Wisselen van stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurxdonut

Wisselen van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:26

Okée laat ik het gelijk maar even uitleggen!
Ik sta nu op een manege. Er word uitgemest en gevoerd geen probleem.
Donut (mijn pony) is nogal heeel erg druk buiten is hij echt bijna niet handelbaar in de omgang (met rijden gaat het wel goed het is meer met meelopen in de bak enz.)
Nu gaat het niet zo lekker tussen mij en de mensen van wie de manege is. En daar word ik heel onzeker van en heb ik minder plezier...

Nu wil ik eigenlijk wel ergens anders heen. (pension stalling)
Er word niet uitgemest maar wel gevoerd. (dat er niet word uitgemest is niet erg.)
Nu ben ik bang dat het helemaal op z'n kop verkeert gaat als ik naar een andere stalling ga.

even nog wat info:
Donut komt van de manege en heeft daar heel lang gestaan voor dat ie van mij werd. (is geen manegepony geweest)
Donut heeft iets met z'n voer hij mag niet teveel eiwitten... en hij mag niet 24 uur buiten...anders gaat hij schuren.
Ik weet niet precies wat het is.. hij staat eigenlijk altijd binnen.. en de manege voert volgens mij alleen maar hooi,.
Als ik daar weg ga moet ik dat helemaal weten en opschrijven.

Manege:
1 binnenbak. kan pas terecht na de lessen.
1 buitenbak.

Pension stalling:
2 binnenbakken.
kleine buitenbak voor losgooien.
grote buitenbak
springwei

Hebben jullie tips voor als ik ga veranderen van stalling
heeft iemand ook ervaring??
alvast bedankt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:09

Je loopt grote kans dat de verschijnselen bij je pony ineens verdwijnen als je gaat verhuizen. Ik heb het bij mijn eigen pony gehad: van een wegkwijnende, schurende en ongelukkige pony is ze nu een heel ander, vrolijk dier geworden dat niet meer schuurt of andere nare gewoonten heeft. Ze is nu op haar plek. Geen stress van de (drukke) manege meer. Ik denk dat je voor jezelf eigenlijk al een beslissing genomen hebt, maar dat je de stap nog een beetje eng vindt. ;)

F_Orumster

Re: Wisselen van stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:12

Hoeveel staat je poy buiten bij deze stalling, en hoeveel komt ie buiten bij de andere?
Zou heel goed ermee te maken kunnen hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:22

F_Orumster schreef:
Hoeveel staat je poy buiten bij deze stalling, en hoeveel komt ie buiten bij de andere?
Zou heel goed ermee te maken kunnen hebben.

Is deze vraag voor mij? In dat geval: ze staat overdag van 10 tot later in de avond buiten en alleen 's nachts op stal. Ze staat 's nachts in een loopstal van 4 x 12 meter.
Als de vraag voor de TS bedoeld was, dan moet je mijn antwoord maar even zien als niet geschreven! ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:24

haha ja sorry voor ts.
Het zal niet de 1e pony zijn die volkomen rustiger wordt als ze veel buiten staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:28

F_Orumster schreef:
haha ja sorry voor ts.
Het zal niet de 1e pony zijn die volkomen rustiger wordt als ze veel buiten staan.

;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:29

schuurt ie ivm zomerexceem? Dan kun je zo'n boett deken proberen.
Als manegepony liep ie vast een paar uur per dag, nu niet meer gecombineerd met binnenstaan = gefrustreerde pony.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:32

Lijkt me duidelijk een gefrustreerde pony.

Gooi een exceemdeken op en lekker naar buiten, krijg je een hele andere pony. :)

Edit: Ik heb mijn paard na een paar weken bij de stalling weggehaald waar ik haar eerst had staan, heb een totaal ander paard. Bij stalling 1 kwam ze 24/7 buiten maar kreeg veelste veel eiwitten en geen mogelijkheid tot schraal. Nu staat ze 5-6 uurtjes op gras & de rest op zand in kuddeverband. Heb nog nooit zo'n fijn paard gehad :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:36

Het eiwitverhaal klinkt als insuline resistentie. Dan krijgt je paard inderdaad jeuk als het te lang op gras staat (dacht ik) Op medisch loopt een topic over insuline resisentie, misschien kun je daar eens kijken?

Verder moet je doen waarvan jij denkt dat het het beste is voor je paard. Ik zou zelf sowieso een plek kiezen waar je paard buiten kan, in jouw geval het liefst in een paddock met 1 of meerdere vriendjes. Enkel losgooien daar heb je niets aan. Een paard is niet gemaakt om in een hokje op te sluiten en enkel eruit te halen om een half uurtje rondjes te rennen in de bak.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:12

fleurxdonut schreef:
hij staat eigenlijk altijd binnen..

gauw verhuizen! :(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:28

Ik denk dat je pony niet slecht handelbaar is, maar gewoon gefrustreerd is. Ga op zoek naar een oplossing waarbij je paard echt meerdere uren per dag buiten komt. Als eiwitten een probleem zijn, zoek dan geen plek op gras, maar op zand. Ik denk dat de problemen heel sterk gaan verminderen als je paard gewoon een paar uur per dag lekker zelf kan bewegen. Als de mugjes een probleem zijn, dan met exceemdeken naar buiten.

Een paard hoort niet zoveel op stal te staan. Dat je paard wel te handelen is met het rijden betekend eigenlijk alleen maar dat je een super brave pony hebt...

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:29

Okée bedankt voor het reageren!!
Maar hij is geen manege pony geweest dus heeft niet in de lessen meegelopen...
Hij is wel heel vrolijk! soms misschien iets te vrolijk!
Daarom is hij in de bak zo onhandelbaar.. hij denk dat hij als hij los in de bak is de baas is..
en ik krijg hem bijna niet mee uit de bak... hij wil niet mee naar binnen (A)
hij mag maar van 10 tot 5 uur naar buiten volgens mij!! en ik kan dat zelf niet doen!
Omdat ik dan op school zit! en volgens mij moet je zelf je paard eruit doen bij de stalling waar ik heen wil!!
dus ik weet niet of ik het buiten staan aandurf!! ik hoop dat ik het misschien kan proberen in de zomervakantie!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:30

Misschien kun je dat beter eerst even navragen bij de andere stal? Of nog wat verder kijken naar nog een andere stal waar ze nog langer buiten kunnen zodat jij hem na school (samen met iemand anders) naar binnen kunt halen.

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:37

het is zo dat hij iets met z'n manen heeft! en z'n voer!
Daarom kan hij niet zo lang naar buiten!
:D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:40

Een paard is niet onhandelbaar omdat het vrolijk is. Een paard is onhandelbaar omdat het geen respect heeft voor degene die met het paard bezig is.

Het probleem is dus dat je paard als het buiten staat niet meer mee naar binnen wilt? En hoe lang staat je paard dan los in de bak?

Ga in dat geval op zoek naar een plek waar je paard voor jou binnen/buiten gezet wordt, of waar het hele dagen buiten staat. Je paard binnen laten omdat jij geen tijd kunt maken om het binnen/buiten te zetten kan echt niet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:41

fleurxdonut schreef:

Daar zijn paddock's, exceemdekens en verschillende voer soorten voor uitgevonden.

Hoe ziet de dag er voor jou paard op dit moment uit?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:43

fleurxdonut schreef:
Misschien heb je alleen mijn laatste bericht gelezen, maar daar werden toch ook al oplossingen voor gegeven door een paar hierboven ;) Maar om het nog een keer te zeggen:
- paard niet op gras zetten maar in een paddock, dan kun je het voer blijven regelen
- als paard jeuk krijgt van buiten staan vanwege de vliegen, dan een eczeemdeken op

Dan kan je paard nog veel langer buiten staan en zal hij geen last krijgen.
Heb je eigenlijk al meer stallen gekeken, of enkel die waar je nu staat en waar je overna aan het denken bent?

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:46

Annetje schreef:
fleurxdonut schreef:
Misschien heb je alleen mijn laatste bericht gelezen, maar daar werden toch ook al oplossingen voor gegeven door een paar hierboven ;) Maar om het nog een keer te zeggen:
- paard niet op gras zetten maar in een paddock, dan kun je het voer blijven regelen
- als paard jeuk krijgt van buiten staan vanwege de vliegen, dan een eczeemdeken op

Dan kan je paard nog veel langer buiten staan en zal hij geen last krijgen.
Heb je eigenlijk al meer stallen gekeken, of enkel die waar je nu staat en waar je overna aan het denken bent?

Okée ik zal me eens kijken! naar een eczeemdeken!
maar er zijn verder niet echt andere stallen in de beurt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:50

Als het je eigen pony is en je weet niet precies hoe het zit met wat hij 'heeft', dan lijkt het me verstandig dat je gaat achterhalen (via de manege eigenaren of via een DA) wat er precies aan de hand is met hem, of je nu besluit te verhuizen of niet.
Er kan van alles zijn of gebeuren waardoor je vragen moet beantwoorden voor een DA die van belang kunnen zijn voor zijn gezondheid.

Voordat je besluit te verhuizen kun je ook bij meerdere stallen gaan kijken om te zien of het past met het buiten staan etc. Dan hoef je ook geen zorgen te maken over de tijden dat hij naar buiten komt en je schooltijden.
En verder ga ik mee met Angela

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:51

Het hoeft toch ook geen grote manege te zijn? Gewoon een kleinschalige pensionstalling. Weet zeker dat er wel meer dan één is bij jou in de buurt. En anders iets verder fietsen. Ik fiets 14 km voor mijn paard (heen en terug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:53

fleurxdonut schreef:
Manege:
1 buitenbak.

Pension stalling:
2 binnenbakken.
grote buitenbak
springwei

Je somt nu alleen faciliteiten op waar jij wat aan hebt.
Kijk eerst eens naar de faciliteiten voor je pony. Hij staat centraal, niet jij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:55

Vind het een beetje vreemd dat je niet weet wat hij te eten krijgt en wat hij heeft. Hoe lang heb je hem al?

sankane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:55

je komt er maar op 1 manier achter gewoon proberen! de pension stalling klinkt wel fijn met 2 binnen bakken en veel weide gang! denk dat dat juist heel erg goed is voor je ponny veel met vriendjes buiten zijn energie kwijt kunnen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:01

Als mijn poown lol heeft kan ie anders knap lastig zijn hoor :=

Anyway, ts, begrijp dat je pony nu altijd op stal staat? Daar kan hij inderdaad erg vervelend van worden. Ik denk, net als degenen boven mij, dat het allemaal wel eens anders zou kunnen zijn als je hem verhuist. Mijn pony is ook gigantisch veranderd nadat ik hem had verhuisd, en dat was vooral een verschil in grootte van de pensionstal (poown is net als ik, houdt niet van een hoop drukte).

Het lijkt me inderdaad verstandig om er eens achteraan te gaan waar je pony precies last van heeft. Insuline-resistentie heb ik niet zo veel verstand van maar daarvoor werd al een centraal topic genoemd. Eczeem kun je goed aanpakken met een speciale deken. Zou die alleen niet gelijk gaan kopen, eerst maar eens uitvogelen wat er is.
Op die pensionstal worden ze niet buiten en binnen gezet? Of misschien is er een kale weide of grote paddock waar jouw pony met vriendjes kan staan?

Voor zover ik het zo kan inschatten klinkt de pensionstal inderdaad heel fijn, lekker naar buiten met die poown! :D

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:06

JoviBan schreef:
fleurxdonut schreef:
Manege:
1 buitenbak.

Pension stalling:
2 binnenbakken.
grote buitenbak
springwei

Je somt nu alleen faciliteiten op waar jij wat aan hebt.
Kijk eerst eens naar de faciliteiten voor je pony. Hij staat centraal, niet jij.

Dat is niet waar!
Ik zeg dat omdat dat voor zijn beweging het beste is en hij heeft heel veel energie!!
en op de manege waar ik nu sta heb ik die faciliteiten vaak niet tot mij beschikking omdat het bezet is.

kohtje schreef:
Vind het een beetje vreemd dat je niet weet wat hij te eten krijgt en wat hij heeft. Hoe lang heb je hem al?

Ik heb hem nu een jaar.. en hij krijgt alleen maar hooi.. een paar keer per dag volgens mij.

sankane schreef:
je komt er maar op 1 manier achter gewoon proberen! de pension stalling klinkt wel fijn met 2 binnen bakken en veel weide gang! denk dat dat juist heel erg goed is voor je ponny veel met vriendjes buiten zijn energie kwijt kunnen

jah bedankt! ik hoop dat ik het aandurf!

amyz schreef:
Als mijn poown lol heeft kan ie anders knap lastig zijn hoor :=

Anyway, ts, begrijp dat je pony nu altijd op stal staat? Daar kan hij inderdaad erg vervelend van worden. Ik denk, net als degenen boven mij, dat het allemaal wel eens anders zou kunnen zijn als je hem verhuist. Mijn pony is ook gigantisch veranderd nadat ik hem had verhuisd, en dat was vooral een verschil in grootte van de pensionstal (poown is net als ik, houdt niet van een hoop drukte).

Het lijkt me inderdaad verstandig om er eens achteraan te gaan waar je pony precies last van heeft. Insuline-resistentie heb ik niet zo veel verstand van maar daarvoor werd al een centraal topic genoemd. Eczeem kun je goed aanpakken met een speciale deken. Zou die alleen niet gelijk gaan kopen, eerst maar eens uitvogelen wat er is.
Op die pensionstal worden ze niet buiten en binnen gezet? Of misschien is er een kale weide of grote paddock waar jouw pony met vriendjes kan staan?

Voor zover ik het zo kan inschatten klinkt de pensionstal inderdaad heel fijn, lekker naar buiten met die poown! :D

Okée ja,, ik was van plan om vandaag of morgen precies te gaan vragen wat er aan de hand is met zijn voer. enz.
hetgene wat ik wel weet is dat toen hij op de manege kwam dat hij helemaal kaal was bij de manen...
maar nu heeft hij heel veel behang!
Dat van dat schuren enz. heb ik gehoord van verhalen