bezweet paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmynlover

bezweet paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:47

heey

ik heb een vraagje
is het schadelijk als een paard bezweet en warm de stal in gaat en niet gedroogd word ofzo ???
ik dacht van wel

MickeyenVici

Re: bezweet paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:49

Met het warme weer staan er bij ons paarden bezweet op stal, als het warm is kan het volgens mij geen kwaad. Je kunt er eigenlijk niks tegen doen.

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:53

Als het warm is is het volgens mij niet heel erg, maar je kan altijd wel een beetje proberen om je paard droog te wrijven

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:43

Proberen hem toch droog te stappen en anders laten rollen in het zand en dan terug de stal inzetten, of droogwrijven met stro.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:41

Of misschien even afspuiten dat zweet weg.....
In iedergeval hadden wij met die 34graden ook 1 (van de 4) paard op stal wat enorm stond te zweten deze heb ik even in bad gedaan en daarna heeft hij niet meer gezweet.
Ow en wij zetten nooit een bezweet paard zo op het hok deze wordt áltijd afgespoten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:45

Heel warm wegzetten zou ik zelf geen optie vinden, als mijn merrie nog flink warm aanvoelt is ze 9 van de 10 keer ook niet genoeg op adem. Ik stap haar uit tot ze al redelijk rustig is afgekoeld. Dat ze nat is maakt mij verder weinig uit, als ze maar wel al wat op temperatuur is en rustig in beweging (stappen) is afgekoeld. Mij lijkt helemaal stilstaan op stal en warm zijn ervoor te zorgen dat een paard te snel afkoelt. Met hoge temperaturen zal dat wel meevallen, maar bij niet enorm heete temperaturen zou ik daarmee oppassen.

xlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:07

ik denk, met super warm weer dat het niet echt heel erg is.
maar in de winter zou ik als ik jouw was toch wel ff droogstappen. :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:17

Droogstappen is wel belangrijk.
Mijn paard heeft van de week lichte koliek gehad waarvan ik denk dat het mijn schuld is ;(
Ik had 's middags les gehad en net toen we klaar waren begon het keihard te regenen.
Toen heb ik mijn paard 5-10 minuten op stal gezet tot de bui over was. Daarna heb ik haar pas uitgestapt.
En 's avonds had ze koliek, de dierenarts zei dat het misschien kwam door de weersverandering maar ik voelde me toch schuldig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:18

Als ik dat heb dan gooi ik even een fleece dekentje op, totdat ze droog is.
maar ik probeer haar wel altijd uit te stappen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:26

Zweet wordt van de huid af getransporteerd door de haren. De huid is dus eerder droog dan de buitenkant en daar wordt het natte dan verdampt. Het is dus anders dan bij de mens, wij hebben geen vacht en wordt de blote huid dus direct blootgesteld aan de weersomstandigheden.
Ik vraag mijzelf juist af of afspuiten wel zo'n goed idee is, want daarbij maak je de huid dus juist weer nat en wanneer je geen warm water hebt ook koud...
Natuurlijk is goed uitstappen wel een vereiste en moet er ook geen tocht zijn op stal.

Mijn paard gaat ook in de winter gewoon naar buiten na het rijden, ookal is zijn vacht nog wat nat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:33

Nat op stal is niet erg. ALs ze maar goed op adem zijn. Als het fris is op stal moet je een zweetdeken op doen en zorg dat het niet tocht.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:35

Zweet is niet erg. Ik sluit me helemaal aan bij "cavia" hierboven.
Het is wel belangrijk om je paard goed uit te stappen. Je paard moet "op adem zijn" en je zal merken als je lang uitstapt, dat als je paard bezweet is, de vacht koel aanvoelt ipv erg warm.
Dan kan zonder probleem het paard op stal of in de wei.
Het risico van een (zweet)deken is dat je paard het erg warm gaat krijgen, en daardoor juist nog meer bezweet gaat raken. Zal in de winter niet zo gauw gebeuren, maar met deze temperaturen heb je daar wel kans op.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:42

ik lees ook even mee, en kan je ook eerst ietsjes droogwrijven en dan zweetdekentje erop?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:32

Meestal als een paard zweet, is de huid al droog. Het zijn dan vaak alleen de haren die nog nat zijn, maar die voeren het vocht dan ook af. Als het paard echt drijfnat is, dan is de huid (uiteraard) nog niet droog en zou je bijvoorbeeld voor een kwartiertje een fleecedeken op kunnen doen. Dit is vaak na arbeid. Met dit warme weer is een fleecedeken niet zo'n goed plan (wordt het paard alleen maar warmer van), maar zou je het kunnen afspoelen met lauw/koel water. Het overtollige water met een zweetmes verwijderen (anders wordt het paard alsnog warm doordat de watertemperatuur zich aanpast aan de lichaamswarmte) en verder aan de lucht laten drogen.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:43

Ik wel altijd uitstappen, dat ze niet superwarm op stal gaan.. maar bezweet op stal is mijns inziens geen probleem. Nu hebben wij onze paarden alleen in de winter op stal, als ze bezweet zijn (na arbeid dus), maar dan zijn ze wel goed uitgestapt! (lees; coolingsdown).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:47

Ook ik sluit me aan bij cavia hierboven. :)

Hier gingen ze van de winter, in dikke winter vacht, na een rit door de sneeuw, best intensief dus toch wel gezweten, gewoon hop het land weer op. Niks aan de hand met die paardjes hoor. ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:48

Ik stap uit tot het paard op adem is, daarna laat ik hem nog even rollen en loslopen tot zijn huid droog is. Is hij droog, dan spuit ik hem nog even af en dan gaat hij op stal om te drogen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:50

Gypsy schreef:
Ook ik sluit me aan bij cavia hierboven. :)

Hier gingen ze van de winter, in dikke winter vacht, na een rit door de sneeuw, best intensief dus toch wel gezweten, gewoon hop het land weer op. Niks aan de hand met die paardjes hoor. ;)

Klopt, zowel mijn eigen pony als leasepaard gaan allebei na arbeid (ook in de winter) gewoon buiten of op stal. Geen dekens. Ze hebben op deze manier (afkloppen) nooit wat gemankeerd. ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:13

ik spuit haar altijd even af na het rijden en haal het ergste water met een zweetmes weg. In de winter stap ik uit met een zweetdeken om en daarna de stal weer in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:18

Zolang ze niet op de tocht staan maakt het niet uit.

Als ze op de tocht staan is het belangrijk dat de huid iig droog is, als alleen de vacht nog nat is mogen ze ook op de toch staan omdat de huid dan niet meer afkoelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:27

Als je normaal instapt,traint en daarna goed uitstapt maakt het niet uit dat de buitenkant nog flink nat is, ook niet of het nu buiten warm of koud is, een fleecedeken is juist niet goed want dan druk je het natte dekhaar juist weer op de huid. Voel met je vingers op de huid, als die wel warm maar niet nat is kun je een paard altijd op stal of trailer zetten. Wil je hem wel snel afkoelen bij warm weer spoel dan de benen een poos met koel water, hier lopen de aderen namelijk aan de oppervlakte en als je toch vind dat je paard te nat is dan kun je hem droogwrijven met wat stro. Onze shetlander komt trouwens bij me staan als ik met de waterslang bezig ben, ze wacht dan tot ik haar goed nat maak en dan gaat ze uitgebreid liggen rollen, dit helpt tegen de vliegen en dat weet ze precies, tís net een varken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:15

Focussed schreef:
Zolang ze niet op de tocht staan maakt het niet uit.

Als ze op de tocht staan is het belangrijk dat de huid iig droog is, als alleen de vacht nog nat is mogen ze ook op de toch staan omdat de huid dan niet meer afkoelt.

Tocht is nooit goed, ook al is de huid droog. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:16

saarie schreef:
Ik stap uit tot het paard op adem is, daarna laat ik hem nog even rollen en loslopen tot zijn huid droog is. Is hij droog, dan spuit ik hem nog even af en dan gaat hij op stal om te drogen.

??? Dus je laat eerst je paard opdrogen en dan maak je hem weer nat???? Of begrijp ik het verkeerd?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:17

haha! Klinkt inderdaad niet logisch!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:39

na het uitstappen spuit ik haar als het warm is lekker af met lauw water. En dan mag ze daarna rollen in de piste of in stal.

ook als ze erg zweet van de hitte spuit ik haar met lauw water af en zet ik haar op stal.

Spuit eigenlijk nooit af met koud water. Vind ze niet zo prettig, terwijl ze van warm water echt geniet :p

In de winter stap ik haar of helemaal droog of ze krijgt even een fleece dekentje op.

Dan zet ik haar eigenlijk altijd zo goed als droog op stal en als ze nog niet helemaal droog is gaat ze zelf rollen