Verwaarloosd paard, help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Verwaarloosd paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:17

Eerst en vooral dit is géén pennyverhaal! Ik wou dat het zo was, maar spijtig genoeg staat er nu een paard pijn te lijden in een weide 20 minuten verderop... Hier ff het verhaal dat ik op facebook heb gezet samen met enkele andere mensen die zich inzetten om het paard zo snel mogelijk daar weg willen of tenminste pijnloos willen zien!
Citaat:
Deze merrie met veulen staat in een weide te Wechelderzande naast de baan naar Malle!
Ze staat reeds weken te verkommeren, staat extreem mank en kan enkel waar ze staat eten en liggen, heeft extreem veel slijm uit haar mond en neus!

Volgens de verschillende buren zijn deze paarden hoogst waarschijnlijk van *** *********, deze is al verscheidene dagen niet te bereiken!

Politie van regio Turnhout, Voorkempen & Neteland alsook de Vlaamse dierenbescherming en Belgische landelijke inspectiedienst dierenwelzijn maar de eigenaar kan niet bereikt worden. Inmiddels zijn nog 3 andere dierenbeschermingen gecontacteerd.

De merrie is echt meer dood dan levend, dus deel dit album aub en laat ons zo de eigenaar of andere instanties bereiken!

De merrie staat nu nog altijd op diezelfde weide pijn te lijden en af te zien, help haar en deel dit album! Hoe meer mensen ervan weten hoe vlugger dit hopelijk wordt afgehandeld!

Nu heb ik haar gisteren 1/4de plakje droog hooi gegeven en daarna water aangeboden omdat ze niet bij de waterbron kan raken... Ik heb wel bang dat ze stikt in het hooi als ik haar meer geef omdat ze die slijmen blijft uitkuchen/ademen...

Nu vroeg ik mij af of jullie haar iets anders zouden geven? Ga zo meteen ook mijn DA bellen of zij nog tips heeft...

Misschien een beetje slobber ofzo?

OPGELET: foto is schokkend!

http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... rie005.jpg

Voor meer foto's of de facebook-groep waar we alle info neerzetten ivm dit paard graag even een PB-tje

Mi_Amore

Re: Verwaarloosd paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:20

Weide zelf ziet er vrij 'vol' uit, maar een paard dat zichzelf niet kan voorzien van water en voer dient niet zomaar op een weitje te staan...

Ik zou momenteel gewoon niets doen als je niet weet wat het paard heeft.

Als het paard inderdaad ergens met een blokkage zit waardoor eten komt vast te zitten loop je kans op een dode merrie en een wees-veulen.

Is het dat de dierenarts kan bevestigen dat het GEEN verstopping is, zou ik een slobber geven,
iets wat gemakkelijk wegslikt.

Kauwt ze goed?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:31

het kan ook wezen dat ze nodig naar de tandarts moet.
en dat ze zo dus niet goed kan eten en dan pakt het veulen al haar reserves.
dus zal ze nog meer invallen. lijkt mijn een reden om aangifte tedoen als de eigenaar niet tehuis is.
en water geven zo als je het al doet. maar denk dat de taak ook bij de politie en dierenwelzijn ligt.
dat is nu het enige wat je kan doen sterkte er mee.

_killerbee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:34

Aaaag gossie ...
En nog met een veulentje aan de voet ook.

Zal het niet iets van droes kunnen zijn ?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:35

De weide om haar heen is groen, dat slijm zou je bijna denken aan een slokdarm verstopping. Daar kunnen ze flink beroerd van worden, is ze kreupel aan alle 4 haar benen ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:38

of ,het is een merrie die van een schrale wei ,zo plompverloren op deze vette wei is gezet en staat nu met zere voetjes....maar dat slijm en kwijlen klinkt idd ook als slokdarmverstopping

_killerbee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:40

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:44

Als de slokdarm verstopt zit en je geeft haar eten maak je het erger.......
merrie is er echt ernstig aan toe........als er niks gedaan word gaat ze het niet redden.......

Misschien kan je een DA bellen voor overleg?
Wie weet wil die nog wel helpen????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:48

Je kan beter de eigenaar proberen te bereiken.
Anders bel je een plaatselijke DA en leg het probleem voor.

AUB nooit zomaar voer aan een ander paard geven, en al helemaal niet als er al voldoende gras is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:52

En gewoon langs gaan bij de eigenaar zonder hem gelijk te veroordelen

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:07

misschien zijn mond uitspoelen?? om het slijm weg te krijgen dat ze zich niet kan verslikken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:08

morenomar schreef:
misschien zijn mond uitspoelen?? om het slijm weg te krijgen dat ze zich niet kan verslikken.

Je weet niet wat er is. Slijm zal gevormd blijven worden zolang de oorzaak niet weg is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:14

Zo die is helemaal slecht.
Doordat ze zichzelf niet kan bijvoeren zal haar veulen haar verder leegzuigen.

Wees voorzichtig met voeren. idd mss wat warme slobber zou wel goed doen maarja als er een verstopping zit komt dat er ook weer net zo hard uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:19

Mando schreef:

Wees voorzichtig met voeren. idd mss wat warme slobber zou wel goed doen maarja als er een verstopping zit komt dat er ook weer net zo hard uit.

Het is het paard van TS niet.
Je kan en mag nooit zomaar het paard van een ander bijvoeren!!!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:19

Absoluut niet bijvoeren. Die wei ziet er helemaal niet slecht uit, dus het zal daar niet aan liggen. De symptomen klinken inderdaad als slokdarmverstopping, elk beetje voer dat er dan inkomt kan fataal zijn. Niet bijvoeren dus.
Weet je waar de eigenaar woont? Ben je al bij de eigenaar langs geweest?

Mijn oudje van 25 was ook heel mager (nog net niet zo mager als deze), maar die kregen we ook niet dik. Hoe veel voer hij ook kreeg. Gebit was goed, verder ook niks te vinden. En dan heeft het paard van de foto nog een veulen aan de voet dat er goed uitziet, maar waarschijnlijk de merrie leeg trekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:22

Als het een slokdarm verstopping is, is hooi en krachtvoer het laatste wat je nu moet geven.

Mijn paardje was er gevoelig voor en reageerde vooral op hooi, bix en brood.
Gras ging goed. Maar ik was ook altijd heel blij met mensen die een broodje kwamen bijvoeren waardoor hij weer een verstopping kreeg.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:24

ach gossie arm dier... ik zou hoe zielig ook niet bijvoeren! je weet niet precies wat er mankeerd...

volgens mij zover ik het kan zien heeft ze ook lange nagels ofniet?
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 20-07-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:24

Iemand die bij mijn ouders op bezoek was heeft mijn paard een keer aan een slokdarmverstopping gekregen := . Ze had hem brokjes gegeven (dacht ze), bleken bietenpulp pallets te zijn. Niet grappig := .

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:26

Brainless schreef:
Mando schreef:

Het is het paard van TS niet.
Je kan en mag nooit zomaar het paard van een ander bijvoeren!!!!

Nee klopt maar als je haar post goed lees kom je dit tegen, daarom zeg ik... wees voorzichtig met voeren!!!!

Citaat:
Nu heb ik haar gisteren 1/4de plakje droog hooi gegeven en daarna water aangeboden omdat ze niet bij de waterbron kan raken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:08

Het is idd geen pennyverhaal maar wat jij gedaan hebt, namelijk voeren voordat er een da bij is geweest is niet erg slim. Dit lijkt me een oudere merrie die nog even een veulen krijgt maar daar lichamelijk eigenlijk niet meer geschikt voor was.
Neemt niet weg dat hier wat moet gebeuren maar stop met je eigen goed bedoelde voerpogingen, zo maak je het misschien alleen erger.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:12

Kan je wat frans? Op de website van Animaux en péril staat beschreven wat je moet doen in zo'n geval. Ik zou hen ook de foto's zo snel mogelijk opsturen. Website is www.animauxenperil.be, en ze hebben ook facebook. Zij doen inbeslagnames (wel enkel met akkoord van de politie) en hebben een boerderij voor de inbeslag genomen dieren.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:23

Arm dier.
Mijn paard was ook zo mager en kreeg de 1e dag ook slokdarmverstopping!
Als je dit paard wil redden zal er zsm Nu METEEN een Da moeten komen.
lijkt heel erg op slokdarmverstopping!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:29

Met het risico een heel domme vraag te stellen.... Van een slokdarmverstopping word je toch niet zo mager?! Dat is iets acuuts, na verhelpen van korte duur, niet iets waar een paard van aftakelt. Toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:30

In je openings post staat weken.. te verkommeren en slijm uit haar mond.
Als ze al weken een complete slokdarm verstopping had gehad, was ze ondertussen dood geweest,
want dan kan ze ook niet drinken.

Wei ziet er prima uit.. is dus niet dat er niets te eten staat.
Veulen aan de voet....

Eigenaren al gevonden?
Bijzonder ongelukkig dat die neit bereikbaard zijn en nog niet gevonden. (althans met zekerheid)

Wat ook nog zou kunnen is dat dit paard wel wat aan slokdarm mankeert (waardoor hij niet goed functioneerd), maar geen volledige verstopping heeft. (je kan ook op andere manieren niet werkende slokdarm hebben)
Kan me dan ook voorstellen dat ze het paard nog niet in laten slapen vanwege veulen aan de voet.
Dus dat merrie uiteindelijk wel op die nominatie staat, maar dat ze hopen dat ze veulen nog groot kan brengen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:33

Nouks schreef:
Met het risico een heel domme vraag te stellen.... Van een slokdarmverstopping word je toch niet zo mager?! Dat is iets acuuts, na verhelpen van korte duur, niet iets waar een paard van aftakelt. Toch?

Heb je helemaal goed!
Wat wel kan is een plaatselijke verwijding van de slokdarm, of geheel niet goed functionerende slokdarm,
dan kan je wel degelijk mager paard krijgen met prut uit neus en mond.

Echter kunnen ook totaal losstaande dingen zijn, voor hetzelfde geld heeft dier zware problemen met luchtwegen
(waar dan ook in luchtwegen) geeft veel aan veulen en kan niet genoeg bijeten vanwege benauwdheid en
benauwd zijn kost veel energie...

Voeten heb ik even genegeerd in het geheel.

In ieder geval is paard erg mager.. met veulen aan de voet, maar kan best iets chronisch mankeren, waarbij ze hopen
dat ze het veulen nog op kan voeden tot speenleeftijd.