun je foto toevoegen en dan op upload now drukken,
Dan staan er allemaal code's, dan moet je de 4e code (forum code)
kopiëren en dan hier plakken,, haha.
Ben ook wel benieuwd :o

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:03

PRECIIOUSx schreef:

Mijn paard rolt in waterplassen...Als je een weet hoe ik die soms uit de weide trek... :')

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:24

Ben er net nog even langs geweest maar ze waren er niet. En wat ik bedoel met dat schuim. Het is wel hard. Niet zweet-schuim,,,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:28

pffft de cavia politie krijgt het nog druk met allemaal dit soort 'meldingen'