Stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefany2609

Stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:30

hee

ik wil heel graag voor een haflinger gaan sparen, maar ik mag het niet.
ik ben toch van plan om vanalles te gaan organiseren om er toch 1 te gaan kopen. maar ik moet wel het zo regelen dat mijn ouders er helemaal geen last van krijgen.

ik heb namelijk een manege in mijn dorpje gevonden ( ik weet het, gevonden. maar hij staat helemaal uit mijn dorp)
en daar kost het stallen 25 euro per maand. ik denk dat als ik dan daar mijn haflinger stal, als ik een keer niet kan komen, er helemaal niet aan word gedacht en gewoon overgeslagen word met voeren etc. dat denk ik vanwege de kosten.
zou dat zo kunnen zijn?

er is wel een rijbak, maar die is een beetje gammel. daar ga ik dan ook niet in rijden. er is wel een soort bosje naast, dus daar zou ik dan wel in kunnen gaan rijden. er is alleen 1 probleempje. om daar te komen moet je eerst de dijk op, een heel erg lang stuk fietsen (in mijn geval) en dan een trap af, en dan ben je bij de manege. dus het zal ook niet lukken om daar op te komen met een pony, je kunt wel lans veel bomen maar daar zitten veel kuilen en bobbels. ik weet dat het niet de ideale plek is om een pony te stallen, maar ik heb gehoord dat ze een stuk aan de dijk gaan bouwen zodat ik wel buitenritjes kan maken.
er zijn ook maar een paar weitjes, en maar een paar stallen. dat zou niet zo erg uitmaken want ik heb gehoord dat een haflinger goed een jaar buiten kan staan, met een onderdakje en 's winters bix.

ik weet hier niet erg raad mee, of ik het zou doen of niet. i.v.m. de kosten (onderhoud) en de stalling.
heeft iemand tips om mijn haflinger daar te stallen?

ik zou mijn haflinger ook nog bij de manege waar ik les kunnen stallen, maar dat is een stuk verder weg van mijn woonplaats. en daar kan ik niet 2x op een dag heen.

ik heb echt tips nodig! ik wil namelijk super graag een haflinger, het is mijn grootste droom. en ook in het geval van mijn ouders kan het ook niet in ons weitje, wat namelijk erg klein is voor een haflinger. ik heb dan nog wel een 2e weitje, dat staat naast ons huis. maar daar hebben mijn ouders weer last van. dus alsjeblieft HELP ME!!

alvast super bedankt!!
ik zit hier namelijk erg in een crisis :P

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:36

25 euro per maand? Neem aan als dat zo is(lijkt me vrij onwaarschijnlijk voor een manege) dat er dan ook echt helemaal niets bij zit kwa, hooi, stro en brok, binnen en buiten zetten. Want alleen aan hooi ben je hoogstwaarschijnlijk meer kwijt dan 25 euro.

xTamay

Re: Stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:40

Onthoud één ding: hoe graag je het ook wil, het welzijn van je pony gaat ALTIJD voor.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:41

Als ik dit allemaal zo lees zou ik als ik jou was nog even wat jaartjes wachten met een paard kopen totdat je wel geld hebt voor een fatsoenlijke stalling (of voor stro, hooi etc.) en je ook wat geld over houdt voor eventuele onverwachte dingen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:43

Heel hard gaan sparen en als je genioeg geld hebt gespaard eerst gaan kijken hoe en wat en waar en of je het lunt betalen. Je bent dan wel een ;paar jaar verder dus er kan veel veranderen!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:44

25 euro per maand??? dat lijkt me sterk zelfs alleen al voor alleen weidegang is dit bar weinig dr zullen vast wel bij komende kosten zijn!

zoals hooi stro bix ed.

en wat denk je van de hoefsmid, veearts ontwormen ed dat kost ook veel geld op jaar basis.

dan je eenmalige kosten die ook hoog oplopen zoals zadel hoofdstel poetsspullen halster ect ect.

denk dat je t heel goed op een rijtje moet gaan zetten wat het gaat kosten voor je aan het zoeken gaat naar een haflinger want met 25 euro per maand kom je er niet!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:11

stefany2609 schreef:
ik ben toch van plan om vanalles te gaan organiseren om er toch 1 te gaan kopen. maar ik moet wel het zo regelen dat mijn ouders er helemaal geen last van krijgen.

ik heb echt tips nodig! ik zit hier namelijk erg in een crisis :P

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mijn grootste tip: zet het uit je hoofd..........
je crisis in je hoofd creeer je alleen zelf door zo iets onwerkelijks te bedenken
leuke pennydroom, but forget it, dat gaat niet werken zo......
denk dat je half geen benul hebt wat het allemaal in houdt en wat het kost

en dan ook nog als minderjarige , zelfstandig achter je ouders hun rug om.....
dat is vragen om ellende.......

nogmaals, uit je hoofd zetten dus

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:33

och laat haar toch lekker sparen. misschien mag ze over een paar jaar wel een paardje van haar ouders, dan heeft ze alvast wat gesppaard voor een zadel en hoofdstel!!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:40

Meis leuke droom maar spaar eerst maar eens 5 jaar en dan komt die haflinger van zelf wel. Sowieso ben je te jong om een haflinger zelf te kopen, 13 jaar en zonder toestemming ouders krijg je echt niet zomaar een paard mee (tenminste dat hoop ik dan maar).
Eerst maar eens sparen, diverse lieve verzorgpony's verzorgen en dan over een paar jaar maar eens kijken of een eigen haflinger daadwerkelijk wel zo leuk is en geen andere leukere dingen zijn, let op over een paar jaar snap je helemaal wat ik bedoel!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:01

Voor 25 euro een stalling is weinig, kan het me haast niet voorstellen. Dan komen er nog verdere kosten bij zoals al eerder is beschreven.
Is het niet slimmer om een verzorgpony (haflinger) te zoeken, dan heb je geen verdere kosten en kun je van dicht bij kijken wat het inhoudt om een pony te hebben. Spaar dan door voor een eigen pony en als je volwassen bent kun je er misschien een kopen.

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 09:16

ja ik snap het wel! ik heb even nagedacht en uitgerekend hoeveel het ongeveer zou kosten zonder stallingskosten en dat is ongeveer 1350 euro voor de 1e keer. daarna komen er ook nog de stallingskosten, inentingen etc. bij. ik ga ook werken in een kas en dat ga ik ook al bijna doen.
Kijk, het mag wel van mij ouders, alleen niet als hun er last van hebben. ik ga ook wel doorsparen zodra ik het geld heb. ik heb gister trouwens de perfecte plaats gevonden. het is wel duurder maar er zit alles bij.
voor 195 euro per 2 maanden. Het is niet zo duur als de rest maar ze zorgen er ook wel super goed voor. er komt ook een dierenarts om de 2 weken en daar hoef ik zelf dan ook niet voor te betalen en ze geven hem dan ook altijd eten. ik denk dat dat een betere optie is.
maar dan komt nu het sparen nog...

trouwens, wat vinden jullie, is Flash een ruin of een merrie naam?
ik en mijn vriendin hebben daar verschillende meningen over en ik zou wel willen weten wat jullie er van denken :D
xxxxxx

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:26

meid.. ik zie in je profiel dat je 13 bent.. en dat loon wat jij gaat verdienen.. daar kun jij echt je paard niet mee onderhouden.. ik heb een soort van hetzelfde gedaan als jou.. ik wou altijd een paard.. altijd zeiden mijn ouders nee nee en nog een nee! ik heb jaaaaaren lang gespaard.. ik ben begonnen met 2,50 in GULDENS! en uiteindelijk heb ik STIEKEM een paard gekocht toen ik ruim 5000 gulden had. (Ik heb een paar duizend voor mijn paard uitgegeven, en iets van 2000 apart gezet voor de DA kosten.. Want dit word ook altijd erg hoog...) ik werkte toen fulltime en was 19. bij mij is het allemaal wel gelukt.. maar ik was ook heel wat ouder dan jou, en verdiende ook een stukje meer. maar geloof mij.. er komen zoooveel kosten bij. het is niet alleen maar stallig en evt inenting.

ik heb mijn paard ruim 5 jaar gehad.. en vorig jaar helaas alsnog moeten verkopen omdat het te krap voor mij werd om het in mijn eentje te betalen.. (heb een huis nu) en ik wil dat mijn paard niet tekort moet komen door mij. dan verdient hij een ander baasje.

en wat denk je qua tijd? je moet er zowiezo 1x per dag heen... hoe doe je dat straks als je over tijdje met je examens zit? en je werk erbij? vriendinnen, je wilt wel een keer de stad in, of uitgaan...

echt waar meid.. een paard neemt meer tijd en geld in beslag dan dat je je nu kan voorstellen...

edit: kleine aanpassing in bovenste stuk

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:09

Ik snap het wel hoor! Ik wou dat ook heel graag, maardat is zo'n lang verhaal ik ga dat nu niet vertellen.
Meestal is het in verhalen zo: ( ookal denk ik niet echt dat het mag ) Je mag je paard gratis stallen als je helpt op de manege, en hooi en stro enz. kun je dan zelf betalen, Zoek ook nog een ander bijbaantje enzo. Misschien kom je er wel aan, en anders huur je eerst een verzorgpony! :j +:)+
Je kunt wennen hoe het is om een pony te onderhouden en kan heel misschien je pony later overkopen, ( als ze hem weg willen ) ideaal toch?
Maar een eigen paardje wordt denk toch echt te duur, om een buitenpaardje met schuilstal te onderhouden heb je dit nodig:

-stalbedekking
-voer
-water voorziening
-poetsspullen
-zadel en hoofdstel ( ik zag dat je er al voor had gespaard )
-halster+touw ( heb je ook zelfs soms gratis! )
-kruiwagen+mestvork om uittemesten
-dekjes ( heb je al heel erg goedkoop en soms gratis )
-genoeg gras

En voor het "luxe"
-peesbeschermers/bandages
-handschoentjes voor jezelf
-dekens
-transportbeschermers
-trailer

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 10:26

ik weet het. ik denk dat ik jullie advies maar ga opvolgen. ik zoek wel een verzorgpony. is net zo leuk!
en daarna zie ik wel. want als ik een paard koop en hem een paar jaar later weer moet verkopen, ben ik voor een lange tijd niet te genieten.
dus bedankt voor jullie advies!!
maar in die kas is in bezit van een goede vriend van mijn schoonzus en die werkt daar ook dus dan verdien ik ook meer xD
wel nog een keer bedankt!!

xxxxxxx

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:19

stefany2609 schreef:
ik weet het. ik denk dat ik jullie advies maar ga opvolgen. ik zoek wel een verzorgpony. is net zo leuk!
en daarna zie ik wel. want als ik een paard koop en hem een paar jaar later weer moet verkopen, ben ik voor een lange tijd niet te genieten.
dus bedankt voor jullie advies!!
maar in die kas is in bezit van een goede vriend van mijn schoonzus en die werkt daar ook dus dan verdien ik ook meer xD
wel nog een keer bedankt!!

xxxxxxx

Goed dat je een verzorgpony gaat zoeken!
Bijna 1 jaar geleden hebben mijn ouders ook gezegt jij krijgt een paard.
In het begin vond ik het helemaal leuk!
Maar ik wist gewoon dat we er niet genoeg geld voor zouden hebben.
Als die ziek word..
Ik heb toen gezegt dat ik geen paard meer hoefte en ik op zoek gaat naar een andere verzorgpony ( was bij de andere gestopt vanwege eigenaar)
Ik heb nu een verzorgpony ik mag hem beschouwen als me eigen, mag er alles mee doen!
Hij is 10 jaar en nog niet doorgereden ik kon hem helemaal naar me eigen hand rijden.
Ik ben er zo blij mee!
Ik vind het goed dat ik gezegt heb nee tegen me ouders..
Als die ziek word , als er iets gebeurt
hebben wij het geld niet er voor.
Dus ik hoop dat je een leuke verzorgpony vind , dat is inderdaad net zo leuk! :D

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:30

inderdaad:D een pony is een pony of het nou je eigen schat is of als je het beschouwd als je eigen schat.
alleen 1 klein mini probleempje, hoe vind ik een verzorgpony?
dat is ook wel handig als ik dat weet xD

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:46

Slim van je om een verzorgpony te zoeken. Ik heb jaren op paarden van anderen gereden, omdat ik het zelf niet kon betalen en geen tijd had om ze te verzorgen, sinds mijn 35 heb ik een eigen paard en pony's voor mijn kinderen, heb er nooit spijt van gehad.

Om een verzorgpony te vinden kun je briefjes ophangen in winkels, ook kun je bekende vragen die in de paardenwereld zitten of ze een verzorgpony weten, ook kun je in de buurt een beetje rondkijken of je een pony ziet staan waar weinig mee gedaan wordt en dan aan de eigenaar vragen of je hem mag verzorgen. Zit er bij jullie in de buurt een ponyclub/vereniging dan kun je daar ook melden dat je een verzorgpony zoekt, dan vind je er vast een.

succes met je zoektocht

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:52

oke bedankt!
er is wel een manege in mijn dorpje dus daar kan ik wel even informeren
ik woon ook tegenover een supermarktje dus daar hang ik wel een briefje op:D

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:38

En je kunt ook nog op marktplaats kijken :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:50

Heel slim om een verzorgpaardje te zoeken! Topidee! Hier op bokt bij eenmaal ander maal verkocht topic staat er ook: verzorgpaarden te koop/gezocht ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:53

wat dacht je van wormspuit, hoefsmid..

Lieshorses schreef:
Ik snap het wel hoor! Ik wou dat ook heel graag, maardat is zo'n lang verhaal ik ga dat nu niet vertellen.
Meestal is het in verhalen zo: ( ookal denk ik niet echt dat het mag ) Je mag je paard gratis stallen als je helpt op de manege, en hooi en stro enz. kun je dan zelf betalen, Zoek ook nog een ander bijbaantje enzo. Misschien kom je er wel aan, en anders huur je eerst een verzorgpony! :j +:)+
Je kunt wennen hoe het is om een pony te onderhouden en kan heel misschien je pony later overkopen, ( als ze hem weg willen ) ideaal toch?
Maar een eigen paardje wordt denk toch echt te duur, om een buitenpaardje met schuilstal te onderhouden heb je dit nodig:

-stalbedekking
-voer
-water voorziening
-poetsspullen
-zadel en hoofdstel ( ik zag dat je er al voor had gespaard )
-halster+touw ( heb je ook zelfs soms gratis! )
-kruiwagen+mestvork om uittemesten
-dekjes ( heb je al heel erg goedkoop en soms gratis )
-genoeg gras

En voor het "luxe"
-peesbeschermers/bandages
-handschoentjes voor jezelf
-dekens
-transportbeschermers
-trailer

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:59

TS kijk eens rond hier op bokt tussen verzorgpaarden daar staat altijd super veel tussen, ik weet niet in welke provincie je woont?

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:14

ik woon onderin gelderland, bijna brabant.
maar ik ga er zeker weten 1 zoeken!!

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:09

Goed dat je besloten hebt om toch maar voor een verzorgpony te gaan kijken.
Ik weet dat zo'n droom om een eigen paard te hebben echt leuk is, en als je een eigen paard hebt ook.
Maar als je een verzorgpony hebt, waarmee je het zelfde mee kan doen, dan is dat ook helemaal geweldig.
Veel succes met zoeken!

Ik zocht trouwens altijd op marktplaats (verbaast me hoeveel mensen verzroger zoeken zeg!)
En in ELKE supermarkt en winkel even wat opgehangen :o
Ook bij zoveel mensen mogelijk informeren dat je een verzorgpony zoekt.
Dan zou je toch we uiteindelijk eentje moeten vinden denk ik xd
Veel succes dus!

stefany2609

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:29

bedankt<3
ik ga er voor zorgen dat ik een verzorgpony krijg!
vast en zeker!