Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tris_Amo

Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:38

Beste Bokkers,

Mijn droom om een paard aan huis te kunnen hebben gaat uitkomen. Hoe dan ook! :+
Ik weet zeker dat ik deze droom met meerdere bokkers deel!
Komt het niet nu, dan wel over 10 jaar.

Maar... Is het echt onbetaalbaar? Alleen mogelijk als je al opgroeit op zo'n plek? Of als je een salaris met 6 nullen hebt?
Moet je echt over de grens gaan zitten? Wat zijn de mogelijkheden voor twee hardwerkende (arbeidersklasse) mensen in Nederland?

Wie o Wie heeft er ervaring met het kopen van een huis met grond voor de paarden in Nederland? Of buitenland?
Wat zijn de zware nadelen ? Waar moet aan gedacht worden ?
Kom maar op met die verhalen ! :D

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:41

Ik denk dat er wel wat in "ieders"prijsklasse te krijgen. Blijven zoeken en ogen openhouden.

Zorg dat je terrein goed beveiligd (camera's, hekken etc.) zodat je nog gewoon uit eten kunt of op visite gaan. Kunt camera beelden ook op je mobiel ontvangen. Neem een pensionklant, kunt samen verantwoordelijkheid nemen. Voorheen veel tijd kwijt als de smid, DA, zadelpasser of iets dergelijks komt. Dan stap je tuindeur uit en je bent er. Zorg dat je terrein functioneel is ingericht (logische plek voor stro opslag etc.), zo verkom je dat je tot 10.00 in de avond bezig bent.

Kunt ook altijd nog gaan huren. Dan weet je zeker of je wel leuk vindt.
Laatst bijgewerkt door BosscheBol op 27-06-11 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Re: Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:44

Ik denk dat het voor werkende mensen met een gemiddeld inkomen misschien wel haalbaar is, maar je moet wel concessies doen. Dus verhuizen naar een goedkoper gebied, misschien net over de grens. In plaats van een dure bak die het hele jaar door de rijden is eentje die at niet is, maar wel een kwart van de prijs, etc :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:44

Als je aan mij zou 15 jaar geleden gevraagd zou hebben of ik ooit mij dorp uit zou gaan, dan was het antwoord nee geweest.
Nu woon ik alweer 8 jaar in Friesland. Heb een klein boerderijtje met 1 hectare grond. Ik geniet enorm en ben gek op mijn plek. Ik heb de gok genomen. Ben alleen vertrokken en hier een baan gezocht. Ik beloofde mijzelf dat ik minimaal 1 jaar moest blijven wonen. Mocht ik dan nog niet gewend zijn, kon ik altijd terug gaan. Gelukkig heb ik mij vanaf dag 1 het er heerlijk gevonden.
Een droom hebben is altijd goed. Je moet er naar toe groeien. Denk erom, je leeft niet over 10 jaar, je leeft nu. Ik heb geen salaris met 6 nullen(was het maar waar). Ik heb keuzes gemaakt en kan( al zeg ik het zelf) goed met geld omgaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:48

Het is níet onbetaalbaar. Wat kost pensionstalling per maand? Dat is al een heel stuk hypotheek. Wij hebben 1 paard, een E-er en een A-tje aan huis en helaas behoren we niet tot de miljoeneninkomens. Je bent jong, zoek een goeie baan en spaar! De huisprijzen zijn behoorlijk aan het dalen. Huizen met een 3.000 meter grond (wat echt zat is voor één paard!) heb je al snel voor een ton of 3. Soms goedkoper, hangt er van af waar je wil wonen natuurlijk, maar het is absoluut haalbaar.

Voordeel van paard aan huis is dat je lagere kosten hebt aan stalling en voer. Jouw paard kost echt geen 225 per maand als je hem thuis hebt staan. Je bespaart dus enorm op de kosten.

Kijk voor de grap op Funda.nl? Daar kun je ook zoeken op perceel grootte. Dan zoek je op 1.000 meter of 2.500 meter. Om te starten is dat een aardige lap grond. Dan vind je best leuke huisjes voor een acceptabele prijs. Wat jij je dan nog moet afvragen is of je daar wil wonen. :D
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-06-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:48

Ik heb een tijdje een tinker gereden (zie profiel) bij mensen die de paarden aan huis hadden. En ze hadden het niet slecht, maar ook zeker niet al te breed. Wel hadden ze een stuk land, een bak en flink gespaard om stallen neer te zetten. Er stonden dan ook drie paarden en twee shetten en dat ging. Wel hadden ze betalende bijrijders voor bijna alle paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:49

Natuurlijk is het haalbaar. Ik zit in een armoedig oud boerderijtje (met de nadruk op tje :D ) dat ik HUUR en toevallig zijn de ouderwetse koestal en een andere ruimte ook geschikt als boxen en er zit land bij.

Dingen waar je aan moet denken in Nederland zijn vergunningen voor een rijbaan en schuilstal in de wei bv (als je ze niet deels op stal zet) en waar je de mestput gaat hebben en wie de mest af gaat halen.
Waar je hooi, stro en krachtvoer op gaat slaan en hoe je daar aan kunt komen. Hoe je water in de stal en wei komt, of je wellicht grondwater op kunt boren (kwaliteit laten checken). Ik zou ook de bodem van de wei laten controleren op gif en zware metalen.
kijk wie je wei kan maaien/mest verspreiden of ander onderhoud kan doen. (Anders moet je zelf een tractor en bijbehoren aanschaffen of het met een paard doen en daar spullen voor aanschaffen).
En wat voor buren je hebt. Buren die niet van paarden hoduen kunnen enorm lastig zijn en zelfs je paarden kwaad willen doen bv.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:50

Ikzelf zou er geen problemen mee hebben om richting het noorden van Nederland te verhuizen.
Helaas moeten we hierbij rekening houden met twee verschillende werkgebieden, ik zit in de psychiatrie en mijn vriend werkt binnen de entertainment wereld. Het is erg moeilijk om twee goede banen te vinden.. helemaal in deze tijd!
Maar ik zou juist GRAAG naar een rustige plek verhuizen. Geboren en getogen in Almere, maar het liefste elk weekend te vinden op de Veluwe of in Drenthe.
Met geld omgaan, tsja dat komt op mijn schouders neer haha! Vriendlief heeft een gat in zijn had. Ik wil zelf graag denken dat ik wel verstandig met geld om kan gaan.

Als ik jullie ervaringen zo lees is het op lange termijn natuurlijk veel goedkoper om een paard aan huis te hebben.
Pensionstalling kost te veel voor woorden tegenwoordig, daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee.
Het gaat meer om de opstartkosten; het huis, het land, de stallen etc.. Wat zijn jullie daar ongeveer voor kwijt geweest? De basis dan.

Dus in Friesland zou deze droom wel beschikbaar zijn? Mag ik vragen in welke sector jij werkzaam bent tjady? Was het makkelijk om een baan te vinden?

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:52

Niet alleen in Friesland hoor. Er zijn ook in Lelystad leuk objecten en dit bij je geboortestad Almere

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:54

Lelystad? Echt waar?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:55

Tuurlijk is dat haalbaar! Wij wonen in Brabant...

xchanel01

mijn paarden staan thuis, woon nog wel bij mn ouders.
wij hebben geen camera's hangen, wonen in een normaal dorp, niet afgelegen weiland ook niet en nog nooit problemen gehad.
het is wel ontzettend duur een paard aan huis, vooral het eerste jaar. (bij ons dan) de omheining van het weiland moest helemaal opnieuw, bak laten maken, hooi, stro, brok, tractor voor de wei. maar als je dat eenmaal hebt en je raakt gewend valt het wel iets mee.
ik denk zeker niet dat het alleen mogelijk is als je opgroeit op zo'n plek! als je er zelf hard voor wilt werken en je man een goede baan heeft. Ook ligt het er maar net aan waar je wilt wonen, in het buitenland of friesland is het allemaal al veel goedkoper dan hier in utrecht bijvoorbeeld.
nadelen zijn wel dat je altijd op tijd thuis moet zijn om de paarden te doen, elke dag zorg! en wij hebben er wel moeite mee om op vakantie te gaan aangezien we dan wel alle dieren hebben, onze neef en zijn vriendin komen dan wel in het huis, die zijn 24 volgensmij, maar dat zijn natuurlijk geen paarden mensen en die hebben er niet zo veel verstand van.
ondanks alles zou ik ze niet thuis kunnen missen!

idefix4

Wij wonen momenteel ook in een boerderijtje, maar we hopen op een bouwvergunning en we hebben wel enorm gespaard, dus daardoor is er bij ons iets meer mogelijk dan bij een 20-jarige. Tegenwoordig kan je voor je hypotheek ook vragen aan je ouders om garantstelling.

Ons viel juist op dat Drenthe niet extreem duur hoeft te zijn. Wij wilden echter niet over de Waal heen verhuizen. Ik ben een Brabantse in hart en nieren.

Omheining ed kan je van marktplaats en bokt afhalen en een tractor heb ik thuis nooit gehad en nooit gemist. Ik vind juist dat het goedkoper is om je paarden thuis te houden.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-06-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:56

Wij hebben dezelfde droom, en zijn beiden ook bereid concessies te doen mbt ons woongebied. Momenteel is mijn droom iets op de achtergrond geschoven, en geef ik even prioriteit aan familylife... Maar als we ooit de kans hebben, en ons op zijn minst 2 goede auto's kunnen veroorloven om een paar keer per maand op en neer te reizen naar onze thuishaven, of ons een huis kunnen permiteren met een klein gastenverblijf, willen we zonder enige twijfel de paarden ooit aan huis. We zijn beiden echt natuurmensen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:58

Onze 2e auto is een 107. Dat rijdt heel goedkoop... :+ Echt het is gewoon haalbaar. Helemaal vanuit HIAmbacht. Meeuwen enzo is ook niet duur.

En eerlijk is eerlijk: Je kan gewoon goedkoop beginnen en tzt vernieuwen met meer luxe. Zo doen wij dat nu ook. :j

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:00

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:01

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:04

Zowel in Almere als in Dronten zijn er hippisch wonen projecten gestart. Dat houdt in Paard aan huis.
Prijzen zijn vanaf 250.000 ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:04

Ik werk in onderwijs. Heb je een pb gestuurd.
Ik heb een woning gekocht op zandgrond. Daardoor heb ik een rijbak die gemaakt is van omgekeerd zand. Scheelde enorm in aanleg kosten. Ik heb een paardenstal laten bouwen van 12.5 x 8 m. Verder is mijn huis in goed staat. Bijna alle kozijnen waren vervangen door hard hout en dubbel glas. Dak en muren waren goed. Zo af en toe knap ik wat op. Wil mijn tuin nog eens aanpakken, maar heeft geen haast.

Ik zelf zou geen pensionklanten willen, je geeft toch een stukje van je privacy op. Als je naast een drukke baan dat er naast hebt, is dat voor mij teveel. Dat is een keuze.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:06

Op 2000m2 is het niet echt comfortabel paarden houden. Zeker niet als je er twee of meer wilt stallen, een paard hoort immers niet alleen.
Zou zeker voor 4000m2 tenminste, als je ook een bak en stallen erbij wilt, en in de winter nog een stukje begaanbare weide wilt hebben.

Ik heb altijd op 3000m2 gewoond, en echt niet dat een paard houden daar makkelijk zou kunnen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:08

Het kan wel (al vind ik 3000 m2 voor 1 paard persoonlijk heul weinig, je zult er toch altijd 2 moeten hebben lopen want een paard alleen is imo niet bepaald diervriendelijk, ik heb 7000 m2 voor 2 paarden die het hele jaar door 10-12 uur buiten lopen, en dat vind ik echt minimaal..maargoed daar lopen de meningen dus over uiteen, mij is altijd de vuistregel 'een halve hectare per paard' geleerd) als je goed zoekt, zelf kunt verbouwen en bereid bent te verhuizen. Wij (= mijn vriend en ik) komen uit limburg dus voor ons was de stap over de grens snel gemaakt, de huizenprijzen maakten dit erg aantrekkelijk. Het is maar wat je er voor over hebt en wat je verwachtingen zijn :)

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:09

Bedankt idefix4 ! Toch grappig, zit ik al weet ik veel hoelang te zoeken. Kom jij dit tegen haha!

Ze zijn bezig met een nieuw idee voor in Almere. (Natuurlijk, wordt helemaal volgebouwd hier!)
Hippisch wonen.. Dat duurt nog wel een hele tijd maar het idee is leuk.
Een woonwijk waar gedeelde weides, stallen, rijbakken etcetc worden geplaatst met als idee dat de bewoners hier het onderhoud voor plegen en meebetalen met de aanschafkosten.

Maar dan ga ik toch liever naar de rust en ruimte van bijvoorbeeld Drenthe ! haha

Edit: Lees nu dat er net een berichtje over werd gezet ! toevallig haha

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:10

Als je naar Friesland, Drenthe of noord Groningen gaat is het met een modaal salaris allemaal best te doen hoor. kijk maar eens rond op Funda!!
(wij zijn ook om die reden verhuist)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:21

Het kan maar is niet zo heel makkelijk.
Wij wonen in een klein huisje met 2000 meter grond.
we hebben 3 stallen, een bakje van 20x20 meter en een stukje wei. Trainen doe ik dus in de baan bij de rijvereniging.
In de zomer huren we een stuk weiland bij zodat ze iedere dag in de wei kunnen.
Goed zoeken en geluk hebben dus!
Hou er wel rekening mee dat je erg gebonden bent als je de paarden aan huis hebt!
Ik ben ermee opgegroeid maar om mij heen zie ik dat steeds meer mensen hun paarden in pension zetten.
Gewoon zodat ze minder gebonden zijn, ze hoeven niet 3 of 4x per dag te voeren en de paarden komen ook buiten
en worden gemest als je een dagje geen tijd hebt. Mijn ouders wonen bij ons naast dus mijn paarden komen iedere dag buiten
en worden 4x daags gevoerd ook als ik weinig tijd heb :j
succes met je zoektocht

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:27

Toen ik 20 jaar geleden mijn huisje kocht voor 70.000 gulden was dat een hoop geld, maar wat ben ik blij dat ik dat toen aandufde.
Na 10 mnd verbouwen was het af.
Zat 700 m2 grond bij, 2 onder 1 kap.
In de bak kon ik rijden bij mensen verderop op de dijk.
Door me ogen en oren open te houden maak ik nu voor 34 euro in het jaar geruik van alles bij elkaar 0,75 ha. grond.
En de huidge hypotheek bespraak ik bijna uit doordat ik de paardjes bij huis heb staan.
Nog los van het feit dat het veel leuker is zo.

Wil je gelijk alles zoals bak, 1 ha grond etc. dan is het vaak toch wel prijzig maar alles zo bij elkaar sprokkelen is nu ook nog goed te doen hoor.