Is dit een goede, toekomstige wei voor mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Parzival

Is dit een goede, toekomstige wei voor mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:19

Hoi, ik ben een beetje aan de slag gegaan met een toekomstige weide voor mijn paard, en dit is het resultaat :

http://i54.tinypic.com/14o4qxj.jpg

Hier even wat informatie :
- Het kamertje helemaal links boven is de 'zadelkamer' hier liggen de spullen van het paard & hier kan mijn paard gepoetst worden als het slecht weer is.
- Het houten deel naast de zadelkamer is de stal, deze is 3 x 3 meter.
- Het deel onder de zadelkamer is een kamer waar het hooi opgeslagen word + ander voer.
- De wei naast de stal is de kleine wei, met de stal als schuilstal. (die open plek in het hek zou ik dan eventueel met stroomdraad kunnen afsluiten)
- Rechtsboven is de bak, van 20 x 40 meter.
- De wei onder de bak word een wei voor de geitjes, dit heeft niks te maken met het paard, ook dat blauwe aan de zijkant hoef je niet op te letten.
- De grote wei links onder is een grote wei, met voor een deel zand, voor een deel gras.

Ja, ik weet het, de mesthoop moet ook nog ergens komen maar daar ben ik over aan het nadenken.
Ik woon dicht bij het bos dus ik hoef niet alleen maar in de bak te rijden.
De verhoudingen kloppen misschien niet helemaal, sorry.

Wat vinden jullie ervan ? Hebben jullie nog tips, of opmerkingen die ik kan gebruiken ?

Groetjes
:)
Laatst bijgewerkt door _Parzival op 17-07-11 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Is dit een goede, toekomstige wei voor mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:23

Al zeker niet met prikdraad werken om de stal af te sluiten

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:25

chanel1985 schreef:
Al zeker niet met prikdraad werken om de stal af te sluiten

Sorry, ik bedoel stroomdraad !
En sowieso niet om de stal af te sluiten, ik bedoel het hek van de wei, naast de stal.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:34

Houdt alvast rekening met de minimale afmetingen van je stal. Voor paarden wordt dat 10 m2.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:35

Een tweede paard vind ik toch wel een must. Ik vind niet dat je een paard in z'n eentje kan houden.
En 3x3 is idd te klein, zeker 3.5x3, liever 3,5x3,5 of groter.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:38

Oh oke, bedankt voor de informatie !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:41

Ik denk dat je hooi en voeropslag erg klein is. Ook als ik het weiland vergelijk met de bak is het erg minimaal...

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:54

Bedankt voor de informatie, maar ik denk niet dat de voeropslag een probleem word.. ik zou het nog iets groter kunnen maken en bovendien kan het paard ook nog gras eten. De wei kan ik nog over nadenken, misschien kan ik de geitenwei iets kleiner maken zodat er meer plek is voor het paard.. Ik kan het paard natuurlijk ook voor een uurtje in de bak loslaten of is dit niet goed ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:58

Ik zou nog eens goed nadenken over alles, aan uw reactie's te zien heb je precies nog niet al te veel ervaring.
In de winter moeten paarden veel hooi hebben, enik vrees dat je in de zomer ook ga moeten bijvoeren aangezien je noet zo veel wei hebt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:02

zou je er niet voor kunnen kiezen de 'bak' in te zaaien met gras en dan wel deze vorm en bordjes neerzetten.. zo heb je toch een bak waarvan je de hoefslag bijvoorbeeld wel met zand doet en toch ook gras ik vind anders dat je erg weinig gras hebt..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:04

Ik denk dat het gras érg snel op is met zo'n kleine wei, en dus heb je veel ruimte nodig om het eten op te slaan. Verder vind ik dat het paard echt niet alleen moet staan. Wel top dat je er zo goed over nadenkt :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:13

Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien hoor, je moet je afvragen waar je de weide voor wilt gebruiken. Is het een plek voor je paard om buiten te staan, waar hij lekker zich kan uitleven en ondertussen wat grasjes mee pakt en je hem daarnaast gewoon goed bijvoert. Of is de weide echt bedoelt voor het gras (en dus niet bijvoeren), bij het laatste ga je tekort komen, maar als je kunt bijvoeren is er naar mijn inzicht niets aan de hand. Een paard alleen zetten zou ik ook niet doen. En qua hooi opslag, tja je kunt groot inkopen als je veel plaats heb, heb je dat niet zul je veel kleine inkopen doen. Hierdoor ben je erg gevoelig voor prijs fluctuaties, maar dan redt je het wel prima met je ruimte.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:16

Je moet wel denken aan de hooischaarste, dat je zeker bent dat je in de winter nog aan hooi kan geraken aangezien je geen plaats genoeg hebt om het voor een hele winter op te slagen

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:25

Mellis86 schreef:
Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien hoor, je moet je afvragen waar je de weide voor wilt gebruiken. Is het een plek voor je paard om buiten te staan, waar hij lekker zich kan uitleven en ondertussen wat grasjes mee pakt en je hem daarnaast gewoon goed bijvoert. Of is de weide echt bedoelt voor het gras (en dus niet bijvoeren), bij het laatste ga je tekort komen, maar als je kunt bijvoeren is er naar mijn inzicht niets aan de hand. Een paard alleen zetten zou ik ook niet doen. En qua hooi opslag, tja je kunt groot inkopen als je veel plaats heb, heb je dat niet zul je veel kleine inkopen doen. Hierdoor ben je erg gevoelig voor prijs fluctuaties, maar dan redt je het wel prima met je ruimte.

Oke, ja ik wil de weide gebruiken voor de eerste optie, het gras als aanvulling zegmaar. Ook in de zomer zou ik het paard bijvoorbeeld hooi, en brokken kunnen geven, en dan de wei gebruiken om het paard ruimte te geven, en inderdaad soms een beetje gras meepakken.

Ohja, voor de mensen die zeggen dat ze het paard niet alleen zouden zetten.. Is het ook goed als het paard soortgenootjes alleen ziet, want naast dit stuk grond staan twee Friese paarden. (niet direct naast de grond, wel iets van 10m afstand)

Bedankt allemaal voor jullie reacties !

Ik heb trouwens nog genoeg tijd om na te denken over alles, de grond is toch pas klaar over een ruim jaar.
Laatst bijgewerkt door _Parzival op 17-07-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:26

Op stal waar ik een paardje bijrijd hebben ze ook niet veel wei. Daar komen ze op de bak te staan met aan de zijkant een stukje dat verhard is waar ze 5x per dag een goede zak hooi krijgen en dan komen ze 's morgens en 's avond een uurtje of 2 op de weide. Als je het zo aanpak is het denkt ik wel te doen. Om een paard alleen te laten staan is niet zo'n goed idee, misschien kan je hem/haar samen met de geitjes laten lopen voor companie als je niet nog een paardje kan betalen.
En wat betrefd de opslag, die zal idd te klein zijn maar misschien kan je het hooi dat je koopt ook wel bij die boer opslaan en gaan halen wanneer je het nodig hebt.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:27

Kunnen de geitjes en het paardje niet bij elkaar staan? Dan heb je een grotere weide en meer ruimte voor het paard om zich uit te leven. Of ben je bang dat de geiten aan de staart gaan knagen oid.. Alsnog vind ik dat er een speelmaatje voor je paard moet komen. Desnoods een shetlander, qua kosten bijna evenveel, maar qua voer een stuk minder.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:34

Ik (ofja, mijn vader) kan/wil denk ik niet nog een paardje voor me betalen. Mijn stiefzusje wil wel een shetlandertje, maar ik weet niet of ze die krijgt dus dat is nog even de vraag. Ik kan wel proberen om de geitjes samen in een wei te laten lopen met het paard. Ik ben niet bang dat de geitjes aan de staart gaan knagen of wat dan ook, maar ik heb eerder herten & geitjes samen gezet (ja, ik weet het, herten zijn hele andere dieren dan paarden) maar de hertjes waren de baas en joegen de geitjes weg tijdens het voeren. Ik zou de dieren natuurlijk apart kunnen voeren, ik ga er zeker over nadenken.. Bedankt !

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:40

Nee, ik vind het niet genoeg als een paard soortgenoten alleen kan zien. De geitjes erbij zou kunnen, hebben ze allemaal meer ruimte, en lijkt mij makkelijker (geen apart geitenstalletje nodig). Maar liever een shet oid.
Als je weinig wei hebt, kan je paard daar zomers wrs een uurtje per dag op. Heeft-ie nog een paar plakken hooi per dag nodig. Voor een D/E pony reken ik op die manier altijd op zo'n 100 balen per jaar, voor een paard dus nog meer.
Persoonlijk ben ik erg voorstander van een paddockparadijs. Hier is daar een topic over, en ook de site paddockparadijs.nl

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:44

xkaaarlii schreef:
Ohja, voor de mensen die zeggen dat ze het paard niet alleen zouden zetten.. Is het ook goed als het paard soortgenootjes alleen ziet, want naast dit stuk grond staan twee Friese paarden. (niet direct naast de grond, wel iets van 10m afstand)

Nu vind ik dit niet ideaal... Paarden zouden elkaar moeten kunnen voelen en met elkaar kunnen spelen, zonder dat ze uit elkaar staan. Is het dan geen optie je paard bij die Friezen te zetten misschien? [of zeg ik nou iets héél onmogelijks?].

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:51

WissMiss schreef:
xkaaarlii schreef:

Nu vind ik dit niet ideaal... Paarden zouden elkaar moeten kunnen voelen en met elkaar kunnen spelen, zonder dat ze uit elkaar staan. Is het dan geen optie je paard bij die Friezen te zetten misschien? [of zeg ik nou iets héél onmogelijks?].

Het zou wel handig zijn alleen dat gaat niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:52

Ik zou de hooiopslag sowieso flink uitbreiden... dat je voor de hele winterperiode hooi kan opslaan. Of je moet een boer vinden waarbij je zekerheid hebt op hooi, maar je slechts een deel thuis opslaat en af en toe kleinere hoeveelheden komt halen. Hou er dan wel rekening mee dat die pakjes duurder gaan zijn omdat je ook voor die opslag bij de boer moet betalen. Het is goedkoper om veel in 1x te kopen, bij ons kwam het altijd rechtstreeks van het land af naar ons toe om de kosten lager te houden.

Zelf vind ik wel dat een paard een soortgenootje moet hebben, eventueel een shetlander als maatje. MAAR alleen als je paard sociaal is, je hebt er helaas altijd die niet samengaan met soortgenoten, dan heeft het weinig zin er 1 bij te zetten als de buren 10 meter ernaast ook paarden hebben staan. Die situatie zal waarschijnlijk niet zo zijn, dus dan is een shetlander erbij minimaal.

De stal vind ik ook wat klein, die zou ik minimaal 4x4 doen (en als er een andere pony bijkomt nadenken om 2 stalletjes neer te zetten). Of het nu een inloopstal is of niet, als de situatie zich dan voordoet dat het op stal moet staan heeft het net wat meer de ruimte. De geitenwei zou ik niet zo groot maken en liefst gewoon de geiten bij het paard laten. Wij hadden dat ook en dat ging prima! De geitjes kregen van ons soms een beetje brok voor het idee. Maar aten hooi mee met de paarden en konden het hele jaar door tussen de draden door naar het gras toe. Verschillende hoopjes hooi werkt ook mee dat ze gewoon kunnen eten.

Ik zou denk eerder het pad wat je nu tussen de 2 weilanden in hebt aan de linkerkant leggen en dan enkel het stuk pad langs de kleine wei tot aan de bak behouden. Ik zou die grote wei die dan ontstaat met prikpaaltjes in 3 stukken verdelen (of 2 afhankelijk van de afmeting) zodat het ene stuk het gras wat rust heeft en kan bijgroeien. Of strookbegrazing toepassen mits het ruim genoeg is.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:54

idinn schreef:
Ik zou de hooiopslag sowieso flink uitbreiden... dat je voor de hele winterperiode hooi kan opslaan. Of je moet een boer vinden waarbij je zekerheid hebt op hooi, maar je slechts een deel thuis opslaat en af en toe kleinere hoeveelheden komt halen. Hou er dan wel rekening mee dat die pakjes duurder gaan zijn omdat je ook voor die opslag bij de boer moet betalen. Het is goedkoper om veel in 1x te kopen, bij ons kwam het altijd rechtstreeks van het land af naar ons toe om de kosten lager te houden.

Zelf vind ik wel dat een paard een soortgenootje moet hebben, eventueel een shetlander als maatje. MAAR alleen als je paard sociaal is, je hebt er helaas altijd die niet samengaan met soortgenoten, dan heeft het weinig zin er 1 bij te zetten als de buren 10 meter ernaast ook paarden hebben staan. Die situatie zal waarschijnlijk niet zo zijn, dus dan is een shetlander erbij minimaal.

De stal vind ik ook wat klein, die zou ik minimaal 4x4 doen (en als er een andere pony bijkomt nadenken om 2 stalletjes neer te zetten). Of het nu een inloopstal is of niet, als de situatie zich dan voordoet dat het op stal moet staan heeft het net wat meer de ruimte. De geitenwei zou ik niet zo groot maken en liefst gewoon de geiten bij het paard laten. Wij hadden dat ook en dat ging prima! De geitjes kregen van ons soms een beetje brok voor het idee. Maar aten hooi mee met de paarden en konden het hele jaar door tussen de draden door naar het gras toe. Verschillende hoopjes hooi werkt ook mee dat ze gewoon kunnen eten.

Ik zou denk eerder het pad wat je nu tussen de 2 weilanden in hebt aan de linkerkant leggen en dan enkel het stuk pad langs de kleine wei tot aan de bak behouden. Ik zou die grote wei die dan ontstaat met prikpaaltjes in 3 stukken verdelen (of 2 afhankelijk van de afmeting) zodat het ene stuk het gras wat rust heeft en kan bijgroeien. Of strookbegrazing toepassen mits het ruim genoeg is.

Heel erg bedankt, hier kan ik verder mee komen..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:55

ik vind het er super uitzien hoor.
als de wei kaal is kan je toch in de bak zetten.
je moet gewoon een deal maken met een boer dat je het hele jaar hooi kan halen bij hem.
en dat je een baal of 10 op stal hebt liggen.

als er geitjes bij komen te staan kan het wel.een shet er bij zou nog beter zijn. ik zou liever een shetje nemen dan geiten is je zusje ook weer blij.

er zijn heel veel paarden die het slechter hebben hoor (niet naar buiten 23/7 in een box van 3x3 alleen door de tralies contact met andere paarden)
ik vind dit op zich prima te doen hoor.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:58

lovelucydan schreef:
ik vind het er super uitzien hoor.
als de wei kaal is kan je toch in de bak zetten.
je moet gewoon een deal maken met een boer dat je het hele jaar hooi kan halen bij hem.
en dat je een baal of 10 op stal hebt liggen.

als er geitjes bij komen te staan kan het wel.een shet er bij zou nog beter zijn. ik zou liever een shetje nemen dan geiten is je zusje ook weer blij.

er zijn heel veel paarden die het slechter hebben hoor (niet naar buiten 23/7 in een box van 3x3 alleen door de tralies contact met andere paarden)
ik vind dit op zich prima te doen hoor.

Oke bedankt ! Ik zal nog nadenken over de uitbreiding van de grote wei, dat de geitjes bij het paard komen te staan. Ik denk dat de shet er niet komt, ook al zou dat natuurlijk wel mooi zijn..

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:00

Als mensen trouwens ook zo'n tekening willen, dan mag je me wel een PB sturen. Het kan wel even duren omdat het best veel werk is, maar ik doe het graag ! :)