Paard loopt elke dag door draad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Paard loopt elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:48

Onze weide is onderverdeeld in een paddock en een stuk weide (omdat het niet zo'n groot stuk land is.
De bedoeling was om ze (2 paarden) s nachts op de paddock met inloopstallen te houden (met hooi, extra voer, ...) en ze overdag op de weide te laten (enkele uurtjes, afhankelijk van het weer enzo).
Dit systeem gebruiken we omdat ze anders alles helemaal kaal eten en de weide te laten bijgroeien. (de weide is nog eens in 2 verdeeld om af te wisselen).
Tussen de wei en de paddock hebben we van die witte, verplaatsbare paaltjes en 4 linten op verschillende hoogtes.

Door een kapotte draad aan de batterij, is er ongeveer een week geen elektriciteit op geweest, waardoor ze zijn beginnen uitbreken van de paddock naar de wei. Natuurlijk deden ze dit dagelijks.
Nu zit er al een tijd terug stroom op, maar toch blijven ze dagelijks uitbreken.
Mijn oude ruin is blind, en hij loopt gewoon door de draad. De merrie volgt dan later, als de draden kapot zijn.
De draden stonden er altijd al, dus hij weet waar ze zijn. Hij loopt er gewoon door.
We hebben alle draden en elektriciteit nagekeken, en alles werkt terug.

Ik weet niet hoe we hen in de paddock kunnen houden, want de weide is terug helemaal kaal en moet dringend terug wat bijgroeien.
Wie heeft tips??

Amalarab

Re: Paard loopt elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:51

Het is zomer, paarden willen sowieso graag grazen en nu helemaal. Is het een optie om meer grasland te regelen voor ze?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:53

Amalarab schreef:
Het is zomer, paarden willen sowieso graag grazen en nu helemaal. Is het een optie om meer grasland te regelen voor ze?

Nee, helaas is dat geen optie. We zoeken er al jaren voor. Eerst hadden we 2 weides en konden we afwisselen, maar door omstandigheden hebben we dat ene niet meer tot onze beschikking.
We moeten het dus met dit ene land doen :-(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:58

Hebben ze onbeperkt hooi als ze niet het land op mogen?
Jammer idd dat je niet meer grasland hebt!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:20

Amalarab schreef:
Hebben ze onbeperkt hooi als ze niet het land op mogen?
Jammer idd dat je niet meer grasland hebt!

Zo goed als onbeperkt.
Soms is het wel op s morgens, maar als ik te veel geef maken ze het helemaal smerig en eten ze het ook niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:29

Zou het niet helpen om gewoon stevige houten palen om de 3 meter te zetten , en dan op elke 30 cm een lint of draad te spannen ? Als je daar ècht een harde klap stroom op zet dan schrikt dat wel af , daar lopen ze niet zomaar omheen , het is dan namelijk best een stevig hekwerk en voordat ze daar doorheen kunnen komen hebben ze al een aantal klappen te pakken. Dat laten ze normaal gesproken echt niet zover komen als dat stevige klappen zijn :)

Verder kun je het hooi beter in slowfeeders voeren zodat ze altijd hooi tot hun beschikking hebben maar er wat meer moeite voor moeten doen om het hooi te pakken te krijgen. Dan morsen ze ook niet zoveel.

Zie voor een voorbeeldje de hooinetten in mijn onderschrift , die gebruiken wij ook in de wei en stal en werken perfect :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:30

Er staat dat gewoon onvoldoende stroom op.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:17

Een houten hek ipv draad? Zou het gevaarlijker vinden dat mn paarden door het draad gingen dan dat ik me druk zou maken over het gras, draad kan zeer enge en diepe wonden opleveren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:19

Je zou het ook af kunnen zetten met van dat groene gevlochten gaas dat je op een rol kunt kopen. Daarvoor zet je dan ook nog stroomdraden.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:33

pmarena +:)+ Flinke klap stroom erop bij een blind paard,goed bezig!! +:)+
:oo :oo :oo

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:39

Angela schreef:
Je zou het ook af kunnen zetten met van dat groene gevlochten gaas dat je op een rol kunt kopen. Daarvoor zet je dan ook nog stroomdraden.

Dat is vragen om ongelukken....

beaversrun schreef:

Ja, waarom niet? Omdat hij blind is moet hij maar overal doorheen mogen denderen? 1x een goede klap en hij laat het wel uit zijn hoofd. Het is nu een soort van vrijbrief.

Inderdaad, een steviger hekwerk maken en een hoger voltage stroom op je linten. Ook ik heb ervaring met slowfeeders, het is ideaal voor het schoonhouden van je grond/hooi verspillen en voor het bezig houden van je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:42

Pardon , doe maar even heel normaal hoor beaversrun :n

Als je het beter vind om een blind paard zichzelf te laten verwonden door steeds door de draden heen te lopen , tja. Beestje is schrikdraad op die plek al gewend , bleef er altijd netjes achter , heeft nu geleerd om wat klapjes stroom te incasseren als 'ie er doorheen gaat....hij moet gewoon leren dat die afrastering weer een grens is waar hij niet doorheen mag / kan.

Wat mij betreft doet het blind zijn hier niet ter zake eigenlijk. Was het nu zo dat het dier niet wist dat daar iets staat , maar het beestje weet het prima zo te lezen dus dan "zie" ik wat dat betreft echt geen verschil tussen een blind paard dat dondersgoed weet waar waar de omheining staat , of een "normaal" paard dat dondersgoed weet waar de omheining staat :)

Ik ben overigens erg benieuwd naar JOUW tip voor de TS , want die heb je nog niet verteld ? :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:48

Tja idd zal nie meevallen om t blinde paard erin te houden. Toch denk ik ook dat er onvoldoende stroom op staat. Ik had eerst 2 op de wei, en nu hebben we een nieuwe weide klok (ook voor de koeien) en nu staat er 8 op. Echt geen pretje..(spreek uit eigen ervaring :+ ) Maaaaar de wei blijft nu wél heel! En ja ik snap dat t voor t blinde paard miss geen goede optie is, maar dat is een beetje stroom dus ook niet.

Andere optie: (wel wat duurder) Netjes omheinen met een compleet houten afrastering of met hekwerk, zoals je ook wel eens bij scholen ziet. Nja ff googlen op afrastering of hekwerk en je komt al een heleboel tegen.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:06

beaversrun schreef:

Ik bedoel dat je dit soort 'goed' bedoelde adviezen NOOIT mag geven voor volledig blinde paarden.
Zeker niet als je het paard en de omgeving persoonlijk niet kent en de ervaring niet hebt.
En de zin Omdat hij blind is moet hij maar overal doorheen mogen denderen? 1x een goede klap en hij laat het wel uit zijn hoofd. Slaat kant nog wal. Er zijn meer mogelijkheden dan hem met zn staart in het stopcontact te steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:12

Ach komop , hij is blind , niet debiel :P

Het tegenovergestelde juist , die linke loetje redt zichzelf prima , heeft een handig trucje geleerd dat hem nu lekkere grasjes oplevert :D

Met blinde paarden moet je wat meer rekening houden op bepaalde gebieden , maar een afrastering die hij kent en waar hij bewust doorheen loopt om lekker te kunnen gaan grazen....dier lacht zich rot joh als hij vanwege zijn blindheid die vrijbrief krijgt.

Dit specifieke probleem heeft niks met blind zijn te maken en daarom hoeft er voor dit paard ook geen andere oplossing te komen voor dit probleem dan voor elk ander paard dat heeft geleerd dat het door de draadjes heen kan :)

Maar goed , uiteraard heb je recht op een eigen mening , net zoals ik dat heb.

Maar nu heb je nog steeds geen tips gegeven voor de TS van wat je vindt dat ze dan wèl kan doen.
Ik neem aan dat je het ook geen goede situatie vindt dat het dier zichzelf straks ophangt tussen de draden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:14

Dit paard is blind en kan er prima mee leven blijkbaar, hij weet waar het draad staat ....trouwens hij zal het stroomdraad ook wel horen tikken. Hij mag best weten dat hij daar niet doorheen mag en als een lichte stroomstoot niet helpt dan helpt misschien een zwaardere stroomstoot wel. Het zou wat anders zijn als het blinde paard ook nog eens in een vreemde omgeving staat.
Ik denk dat je de paarden in de paddock kan houden als je inderdaad zorgt voor goede palen, wat dichter bij elkaar gezet en stroomlinten met flink stroom. Het paard hoeft er niet doorheen......hij heeft genoeg eten. Als hij er dan toch voor kiest om het stroomdraad uit te proberen is het niet uit nood, maar uit ondeugendheid.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:17

beaversrun schreef:
beaversrun schreef:

Ik bedoel dat je dit soort 'goed' bedoelde adviezen NOOIT mag geven voor volledig blinde paarden.
Zeker niet als je het paard en de omgeving persoonlijk niet kent en de ervaring niet hebt.
En de zin Omdat hij blind is moet hij maar overal doorheen mogen denderen? 1x een goede klap en hij laat het wel uit zijn hoofd. Slaat kant nog wal. Er zijn meer mogelijkheden dan hem met zn staart in het stopcontact te steken.

Zoals?

Ik zou zorgen voor een stevige omheining met goed stroom erop. Eventueel dubbele draden ervoor.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:28

:)* TS als je wilt pb me maar.

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:00

Zit dit met stijgende verbazing te lezen! Ik ben het helemaal met beaversrun eens.
Ts, weet je paard hoe z'n wei er uitziet? Ik bedoel, waar het stroomdraad loopt enzo?

Emmasaurus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:46

lobbie19 schreef:
Zit dit met stijgende verbazing te lezen! Ik ben het helemaal met beaversrun eens.
Ts, weet je paard hoe z'n wei er uitziet? Ik bedoel, waar het stroomdraad loopt enzo?

ja, dat staat er toch ?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:50

lobbie19 schreef:

Ik lees dan met even grote verbazing jouw post... staat toch duidelijk aangegeven in de OP of niet?

En beaversrun...nog steeds hebben wij jouw tip niet gelezen :j ben benieuwd.

Ik ben het nog steeds eens met dan maar even een keer een grotere klap. hij weet waar het staat en hoe het zit, dus hij moet nu ook weer even opnieuw aanleren dat de draden er staan als grens, en niet om door heen te gaan net als toen de stroom op was.
Ben altijd benieuwd in een andere mening, maar dan moet ie wel gegeven worden..

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:32

Je hebt helemaal gelijk. K heb eroverheen gelezen. :o

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:44

lobbie19 schreef:
Je hebt helemaal gelijk. K heb eroverheen gelezen. :o

Achja, happens :)
Maar dan ben ik natuurlijk wel benieuwd naar je ideeen nu, aangezien ie dus wel degelijk weet waar het draad loopt, maar die grens nu puur negeert en gewoon wat schocks incasseert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:45

Shahazai schreef:
Angela schreef:

Dat is vragen om ongelukken....

Waarom? De palen zet je extra diep in de grond, en de gaten in het "gaas" zijn zo klein dat ze er niet in vast kunnen komen te zitten. Ik heb het hier thuis al jaren, en ben er juist zeer tevreden over.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:47

hm.....beter een flinke klap dan in een sloot belanden die hij NIET kent denk ik dan maar.
Het dier is blind en zal dus op de veilige plek moeten blijven om ongelukken te voorkomen.

trouwens TS......wat goed dat je een blind paard nog zo een lekker leven kan geven :j

is schapendraad misschien een idee?