Welke stal moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:32

Wegens verhuizing heb ik helaas ook van stalling moeten veranderen...
Inmiddels staat mijn paardje op een plekje waar het voor nu prima is, maar voor de winter zou ik haar graag ergens anders willen hebben.
Het gaat om een 2-jarige Tinkermerrie, welke bijna dagelijks in handen komt, en volgend jaar voorzichtig (voorbereid) zal worden op het beleren, wat voornamelijk inhoud verkeersmak maken met ritten door de natuur in het vooruitzicht. Ikzelf werk momenteel fulltime, flexibele tijden, elke dag naar paardlief is geen probleem. Wel heb ik alleen een fiets als vervoer.

Stal 1
* Zomer: 24/7 weidegang met 3 - 6 paarden, gemengd
* Winter: 's nachts op stal, uitkijk naar buiten, van 9 tot 17 op het land met hooi
* Omheining: Stroomdraad (staal?)
* 75,- EXCL. hooi en stro, dit wordt gezamelijk ingekocht bij een vaste boer, prijzen nog onbekend
* Uitrijmogelijkheden krijgen van mij een 7, zijn gewoon goed maar allemaal wel even een paar minuutjes stappen
* Buitenbak is aanwezig, zonder drainage en verlichting
* Eigen megagrote zadelkast
* Zelf mesten, en rooster samen met stalgenoten mbt het binnen en buiten zetten
* Aan huis, met toezicht dus
* Mijn indruk: Keurig opgeruimd erf, mooi uiterlijk, totaalplaatje spreekt mij erg aan
Doe het zelf betekent meer werk, maar ook meer inspraak, en een beetje bezig zijn vind ik echt niet erg

Stal 2
* Zomer en winter: 24/7 weidegang met 2 - 3 paarden, gemengd, wel "geselecteerd"
* Omheining: Binnen stroomdraadje, buiten prikkeldraad
* 85,- INCL. hooi
* Uitrijmogelijkheden krijgen van mij een 8, weide is direct aan een zandpad waar je een leuk rondje (2 km) mee kan maken, echter moet je voor een groter stuk natuur het spoor over
* Buitenbak met verlichting
* 20 x 20 binnenbakje voor echt slecht weer etc.
* Weide is 750 meter van stal/huis, wat misschien in de winter met gladheid wel lastig is, en geen toezicht
* Mijn indruk: Goed, erf is OK. Er lijkt veel flexibiliteit te zijn. Echter nadeel wel dat de weide niet aan huis is. Even paardje van de winter droog zetten voor een borstelbeurt of wat lekkers is dus wat lastiger, eveneens opzadelen etc. in de toekomst.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:40

Wat vind je zelf belangrijk? Ik zou kiezen voor stal 1. Bij stal 2 is buiten prikkeldraad, daar wil ik mijn paarden sowieso niet achter hebben. Ook gaat bij stal 1 je paard in de winter op stal, maar kan toch nog naar buiten. Nu heb je een tinker en is een stal niet heel erg noodzakelijk, maar ik vind het toch een fijner gevoel geven als mijn paard in de winter snachts op stal kan. Ook lijkt het alsof je over stal 1 positiever bent :) . Ook is het misschien wel leuker als je meer moet helpen bij stal, tenminste dat vind ik wel. Veel succes met kiezen ;) !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:42

Ik zou zeggen stal 2. Is daar wel een schuilstal of schuilmogelijkheden aanwezig?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:44

Er is geen schuilstal oid aanwezig, hooguit een paar bomen.

Ik neig ook meer naar stalling 1, maar vraag mezelf af waarom.
Zelf hooi in moeten kopen met de huidige prijzen is echt risico nemen, dan zit ik met 85,- incl. hooi een stuk voordeliger, dat sowieso. Uitrijmogelijkheden zijn iets beter, al is dat misschien te verwaarlozen....

En de rede waarom ik ben begonnen met zoeken naar een ander plekje was dat ik het hele jaar rond 24/7 buiten wou, en nu zou ik als het erop neer komt kiezen voor een stal waar ze toch 's nachts naar binnen gaan?

Toch zegt ook mijn gevoel stal 1, terwijl ik het niet kan verklaren...

Vandaar dat ik bokt vraag wat bokt zou doen, is toch wel iets om mee te nemen in mijn keuze, ondanks aardig wat ervaring is dit mijn eerste echt eigen paardje.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:47

Misschien dan toch nog even verder kijken als beide toch niet helemaal is wat je zoekt of wordt dat lastig?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:48

Ik vind het prikkeldraad idee een beetje eng, maar verder zou ik kiezen voor stal 2.
Lekker buiten de hele dag, goede uitrij mogelijkheden. En naja, als het regent - nat is nat, dat overleef je wel.

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:50

ik zou zeggen stal 2, alleen tja die wei he? Is er geen mogelijkheid om dat met de fiets te doen? Ik haalde mijn paard bij haar oude stal altijd met de fiets uit de wei :) ging prima, en dit deed ze al vanaf haar 2e ofzo, gewoon even oefenen, maar dan moet de weg het wel toelaten. Je geeft aan dat als je een flinke rit wilt maken je over het spoor moet, is dit een probleem? Ik moet ook vaak t spoor over en gelukkig gaat dat goed, neem het mee in het verkeersmak maken en zorg dat je flink wat meters van te voren alert bent op een aankomende trein, komt hij? Dan wacht even waar het paard de trein niet kan zien. Mijn paard durft altijd het spoor over, maar als ze er net een trein over heen heeft zien gaan doet ze even moeilijk, in het ergste geval moet ik dan even afstappen maar goed dit vind ik niet zo'n probleem.

Caily

Re: Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:54

Momenteel kan ik alles met mijn twenter, behalve naar buiten, zodra we een stap buiten het hek zetten gaat madam op twee benen omhoog, of met vier benen tegelijk vooruit :+
Alles moet geleerd worden, ik geef niet op, maar zo groen is ze dus. Ik mag blij zijn als ik haar uberhaupt op stal krijg, mocht ze in de weide van 2 komen....

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:03

Ik zou 2 zeggen

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:09

Stal 2 klinkt het fijnst, omdat je een buitenbak met verlichting hebt en een kleine binnenbak. Bij stal 1 wordt het in de winter al lastig om te gaan rijden door het snel donker worden enzo.
Toch zou ik wel eerder voor stal 1 gaan omdat ik graag in de winter mijn paard snachts binnen heb. Wij hebben zelf de paarden 24/7 buiten met open stallen en dit was in de winter ook zo. Maar afgelopen winter met al dat sneeuw was ik toch heel blij dat de paarden snachts naar binnen konden. Verder vind ik toezicht ook belangrijk dus ik zou voor stal 1 kiezen.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:11

stal 1 en dan vooral om het toezicht, het niet-prikkeldraad en snachts lekker naar binnen in de winter/schuilen :j

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:13

Jou gevoel zegt stal één. Tot nu toe heb ik elke keer weer geleerd, dat wanneer ik niet met mijn gevoel mee ga maak ik een foute keuze.
Doe wat je gevoel je in geeft.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:27

Stal 1! Je kan nu toch niks doen in de bak, daar is ze te jong voor.. Als je haar wil beleren en het bevalt niet kan je altijd noch naar stal 2...

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:55

Ik zou voor stal 1 gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:10

Ik denk dat ik wel weet welke stal stal 2 is. Dat is een prima stal :j

Bedenk je ook waarom je nou weg wilt waar je nu staat, en waarom je daar in eerste instantie voor gekozen hebt. Je wist waar je aan begon, waarom dan nu alweer zo snel verhuizen? Is voor Luna ook niet leuk, ze lijkt net haar plekje goed te vinden in de groep. Nu gaat ze niet met de hele groep mee naar de winterwei, maar wel met een aantal, de rest blijft in het zicht. Dat is wel even wat anders dan weer een nieuwe stal, omgeving en nieuwe weidegenootjes. Zeker omdat dit niet de eerste keer gaat zijn dat ze verhuist...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:45

Ik zou als eerste afwegen waarom deze twee stallen beter zouden zijn dan de stal waar je nu staat.
Dus van alledrie de plekken de min en pluspunten naast elkaar zetten en kijken welke als best voor jullie uitkomt.
Ik heb begrepen dat je wilt verhuizen omdat je Luna niet snachts op stal wilt hebben, maar ik ben wel benieuwd naar de reden waarom je dat niet wilt?
Kortgezegd, ik denk dat weer een verhuizing een ontzettende impact heeft op zon jong dier, zeker als ze net wat op dr plekje is.
Dus vandaar dat ik benieuwd ben waarom je het zo erg vind dat ze snachts evt op stal moet om daarvoor weer het paard van omgeving en vriendjes te moeten veranderen?

Bovendien weet je van te voren ook niet hoe het ergens is.
Misschien heb je meer redenen om te verhuizen, maar als het alleen gaat omdat je haar snachts persee niet op stal wilt hebben, dan zou ik persoonlijk eerst eens 1 winter aankijken of dat nou echt zo erg is, dus als je nu voor de rest prima staat dan zou ik zowiezo gewoon eens een winter proberen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:56

Ken je de wei? Weet je hoe die er in de winter bij ligt en hoe droog en groen die blijft?
Als je geen alternatief hebt wat betreft schuilmogelijkheden of box/stal voor bij slecht weer is een goede winterdroge wei erg belangrijk, anders slaap je echt niet lekkern, is mijn ervaring (en dan had ik ze aan huis ;) )
Verder krijg je bij stal 2 veel waar voor je geld lijkt het. niet duur voor wei inclusief hooi! En dan ook nog de faciliteiten van de pensionstal met binnenbak die je kunt gebruiken en super uitrijdmogelijkheden.

Prikkeldraad is wel een nadeel, maar hoe groot is de kans dat de paarden daar door de draad gaan? Dat kan ook meespelen in de overweging van de risico's.

_Lot schreef:
Er is geen schuilstal oid aanwezig, hooguit een paar bomen.

Ik neig ook meer naar stalling 1, maar vraag mezelf af waarom.
Zelf hooi in moeten kopen met de huidige prijzen is echt risico nemen, dan zit ik met 85,- incl. hooi een stuk voordeliger, dat sowieso. Uitrijmogelijkheden zijn iets beter, al is dat misschien te verwaarlozen....

En de rede waarom ik ben begonnen met zoeken naar een ander plekje was dat ik het hele jaar rond 24/7 buiten wou, en nu zou ik als het erop neer komt kiezen voor een stal waar ze toch 's nachts naar binnen gaan?

Toch zegt ook mijn gevoel stal 1, terwijl ik het niet kan verklaren...

Vandaar dat ik bokt vraag wat bokt zou doen, is toch wel iets om mee te nemen in mijn keuze, ondanks aardig wat ervaring is dit mijn eerste echt eigen paardje.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:01

prikkeldraadstal zou voor mij sowieso afvallen..... maar goed, mijn merrie gaat dan ook bijna overal wel een keer door het draad om te gluren bij de buren......

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:23

Ik ken beide stallen en als ik eerlijk ben zou ik met een niet-verkeersmakke twenter niet bij stal 2 gaan staan. Er rijden erg veel tractoren op de weg van de wei naar de stal en het is er altijd druk met fietsers, wandelaars (met honden en kinderen), brommers en andere paarden. Als je niet van de wei naar de stal kan komen bij optie twee heb je ook weinig aan de voorzieningen die de stal heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 01:58

Bedankt voor alle reacties.
Brengt nog meer twijfels teweeg, maar dat geeft niet, doet me alleen maar nog dieper nadenken, en hopelijk uiteindelijk de goede keuze maken....

it_is_me schreef:
Misschien dan toch nog even verder kijken als beide toch niet helemaal is wat je zoekt of wordt dat lastig?

Dit is in mijn ogen de twee stalmogelijkheden die het dichts bij mijn wensen liggen, ik heb er een boel meer in overweging genomen :) En perfect plekje heb je nooit, of nou ja, die had ik eigenlijk wel, tot ik ging verhuizen -O-

Sabinee__ schreef:
Ik vind het prikkeldraad idee een beetje eng, maar verder zou ik kiezen voor stal 2.
Lekker buiten de hele dag, goede uitrij mogelijkheden. En naja, als het regent - nat is nat, dat overleef je wel.

Ooh, dat zeker, ik weet niet beter dan paarden 24/7 buiten.

callychanel schreef:
Jou gevoel zegt stal één. Tot nu toe heb ik elke keer weer geleerd, dat wanneer ik niet met mijn gevoel mee ga maak ik een foute keuze.
Doe wat je gevoel je in geeft.

Ik ook, maar wat als het in dit geval anders is? Ik wil het zo graag nu goed doen, ik hou niet van verhuizen, ik heb zelf mogen meemaken wat voor moeilijke gevolgen dat kan hebben....

Mareng schreef:
Stal 1! Je kan nu toch niks doen in de bak, daar is ze te jong voor.. Als je haar wil beleren en het bevalt niet kan je altijd noch naar stal 2...

Dat laatste wil ik liever niet, dat eerste, daar heb je gelijk in! En als ik al wil beleren zal dat in de zomermaanden zijn, dan is de bak meestal wel te doen. Daarbij, als ze eenmaal ohz is gaan we toch vooral naar buiten :)

Berdien en Dagmar, ik waardeer jullie meedenken, omdat jullie de situatie, mij en Luna kennen. Maar Lun gaat verhuizen, dat staat voor mij eigenlijk inmiddels wel vast. Ik heb daar meerdere redenen voor, omtrent mijzelf en omtrent de huidige plek. Die wil ik best met jullie delen, maar niet hier openbaar op bokt. Luna nog een keer verhuizen zal niet leuk zijn, als ik haar nu zo happy zie staan vind ik dat verschrikkelijk, maar hoe dan ook, hoe ze nu staat zal niet zo blijven. Dat een verhuizing impact zal hebben, zeker. Maar aan de andere kant, ze is jong, en daarmee ook flexibel. Een paard kent alleen het nu, geen toekomst of verleden, pas op het moment dat die prikkels geactiveerd komen gaat dat hokje open. Ik weet haast wel zeker dat ze daar ook wel weer haar draai zal vinden, ze is sociaal genoeg.

joyce B schreef:
Ken je de wei? Weet je hoe die er in de winter bij ligt en hoe droog en groen die blijft?

Zoals ik nu heb gezien ligt hij het hoogste van al het omliggende (zandgrond), dat is met het blote oog duidelijk te zien (en met de fiets erheen ook te merken zelfs). Daarnaast lopen er niet veel paarden, in kleine groepjes dus zal het omploegen beperkt zijn.

zazaza schreef:
prikkeldraadstal zou voor mij sowieso afvallen..... maar goed, mijn merrie gaat dan ook bijna overal wel een keer door het draad om te gluren bij de buren......

De mijne is heel braaf, slaat alleen eens met haar voorbenen, dat weet ik, en houden we ook altijd al rekening mee.

Imre schreef:
Ik ken beide stallen en als ik eerlijk ben zou ik met een niet-verkeersmakke twenter niet bij stal 2 gaan staan. Er rijden erg veel tractoren op de weg van de wei naar de stal en het is er altijd druk met fietsers, wandelaars (met honden en kinderen), brommers en andere paarden. Als je niet van de wei naar de stal kan komen bij optie twee heb je ook weinig aan de voorzieningen die de stal heeft.

Ben wel benieuwd waar jij uit opmaakt om welke stallen het gaat.
Vanmiddag was er idd ook wel veel activiteit rond de plek idd, daarbij geen toezicht, er zal maar een idioot bij zijn die de paarden wat aandoet oid... Wat betreft dat mak worden, wat er voor de wei gebeurd wordt dan dagelijkse kost, en hopelijk blijft ze niet altijd 2 jaar en groen :)

Omdat bij stal 1 nog niet alles duidelijk was omtrent hooi en stroprijzen, en aantal stalgenootjes (er is plek voor 6, met mij erbij zouden er pas 3 paarden zijn) ga ik daar eerst even verder bij informeren. Dat is natuurlijk wel een zekerheid die ik moet hebben. Want prikkeldraad, niet bij huis (voornamelijk om het toezicht), en geen zekerheid hoe nat de weide werkelijk is, zijn wel dingen die ik erg goed in overweging moet nemen. Stal 1 is praktisch altijd iemand thuis, paarden hebben twee maal daags controle (binnen en buiten zetten), en de weide is redelijk droog, en anders hebben ze een hele nacht om te drogen. In de toekomst is het wel erg fijn als ik mijn paardje (helemaal in de natte, koude maanden) na een rit even op stal kan zetten om bij te komen, een mogelijkheid die ik op stal 2 niet zal hebben... Maar aan de andere kant, een paard heeft geen dag- en nachtritme, dus is het dan eerlijk om deze een half etmaal op te sluiten in een ruimte van 3,5 x 3? (Mijn Tinkertje wordt maximaal 1.50, een Shire past in een stal van 4 x 4, dus dit vind ik niet te klein)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 02:35

Ik zou voor stal 2 gaan.

Meer uitrijdmogelijkheden.
Goedkoper.
Binnen en buitenbak

24/7 buiten is juist fijn toch? :) en zover is het niet van de weide naar het erf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 03:03

Nog even twee heldere momentjes....

Als ik bij stal 1 24/7 buiten had kunnen staan, was mijn keuze wss al gemaakt. Nu zou paardlief in de wintermaanden snachts op stal moeten en denk ik ineens zo anders.
Maar als ik naar het op stal gaan op zich kijk is dat niet mijn grootste probleem, want in dit geval heb ik bij 24/7 buiten ook geen goed gevoel (geen schuilstal, geen toezicht). Dus ben ik even de oorzaak van mijn twijfel kwijt :o

Daarnaast, 85,- incl. hooi lijkt mooi. Maar ik maak me wel afhankelijk van hoeveel iemand anders mijn paard voert, gezien het niet aan huis is wordt even een extra plakje erbij gooien wat lastig, en wat als ze zonder water staan? Ik kan het zelf dan niet vullen... Ik heb al meerdere malen gemerkt dat ik in zo'n geval graag het heft in eigen hand neem... Met de huidige hooirprijzen twijfel ik of paardlief van de winter genoeg te kauwen zal hebben, en juist met 24/7/365 is dat wel echt een must....

Oh, wat ik nog wel even wil zeggen. Zeer zeker geldt wel "bij twijfel niet doen".
Deze stallingen lopen geen van allen weg, zolang ik niet zeker ben van mijn zaak gaat paardlief nergens anders heen en blijft ze lekker waar ze is, of dat nou een maand, een jaar of de rest van haar leven is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:58

Hoeveel hooi ze krijgen valt toch af te spreken? Daarnaast is er altijd wel iemand op de wei (stal 2) daar, dus ze worden zeker gecontroleerd. Daarnaast is er veel sociale controle door de vele wandelaars en fietsers.
Stal 1 is hetzelfde qua hooi. Tenzij je er zelf elke dag bent om te voeren moet je er ook maar vanuit gaan dat ze genoeg krijgt. Dat is, tenzij je je paarden aan je eigen huis hebt staan, altijd zo met een pensionstalling.
Ik vind het daarnaast met de huidige hooi prijzen best tricky. Die gaan alleen maar verder stijgen. Er is ruimte voor 6, is daar qua hooi ook op begroot qua prijzen/inkoop? Waar komt het hooi vandaan? Eigen land of bij een fourage/boer? Wat als we weer een enorm strenge winter krijgen en het hooi is eerder op dan verwacht?

Ik ben wel benieuwd waarom je perse weg wilt bij je huidige stal, zou je dat per PB toe kunnen lichten?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:40

Ik ken alle stallen in de omgeving van Eelde en Glimmen. ;) Net als Berdien ben ik benieuwd waarom je weg wil van je huidige stal. Je paard staat daar nog niet zo lang en doet het er prima, toch? Je hebt daar een prima bak en kan zo vanaf het erf het zandpad op. Wat is er daar in de winter zo anders dat je haar weer wil verhuizen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:48

je moet zelf kiezen. Als ik zelf ooit naar een pension zou moeten dan is denk ik als ik moet kiezen voorstal 1.

Mijn beweegreden:
je paard kan binnen als het moet.
winter ''s nachts binnen heb ik weinig problemen mee zolang ze er dan overdag maar echt de uren uitkomen.
Goede uitrijmogelijkheden.
Jammer van het hooi had het graag all inclusief gezien (voer zelf namelijk zeer veel)

Nadeel stal 2 is vindt ik het ontbreken van een overdekte plaats/stal voor spoedgevallen of hoefsmid ect. Prikeldraad als 2e omheining heb ik geen problemen mee mits de eerste omheinig veilig en goed is (heb het nu zelf ook als 2e omheining staan)