wat voor stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda_paard

wat voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:30

hoi!
ik heb met mijn ouders afgesproken dat ik op mijn 14e (ik ben nu 13) een eigen paardje krijg, maar voor wat voor stalling moet ik dan kiezen?
we hebben genoeg plek thuis dus het paardje komt hier te staan, alleen hebben we in onze schuur laten vlinderen (glad maken) en mijn vader wil een stalcontainer laten komen, maar ik weet niet of dat goed is voor je paard.

kunnen jullie me helpen?
groetjes van mij!

Abiola

Re: wat voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:32

Kun je niet beter op een stal gaan staan waar je paard ook contact heeft met soortgenootjes?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:34

Abiola schreef:
Kun je niet beter op een stal gaan staan waar je paard ook contact heeft met soortgenootjes?

dat is het juist, mijn nicht(je) die 2 pony's heeft, wil ze hier ook zetten, omdat haar contract afloopt na volgend jaar bij di stal, dus dat was DE oplossing maarja...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:22

Zoek hier eens op paddockparadijs, of kijk eens op paddockparadijs.nl .
Ik zou in ieder geval gaan voor een buitenleven met inloopstal voor je paard.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:25

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:22

ik heb voor mijn 2 pony's een container met 2 boxen.
De deuren staan echter altijd open, in de winter kunnen ze in een verharde paddock en in de zomer hebben ze uitloop naar het land.
Zie niet in wat er mis moet zijn met een container, misschien dat het vochtiger is maar als je ze aan huis hebt zou ik ze sowieso de mogelijkheid bieden tot hele dagen buiten met schuilmogelijkheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:32

Afhankelijk van de grootte van de ponies zou ik niet kiezen voor een container. Die zijn nl maar 2,40 breed en dus geschikt voor een ponie met een schofthoogte van max. 1,20.
Verder zijn de meeste containers enkelwandig waardoor ze in de winter erg koud zijn en door de kondensvorming ook je paard natmaken en in de zomer zijn ze erg warm.
Beter is het de al aanwezig schuur geschikt te maken. Een te gladde vloer kun je voorzien van rubbermatten of je laat het beton wat opruwen.

maykec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:39

Je vader lief aankijken en een mooie inloopstal laten bouwen? En dan met een paddock paradise..

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:51

maykec schreef:
Je vader lief aankijken en een mooie inloopstal laten bouwen? En dan met een paddock paradise..

haha ik zal het proberen ;)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:25

weet iemand of er bouwbakketten voor een stal of schuilstal te koop zijn, waar en hoe duur? alvast bedankt!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:27

Elke stal is tegenwoordig haast een bouwpakket :)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:29

DubbelDun schreef:
Elke stal is tegenwoordig haast een bouwpakket :)

haha dat is zo XD

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:20

iemand nog iedeen?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:14

Ik zou gaan voor het zelf maken van je stal
waarom?
je kunt al je wensen uitvoeren, zonder een massa geld kwijt te zijn (voor het geld dat je aan die container geeft kun je een prachtige stal zelf maken)
bij een container heb je enkel bv je 2 stallen, zou je hem zelf maken dan kun je er een zadelkamer, een poets plaats een gang en dergerlijks bijmaken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:19

Kies voor iets waar de paarden zelf in en uit kunnen lopen. Het is sowieso niet gezond en leuk voor een paard om opgesloten te worden in een container, box of iets anders van 3 x 3.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:32

Wij hebben de paarden ook aan huis en wat ik belangrijk vind is:

- niet alleen zetten, maar er komen 2 pony's bij dus dat is opgelosd.
- schuilstal of de containerbox zo plaatsen dat de paarden erin en eruit kunnen wanneer ze willen.
- evt. een paddock zodat ze in de wintermaanden ook droog kunnen staan.

Probeer in de weide of erom heen voldoende beschutting aan te planten dmv bomen zodat de paarden niet wegbranden in de zon.
En zorg voor 24 u.pd schoon fris drinkwater, middels een waterpomp of badkuip welke je elke dag bijvult en in de zomermaanden iedere dag omkieperd en vers water in doet, ivm stilstaand water en ziektes.
Eigenlijk heeft een paard niet veel nodig w.b.t huisvesting, je kunt het zo luxe maken als jezelf wilt, maar een paard hecht geen enkele waarde aan wat wij mensen luxe vinden.
Kortom: soortgenoten, droge plek in de winter, schoon drinkwater en voldoende beschutting.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:45

cissie schreef:
Wij hebben de paarden ook aan huis en wat ik belangrijk vind is:

- niet alleen zetten, maar er komen 2 pony's bij dus dat is opgelosd.
- schuilstal of de containerbox zo plaatsen dat de paarden erin en eruit kunnen wanneer ze willen.
- evt. een paddock zodat ze in de wintermaanden ook droog kunnen staan.

Probeer in de weide of erom heen voldoende beschutting aan te planten dmv bomen zodat de paarden niet wegbranden in de zon.
En zorg voor 24 u.pd schoon fris drinkwater, middels een waterpomp of badkuip welke je elke dag bijvult en in de zomermaanden iedere dag omkieperd en vers water in doet, ivm stilstaand water en ziektes.
Eigenlijk heeft een paard niet veel nodig w.b.t huisvesting, je kunt het zo luxe maken als jezelf wilt, maar een paard hecht geen enkele waarde aan wat wij mensen luxe vinden.
Kortom: soortgenoten, droge plek in de winter, schoon drinkwater en voldoende beschutting.

bedankt! nog meer reacties welkom ;)

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:26

Ik zou er voor zorgen dat je of twee stallen neemt waar ze in en uit kunnen lopen en met z'n allen inpassen zodat er altijd een windvrije stal is. Of een andere oplossing waardoor er geen wind is

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:23

Trueno schreef:
waarom?
je kunt al je wensen uitvoeren, zonder een massa geld kwijt te zijn (voor het geld dat je aan die container geeft kun je een prachtige stal zelf maken)
bij een container heb je enkel bv je 2 stallen, zou je hem zelf maken dan kun je er een zadelkamer, een poets plaats een gang en dergerlijks bijmaken.

Heeft iemand toevallig voorbeelden of tips voor het zelf maken van 1 of 2 stallen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:20

ik zou gaan voor een paddock in combinatie met weide en een inloopstal als dat mogelijk is. een aparte stal kan ook wel maar je moet goed rekening houden met de maten en het contact tussen de paarden.
ik zou het zo proberen te regelen dat je het weiland apart van de paddock kunt houden zodat ze ook in de paddock kunnen staan en geen gras eten.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:33

levine schreef:
Trueno schreef:
waarom?

Heeft iemand toevallig voorbeelden of tips voor het zelf maken van 1 of 2 stallen?

oplossing 1)
Met gebruik van paalhouders kun je heel gemakkelijk en zonder zwaar werk je stal plaatsen. Je plaats deze in de een klein stukje gegoten beton. men plaatst hier de palen in. En dan kan men er schalies (en mooie en goedkope oplossing van gevelbekleding) tegen aan maken. en je dakconstructie gewoon simpel houden met een kleine afhelling
Op een weekend zou je in princiepe 1 of 2 stallen geplaatst kunnen hebben.

oplossing 2)
door het plaatsen van treinbielzen in de grond op regelmatige afstand en dan hier terug de schalies tegen aan kloppen en dan terug een eenvoudige dakconstructie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:10

@Trueno : je vergeet dat een dak een stevige ondersteuning nodig heeft voor het geval er sneeuw op valt ;)
Een hoop mensen vergeten hoe zwaar sneeuw is nl.
Dus als ik lees 'eenvoudige dakconstructie' krijg ik altijd een beetje de rillingen ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:25

Ik heb geen idee wat je budget is en wat je mooi vind en of dat uberhaupt belangrijk voor je is.
Zelf vind ik container stallen praktisch, weinig onderhoud en over het algemeen stevig.
Ik vind ze minder mooi dat een tradionele houten stalling, maar goed dat is per persoon verschillend.

Wij hebben 3 buitenboxen, welke geplaatst zijn door een stallenbouw bedrijf en voor de shetlanders (4) hebben we 2 grote stallen zelf gebouwd.
Mijn vader is gelukkig erg handig en in de praktijk zijn de stallen die hij gebouwd heeft vele malen beter dan de 3 buitenboxen, maar dat komt ook omdat hij niet bezuinigd heeft op de kwaliteit hout en de dakconstructie.
Wij hebben bewust gekozen voor 2 boxen en niet voor een schuilstal, dit omdat we met 2 boxen ook een ziek paardje op stal kunnen zetten of een paardje die om een andere reden even apart moet staan.
De boxen staan in de wintermaanden altijd open, zo kunnen ze wel gebruikt worden als schuilstallen.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:29

ik vroeg iets af, iedereen zegt een schuilstal, maar je kan tog een gewonen stal maken met een pad naar de wei dat je af kan sluiten ofzo? die van mijn nicht staan altijd snachts binnen, maar mijn vader vind dat onzin, die vind dat ze snacht's in de zomer als het niet te koud is gewoon buiten konden staan.
maar weten jullie waneer het goed is voor een paard als ze snachts buiten staan?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:14

linda_paard schreef:
ik vroeg iets af, iedereen zegt een schuilstal, maar je kan tog een gewonen stal maken met een pad naar de wei dat je af kan sluiten ofzo? die van mijn nicht staan altijd snachts binnen, maar mijn vader vind dat onzin, die vind dat ze snacht's in de zomer als het niet te koud is gewoon buiten konden staan.
maar weten jullie waneer het goed is voor een paard als ze snachts buiten staan?

Dat kan zeker, je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld een stal te plaatsen met een ruime uitloop, richting de weide en de uitloop/weide scheiden met een hek.
Op die manier kun je bijvoorbeeld overdag je paard op de weide en de uitloop met stal laten lopen en voor de nacht het hek naar de weide te sluiten.
Dit is vooral handig als je niet zo'n hele grote weide hebt (zodat het minder snel kaal gegeten wordt) of wanneer je een paard hebt welke aanleg heeft om snel dik te worden.

Je paard kan tevens op deze manier s'nachts kiezen of hij op stal wilt of liever buiten in de uitloop staat, houd er wel rekening mee als je meerdere paard of pony's bij elkaar zet dat je aan 1 stal niet afdoende hebt en dat de uitloop groot genoeg is.