Ouder paard schraal in winter...geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Ouder paard schraal in winter...geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:31

Wat ik mij toch afvraag als ik sommige topics zie;

als je een ouder paard hebt, wat in de winter moeilijk op gewicht blijft of veel afvalt ondanks veel bijvoeren, dan zou ik denken; gooi er een dikke deken op, dan kost het ze al minder energie om zichzelf warm te houden.

Toch gebeurt dat vaak niet, als ik zo lees op bokt.
Denk ik nu verkeerd, of is daar een andere reden voor? :o?

Ik was wel benieuwd naar jullie ideeën hierover, :)

bromfiets

Re: Ouder paard schraal in winter...geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:36

Wij doen het niet omdat onze paarden in een kudde staan, de anderen gaan dan plukken aan die deken en dat is al een aantal keer slecht afgelopen waardoor wij er voor kiezen om geen dekens meer te gebruiken. Wel voeren we bij als een ouder paard schraal wordt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:44

Ja, maar ik bedoel meer; als een paard zo schraal word dat het sneu word, en dat zie ik toch regelmatig, waarom dan nog geen deken gebruiken?
Moet toch koud zijn voor zo'n dier zonder vet (En energie)?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:46

Benen breken in de dekensingels is ook sneu.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:47

Een deken is ook niet zo zaligmakend. Zit (hoe goed het ook past) toch in de weg.
Maar ik doe haar toch wel zo'n 4 maanden een deken om(23 jr).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:49

TS ik vind dat je gelijk hebt.Als een van mijn pony's schraal blijft omdat die teveel energie nodig heeft om warm te blijven dan gooi ik er echt wel een deken op.Liever geen deken,maar als het moet dan moet het.
Ik had er eentje staan [21 jaar] die bleef schraal en had het ondanks deken toch nog koud,deze heb ik herplaatst naar een plek waar hij met slecht weer op stal kon.[hij blijft wel mijn eigendom hoor].

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:50

Ik doe het wel, het helpt ze inderdaad om aan te komen, maar als ik een paard zou hebben waarbij de hele deken stuk zou gaan zou ik het ook niet doen. Blijven hangen in dekens is erg gevaarlijk. Ook als ik er niet regelmatig kon zijn om te checken zou ik er terughoudend mee zijn. Ik heb wel eens een paard gezien dat in de singels was blijven hangen omdat ze slap hingen omdat de zijkant was gescheurd. Dat wil je niet met je eigen paard :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:12

Mijn oude dame krijgt ook een deken op. Zelfs vandaag met die zeikregen heb ik haar weer een deken opgedaan. En daarnaast voer ik ook nog eens stevig bij. Ze heeft nl vrijwel geen kiezen meer en kan dus niet goed kauwen. Hooi lukt al helemaal niet, gras nog enigzins. Ze krijgt dus meerdere keren per dag slobber te eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:10

bromfiets schreef:
Wij doen het niet omdat onze paarden in een kudde staan, de anderen gaan dan plukken aan die deken en dat is al een aantal keer slecht afgelopen waardoor wij er voor kiezen om geen dekens meer te gebruiken.

Cribbox was geen optie?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:34

Ik zou die zeer zeker eerst proberen meer bij te voeren als dat handig is, en denken zou ook geen probleem zijn.
Nou heb ik geen oud paard en die is ook al niet doen. :D
Maar er mag geen taboe op ene deken liggen. Als je maar écht kijkt naar je paard.
Twee kanten op he: niet te snel maar ook niet nooit...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:00

met ruim 20 paarden is er altijd wel een die cribbox lekker vindt...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:27

Zooo, waar zat ik met mijn hoofd? Zo dus...

TurdusMerula schreef:
Ik zou die zeer zeker eerst proberen meer bij te voeren als dat handig is, een deken zou ook geen probleem zijn.
Nou heb ik geen oud paard en die is ook al niet dik. :D
Maar er mag geen taboe op een deken liggen. Als je maar écht kijkt naar je paard.
Twee kanten op he: niet te snel maar ook niet nooit...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:29

Een deken drukt de vacht plat waardoor ze die niet uit kunnen zetten als ze het koud hebben (denk aan kippenvel bij mensen). Dus het helpt niet of nauwelijks en is niet nodig.

Zorg voor een goede schuilgelegenheid en ruim voldoende bijvoeren/onbeperkt hooi, en ze redden het prima hoor. Mensen maken er vaak maar watjes van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:30

Dat vind ik sowieso eerste behoeften, normaal gezien geen deken dragen, onbeperkt ruwvoer, schuilmogelijkheid.
Pas als dat niet werkt (wat dus echt bijna nooit het geval is) zou ik aan een deken denken!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:31

Onze echte oudjes krijgen wel een deken op hier. Deze paarden zijn soms 30+, daar kan je kg's eten en hooi inproppen, die gaan uiteindelijk toch bibberen als er een laagje sneeuw opligt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:33

Solleke_Noah schreef:
Onze echte oudjes krijgen wel een deken op hier. Deze paarden zijn soms 30+, daar kan je kg's eten en hooi inproppen, die gaan uiteindelijk toch bibberen als er een laagje sneeuw opligt.

Van bibberen krijgen ze het warm....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:49

Sancha schreef:
Solleke_Noah schreef:

Maar het vreet energie. Goed als korte termijn oplossing en trigger voor een betere wintervacht aanmaken in de herfst, maar midden in de winter kost dat flink wat aan energiereserves die er niet weer aangegeten kunnen worden op korte termijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:08

Sancha schreef:

En worden ze broodmager, wat ze er niet meer aanvreten, waardoor ze het nog kouder krijgen, nog meer moeten bibberen, nog meer energie verbruiken. En het cirkeltje is rond.

Voor een gezond paard (maar een oud paard is niet altijd gezond meer - de meeste hebben een slechtere spijsvertering al dan niet door een slechter gebit) geldt dat bibberen geen drama is, maar ook daar is wél een grens aan: als je 20 kilo hooi op een dag voert en je paard bibbert nog steeds, ook dán zul je met dekens moeten gaan werken.
En ja, er zijn echt paarden die niet genoeg kunnen of willen eten om zich 's winters warm te houden. Domweg omdat er een grens is aan wat je in 24 uur in een paard kunt stoppen aan hooi.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:16

Mijn voorgangers hebben al antwoord gegeven :)

Veel oudere paarden kunnen niet meer alle voedingsstoffen uit hun eten halen (door slechtere darmwerking, leverwerking etc) en krijgen véél eten, waar ze eigenlijk net genoeg uit halen. Ze hebben geen bibber-reserve, om het zo te zeggen.

Veel echte oudjes worden na een tijd om die reden ook ingeslapen, je kan voeren en dekens opleggen wat je wilt, hun orgaanstelsel is 'op' en ze zijn dus zelf ook letterlijk op.

Voor mijn jongere paard (9 jaar) geen dekens hoor :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:04

Ibbel schreef:
Sancha schreef:

En worden ze broodmager, wat ze er niet meer aanvreten, waardoor ze het nog kouder krijgen, nog meer moeten bibberen, nog meer energie verbruiken. En het cirkeltje is rond.

Voor een gezond paard (maar een oud paard is niet altijd gezond meer - de meeste hebben een slechtere spijsvertering al dan niet door een slechter gebit) geldt dat bibberen geen drama is, maar ook daar is wél een grens aan: als je 20 kilo hooi op een dag voert en je paard bibbert nog steeds, ook dán zul je met dekens moeten gaan werken.
En ja, er zijn echt paarden die niet genoeg kunnen of willen eten om zich 's winters warm te houden. Domweg omdat er een grens is aan wat je in 24 uur in een paard kunt stoppen aan hooi.

Exact, het is allemaal leuk en aardig om zonder dekens te willen houden, maar dat kan niet altijd zonder dat je paard er aan onderdoor gaat.
Mijn oudere merrie (nu 24) krijgt in de winter bij slecht weer een deken op en dan niet eens een dikke, maar gewoon een fleece gevoerde regendeken (Bucas, hebben ze ook niet zomaar kapot). Die deken zorgt dat ze niet koud wordt van de regen en wind, want dat zijn in NL de belangrijkste kou-factoren en dan functioneert haar wintervacht nog voldoende om de temperatuur te regelen. Met vrieskou staat ze gewoon zonder deken, dat is droog en daar wordt ze veel minder verkleumd van. Ze is geen fan van dekens, maar het effect ervan waardeert ze toch wel.
Daarnaast krijgt ze 's avonds bij het op stal komen een flinke portie bietenpulp met maismeel om goed in het vlees te blijven, want wat je in de winter kwijtraakt is voor de rest van die winter verloren. In de winter krijg je er geen vlees meer opgevoerd.

Dat een paard in een groep staat is een onzin-argument, onze paarden staan ook in een groep en een flink aantal heeft ook een deken op, het aantal dekens dat sneuvelt is niet erg groot. Als je paarden hebt die er echt serieus aan trekken, dan koop je dus niet van die goedkope dekens waar je amper naar kunt wijzen. En echte dekenslopers kun je ook apart zetten, zoveel komt dat ook weer niet voor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:09

Mijn paardje van 20 jaar word ook wat schaler in de winter, ze staat ook in een groep met groep schuilstal in principe moet dat prima zonder deken kunnen.
Van schraalheid gaan ze niet dood, te dun is een ander verhaal.
Als het echt niet anders gaat krijgt die van mij een deken op of ze gaat in pension, dus snachts op stal en overdag buiten, hier kan ze ook naar behoren bijgevoerd worden, dat kan in de groep niet.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:16

Die van mij krijgen geen deken op (ook omdat ze gewoon een GIGANTISCHE dikke vacht in de winter krijgen, niet normaal !)
Ook omdat ze nog prima op gewicht zijn :j
En in de winter worden ze ook bijgevoerd, hebben een schuilstal ter beschikking en gaan 's nachts ook altijd op stal :j

Nu bij dit regenachtig weer krijgen ze ook niets op hoor, ze hebben een schuilstal ter beschikking, maar ze gaan er niet instaan, ach hun keuze als ze liever blijven grazen, betekent dat ze niet veel last van de regen zullen hebben hé, anders waren ze al gauw hun schuilstal ingerend :j

Je maakt ze er alleen maar week door (watjes van) door een deken op te leggen vind ik :)
Uitzondering voor oude paarden die er echt 'slecht' aan toe zijn.
Maar oudere paarden die er nog prima uitzien/in conditie zijn, geen deken op ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:23

Hier leg ik welveen deken op in de winter om te voorkomen dat die schraal wordt.. Maar ook omdat die het niet gewend is om 24/7 buiten te staan in de winter (afgelopen winter de eerste meer)
Ook het andere paardje wat op de wei staat valt in de winter onzettend veel af, hoe veel we ook voeren, dus die krijgt ook een lekker dikke deken op!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:33

Waratje schreef:
Exact, het is allemaal leuk en aardig om zonder dekens te willen houden, maar dat kan niet altijd zonder dat je paard er aan onderdoor gaat.
Mijn oudere merrie (nu 24) krijgt in de winter bij slecht weer een deken op en dan niet eens een dikke, maar gewoon een fleece gevoerde regendeken (Bucas, hebben ze ook niet zomaar kapot). Die deken zorgt dat ze niet koud wordt van de regen en wind, want dat zijn in NL de belangrijkste kou-factoren en dan functioneert haar wintervacht nog voldoende om de temperatuur te regelen. Met vrieskou staat ze gewoon zonder deken, dat is droog en daar wordt ze veel minder verkleumd van. Ze is geen fan van dekens, maar het effect ervan waardeert ze toch wel.
Daarnaast krijgt ze 's avonds bij het op stal komen een flinke portie bietenpulp met maismeel om goed in het vlees te blijven, want wat je in de winter kwijtraakt is voor de rest van die winter verloren. In de winter krijg je er geen vlees meer opgevoerd.

Dat een paard in een groep staat is een onzin-argument, onze paarden staan ook in een groep en een flink aantal heeft ook een deken op, het aantal dekens dat sneuvelt is niet erg groot. Als je paarden hebt die er echt serieus aan trekken, dan koop je dus niet van die goedkope dekens waar je amper naar kunt wijzen. En echte dekenslopers kun je ook apart zetten, zoveel komt dat ook weer niet voor.

Kan ik alleen maar onderschrijven. Soms moet je gewoon, en het argument van wij maken er watjes van...... Paarden in het wild worden over het algemeen ook geen 20 jaar oud.
Dekenslopers is imo ook geen argument, koop een fatsoenlijke deken. Ik heb een dekensloper op stal, en hij test echt alle dekens, maar krijgt de mijne echt niet kapot. Ik heb overigens geen Bucas maar Rambo's van Horseware. Sinds ik Horseware's heb is er hier geen deken meer gesneuveld.
Ze krijgen hier meer dan genoeg hooi, en zelfs in de winter weidegang, maar mijn oudje van 25 is toch wel blij als ze swinters dr deken mag. Het kost haar gewoon teveel energie om warm te blijven zonder, en ik gooi hem er al op voordat ze af begint te vallen. Alles wat eraan zit hoef ik er niet bij op te voeren ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:39

Inderdaad zijn de Rambo dekens het beste, maar die passen niet zo mooi als de Bucas op mijn merrie ;)