Paard tijdelijk alleen door overlijden maatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oscar1996

Paard tijdelijk alleen door overlijden maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:18

Hallo Bokkers,

3 weken geleden is mijn paard zijn grote vriend overleden. Ze stonden altijd met z'n tweeën.
Opzich gaat het heel goed met mijn paard op dit moment, maar ik ben bang dat hij zich gaat vervelen alleen.
Ik weet dat een paard niet alleen behoort te staan, maar op dit moment is er even geen andere mogelijkheid. Eind juli komen er 2 veulens bij ons, maar deze lopen nu nog bij hun mams.

Heeft iemand van jullie misschien tips om mijn paard tot die tijd bezig te kunnen houden op de wei om verveling tegen te gaan. Hij heeft al een joly bal, maar hij vind dat geen leuk speeltje.

Paard wordt verder 4/5 keer in de week gereden en komt regelmatig op ander terrein waar ook andere paarden zijn. Tevens staat hij van 's morgens half 9 tot 's avonds half 10 buiten. Aan de overkant van de weg staan de paarden van de buren die hij kan zien en horen. Hij kan ze alleen niet aanraken.

Groetjes Joyce

Laaavo

Re: Paard tijdelijk alleen door overlijden maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:19

Je kan een radio aanzetten op/in stal..

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:20

Dank je wel voor je snelle reactie.... was ik er vergeten bij te vermelden radio staat 's avonds aan op stal.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:21

Ik weet niet hoe je relatie met je buren is? Maar zou je niet kunnen vragen of je hem tijdelijk bij hun paarden in de wei kunt zetten? Of de paarden van hun in jou wei?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:23

Relatie met de buren is opzich wel goed. Alleen zijn dit allemaal merries met veulens lijkt me niet verstandig om hem daar dan bij te zetten, maar ik zal het even in overweging nemen om dit toch even te overleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:23

Die paar weken overleeft je paard wel, als het nu goed met hem gaat, en zo lijkt het, dan niet al te veel gaan veranderen. Een keer een extra poetsbeurt of zoiets maar als hij niet depressief oogt dan kun je die paar weken rustig afwachten.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:24

bigone schreef:
Die paar weken overleeft je paard wel, als het nu goed met hem gaat, en zo lijkt het, dan niet al te veel gaan veranderen. Een keer een extra poetsbeurt of zoiets maar als hij niet depressief oogt dan kun je die paar weken rustig afwachten.

Dank je wel dit stelt me wel een beetje gerust. Op dit moment ziet hij er inderdaad niet depressief uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:24

Precies, gewoon even aankijken. Als ie echt veranderd in zijn gedrag kan je misschien tijdelijk een paard "lenen" van een clubgenoot/vrienden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:32

Mijn pony heeft ook een tijd alleen moeten staan ivm trainingsstal, net als zijn vriendje (die thuis bleef). Sja, ze vonden het beide niet heel leuk (zijn vriendje stond bv continu bij het hek, mijn pony klampte zich vast aan mensen... terwijl hij dat normaal niet snel doet. Maar hij kon absoluut niet bij andere paarden staan, want meneer is zo dominant dat alleen een zeer onderdanig paard erbij kon staan. Die bleken er er niet te zijn.). Maar op zich ging het wel aardig, ze braken de tent niet af en ze aten ook gewoon en ze waren er nog aardig vrolijk en werkwillig onder :) Misschien kun je wat speeltjes erbij leggen voor de afleiding zoals een voerbal? Gewoon wat biks erin doen :) Dat vond mijn pony erg leuk :j

En verder: de tijd gaat gelukkig snel voorbij! Als hij straks nieuwe vriendjes heeft, is ie het alleen zijn alweer vergeten!

Optie 2: is er geen ander dier in de buurt die je kan lenen of bij een boer waarbij 'ie tijdelijk in de wei kan staan zodat hij meer in de buurt is van andere paarden?
(want hoewel de beide pony's alleen stonden van ons, hadden ze wel echt zicht cq. snuffel contact (voor mijn pony dan) met andere paarden en dat maakte de 3 week wel een stuk aangenamer voor ze! Beide huppelden wel mee met buurtpaarden, dus dat was ook meteen een stuk minder eenzaam natuurlijk :) )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-06-11 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:37

Ik persoonlijik zou mijn paard NIET alleen laten staan, ook niet als het "maar voor een paar weken" is... in jouw geval zelfs bijna 2 maanden. Paard is een sociaal dier en ook al "ziet ie er niet depressief uit", een paard zal alleen NIET happy zijn. Een extra poetsbeurt maakt geen enkel verschil, daarmee heeft ie geen sociaal contact "op z'n paards".
Ik zat in hetzelfde schuitje en heb - godzijdank - van een andere bokster een "leenpony" gekregen die mijn pony nu gezelschap houd tot de situatie weer zo is dat mijn pony niet meer alleen hoeft te staan. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen mijn paardjes niet dat te geven, wat ze nodig hebben. Ook al is het in onze ogen maar kort. Zo'n dier begrijpt dat niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:09

Ben het wel met je eens maar in mijn ogen is het voor een paard nog vervelender/verwarrender om nu een maatje te krijgen die over vier weken weer weggaat en dan weer anderen erbij, het is fijn dat jij er meteen een ander bij kon zetten maar TS denkt er iig over na en haar paard zal echt geen levenslang trauma overhouden van vier weken alleen paarden in het buurland zien. En dan kan extra aandacht van de baas, die het paard zowiezo al krijgt, geen kwaad. Ik ben ook absoluut van mening dat paarden niet alleen moeten staan maar uit haar beschrijving is duidelijk op te maken dat het paard zich nu best wel prettig voelt dus probeer ik haar gerust te stellen dat het geen drama voor haar paard is om even alleen te staan.

GamblersCup schreef:
Ik persoonlijik zou mijn paard NIET alleen laten staan, ook niet als het "maar voor een paar weken" is... in jouw geval zelfs bijna 2 maanden. Paard is een sociaal dier en ook al "ziet ie er niet depressief uit", een paard zal alleen NIET happy zijn. Een extra poetsbeurt maakt geen enkel verschil, daarmee heeft ie geen sociaal contact "op z'n paards".
Ik zat in hetzelfde schuitje en heb - godzijdank - van een andere bokster een "leenpony" gekregen die mijn pony nu gezelschap houd tot de situatie weer zo is dat mijn pony niet meer alleen hoeft te staan. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen mijn paardjes niet dat te geven, wat ze nodig hebben. Ook al is het in onze ogen maar kort. Zo'n dier begrijpt dat niet.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:28

GamblersCup schreef:

Ik vind ook dat een paard in principe niet alleen hoort te staan. Alleen is mijn paard nog al snel gehecht aan andere paarden en ben ik toch wel een beetje bang dat als hij nu voor een paar weken een vriendje krijgt dit voor hem ook vervelend is als dit vriendje weer weg moet.
M'n paard heeft nogal een vervelend verleden gehad en is vaak verhuisd door vorige eigenaren. Ik wil hem dan ook liever niet hier van huis weghalen. We houden hem verder goed in de gaten en mocht het zo zijn dat we toch het idee krijgen dat hij echt een vriendje mist dan gaan we zeker voor een paar weekjes kijken voor een ander paard erbij.
Maar zolang we hem op andere manieren bezig kunnen houden tot de nieuwe paardjes er zijn zou dit het prettigste zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:30

Ik ben het niet met je eens. Ik geloof namelijk niet dat een paard zich wel prettig voelt als het alleen staat. En het feit dat een paard er geen levenslang trauma aan over houd, wil niet zeggen dat de situatie daarom maar niet veranderd hoeft te worden. Dat is "hij overleeft het wel" ipv "zorgen dat je paard zijn basisbehoeften krijgt".
Dus ik vind niet dat je TS zou moeten "geruststellen", ik persoonlijk vind dat er ook andere opties (eigenlijk al 3 weken geleden) bekeken moeten worden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:33

Een paar week alleen kan echt geen kwaad,hij ziet ook nog andere paarden en binnenkort komen 2 drukte makers erbij..
Miss dat het paard het zelfs wel ff prettig vind,ff rust na het overlijden van z'n maatje.
Mijn paard hoefde ik na het overlijden van zijn maatje echt geen ander bij te doen,die had echt tijd nodig om afscheid te nemen zeg maar. Na een paar week deed ik een friese hengst erbij en toen was het wel goed.

Zou vooral na je paard kijken,staat hij continu te hinniken naar de andere paarden dan weet je,hij heeft echt behoefte aan gezelschap.
Staat hij rustig te grazen,nou een trauma zal die daar echt niet van overhouden

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:39

Een paard berust zich in zijn lot, om het even dramatisch te schrijven. Dus dat is al geen goed controlepunt. En "even alleen willen zijn na het overlijden van..." ehm, het is geen mens. ;)

Maar goed, het is me al duidelijk. Ik ben blij dat ik het voor het zeggen heb met mijn eigen peerdjes, ik heb ze gekocht dus ik heb de verantwoording goed voor ze te zorgen. Te zorgen dat ze krijgen wat ze nodig hebben. Maar ieder voor zich, als je daar niet zo mee zit, prima.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:38

oke ik begrijp dat het, het beste is om er gelijk een ander paard bij te zetten. Wij hebben het er hier thuis ook gelijk over gehad na het overlijden van zijn maatje (ik woon in een bakhuisje bij de eigenaren van het overleden paard). Zij vonden het echter zeer moeilijk om gelijk een ander paard erbij te hebben staan. Hun paard is erg onverwachts overleden. De veulens waren voor die tijd al gekocht.
Mijn paard heeft 2 dagen vreselijk lopen schreeuwen om zijn maatje, om daarna verder te gaan tot de orde van de dag (om het even menselijk te zeggen). Hij is nu rustig en staat lekker te grazen, maar hij was gewend om af en toe even lekker te dollen met zijn maatje.
En dat is waarom ik hier vraag om eventuele tips om hem even te vermaken. Totdat de 2 veulens komen waar hij waarschijnlijk weer enorm lekker mee kan gaan spelen. En zijn hoefjes vol aan zal hebben :) .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:24

Je hebt het over een periode van een paar weken, wat ga jij doen als jouw pony straks niet meer alleen hoeft te staan maar wel ontzettend gehecht is aan het maatje wat je nu tijdelijk voor hem gevonden hebt, of andersom, dat de leenpony weg lijkt te kwijnen doordat ze niet meer bij jouw pony is. Ga je ze dan alletwee toch houden of denk je dan heel praktisch, er staat een ander bij ook al heb je er de schurft aan, ik heb in je behoefte voorzien dus ben ik een goede baas. Ik vind het prima dat je wat voor jouw pony kon regelen maar val andere mensen niet zo aan die het net even iets anders doen, ook uit het oogpunt van een paard wat zich zeer snel hecht blijkens de berichten. Iedereen probeert op zijn manier zo goed mogelijk voor zijn dieren te zorgen, tenminste, daar ga ik van uit.
Ik verkoop uit principe geen paarden aan een handelaar maar zorg zelf dat ze op een goede plek komen en als er eentje alleen komt te staan dan kijk ik rustig uit naar een maatje wat past en mocht dat even duren, het zij zo. Ik heb nog nooit een paard aan de diazepam gehad doordat ze even alleen stonden.
En ja, natuurlijk missen ze het lijfelijke contact gedurende die paar weken en ook worden ze vaak wat schrikachtiger omdat ze zelf het gevoel hebben alles in de gaten te moeten houden. Maar even geen maatje is minder erg dan in een paar weken tijd verschillende maatjes of nog erger, verschillende omgevingen te hebben.

GamblersCup schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik geloof namelijk niet dat een paard zich wel prettig voelt als het alleen staat. En het feit dat een paard er geen levenslang trauma aan over houd, wil niet zeggen dat de situatie daarom maar niet veranderd hoeft te worden. Dat is "hij overleeft het wel" ipv "zorgen dat je paard zijn basisbehoeften krijgt".
Dus ik vind niet dat je TS zou moeten "geruststellen", ik persoonlijk vind dat er ook andere opties (eigenlijk al 3 weken geleden) bekeken moeten worden.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:47

......ik vind het voor 2 maandjes wel kunnen.........mijn paard ging in training in februari en dat werd in plaats van 1 maand 2 maanden.....onze andere stond alleen....idd 2 dagen hinniken en daarna rustg....het was gewoon even niet anders.....in jouw geval echt overmacht....op de westernranch waar ik les proberen ze de paarden zoveel mogelijk volgens de natuur te houde. Ze laten je paard pas wennen aan de kudde als je langer dan 2 maanden blijft....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:24

Of je laat jouw paard uit logeren gaan in een wei met andere vriendjes.

Ik heb mijn 1e pony ook een jaar alleen gehad (achteraf voel ik me daar nog altijd schuldig over, allee het is al dik 25 jaar geleden maar goed), dat ging wel, maar paard was echt niet blij.

Ik vind 2 maanden wel lang. Maar het is geen 2 maandne meer, het is nu eind juni, dus zeg een week of 6 en dan is het al zover.

Mwah, kiezen uit 2 kwaaie denk ik! Zelf zou ik voor een vriendje gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:22

Als hij de andere paarden in de buurt heeft en nu ook nog gewoon rustig en fijn z'n gangetje gaat waardoor hij de indruk geeft er niet al te erg mee te zitten , dan is het wel te overzien vind ik voor die paar weken :)

Maar ik zou toch even goed rondkijken naar een ander paardje dat er tijdelijk bij kan komen te staan. Wellicht heeft iemand een paardje waarbij het prima uit zou komen als die even een maandje uit logeren kan , dan maak je er nog iemand blij mee ook :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:56

Ik zou me niet al te druk maken. Die 2 maanden alleen is echt geen ramp. Sommige paarden hebben er meer moeite mee dat er met ze gezeuld wordt en er maatjes komen en gaan dan dat ze even alleen moeten staan.
Dus maak je niet al te druk, je hebt al een oplossing geregeld en helaas is dat pas voor eind juli. Dan is het maar even niet anders. Als je paard zich gewoon normaal blijft gedragen zou ik het gewoon zo laten.

Mijn paard heeft een langere tijd alleen gestaan en die kan hopelijk heel binnenkort eindelijk naar een stal met meerdere paarden. Ik voel me er ook soms schuldig om, maar het is nou eenmaal niet anders.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:50

Niet iemand in de buurt die een shetje tijdelijk bij je neer kan zetten?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:47

xxappiexx schreef:
Ik zou me niet al te druk maken. Die 2 maanden alleen is echt geen ramp. Sommige paarden hebben er meer moeite mee dat er met ze gezeuld wordt en er maatjes komen en gaan dan dat ze even alleen moeten staan.
Dus maak je niet al te druk, je hebt al een oplossing geregeld en helaas is dat pas voor eind juli. Dan is het maar even niet anders. Als je paard zich gewoon normaal blijft gedragen zou ik het gewoon zo laten.

Mijn paard heeft een langere tijd alleen gestaan en die kan hopelijk heel binnenkort eindelijk naar een stal met meerdere paarden. Ik voel me er ook soms schuldig om, maar het is nou eenmaal niet anders.

Dat is dus wat ik ook heb dat ik me schuldig voel...... Maar goed we proberen hem zoveel mogelijk te vermaken....

@dodootje een shetje is niet echt handig om hier neer te zetten....daar is onze omheining niet voor gemaakt. Dan moet alles hier aangepast worden en dat is voor nu ook geen doen voor zo'n korte periode.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:25

Dat tijdelijk alleen staan is echt geen ramp. En over een tijdje zijn ze weer samen. Die van jou heeft tenminste een maatje.....anderen staan altijd alleen en net wat je zegt: hij ziet de buurpaarden toch ook.
Als je andere paard op de kliniek staat koop je er toch ook geen bij?
Vind het wat overdreven zoals sommigen reageren....sorry....maak er niet meer van dan het is.
Als hij blij is, gewoon eet en drinkt en rustig is....dan is het toch goed.
Paarden hebben geen idee van het begrip tijd....ze weten niet wat dagen, weken maanden is, ze leven in het heden.... dus de tijd dat hij nu alleen is maakt niks uit

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:21

EC, ik walg echt van jouw antwoord. Jammer dat er mensen zijn die zo denken en niet het beste willen voor hun paard. Jammer voor de paarden, die in handen van zulke mensen zijn.