Waratje schreef:Exact, het is allemaal leuk en aardig om zonder dekens te willen houden, maar dat kan niet altijd zonder dat je paard er aan onderdoor gaat.
Mijn oudere merrie (nu 24) krijgt in de winter bij slecht weer een deken op en dan niet eens een dikke, maar gewoon een fleece gevoerde regendeken (Bucas, hebben ze ook niet zomaar kapot). Die deken zorgt dat ze niet koud wordt van de regen en wind, want dat zijn in NL de belangrijkste kou-factoren en dan functioneert haar wintervacht nog voldoende om de temperatuur te regelen. Met vrieskou staat ze gewoon zonder deken, dat is droog en daar wordt ze veel minder verkleumd van. Ze is geen fan van dekens, maar het effect ervan waardeert ze toch wel.
Daarnaast krijgt ze 's avonds bij het op stal komen een flinke portie bietenpulp met maismeel om goed in het vlees te blijven, want wat je in de winter kwijtraakt is voor de rest van die winter verloren. In de winter krijg je er geen vlees meer opgevoerd.
Dat een paard in een groep staat is een onzin-argument, onze paarden staan ook in een groep en een flink aantal heeft ook een deken op, het aantal dekens dat sneuvelt is niet erg groot. Als je paarden hebt die er echt serieus aan trekken, dan koop je dus niet van die goedkope dekens waar je amper naar kunt wijzen. En echte dekenslopers kun je ook apart zetten, zoveel komt dat ook weer niet voor.
Kan ik alleen maar onderschrijven. Soms moet je gewoon, en het argument van wij maken er watjes van...... Paarden in het wild worden over het algemeen ook geen 20 jaar oud.
Dekenslopers is imo ook geen argument, koop een fatsoenlijke deken. Ik heb een dekensloper op stal, en hij test echt alle dekens, maar krijgt de mijne echt niet kapot. Ik heb overigens geen Bucas maar Rambo's van Horseware. Sinds ik Horseware's heb is er hier geen deken meer gesneuveld.
Ze krijgen hier meer dan genoeg hooi, en zelfs in de winter weidegang, maar mijn oudje van 25 is toch wel blij als ze swinters dr deken mag. Het kost haar gewoon teveel energie om warm te blijven zonder, en ik gooi hem er al op voordat ze af begint te vallen. Alles wat eraan zit hoef ik er niet bij op te voeren