Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:44

Omdat er tussen onze groep paarden vriendinnen een discussie ontstond over de soorten
stallings mogelijkheden wat men tegenwoordig heeft, en iedereen een andere keuze maakte
ben ik ontzettend benieuwd naar jullie keuze waar jullie uit zouden kiezen voor je paard.

Er zijn zoveel soorten stallingen ontstaan, en het lijkt alsof men elke keer weer wat nieuws verzint.
Denkent aan een Hit-actief stal, 24/7 weidegang met schuilstal, alleen op stal, padock paradise etc.

Daarbij heb je ook nog mensen die veel luxe hebben waardoor meestal weidegang niet mogelijk is en zo
zijn er ontzettend veel soorten wat je moet afwegen tegen elkaar, en dan heb je nog eens de prijzen waar men
aan moet denken. Ik begrijp dat de randstad hier veel duurder is als drenthe of friesland.

Wij zijn erg benieuwd wat jullie nou eens willen hebben voor je paard, bijvoorbeeld wel de luxe zoals een binnenbak en een goede buitenbak, maar ook dat de paarden hele dagen de weide op gaan. Of hou je toch liever je paard niet op de weide?
En wat voor prijzen zal jij ervoor over hebben? Betaal je liever wat meer voor luxe en weidegang of hou je het liever basic en
verzorg jezelf liever wat je uitgeeft en hoeveel je voert?
Is je prijs gebasseert op de randstad of erbuiten? Uiteraad heeft een wedstrijdruiter meer wensen als iemand die recreatief paardrijd.

Tja vele vragen wat zowaar bij ons opkomt maar er zijn tegenwoordig zoveel stallen en zoveel mogelijkheden.
Dus wat zoude jullie keuzen zijn en wat wil je ervoor betalen.

Brand los :)

lemanthia

Re: Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:26

ik wil mijn pony zomers 24/7 buiten hebben met schuilstal en hooi. swinters alleen snachts op stal en overdag op het land met schuilstal en hooi. vlas/aubiose als bodembedekking in stal. het liefste een binnen en buitenbak , poetsplaats en afspuitmogenlijkheid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:43

Mijn ideaal is 24/7 buiten, maar met paddock paradise. Waterplas, heuveltje boomstammetjes, schuilstalletjes, verhard stuk, een afsluitbaar paddock bij een schuilstal voor evt. calamiteiten en dieetgangers. Verder een wasplaats (liefst binnen) met zwenkarm en warm en koud water en een fijn te rijden buitenbak.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:49

mijn (toekomstige) pony komt straks overdag lekker op het land
en tegen de tijd dat het donker word, mag hij de stal in.
pony komt bij huis te staan. Kan ik altijd even naar hem toe. Een borstel beurt geven of een aai over de bol doen.

ik woon tussen de bossen in en wil dan ook vooral lekker de bossen in gaan
Bak werk mogelijkheden heb ik niet direct (bij de buren wel) Maar van mij hoeft het bak rijden ook niet zo nodig. Even in het land rijden is ook prima (als het weer dit toelaat etc)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:56

Ik sta op de ultieme stal voor mijzelf en mijn paard.
Direct aan het bos, paardrvriendelijk, staan in kuddes. Zo staat mijn merrie in een merrie groep van 9 merries op een groot stuk land. Op dit moment van half tien tot half zeven. In de zomer van Half tien tot
half tien, en in de winter van half tien/tien uur tot vier.
Ze heeft een mooie stal van 3,5 bij 4m.
Enigste wat ik in de winter mis een binnenbak.
Maar ik ben verder dik tevreden.
Het is misschien geen super de luxe stal voor het oog, maar er wordt veel aandacht besteed aan de belangen van het paard, en als er iets is, wordt je altijd op de hoogte gebracht. Dit vind ik echt belangrijk, en werd op vorige stalling niet gedaan. (zo had mijn paard een ontstoken oog van het weekend)
http://www.deflierenberg.nl voor een indruk!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:05

Op dit moment sta ik op de ultieme stal voor mij en mijn paard.
Paard komt in de zomer 24/7 buiten en komt met slecht weer in een ruime box (3.5 x 3.5?).
In de winter lopen ze overdag in de binnenbak dus geen last meer van dikke voeten en krijgen daar meerdere keren op een dag te eten.
Staleigenaresse en stalgenoten zijn top! Paard liep gister niet regelmatig, kreeg meteen een smsje en ze houden der in de gaten.
Verder ben je vrij om te komen wanneer je wil en vrij om te doen wat je wil. :)

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:30

Ik heb het geluk dat mijn merrie aan huis staat. (haflinger!) *\o/*
Ze heeft een ruime box van 3,5m bij 3,5m, ze staat op een dikke laag vlas.
We hebben een buitenbak en de buren hebben een mega binnen-rijbaan.
Het bos licht op letterlijk 150 meter afstand, ze heeft 2 weilanden in haar eentje.(ze is niet sociaal)
met aan alle zijde buurpaardjes. :(:)
Als ik mijn raam open doe kan ik een appel naar haar toe gooien. _O-

Ik heb mijn merrie altijd s'avonds binnen staan, mijn verzorg paard is overleden nadat hij geraakt werd door bliksem.
Opslag dood gelukkig, mijn huidige merrie stond bij dit paard in de wei en heeft kennelijk toch een herinnering hieraan overgehouden. Ze begint te rennen in de wei zodra ze het donderen hoort....

Ik wil haar ook niet meer op een pensionstal / manege als ik niet binnen 5 minuten bij haar kan zijn. <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:16

Een PP met rijbak en kantine, midden in het bos.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:19

Een stal waar ze lekker overdag naar buiten gaat, en in de avond rond een uur of 9 naar binnen gaat.
Verder goeie buitenbak, binnenbak, afspuitplaats, vlakbij het bos, stapmolen, longeercirkel, paddocks, zadelkamer/kasten.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:27

s winters: Een mooie nette stal voor `s nachts en dan overdags in een grote paddock samen met andere paarden. En dan zomers zo vaak mogelijk op de wei. Die wei heeft heuvels waar je ook eens lekker overheen kan galoperen.
Veder een binnenbak die je op ''zomerstand'' en op ''winterstand'' kan zetten. Dan je de buitenkant in een hoor veranderd. Met veel licht. Poets- en wasplaats, longeercirkel, grote zadelkamer, grote stallen.

Samen gevat--> lekker luxe:)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:31

Mijn paard op een paddock paradise 24/7! Dat is echt het ultieme. :)) Maar nu doe ik het met 24/7 weidegang en dat is ook niet mis voor een pensions stal! :)

westfalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:31

een pension/privestal met binnenbak met spiegels en buitenbak, longeerhal allen eb en vloed superbodems. solarium en spuitplaats met warm en koud water. vanaf april tot november weidegang. dit had ik liever wat meer gehad maar helaas dan groeit het gras niet meer en is de bodem te sompig. we hebben ook nog een stapmolen, daar had ik graag een dakje opgehad. en nog wat paddox maar verder hebben we lekkere luxe! *\o/*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:34

Ik heb nu iets geregeld met 24/7 buiten het hele jaar door, een ruime schuilstal, dus voor mij al super.
Helemaal gaaf zou een paddock paradise zijn, met tja toch een buitenbak voor mij, dat zou wel fijn zijn. Verder hoef ik eigenlijk niks haha.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:57

ik sta op dit moment op een fijne stal voor mij en mijn paardje.
hij heeft een ruime box die alleen in de winter 'snachts word gebruikt, verder staat hij dus buiten.
in de zomer staan ze 24/7 op de wei met evt graszaadhooi, verder mag er indien nodig bix worden gepakt.
in de zomer staan ze overdag in een paddock met een bak hooi voor de hele dag, en 'savond op stal krijgen ze ook weer hooi, ook word er 'smorgen en 'savonds bix gevoerd.
er is een goede buitenbak en dat is voor mij eigenlijk voldoende, ik vind een binnenbak niet zo belangrijk.
verder heeft iedereen een grote kast waar echt alles in past, en word er heel goed samen gewerkt om alle paardjes een goed leven te geven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:14

Ik sta nu echt op een super stal. Met geweldige mensen en een geweldige ligging.
De paarden komen zomer en winter buiten op de wei. 3x per dag brok en hooi.
Mooie ruime frisse en lichte stallen die regelmatig helemaal ontsmet en schoongespoten worden. Staan tot hun knieen in erg mooi stro.
Binnenbak 20x50 dressuurbaan 20x60 en een enorme springbak overdekte stapmolen en longeercirkel. En pal naast het ruiterpad. Wat i dus oo erg bealngrijk vind is dat er veel toezicht is door mensen met verstand van paarden. Dat het meteen opvalt als er een kreupel loopt, koliek heeft enz. En dat is hier gelukkig het geval.
Enige nadeel de prijs, ze hadden van mij ook hele dagen naar buiten gemogen i.p.v een dagdeel en dat het voor mij toch weer een halfuur rijden is vanaf huis.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:21

24/7 buiten met altijd beschikking tot ruime (windvrije) en afsluitbare inloopstal, steen/hard zand ondergrond. Altijd groot weiland met veel kruiden en stevig/ouder gras. + een ruime paddock :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:28

Mijn ulltieme stalling zou zijn;

Mooie grote zandpaddock met schuilstal en hooibak/waterbakken voor de 2 haflingers. Deze 2 staan nu alleen zonder schuilstal, wel direct naast een schuur.
Schuilstalletje erbij en dan kunnen ze van mij 365 dagen 24/7 buiten blijven ;) Deze krijgen 3 keer per dag hooi.

Zafier staat nu perfect. Overdag buiten op het land van half 8 tot een uur of 6 s avonds. Als hij eerder binnenkomt ivm training zet ik hem s avonds nog een uurtje of 2 op de paddock met z'n maatje. S nachts staat hij in een ruime 3 bij 6 stal, die ongeveer 6 maanden lang word opgepot. 2x per dag krijgt hij een hand lucerne, kwart sportbrok en een hand granenmix. Als hij op stal komt krijgt hij in de winter 3/4 kruiwagen hooi en in de zomer een kwart/halve kruiwagen hooi. In de winter staat hij inplaats van het land op de winterpaddock met een hooibak en gaat hij voor het donker binnen.

Valentijn staat nu 24/7 op het land met 3 andere. Staat ook goed. In de wintermaanden staat hij snachts op stal met 2x per dag hand basisbrok en een halve kruiwagen hooi. Maar deze pony verkoop ik :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:11

Mijn droomstalling:
- Paddockparadise met daar in: Schuilstal, betegelde stukken, zandpaddock, gras en een stuk waar ze het water in kunnen. (Voor het hooi in de winter slowfeeders)
- Uiteraard 24/7 buiten in die PP 's zomers en 's winters.
- Mooie, ruime, fijn te rijden buitenbak.
- Binnenbak
- Verwarmde kantine en zadelkamer
- Poetsplaats met warm water
En dan nog het liefst aan huis ook, dan zou ik heel gelukkig zijn. :D
Maar goed, gezien de hoeveelheid geld die ik uit wil geven aan een stalling, is dit niet te realiseren.
Daarom kies ik voor de basisbehoeften van mijn paarden, en dat is 24/7 per dag kunnen bewegen en eten. Geen luxe voor mezelf, maar daar is de prijs dan ook naar. :)

Ik verbaas me er trouwens echt over dat er mensen hier reageren over hun droomstalling en dat de zin: 's nachts op stal'' daar uberhaubt in voorkomt. :=

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:14

Een stal met uitloop en in de zomer mogelijkheid tot verdere uitloop naar weiland. Daarnaast natuurlijk ook nog de leuke bijkomstigheden als rijbak, uitrijmogelijkheden e.d.

Buiten dat allemaal wil ik absoluut dat de stalling kleinschalig is. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:52

24/7 in de wei met schuilstal met een hoop maatjes, en lekker veel weilanden.
Verder zou de luxe voor mezelf natuurlijk ook fijn zijn. Overdekte buitenbak lijkt me helemaal ideaal. Goede uitrijmogelijkheden, bos en strand lijkt me heerlijk. Verder wel een plaats waar ze gewassen kunnen worden. En een plaats om spullen kwijt te kunnen en als dat alles ook nog eens goed betaalbaar is en kleinschalig.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 23:07

Het verbaast me dat veel mensen hun paarden nachts op stal willen hebben in de winter, waarom zouden jullie dit willen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:07

Dat vraag ik me ook af... WAAROM???

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:08

Sodeletuut schreef:
Ik verbaas me er trouwens echt over dat er mensen hier reageren over hun droomstalling en dat de zin: 's nachts op stal'' daar uberhaubt in voorkomt. :=

nou ik vind het een hele geruststelling als mijn paardje 'swinters 'snachts op stal staat, ze gaan pas om een uur of tien naar binnen tenzij het heel erg spookt dan gaan ze eerder naar binnen, 'smorgen staan ze om ong 8.00 al weer buiten.
trouwens als het weer kouder en natter word wil die van mij ook heel erg graag naar binnen, zo erg zelfs dat als je hem niet eerst pakt hij zelf wel gaat (lees door je heen lopen en naar stal rennen).
als ik een land met schuilstal zou hebben zou dit gedrag welliswaar minder zijn, maarja je mag niet zomaar overal een schuilstal in een land zetten hè.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:10

barbar schreef:
Sodeletuut schreef:

nou ik vind het een hele geruststelling als mijn paardje 'swinters 'snachts op stal staat, ze gaan pas om een uur of tien naar binnen tenzij het heel erg spookt dan gaan ze eerder naar binnen, 'smorgen staan ze om ong 8.00 al weer buiten.
trouwens als het weer kouder en natter word wil die van mij ook heel erg graag naar binnen, zo erg zelfs dat als je hem niet eerst pakt hij zelf wel gaat (lees door je heen lopen en naar stal rennen).
als ik een land met schuilstal zou hebben zou dit gedrag welliswaar minder zijn, maarja je mag niet zomaar overal een schuilstal in een land zetten hè.

Als jij mocht kiezen, geen rekening houdend met vergunningen, wat zou je dan het liefste willen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:11

barbar schreef:
Sodeletuut schreef:

Waarom vind je het een geruststelling? En je paard wil echt niet op stal omdat hij het leuk vindt om in een hokje van 3 bij 3 te staan. Paarden zijn gewoontedieren. Ze gaan elke dag naar de stal. Ook wordt de stal vaak gekoppeld aan eten, wat ze daar altijd krijgen. Maar nee, mijn kan je echt niet wijs maken dat een paard blij wordt van een klein hokje, zonder contact met soortgenootjes, bewegingsvrijheid en mogelijkheid om gewoon PAARD te zijn. En geen vermenselijkt knuffeldiertje.