2 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plopineendop

2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:28

Hoi,
ik heb een 2 jarige shetlander gekocht, maar ik wil hem al laten wennen aan het zadel en aan het hoofdstel en miss al longeren of ik wacht dnog een halfjaartje met longeren. ik heb wel al vaak paarden beleerd, maar heb nooit een 2 jarige gekocht en ''voorbereid''. de reden dat ik alles nu al wil doen is omdat mijn zoontje een maand nadat de pony 3 is geworden 4 word en ik hem dan een ingereden pony wil geven (ofja pas beleerd) en een maand tijd kan ik niet hem alles leren zoals longeren en aan het zadel wennen, aangezien het ook nog een heel pittig en eigenwijs beestje is(is nu nog hengst)

dus wil even jullie mening hierover :)

groetjes

troi

Re: 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:40

Nog afgezien van je plan om, naar mijn mening idd aan de vroege kant (ik zou nog minstens een half jaar wachte met longeren, andere grondwerkdingen zoals wijken voor druk en wandelen en schriktraining zou je al wel kunnen doen), het dier al te voorbeleren vraag ik me of je een 4 jarig kind een plezier doet met zo'n groene rijpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:43

Klinkt net zo verstandig als een kind van 4 op een 3-jarige pony zetten. Dus ik zou zeggen: ga ervoor, hebben wij over een tijdje tenminste weer een lekker klaagtopic om op te reageren dat die gemene rotpony je kind het ziekenhuis in heeft geholpen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:04

Ts, kan niet anders dan me aansluiten bij bovenstaande. Een groene pony voor een klein kind? :n Waarom niet een volwassen kinderpony kopen die zn sporen al heeft verdiend? Denk dat je je zoontje daar veel meer plezier mee doet :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:07

Een volwassen vrouw die voor haar kindje van 4 een pony van 2 wil gaan inrijden?????? Pony is nog volop in groei en ontwikkeling, daar begin je toch niet aan. En zeker niet een driejarige gaan laten rijden door een kindje van 4. Pony moet nog gaan puberen en al. Vreemd....Waarom heb je niet gewoon een wat oudere pony gelocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:09

Is dit een geintje? :')

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:13

Is dit een serieuze vraag? _-:(

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:19

8)7

Ik snap het niet helemaal :D
Je hebt vaker paarden beleerd. Als je daarmee bedoelt dat je ze ingereden hebt, dan heb je er niet zo heel veel aan in dit geval :+
Als je daarmee bedoelt dat je paarden alles hebt geleerd wat nodig is om iemand op zijn rug toe te staan, dan zou je nu toch weten dat je met een 2 jarige beter nog even kan wachten, gezien de groei van het lichaam.

Verder kan ik niet zo heel veel anders dan meegaan met bovenstaande reacties...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:29

Een tweejarige longeren vind ik kinderarbeid, misschien kun je af en toe een wandeling met de pony maken aan het HALSTER zodat hij leert braaf met jou mee te lopen en je hem kunt laten wennen aan het verkeer ed. Longeren en rijden zou ik vanaf volgend jaar pas gaan doen, als ie drie is heb je toch ook nog tijd zat daarna? En je zoontje ook, die is dan pas vier jaar en voor een kindje van vier is het niet aan te raden vaker dan 2 keer per week 20 min op een pony te zitten.
Het is niet voor niks dat op de meeste maneges kinderen pas worden toegelaten vanaf 6 jaar voor de half-uursles en pas vanaf 7 jaar en sommige maneges zelf 8! jaar voor beginnerslessen van een uur

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:35

TS heeft 10 posts, gaat bij mij een belletje rinkelen.

Geloof er niks van.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:40

Nou volgens mij kun je wel degelijk beginnen, grondwerk en longeren. Alleen dan zonder zadel en hoofdstel. Dan is ze daar alvast aan gewent, en kun je over een half jaar verder opbouwen.

Wel zou ik geen shetlander nemen, omdat die aardig vervelend kunnen zijn, en vooral bij kleine kinderen. Ik zou een welsh nemen die al door gereden is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:49

Ik zou wachten tot 3, dan heb je nog tijd zat, zadelmak maken duurt niet zo heel lang, of je dan al een kindermakke pony hebt is wat anders. persoonlijk zou ik voor mijn kind van 4 nooit! een jonge pas ingereden pony kopen, maar een ervaren, ouder dier die een leven aan ervaring heeft.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:58

Josieee schreef:
Nou volgens mij kun je wel degelijk beginnen, grondwerk en longeren. Alleen dan zonder zadel en hoofdstel. Dan is ze daar alvast aan gewent, en kun je over een half jaar verder opbouwen.

Wel zou ik geen shetlander nemen, omdat die aardig vervelend kunnen zijn, en vooral bij kleine kinderen. Ik zou een welsh nemen die al door gereden is.

oke dit is tenminste een antwoord op mijn vraag. zo was het ook beetje mijn bedoeling ;) ik ben zelf ook begonnen bij een shetlander, ik heb er veel plezier aan beleefd in mijn beginnende jaren (was zelf 3, heb shetlanders gereden tot mijn 8e). ik wou eerst ook een oudere shet, hij wou persee deze, en als wij voor paarden gaan kijken, nemen we sowieso altijd een veearts e.d. mee, die zeiden dat dit een prima beestje zou zijn, wel na dat hij geruind was omdat hij nu echt pittig is. is nog steeds geen garantie natuurlijk dat hij daadwerkelijk zo braaf word, maar dat zien we dan wel. ik ben ook niet gek in me kop, ik laat mijn kind ook echt neit op een gevaarlijk paard zitten. en een ouder paard kan netzogoed heel vervelend zijn etc.

en voor de mensen die denken dat ik geen ervaring heb, heb wel degelijk ervaring, alleen niet zozeer met 2 jarige, ik laat normaal gesproken mijn paarden doorgroeien tot ze 4/5 zijn, dus ik begin normaal nooit met een 2 jarige te voorbereiden en weet dus ook daarbij de grenzen niet voor een 2 jarige, dus kan ik het beter vragen dan gewoon doen en als jullie dan zo reageren, slaat nergens op.

en wat mijn zoon betreft, daar gaan jullie niet over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:59

Nee helaas voor je zoontje niet.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:00

Ik heb dat ook zo bij een 2jr shet (mini) gedaan gehad.....
Ze worden er niet stommer van en eerlijk,wat vraagt zo'n kindje nu van zo'n pony?!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:01

Geweldig voorbeeld. Zadel zal 'm ook errrreg lekker gezeten hebben. Zo leren ze wel dat een werkje leuk is :n
En later maar zaniken dat die rotponies zo gemeen zijn voor de kindjes...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:11

De foto hierboven is wel een extreem slecht voorbeeld! Zadel past van geen kanten.

Mijn advies is laat de pony ruinen, en laat je kind ermee opgroeien, samen borstelen, laat het kind een band opbouwen met de pony.

Longeren is niet goed voor zo'n jong dier, en het zal het beleren ook niet per definitie makkelijker maken, diertje bouwt afgezien van slijtage ook conditie op. Aan een normale goed opvoeding heeft hij veel meer. Ik heb zelf kinderen en shetlanders en ik vindt het persoonlijk door de band genomen kinderen en jonge shetlanders geen goede combi. shetlanders hebben een sterke eigenwil en zijn kinderen al snel de baas ze behoeve een hele goede opvoeding.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:12

Sonja, waarom bemoei je je zo met andermans zaken, ik heb gewoon een vraag en omdat zo'n idiote reactie te krijgen van een mens dat mij, mijn zoon en de shet niet kent vind ik zo dom he, ga toch wat doen met je leven dan stomme reacties plaatsen op mensen die gewoon wat vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:14

Wees blij dat dit een forum is waar nog énige kennis van zaken aanwezig is, in plaats van alleen maar jaknikkers die het een goed idee vinden, die niet zo slimme plannen met veel te jonge ponies en ruitertjes...

Maar prima hoor, ik verdwijn wel. Niet huilebalken als het verkeerd gaat he?
Sterkte voor je zoontje alvast.
:evaw:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:15

plopineendop schreef:
en voor de mensen die denken dat ik geen ervaring heb, heb wel degelijk ervaring, alleen niet zozeer met 2 jarige, ik laat normaal gesproken mijn paarden doorgroeien tot ze 4/5 zijn, dus ik begin normaal nooit met een 2 jarige te voorbereiden en weet dus ook daarbij de grenzen niet voor een 2 jarige, dus kan ik het beter vragen dan gewoon doen en als jullie dan zo reageren, slaat nergens op.

en wat mijn zoon betreft, daar gaan jullie niet over!

Je weet dat ze doorgroeien tot 4/5, je begint normaal nooit met een 2 jarige, dus.... waarom met deze dan wel? Dan weet je toch zelf ook dat het niet goed is? Zo gek wordt er niet gereageerd, je vraagt naar info en meningen (en die staan vrij) en die krijg je toch? Is mss niet het antwoord wat je wil krijgen, maar goed elk doet zn ding toch.
Ik was voor een duurdere/ervarener shet gegaan, dat je zoontje deze wilde, hij is 3, maakt hem volgens mij niks uit. Maar goed dat is dan mijn mening.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:16

fiona1 schreef:
De foto hierboven is wel een extreem slecht voorbeeld! Zadel past van geen kanten.

Mijn advies is laat de pony ruinen, en laat je kind ermee opgroeien, samen borstelen, laat het kind een band opbouwen met de pony.

Longeren is niet goed voor zo'n jong dier, en het zal het beleren ook niet per definitie makkelijker maken, diertje bouwt afgezien van slijtage ook conditie op. Aan een normale goed opvoeding heeft hij veel meer. Ik heb zelf kinderen en shetlanders en ik vindt het persoonlijk door de band genomen kinderen en jonge shetlanders geen goede combi. shetlanders hebben een sterke eigenwil en zijn kinderen al snel de baas ze behoeve een hele goede opvoeding.

ik heb wel ervaring met shetlanders ;) en de pony wordt deze maand geruind :) het gaat mij er meer om dat hij het dan al kent en dat ik als hij 3 is beginnen met inrijden en me neit zoveel druk hoef te maken over het longeren etc, want dat is dan al gedaan. van de opvoeding weet ik ook, haha :P ik snap goed wat je bedoelt :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:16

hallo, hallo, Jij stelt een vraag en je krijgt daar gewoon reacties op, die je kunt verwachten. Een shetlander is ook gewoon net als alle andere rassen een paard/pony die groeit en ontwikkelt tot minstens 5 jaar oud. En je wilt hem zelf inrijden. Ik ga ervan uit (aanneemelijk) dat je toch wel boven de 50 kg zit.....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:18

Nja, mijn inmiddels 2-jarige heeft ook al eens een zadeltje opgehad (pinokkiozadeltje dat even ergens neergelegd moest voor een paar tellen, dus maar de rug van poown aangeboden die, zoals ik al verwachtte, het veel te druk had met hooi eten om zich er druk om te maken :+ ) en een compleet mentuig. Ze worden er idd niet stommer van nee. Maar het is wel heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat de pony het leuk blijft vinden en dat je geen dingen gaat verwachten die je redelijkerwijs nog niet van ze kúnt verwachten. Longeren vind ik erg vroeg met 2 jaar, ik zou daar niet voor kiezen, das veel te veel ''werk'' ipv spelenderwijs iets leren.. Ja, mijn uk heeft ook al eens een rondje om me heen gestapt aan de longe. En miss dat ik dat over een maand of 2 weer eens doe. Maar das echt puur en alleen een rondje stappen om hem langzaamaan de bedoeling ervan te leren.
Er is niks mis mee om met een 2-jarige te starten met de absolute basisdingen. Maar nogmaals, ze moeten het wel leuk blijven vinden :) Die van mij kent al een hoop en vindt alles best, maar ik ben eigenlijk nauwelijks bezig geweest met het ''echte beleren''. Ben vooral veel aan het spelen en wandelen geweest, beetje schriktraining zo nu en dan.. Hij vindt alles wel best omdat hij ten eerste weet dat ie mij kan vertrouwen, en ten tweede omdat hij ontzettend leergierig is. Daarbij heeft hij, afgezien van wat ''moetjes'' als wormenkuurtjes, inenten, smid, wassen, enz, vooral leuke dingen gedaan met mij en dus weet hij niet anders dan dat wanneer ik iets nieuws verzin, het vast wel heel erg leuk zal zijn :j

Dus ts, mijn advies; ga gewoon spelen en wandelen heen. Worden ze mak van en je leert ze dat leren leuk is. Tegen de tijd dat de pony bijna 3 is en je kunt gaan beginnen met de hele santenkraam zul je zien dat ie een hoop goed vindt..

Dan vraag ik me toch iets af... Waarom heb je toegegeven aan je zoontje met het kopen van een pony die eigenlijk minder geschikt is? Als je zelf voor ogen had om een volwassen pony te kopen?

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:19

ChristaMoor schreef:
hallo, hallo, Jij stelt een vraag en je krijgt daar gewoon reacties op, die je kunt verwachten. Een shetlander is ook gewoon net als alle andere rassen een paard/pony die groeit en ontwikkelt tot minstens 5 jaar oud. En je wilt hem zelf inrijden. Ik ga ervan uit (aanneemelijk) dat je toch wel boven de 50 kg zit.....

der kom een ruiter van 9 op, ik ga er zelf neit opzitten hoor !! ruitertje is overigens ook licht

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:22

Persoonlijk vind ik je plan niet echt geweldig.

De wervels en botten van een tweejarige zijn niet geschikt om al beleerd te worden. Juist bij koudbloeden wordt dit altijd enorm onderschat omdat ze er zo stevig uit zien en ze vaak alleen recreatief worden gebruikt. Om nog maar niet te spreken over het feit dat zo'n jong paard gewoon jong paard moet kunnen zijn.

Een 3-jarige pony zo zadelmak hebben op een maand na zijn 3 jaar worden dat er een 4-jarig kind er veilig op kan rijden, is wat mij betreft niet realistisch.

Ik zou zeggen: koop een oudere pony.