Paardjes 50 km van huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Paardjes 50 km van huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 08:36

Ik heb na een hoop gedoe met een hoefbevangen pony mijn paardjes noodgedwongen midden in de winter 50 km van huis gezet.
De hb pony stond 24/7 buiten, maar dit ging niet meer het arme dier liep nog maar op 3 benen en zelfs dat ging amper.
Dit kwam door vocht, sneeuw en harde ondergrond, de dierenarts adviseerde een stalletje voor mijn shet.
Ik wilde eigenlijk niet verhuizen, maar ik kon niet anders.
Alleen bij mij in de buurt zijn de stallingen voor een shet net zo duur als voor een groot paard en op veel plaatsen komen ze nauwelijks buiten.
Daarbij heb ik een e-pony met pensioen die juist wel 24/7 buiten moeten vanwege artrose en bronchites.
Deze combi vond ik 50 km verderop en misschien maar voor tijdelijk.
Maar de paardjes staan daar zo fijn, als ik ze zou verplaatsen zou ik dat alleen doen zodat ik niet zo ver hoef te reizen.
Door de afstand ga ik 2 keer per week er naartoe, maar de paardjes hebben het goed.
Staan veel buiten en er zijn veel opties, die toch betaalbaar zijn.

Wie heeft zijn paard ook zo ver van huis?

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:43

Mijn paarden staan ook 50 km van huis. Dit komt doordat ik zelf vehuisd ben. Alleen staan ze daar zo goed dat ik ze niet wil verplaatsen. Mijn paarden zijn op deze stal happy en ik ook. Al ben ik het rijden af en toe wel zat. Probeer toch zeker wel 5 à 6 x perweek naar ze toe te gaan.

wizewo

Re: Paardjes 50 km van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:53

Heb de paarden een tijd lang tussen universiteitsadres en thuishaven gezet, Beide kanten een kleine 50 km. Vermoeiend en vergt veel tijd, maar thuis zetten kon destijds nog niet en dan was deze stal gaf mij rust dat ze het goed hadden en dat was mij ook heel veel waard.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:59

Mijn paarden staan ong. 30 km van mijn huis af.. Ze hebben het daar zo goed sinds ik daar sta (sinds maart 2009).
Ikzelf ben verhuisd (gaan samenwonen) in augustus 2010 maar heb de paarden daar bewust laten staan.

Het kost wat extra om op en neer te rijden maar dat is even duur als hier in de buurt stalling zoeken waar ik nu zit :). En het bevalt mij té goed op deze stal om er te vertrekken! :)

Ik ben er toch 4 a 5x per week wel en dat is goed te doen! (halfuurtje heen & terug)
Voorheen stonden ze 5 km van mijn ouderlijk huis af, dat was dus wel even wennen.
Nu is het goed :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:00

Mijn pony staat 30 km verderop, en ik vond dat eerlijk gezegd al heel ver. Ik ben voor een retourtje ruim een uur kwijt.

Omdat ze al behoorlijk op leeftijd is, heb ik haar laten staan in het dorp waar ik altijd heb gewoond, toen ik ging
samenwonen. Je hoort wisselende verhalen over het verhuizen van een paard die al wat ouder is, dus heb ik ervoor
gekozen om haar lekker te laten staan.

Ik ben ook al helemaal 'gewend' aan die lange reistijd, ik heb het er gewoon voor over :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 09:08

Het punt is ook gewoon dat ik hier gewoon geen plek krijg die deze combi bied en dan voor een schappelijke prijs.
Ik rijd maar 2 keer per week er naartoe omdat ik verder niks met ze kan buiten een beetje poetsen en wandelen.
De shet is op 3 benen aangekomen op deze stal en knapte zienderwijze ook op, binnen een maand kon hij alweer goed lopen, nu een half jaartje later rent hij weer door de wei.
Daarbij is de sfeer op deze stal erg fijn.
Ik rijd tussen de 35/45 min over dit stuk enkel, ligt aan de drukte op de weg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:34

Mijn paard staat nu zo'n 40 km van huis. Hij staat daar omdat ik hem pas net heb, en we nu volop samen aan het leren zijn. Over zo'n anderhalve maand komt hij naar huis toe. Ik ga er bijna iedere dag heen. Wel ben ik blij als we straks zover zijn dat hij lekker naar huis kan komen (mijn andere 2 paarden staan wel aan huis) :j

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:34

Mijne staat 150km verder.. Dat komt omdat de 1 door mijn vader gekocht is en de ander met spoed door mij ivm dat hij ineens wegmoest bij vorige adres. Ze staan gratis nu en het kost me alleen voer. Ik ga er ieder weekend heen en doordeweeks is mijn vader er iedere dag een paar uur. Het gaat prima zo alleen nu met de vliegen baal ik dat ik het niet beter in de gaten kan houden dus is bel iedere dag om te vragen hoe het gaat :P

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:51

Mijn paarden staan 25km van huis ook ivm samenwonen. Ik ga iedere dag naar ze toe dit omdat ik de stallen zelf moet doen.
Bevalt mij goed, wel eens dichterbij gezocht maar dan betaal ik voor 1 hetzelfde als nu voor 2paarden

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:08

Het is voor jouw paarden erg lastig om wat te vinden, dus heb je weinig keus!
Misschien kun je een weitje huren en er een klein hokje/schuilstalletje opzetten.
Vroeger had ik het ook met mijn paard, die ook chonische bronchitis had, maar in een buitenstal kunnen ze dan wel staan hoor, met zaagsel en nat hooi.
Je zou ook kunnen kijken naar één grote stal waar ze met zijn tweeën inkunnen, als ze het goed kunnen vinden.
Het lastige van ver weg staan vind ik de tijd die je kwijt bent aan reizen...vind je het zelf wel prettig dat je zo weinig heen kunt?
Nu heb ik mijn paarden bij huis, haha, das het beste! ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:35

Geloof me ik heb alle opties bekeken, een weitje had ik maar dat word dan weer verkocht.
Een wei huren is vaak zonder stal en je mag niet zomaar bouwen, een stal met zijn tweeen kan ook maar dan moet die groot genoeg zijn.
Daarbij moeten ze dan overdag gesplitst kunnen worden en dat zou voor mijn shet op veel stallen betekenen dat hij alleen staat.
Want de hele dag op een vette bemeste wei, dat gaat niet.
Ik zou best graag weer iedere dag naar mijn paarden willen, maar moet ook eerlijk zeggen dat dit me veel rust heeft bezorgd.
Dus het heeft twee kanten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:46

Ik heb ze op 40km gehad en ging ook 2x per week. Als ze het maar goed hebben dan kan het. Ik stond er goedkoop en ze waren dag en nacht buiten met goed voer.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:49

+:)+ Wat goed dat jullie kiezen voor je paard en er zelf zoveel voor over hebben!
Wat een afstanden zeg, zou er niet aan moeten denken...

TS, hoop dat je met de tijd een mooi plekje dichterbij kunt vinden!

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:52

als ik m'n gordijn open doe dan zie ik m'n paarden/pony's staan, maar da's gewoon vet geluk hebben natuurlijk!

ik heb een tijdje voor iemand anders haar paarden gereden/verzorgt, die woonden ook ruim 50 km. weg van de paarden en kon daardoor er maar weinig zijn, je kunt er nooit als je bijv. 10 minuten niks te doen hebt eventjes snel naar de paarden. zelf zou ik dat heel erg missen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:42

Het is ook erg moeilijk soms, ik zou ook graag vaker gaan, maar het is 1,5 uur rijden(alleen heen). Ik zou inderdaad een wei of stal kunnen huren hier maar dat zou dan kleiner zijn als wat hij nu heeft, en dan moet hij het van mij hebben als ik dan iedere dag 1,5uur langs kom.. Nu heeft hij zijn speelvriendjes en daar om de wei zitten veel mensen die een garage of loods huren dus er is van 'smorgens vroeg tot 's avonds laat aanloop bij de wei. Hij heeft iedere dag wat te kijken en te doen. Voor hem is het lekker zo en ik leg me daar bij neer.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:02

Ik heb net even via Google Maps opgezocht hoe ver mijn paard nou werkelijk bij me vandaan staat en dat is 82 km. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 08:21

Dani_ schreef:
Ik heb net even via Google Maps opgezocht hoe ver mijn paard nou werkelijk bij me vandaan staat en dat is 82 km. :)

Dat is ook een flink eind weg.

Ik ga dadelijk weer opweg naar de paardjes. :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:02

Die van mij staat ook 37 km verder.. dat is de enige manier dat hij heel de dag buitenkomt en goed verzorgd wordt!! Dichterbij kon ik het niet vinden jammer genoeg!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:02

Mijn paarden staan ook 50 km verderop!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:34

Die van mij staat 12km verderop en bevalt super. Zo te lezen dus mazzel.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:47

Ik heb die van mij een kleine 20 km verderop staan.
Maar mijn vriend woont er vlakbij, waar ik in de weekeinden ben :) Ik moet ook elke dag door een toltunnel voor ik bij haar ben.
Maar ik heb het ervoor over, ze staat erg op haar plekje :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:36

Die van mij staat op ruime 100 km van huis vandaan. Heb ook een paard dat gevoelig is voor HB/SB en kleigrond of zandgrond is hier een wereld van verschil. En daarbij van zeer goede kwaliteit voordroog (te goed) naar graszaadhooi. En van een box met uitloopje naar 24/7/365 in een Paddock Paradise.

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:59

50 km is inderdaad wel ver :( Maar je voelt je er wel prettig bij :) Dus dat maakt het dan denk ik
toch wel weer de moeite waard :)

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:41

Mijn paarden staan ook 30 km van mij thuis... Ik ontzie het rijden soms wel maar ik zou ze niet verplaatsen want ze staan daar top! :) Ik ga 6x per week naar ze toe.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:49

Mijn paard staat ook 30 km verderop maar ze woont in een paardenparadijs en de stal is super gezellig.
Ik rij al sinds 2007 heen en weer, 4 a 5 keer per week.