help, hoe gaat mijn pony naar me luisteren ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebekka1

help, hoe gaat mijn pony naar me luisteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 17:36

ik heb na een lange tijd eindelijk een eigen pony.
maar hij is 5 jaar en luistert voor geen meter
hij wil niet door de hoekjes
en stopt elke keer
in galop wilt hij ook niet
en een tik met de zweep geeft hij niks om

Wat Moet Ik Doen ?

piezze

Re: help, hoe gaat mijn pony naar me luisteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:37

terugbrengen naar de verkoper en op turnen gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:38

Zucht, meisje is 13, inplaats van azijnpisser spelen kan je ook met nuttig advies komen.

TS: Hoe lang heb je de pony nu? En hoeveel ervaring heb je zelf? Heb je ook les met deze pony?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:40

Ik zou gewoon les nemen. Als het dan echt niet gaat,
verkopen, misschien ben je toch nog niet klaar voor een
eigen pony en kun je beter op zoek gaan naar een verzorgpony.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:44

Hulp zoeken bij het rijden en bij het verzorgen.
Iemand die jou kan leren hoe je het beste kan rijden en hoe je met de pony om moet gaan.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:49

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk zich aan het profileren als "leider" van deze kudde : hij bepaald wat er gedaan wordt.
Een bijkomend probleem kan zijn dat je paard in zijn puber periode zit. Dan hebben ze een periode dat ze, zoals jongeren, denken dat ze alles beter weten en hun grenzen gaan aftasten.

De enige manier om dit fundamenteel aan te pakken is door je paard op te voeden zodat hij overtuigd is dat jij de leider bent en hij zich als ondergeschikte ziet.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:51

stef schreef:
Zucht, meisje is 13, inplaats van azijnpisser spelen kan je ook met nuttig advies komen.

TS: Hoe lang heb je de pony nu? En hoeveel ervaring heb je zelf? Heb je ook les met deze pony?

Ook meisjes van 13 kunnen snappen dat een pony geen machine is en zich verdiepen in het wezen "pony". Zodra er tikken met zwepen gegeven worden word ik inderdaad een beetje zuur. De term azijnpisser is inderdaad wel op zijn plaats. Ik vind het echter oneerlijk en heel onbegripvol naar de pony toe om zo je rijproblemen op te lossen. De enige waardevolle tip die ik kan bedenken voor de TS is om op les te gaan of de pony bij een ander een goed leven te gunnen en de rijzweep voorlopig in de wilgen te hangen. Alle genoemde problemen zijn rijkunstig op te lossen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:10

Joh, je weet helemaal niet wat er gebeurt, je doet nu net of de pony dagelijks in elkaar getimmerd wordt, wat uit het verhaal niet blijkt. En op basis van 1 bericht weet je ook dat de pony hier geen goed leven heeft... knap hoor....
BTW, niet elk kind van 13 is hetzelfde, en dus kan je er niet vanuit gaan dat elk kind van 13 dezelfde kennis en/of belevingswereld heeft.
Je tip is om op les te gaan, maar we weten helemaal niet of TS op les zit

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:11

Heb je les? Dat is denk ik een goed begin..

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:16

-inderdaad hulp zoeken van een ervaren persoon
-veel ervaren personen met hun paard observeren
-informatie op internet zoeken over de kudde, respect etc.
-niets forceren en veel geduld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:18

Je pony is nog jong, ik denk dat hij je gewoon niet goed begrijpt. Ook moet hij nog leren om zijn evenwicht te houden met een ruiter er op, dat kan heel moeilijk zijn, en veel paarden en pony's gaan daardoor de hoeken afsnijden. Hij is dus niet stout, hij vind het gewoon moeilijk :)
Ik zou lekker veel met hem gaan lessen, en probeer vooral niet boos te worden :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:54

Het beste is dat je les gaat nemen!
En natuurlijk is het goed om wat meer uit te zoeken over paardengedrag.
Alleen, als je zelf niet heel zeker bent, kun je het niet zomaar voor elkaar krijgen de leiderrol over te nemen.
Een paardje gaat meestal 'vervelend' doen met rijden als hij zich verveeld, dus de kans krijgt andere dingen te doen, dus heel veel afwisselen en hem bezighouden!
En met les kun je dan leren hoe je het aan moet pakken, des te meer jij weet, des te meer kun jij je paardje te slim af zijn!

jenn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:56

ik zou ten eerste willen zeggen, trek je niet teveel aan van het negatieve.
ten tweede zou ik zeggen gefeliciteerd met je eigen pony!
ik denk dat het erg belangrijk is om te weten waarom hij niet naar je luisterd, en waarom hij niet door de hoekjes loopt en niet wil galloperen. Ga op zoek naar het probleem en als je daar zelf niet achter kunt komen, vraag er dan hulp bij van iemand waarvan je zeker weet dat diegene weet waar die mee bezig is. Ik zou zeker wel gaan lessen met je pony, zeker aangezien hij nog jong is, een lesje kan nooit geen kwaad.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:59

stef schreef:
Joh, je weet helemaal niet wat er gebeurt, je doet nu net of de pony dagelijks in elkaar getimmerd wordt, wat uit het verhaal niet blijkt. En op basis van 1 bericht weet je ook dat de pony hier geen goed leven heeft... knap hoor....
BTW, niet elk kind van 13 is hetzelfde, en dus kan je er niet vanuit gaan dat elk kind van 13 dezelfde kennis en/of belevingswereld heeft.
Je tip is om op les te gaan, maar we weten helemaal niet of TS op les zit

zucht, graag on-topic blijven. De TS wil tips en geen rel-topic. Nergens zeg ik dat de pony dagelijks in elkaar getimmerd wordt en trouwens elke zinloze tik is er een teveel toch? Waar zijn jouw rijkunstige tips overigens? ik heb ze nog niet gelezen.
Op les gaan is overigens de enige nuttige tip die te geven is (ik ben daarin niet de enige zo te zien) want het is niet te doen om te omschrijven hoe je een paard in galop krijgt of hoe je een paard door de hoeken rijdt als je niet "live" ziet wat er mis gaat.

Mijn gevoel zegt dat de pony nog wat jong is voor een redelijk onervaren ruiter, miscommunicatie tussen ruiter en paard, en teveel ruimte krijgt om zijn eigen ding te doen, maar nogmaals zolang je niet ziet wat er exact gebeurt weet je het niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:38

Pieze, ik geef nog geen rijkunstige tips, ik heb TS een aantal vragen gesteld, dus ik wacht netjes op antwoord.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:40

Ik zou het andersom doen... Leer naar je pony luisteren.

rebekka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:28

ik heb zelf 6 jaar op les gezeten en weet dus wel dat je moet laten zien dat je hem aan kan
maar ik bedoel niet dat ik heb in elkaar timmer met de zweep
ik bedoel dat hij gewoon niet luistert als ik iets wil en dat er dan niet echt iets goeds van zal komen
hij begrijpt het wel want zijn vorige eigenaar heeft er ook op gereden en die kon hem wel de baas
ik zit nu op les en daar word me ook niet zo veel wijs gemaakt
verkopen doe ik hem niet meer want het is een geweldig lieve pony
en waar ik zelf heel veel van kan leren
Wel bedankt voor de tips (L)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:31

Dan zal ik op zoek gaan naar een instructeur die je wel degelijk helpt. :)

rebekka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:33

ja maar hier in de buurt van thole zijn niet zo veel instructeurs :S

rebekka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:35

oow en ik heb de pony nou een maand ofzoo denk ik

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:54

Dan moet je wat verder zoeken :) Zo te horen is het belangerijk dat jij goede les krijgt.
Ook kun je de vorige eigenaar bellen/mailen om te vragen of hij/zij weet wat je hier mee aan moet.
Misschien wil hij/zij je wel (een paar keer) helpen.
Succes ermee hé!

rebekka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 16:35

ja, dat hebben we ook gedaan.
ze zegt dat als je hem eenmaal onder je hebt dat je dan een geweldige pony heb
dusjaa,

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:38

misschien beginnen met wat grondwerk, elkaar beetje leren kennen en aftasten enzo. En dan ook nog een goede instructeur/-trice onder de arm nemen om je les te geven. Er zijn er genoeg die aan huis komen zodat jij de afstand niet hoeft af te leggen met je pony.
Veel succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:00

Als andere en misschien betere les geen optie is, zou je kunnen beginnen met veel te lezen over dressuur. Het liefste boeken die bedoeld zijn voor B - L ruiters. Verder is het heel belangrijk om duidelijk te zijn in de hulpen die je geeft. Altijd dezelfde voor het aanspringen in galop (voor alles eigenlijk) en het simpel houden voor je pony. (niet remmen en aandrijven tegelijk zeg maar) en consequent te zijn. Tolereer geen ongehoorzaamheid maar blijf wel vriendelijk en eerlijk.
Als je pony de hoeken afsnijdt, blijft recht boven je pony, dus niet scheef de kant op gaan zitten waar je hem naartoe wil hebben. En ga niet te krampachtig daar mee bezig, komt vanzelf. Blijf je binnenbeen er goed aan houden en ondanks dat hij afsnijdt, probeer toch de binnenstelling te houden.
Als je pony plotseling stopt (zonder dat jij geremd heb) dan klinkt dat wel als staken en uitproberen. Dat is heel logisch dat een nieuwe pony je even uitprobeert, daar zou ik hem wel op aanpakken. Als jouw tik met de zweep niet helpt. Laat dan iemand je van de grond eens helpen door de pony aan de longeerlijn te doen met jou er op. Wat je ook eens zou kunnen doen is een ervaren iemand hem laten rijden en zelf goed op te letten wat diegene doet als jouw pony dat gedrag vertoond.
Wat ik verder heel belangrijk vind is dat je beiden plezier hebt aan het rijden. Als het rijden voor je paard ook een pleziertje is, zal hij beter zijn best voor je doen. Houd het werken afwisselend, loop wat balkjes met hem, een keertje naar buiten of rijd eens op de wei. Heel veel succes en excuses voor mijn botte eerste reactie.

Ook bij de verzorging voor en na het rijden en in de wei. Zorg dat er geen enkele twijfel bij jouw pony bestaat over wie de leiding heeft. Laat je niet meetrekken of zijn hoofd aan jou schuren en als jij wil dat hij stilstaat, zorg dat hij stilstaat. Laat hij zich makkelijk een stapje achteruitduwen als je er naast staat? Al dat soort basisdingen zal je pony er van overtuigen dat jij de leider bent en met jou niet te spotten valt en als je eerlijk naar hem toe bent zal hij je op den duur gaan vertrouwen en helemaal voor je gaan.

rebekka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:23

okee, Bedankt :)