Mini-trekker , iemand ervaring ? Kosten aanhang-materieel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Mini-trekker , iemand ervaring ? Kosten aanhang-materieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 14:18

We zijn net wezen kijken bij een mini-trekkertje , een Mitsubishi D1550 (MT1500J). Ziet er netjes uit , leuk ding , loopt goed , slechts 750 uur gelopen.

We denken erover om een trekkertje te kopen voor het maaien van de wei en om te kunnen frezen zodat we eens een stuk opnieuw in kunnen zaaien / vlak kunnen trekken waar het helemaal kapotgelopen is door de paarden.

Maar...bij dit trekkertje zit er dus verder niks bij. Net een mailtje gestuurd naar het bedrijf waar hij 2 jaar geleden gekocht is , hopelijk kunnen zij meer vertellen.
En uiteraard zit ik her en der wat te kijken en zoeken of ik wat meer kennis kan vergaren over het ding en de mogelijkheden.

Zou hij wel geschikt zijn voor deze werkzaamheden ?
Wat zouden die aanhang-dingen moeten kosten zodat je er ook echt wat mee kunt gaan doen ? En waar moet je op letten , hoe weet je welke geschikt zijn :?

Mocht iemand hier meer over weten of al maar een suggestie hebben aan welke prijzen je moet denken voor het maai / frees materiaal : graag !!

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:46

Hoi

Wij gebruiken een landini tractor
Maar wij maaien dus zelf land vanaf 1 hac om ook bv hooi mee tewinnen en land omteploegen en weer op
nieuw in tezaaien.

Weet dus niet hoeveel pk die heeft, maar zal wel goed na vragen, kwa werk die moet verrichten en wat voor maaimachine je er voor wilt gebruiken en andere machines

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:52

Hoi , bedankt voor je reactie :)

Doen jullie maaien / ploegen / zaaien dan wel met de mini-trekker ?

Het gaat er puur om om het gras en onkruid om te leggen als het te hoog wordt , dus zeg maar te hoog gras dat ze niet meer opeten / de uitstekende pollen en plukken :)
Dat lijkt me geen hele grote belasting , zeker gezien je er toch ook nog wel (subtiel) mee de grond kan bewerken , dat zal veel meer kracht kosten :)

Voor onze in smalle stukken verdeelde wei en wat licht werk zou een mini-trekkertje toch juist het handigste moeten zijn neem ik aan :)

Ik heb alleen geen idee hoe die opzetstukken heten , wat hebben we in hemelsnaam nodig om gewoon het te hoge gras e.d. af te snijden ?
Er zijn verschillende soorten maaiers maar welke wat doet is me nog een raadsel :P

Versnipperen hoeft van mij niet , ik vind het juist wel fijn als het gras gewoon afgemaaid wordt zoals met de bosmaaier. Gras , Boterbloem , Bereklauw droogt dan uit en dan kunnen ze het alsnog lekker opeten , hebben ze er nog plezier van :P

Qua frees wil ik gewoon graag de kapotgelopen stukken weer netjes recht kunnen leggen , eventueel dan handmatig graszaad strooien en dan weer aanrollen.

Dat zijn niet zulke heel bijzondere dingen volgens mij ?

Op het trekkertje zelf kon ik niet vinden hoeveel PK het zou moeten zijn....als ik wat Google op de naam dan zie ik meestal zo'n 18 PK vermeld staan dus daar gokken we dan maar even op :P

Die werktuigen zijn wel vrij prijzig trouwens zeg wat ik zo hier en daar zie , pffft !

Maargoed ik weet dus nu nog niet eens welke types dat we nodig hebben , geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-06-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Mini-trekker , iemand ervaring ? Kosten aanhang-materieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:58

Lijkt me dat zo'n trekkertje dat wel moet kunnen, ik maai en sleep mijn wei met onze zitmaaier. Lijkt me dat zo'n minitrekker toch wel meer pk heeft dan ons grasmaaiertje, maar ik zou het voor de zekerheid wel navragen. Heb laatst nog gras dat zo'n 75 cm hoog stond gemaaid. Dan gaat het heel langzaam in z'n een, en de bladen op zijn hoogste stand, maar het gaat wel.

Wat deden de huidige eigenaren ermee? Hebben ze er weleens mee gemaaid?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:02

Ha capopjekopje !

Huidige eigenaar is een voetbalvereniging , die deden er amper wat mee. Wat spullen verrijden alleen maar , een zware sproei-installatie bijvoorbeeld.

Er zit een sleepje bij omdat ze een zandveld hadden. Ze gaan nu verhuizen naar velden met kunstgras en moeten er vanaf.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

maaien kan je het makkelijkst een klein klepelbakje nemen. Dan word het wel gehakselt of een bloter dat maait wel echt.
Met onkruid ommaaien moet je er wel rekening mee houden dat sommige planten dus juistw el worden opgegeten die niet zo goed zijn. neem jacobskruid in zijn eerste jaar. Dan is klepelen fijner omdat je na 2 a 3 weken de paarden er weer op kan en alles verteerd is.

Ik zou voor je wei dan gewoon een goede sleep kopen met 16 pk niet de grond in willen dat red je niet op een wei die aangetrapt is tot paarden en door je grasmat heen.

Let vooral op de aandrijving of dat past en let inderdaad bij de aanschaf erop dat ook de hulpstukken een beetje betaalbaar zijn anders kom je nog heel duur uit.

Zelf kunnen wij gelukkig alles lenen van boeren en vrienden dus heb het probleem niet. Maar het allergoedkopst en vindt ik net zo makkelijk is een half dagje boos maken met de bosmaaier voor de lange plukken en je omheining. En mijn dame voor een paar banden en slepen maar de weide.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:25

We maaien geen giftige planten om hoor :)

Maar we hebben gewoon een gebrek aan een loonwerker en wel de huur van een erg verwaarloosde wei overgenomen , om dat weer goed te krijgen zal er toch wat moeten gebeuren... aangezien we niemand anders hier voor in schijnen te kunnen huren moeten we het zelf doen.

Het stikt hier bijvoorbeeld op het moment van de Bereklauw en Boterbloem en van pure ellende zitten we dat dan maar handmatig op de knietjes te verwijderen zodat het in ieder geval niet verder uit gaat zaaien , maar dat gaat natuurlijk nergens over , kost ZO veel tijd.

Begin van het jaar hadden we een rondje Fluitekruid. Toen het rondje Boterbloem. Daarna / tegelijk het rondje Bereklauw , nu pas de Zuring. Heeft heel wat uurtjes gekost maar nu ligt het er vrij aardig bij :)
En nu komt het rondje JKK er weer aan , het zou wel lekker zijn als dat het enige handmatige rondje zou worden in de toekomst :P

Ook hebben we gebosmaaierd uiteraard onder de draad en de hoge plukken , dat scheelt ook al enorm voor het aanzien.

Maargoed , even een rondje met het trekkertje zou natuurlijk veel makkelijker zijn , dan hou je het gras mooi bij en vaak maaien is alleen maar goed voor de grasmat :)

Om nu met de bosmaaier Boterbloem en Klaver te lijf te gaan is trouwens ook geen doen , daar is het te laag voor :)

Bijkomend voordeel is dat ze het gemaaide spul dan weer lekker op kunnen smikkelen als we regelmatig even kunnen maaien. Beter voor de wei en beter voor de ponies. Ze staan sowieso maar een paar uur per dag op de wei.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:25

voor bereklauw kan je nu ook spuiten moet je proberen aan Garlon te komen dat werkt het beste. Als je ze nu doodspuit maak je de wortel kapot en komen ze voor 90% niet meer terug.

Maar geen loonwerker te vinden. Ze hebben hier allemaal te weinig werk dus je moet er toch wel 1 met een trekker en maaier kunnen vinden. om een snel rondje te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:38

Ik woon nu op Flakkee , niet meer op Voorne :)

Paar keer een afspraak gemaakt voor werkzaamheden maar afspraken worden gewoon niet nagekomen helaas , dus daar heb je niks aan....
zit je alleen maar te wachten op niks....erg irritant !

Ik wil gerust 2 keer zelf er achteraan maar ik ga geen 3e keer smeken bij mensen die hun afspraken niet nakomen , dat verdom ik :P

En zelf kun je dan weer niet aan bvb. de juiste middelen om te spuiten komen dus dan blijf je een beetje kneuzen helaas.

Garlon : nooit van gehoord , ik zal eens kijken , bedankt voor de tip :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:40

vlakee is het wat meer de echte boeren en minder loonwerken. Maar kan er daar nier 1 die gaat maaien om tre kuilen jullie stukje meenemen (zo doen wij het vaak als het spul er al achter hangt, moeten we wel zelf even op en neer met de trekker maar dan is het gedaan)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:52

Tja ik zou niet weten wie daar zin in heeft en wie elke keer als we wat te maaien hebben , dan net toevallig tijd heeft en dan ook nog eens echt zal komen want vaak komt er toch weer iets belangrijkers tussen :P

Is van die mensen uit best te begrijpen hoor , zo'n onbeduidend stukje wei doe je natuurlijk alleen maar wanneer het toevallig uitkomt en is het eerste dat je schrapt als je het druk hebt :)

Maar daar kunnen wij dus niks mee , zitten wij weer voor jan lül te wachten , dat word je snel zat als je zo afhankelijk bent. Dan nog liever op de knietjes want uiteindelijk moet je dat toch als ze weer niet op komen dagen :P

Tegenwoordig kun je toch met niemand afspraken meer maken en moet je overal achteraan , ZEER ergerlijk.
Ik heb er dus eigenlijk ook helemaal geen zin meer in om me zo afhankelijk op te stellen , geeft alleen maar ergernis en verspilde energie.

Blijkbaar zullen we het zelf moeten doen dus vandaar dat we nu kijken naar de mogelijkheden.

Ik zou ook veel liever gewoon iemand wat geld in de hand drukken voor een rondje door de wei maar de ervaring leert dat het dan dus helemaal niet gebeurt omdat men geen tijd heeft.

Zo zaten we van het voorjaar te wachten op de buurman voor het sproeien tegen onkruid dat ze voor ons zouden doen , nog een keer nagevraagd of dat wel door ging : ja hoor ze zouden het wel in de gaten houden wanneer het moment goed was. En uiteindelijk blijkt toch dat het niet gaat gebeuren en kun je alsnog zelf op de knietjes om de Boterbloem eruit te trekken voordat het door gaat zaaien :(

Dan hadden we beter eerder zelf aan de gang kunnen gaan , zucht.

Dit gezeik en die afhankelijkheid + de hoeveelheid handwerk daar moeten we gewoon vanaf :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:19

Ik ben ook aan het uitkijken voor een mini tractor maar nog niet voor onmiddelijk.
Ik ben bij enkele verkopers langst geweest en zij verkopen, hier in Vlaanderen, zo een tweedehands tractor, volledig nagekeken tussen 4000 en 5000 euro, minstens 10 jaar oud.

Waar je wel moet voor opletten is de draairichting van de assen om apparatuur op te koppelen.
Klok wijs draaien is de meest voorkomende richting en vindt je het gemakkelijkste apparatuur.
Enkele Aziatische merken gebruiken assen die tegen klok wijs draaien en daarvoor is het moeilijk en duur om apparatuur te vinden.

Ik ben nu aan het uitkijken om een nieuwe motoculteur te kopen, een tractor op twee wielen.
Je kan er het zelfde mee als met een mini tractor maar alles is een pak goedkoper en het is veel handiger op kleine oppervlakken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:50

Wij hebben ook een minitractor, wij hebben er een weidebloter achter gekocht om de stukke te maaien die de paarden niet kaaleten en de opritten naar het weiland. Werkt prima, daarnaast hebben we een 4 wielige platte transportkar er achter (zelf om gebouwd met trekhaakje) en een weidesleepje. Trekkertje wordt regelmatig gebruikt hier.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:51

MarcR schreef:
Waar je wel moet voor opletten is de draairichting van de assen om apparatuur op te koppelen.
Klok wijs draaien is de meest voorkomende richting en vindt je het gemakkelijkste apparatuur.
Enkele Aziatische merken gebruiken assen die tegen klok wijs draaien en daarvoor is het moeilijk en duur om apparatuur te vinden.

Kloot, dit was bij de onze ook het geval, onze weidebloter was niet duurder alleen was de levertijd langer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:57

Doet een bloter alleen boven de grond af maaien , of ook nog wat stukmaken eigenlijk ? :)

Na het bosmaaieren ligt het hoge gras gewoon op zijn kant zeg maar , en kun je het nog voeren.

Met stuk gehakseld spul is dat natuurlijk wat minder.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:17

Kijk eens op www.knegttractoren.nl zij hebben ook allerlei werktuigen die je achter zo'n trekker kunt hangen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:25

Wij hebben ook een Kubotu minitractortje en dat is i-d-eaal :D . We hebben er een bakje bij, waarmee je bijv. balen hooi kunt vervoeren (heel handig), een sleepje, een maaidek en een frees. En eigenlijk gebruiken we alle "hulpstukken" even veel. Maaien natuurlijk regelmatig als de paarden de wei afgegeten hebben, dan maaien we om wat er nog staat (trekken eerst het ergste onkruid eruit en uiteraard alle JKK), even met de sleep er overheen om de mest uit te slepen en het kan weer aangroeien ! Met de frees frezen we regelmatig ook de paddock even, we hebben een paddock(je) met zwarte zand wat na verloop van tijd keihard wordt door het vele lopen erop, en dan trek je het met de frees weer even lekker los. Ziet er ook meteen weer netjes uit allemaal.
Het is een investering, maar zeker de moeite waard !!!

Edit : foto toegevoegd, hier met bakje (en klein chauffeurtje ;-)) :

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:00

Ziet er leuk uit ! Erg enthousiaste chauffeur ook :D

Hoeveel PK is die van jullie en gaat het goed , dat frezen , heeft hij wel genoeg power ? :)

Dat maaidek , hoe werkt dat , legt dat het gras om of versnipperd het ook ?

Vooral dat maaien daar snap ik nog niet zoveel van wat welk ding nu eigenlijk doet , er zijn zoveel types met een maai-functie :P

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:45

Hij maait en maakt het gemaaide gras ook redelijk kort. Zal hubbie 'ns vragen hoe het met PK's zit enzo :o? en wat de prijzen van de hulpwerktuigen waren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:58

Als je wilt , heel graag :j +:)+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:30

pmarena schreef:
Ziet er leuk uit ! Erg enthousiaste chauffeur ook :D

Hoeveel PK is die van jullie en gaat het goed , dat frezen , heeft hij wel genoeg power ? :)

Dat maaidek , hoe werkt dat , legt dat het gras om of versnipperd het ook ?

Vooral dat maaien daar snap ik nog niet zoveel van wat welk ding nu eigenlijk doet , er zijn zoveel types met een maai-functie :P

Met een maaibalk, met tanden of schijven, snij je het gras onderaan af zodat je het kan laten drogen tot hooi.
Al de andere systemen (bloter, maaidek, cirkelmaaier, enz) vermalen het gras tot kleine stukjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:44

Hee , bedankt !

Is er verder wel wat anders aan die andere maaiers onderling , of zijn het gewoon verschillende namen voor hetzelfde , weet je dat toevallig ? Ik vind het wel interessant :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:41

pmarena schreef:
Hee , bedankt !

Is er verder wel wat anders aan die andere maaiers onderling , of zijn het gewoon verschillende namen voor hetzelfde , weet je dat toevallig ? Ik vind het wel interessant :)

Het doel waarvoor ze gebruikt worden is verschillend, de ene is voor fijner en een ander voor grof werk.
Soms zijn het ook benamingen voor hetzelfde materiaal soms voor ander materiaal.
Je kan best eens kijken op internet met de verschillende benamingen of anders moet je eens naar enkele winkels gaan waar ze dergelijk materiaal verkopen, ik heb dat ook gedaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:41

Zou zo'n minitractor ook geschikt zijn om uit te rusten met een balenpersje? Of heb je dan een compleet ander apparaat nodig?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:01

Antheman schreef:
Zou zo'n minitractor ook geschikt zijn om uit te rusten met een balenpersje? Of heb je dan een compleet ander apparaat nodig?

Er bestaan inderdaad balenpersen voor minitractors maar je moet uitkijken of je voldoende pk's hebt.
Kijk eens op de site www.lozeman.nl , daar heb ik een catalogus gevonden met allerlei materiaal voor achter, voor, onder of op tractors.