Moeite met kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Moeite met kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:34

Aangezien ik ruzie heb gekregen op mijn huidige pensionstal ben ik op zoek naar een andere. Veel eisen heb ik niet, zolang ik maar een stal, stukje land (liefst 24/7 buiten in de zomer) en bak heb ben ik al tevreden. Ik heb intussen bij 2 stallen gekeken die me beiden wel aanspreken, maar nu komt het moment van kiezen. Zelf ben ik hier heel slecht in en ik weet wel dat anderen de keuze niet voor me kunnen maken, maar toch zou ik jullie mening graag horen. De opties zijn als volgt:

Stal 1:
- Open sinds januari, dus gloednieuw, maar ook nog lang niet af
- Max 7 paarden
- Alleen een buitenbak (in de winter ook te gebruiken)
- Paddock staat in de planning voor de winter
- Weinig land, is al vrij kaal en gaan in kleine groepjes erop
- Langs rustige weg
- Ruime, lichte boxen
- Prijzig in verhouding met faciliteiten
- Er wordt gevoerd, evt. kun je voorkeur aangeven, maar als je iets anders wil moet je dat extra halen

Stal 2:
- Bestaat al wat langer, dus loopt allemaal al
- Max 18 paarden (nu staan er 11)
- Goede buitenbak (ook in de winter te gebruiken)
- Meerdere paddocks
- Aparte longeerbak
- Weinig land, maar er staat nog aardig wat gras en evt kun je in je eentje op een stukje. Volgend jaar komt er een heel stuk bij.
- Langs drukke weg
- Ruime boxen, niet heel erg licht
- Prijstechnisch goedkoop in verhouding met faciliteiten
- Iets meer doe het zelf (voer klaarzetten, water geven in het land, enz.)
- Volledig vrije keuze in wat je voert

Bij beide stallen heb je de beschikking over een kast, moet je zelf mesten en voor zover ik heb kunnen zien en horen is de sfeer goed en ben je erg vrij in de dingen die je doet (vind ik erg fijn).
Natuurlijk is dit niet alles, maar dit zijn de dingen die mij opgevallen zijn en dus ook voor mij belangrijk zijn.

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

Somebitch

Re: Moeite met kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:36

2 Omdat dit voor je paard veel beter is, weiland is wat minder maar hey volgend jaar krijg je er een stuk bij.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:39

Twee. Ik vind land toch wel een hele belangrijke factor. Ik zou mijn paard niet op schraal land willen. Er is ook meer zekerheid. Dit en dat is er allemaal al. Bij één weet je niet wanneer iets er komt en hoe het er uit gaat zien. Je kan altijd met een jaar, als alles bij één is gebouwd en het bevalt je toch beter, overstappen daarnaartoe :D

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:41

Somebitch schreef:
2 Omdat dit voor je paard veel beter is, weiland is wat minder maar hey volgend jaar krijg je er een stuk bij.

Mag ik vragen waarom je 2 beter vindt voor het paard?

ElineS schreef:
Twee. Ik vind land toch wel een hele belangrijke factor. Ik zou mijn paard niet op schraal land willen. Er is ook meer zekerheid. Dit en dat is er allemaal al. Bij één weet je niet wanneer iets er komt en hoe het er uit gaat zien. Je kan altijd met een jaar, als alles bij één is gebouwd en het bevalt je toch beter, overstappen daarnaartoe :D

Bedankt voor je reactie :) Ik ben wel op zoek naar iets waar ik de komende jaren kan blijven staan (paardje is al teveel verhuisd de afgelopen tijd), dus overstappen is niet echt een optie. Maar wat je zegt, land is voor mij ook belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:45

2!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:48

Omdat het land niet zo schraal is en je dus toch volgend jaar land bij krijgt. :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:49

Somebitch schreef:
Omdat het land niet zo schraal is en je dus toch volgend jaar land bij krijgt. :)

Daar zit wat in. Dank je :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:51

2!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:53

Blue9 schreef:
2!

Dank je!

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:37

Heb je ook gekeken naar de veiligheid voor je paard? Bijvoorbeeld de aanwezigheid van scherpe uitsteeksels in de stallen, afscheiding in het land, brede sloten of stroomdraad ,prikkeldraad etc. Het valt mij op dat bij sommige stallen nooit ongelukken gebeuren en bij sommige stallen minimaal 3x per jaar een paard ernstig gewond raakt. En dat bij ongeveer hetzelfde aantal gehuisveste paarden.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:46

Je kunt beter voor de 2e stal kiezen omdat deze meer mogelijkheden biedt voor jou en je paard

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:51

Ik zou ook voor stal 2 kiezen :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:54

Stal 2 zou ik kiezen :)
vooral omdat je meer mogelijkheden hebt , en er volgend jaar een stuk land bij komt ! :)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:56

Ik zou ook voor stal 2 kiezen. Zoals andere mensen ook al zeggen, land is erg belangrijk voor een paard en als het land is waar genoeg gras op staat is het naar mijn idee prima

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 16:58

Royallady schreef:
Heb je ook gekeken naar de veiligheid voor je paard? Bijvoorbeeld de aanwezigheid van scherpe uitsteeksels in de stallen, afscheiding in het land, brede sloten of stroomdraad ,prikkeldraad etc. Het valt mij op dat bij sommige stallen nooit ongelukken gebeuren en bij sommige stallen minimaal 3x per jaar een paard ernstig gewond raakt. En dat bij ongeveer hetzelfde aantal gehuisveste paarden.

Dat is inderdaad ook een goeie ja. In beide gevallen zijn de stallen vrij nieuw, bij stal 1 zijn ze zelfs pas in december geplaatst. Dat zit dus wel goed, maar bij stal 1 vind ik de landjes veel minder goed. Deze zijn onregelmatig (veel kuilen en her en der wat puin) en slecht afgezet. Bij stal 2 is dat veel beter geregeld, er staan stevige palen en goed stroomdraad. De landjes waarbij de sloot te laag staat om te kunnen drinken zijn ook aan de slootkant afgezet, zodat dat ook niet mis kan gaan. Eerlijk gezegd had ik daar nog niet zo bij stilgestaan, maar goede tip om mee te nemen in de overweging!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 16:59

Sevilay schreef:
Je kunt beter voor de 2e stal kiezen omdat deze meer mogelijkheden biedt voor jou en je paard

Maartentje schreef:
Ik zou ook voor stal 2 kiezen :)

laura123456 schreef:
Stal 2 zou ik kiezen :)
vooral omdat je meer mogelijkheden hebt , en er volgend jaar een stuk land bij komt ! :)

LadyKantje schreef:
Ik zou ook voor stal 2 kiezen. Zoals andere mensen ook al zeggen, land is erg belangrijk voor een paard en als het land is waar genoeg gras op staat is het naar mijn idee prima

Bedankt voor de reacties!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:22

Hoe zijn de uitrij mogenlijkheden bij beide stallen?
Bieden ze evt. activiteiten?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:26

ik zal voor 2 kiezen, volgensmij is dat veel beter als 1.
ook heb je dan van de winter meer land!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 17:36

emily_olle schreef:
Hoe zijn de uitrij mogenlijkheden bij beide stallen?
Bieden ze evt. activiteiten?

Beiden hebben ze wel uitrijmogelijkheden, maar niet bijzonder. Er is geen bos, strand of wat dan ook in de buurt, maar dat vind ik ook (nog) niet echt van belang. Het enige is dus wel dat de 1 aan een rustige en de ander aan een drukke weg zit. Stal 2 biedt af en toe wel activiteiten, stal 1 weet ik niet.

eline10 schreef:
ik zal voor 2 kiezen, volgensmij is dat veel beter als 1.
ook heb je dan van de winter meer land!

Bij ons gaan ze in de winter niet op het land, dan is het veel te nat. Ze kunnen 's winters wel in de paddocks, daar zijn er nu geloof ik 6 of 7 van.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:40

ik zou gaan voor de tweede stal. Kijk zelf nog eens naar je vraag en dan zie je zelf dat je qua taalkeuze zelf ook neigt naar de tweede (bv goede buitenbak vs alléén buitenbak en je begint met het feit dat deze al langer bestaat hetgeen betekent dat dat voor jou wat uitmaakt)

Ik zou deze kiezen omdat
-Omdat het al wat langer loopt (minder kans op stress bij de stalhouder die nog in het ritme moet komen), meer zekerheid.
-omdat je meer te vertellen hebt over het voeren; mijn persoonlijke ervaring is dat een paard je toch iets meer als éigenaar'ziet als je zelf voert.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 17:54

sallandval schreef:
ik zou gaan voor de tweede stal. Kijk zelf nog eens naar je vraag en dan zie je zelf dat je qua taalkeuze zelf ook neigt naar de tweede (bv goede buitenbak vs alléén buitenbak en je begint met het feit dat deze al langer bestaat hetgeen betekent dat dat voor jou wat uitmaakt)

Ik zou deze kiezen omdat
-Omdat het al wat langer loopt (minder kans op stress bij de stalhouder die nog in het ritme moet komen), meer zekerheid.
-omdat je meer te vertellen hebt over het voeren; mijn persoonlijke ervaring is dat een paard je toch iets meer als éigenaar'ziet als je zelf voert.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat ik meer neig naar de 2e, het enige waar ik een beetje tegenaan loop is het feit dat er 18 stallen zijn. Als die allemaal vol staan is 1 bak en 1 longeerbak wel erg weinig denk ik. Aan de andere kant staan er nu 3 shetlanders en een aantal paarden waar niks mee gedaan wordt, dus die maken geen gebruik van de bak.
Ik wilde gaan voor een stal waar het niet zo druk is, omdat ik nu maar met z'n tweeën sta en dus eigenlijk altijd beschikking heb over een bak. Dat maakt het gewoon extra lastig, ik heb namelijk geen zin om te komen en dan niks te kunnen doen omdat het zo druk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:19

meestal valt dat wel mee. In de praktijk komen veel mensen op verschillende tijden en een dag heeft heel veel uren ;) Daarnaast rijdt niet iedereen zijn paard elke dag en wisselen mensen ook nog af met longeren en buitenritjes, gaan ergens anders heen om te lessen of op wedstrijd. En zoals jezelf schrijft zijn er ook paarden die niets hoeven te doen.

Ik denk dat een al langer bestaande stal inderdaad meer "uitgegroeid" is. Mensen hebben al meer ervaring, weten al beter hoe ze hun pension willen voeren en wat ze aan bieden. Ook is het meestal al klaar (al zal er altijd weer iets onderhouden of aangepast worden.

Maar hoe komt het dat er voldoende gras is bij weinig weiland? Onderhouden ze het beter, of staan de paarden minder lang op de wei? Hoeveel uren staan de paarden buiten in de zomer en in de winter?

Hele dagen op de wei klinkt mooi, maar als je paard daar veel te dik van wordt of hoefbevangen van raakt, of ter compensatie de hele nacht niets te eten krijgt.
Mogelijkheid voor dagdeel op wei en dagdeel op paddock is dan een mooi alternatief.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:59

@joyce B: dat is waar. Toch was dat op de vorige stal waar ik stond niet zo, daar kwamen veel mensen vaak juist op hetzelfde moment. Maar het scheelt wel, want op deze stal hebben mensen ook meerdere paarden, dus als die er niet zijn worden er ook al 2 of 3 paarden minder gereden.

Wat betreft het gras: Ik denk dat het beter onderhouden wordt en er zijn stukjes waar nu geen paarden op staan (omdat niet alle stallen vol zijn). In de zomer staan ze er 24/7 en in de winter niet, omdat het dan veel te nat is. Dan staan ze in de paddock. Op mijn huidige stal staat ze ook 24/7 buiten, dus dat is ze gewend. Uiteindelijk zal op beide stallen (1 en 2) het gras opraken en zal er bijgevoerd moeten worden. Op stal 1 zal dat alleen veel eerder zijn dan op stal 2. De optie die jij noemt, dagdeel wei en dagdeel paddock, is op stal 2 ook eventueel te realiseren.

Bedankt voor je reactie.

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:29

ik zou ook voor stal 2 gaan, waarschijnlijk omdat het je wat meer te bieden heeft.
maar je moet ook kijken idderdaad na de veiligheid enzo. :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:42

Ik zou ook voor stal twee gaan.