Ervaringen manegepony pensioen bieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Ervaringen manegepony pensioen bieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 14:46

Hallo iedereen!

De manegepony waar ik nu al 8 jaar op heb gereden en die mij alles heeft geleerd begint oud te worden :(:)
Hij wordt echt zo'n oud sukkeltje :')
Nu heb ik na zitten denken. En ik zou het zo geweldig vinden om hem zijn pensioen te kunnen gunnen als dat zover is.

Nu heb ik bokt al een beetje uitgepluist op andere ervaringen en ben al heel wat wijzer geworden. Maar ik heb toch nog wat vraagjes.
- Ik zou het fijn voor hem vinden als hij lekker 24/7 op het land of iig buiten kon staan. Moet je dit opbouwen met een pony die gewent is om 4 uurtjes per dag buiten te staan?
- Op wat voor maandelijkse kosten zou ik moeten rekenen? (ik woon in de randstad, Katwijk aan Zee)
- Wat is een normaal aankoopbedrag voor een manegepony van rond de 20 jaar?

Waarschijnlijk verzin ik halverwege het topic wel nog een paar vragen. Maar laten we hier mee beginnen ;)

Dus: iemand die hier ervaring mee heeft?

Mastrootje

Re: Ervaringen manegepony pensioen bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:54

Denk dat je voor een ouder paard wel een deken op moet doen als je pas tegen de herfst hem naar buiten doet. Wat voor paard is het? een fjord is van nature een stuk beter tegen guur en koud weer bestand dan een KWPN'er bijv ;)

en heel tof dat je hem een goed te huis wilt bieden!! Reken er maar wel op dat de manege je een poot uit wilt draaien als ze weten dat je hem wilt hebben ;) Maar weinig manege's zijn zo goed dat ze een pony die nog functioneerd in de lessen aan een goed te huis meegeven voor iets boven de slachtprijs.

Maandelijkse kosten, zou eerder aan komende dierenarts kosten denken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:25

Het is volgensmij een new forest of een kruising daarvan.
Hij heeft wel een behoorlijk wintervachtje in winter :P
Ik ga het sowieso nog een jaartje aankijken, want hij voelt zich op dit moment nog wel fijn daar ;)
Ik wil hem het gewoon kunnen bieden wanneer ik aan hem merk dat hij het echt zat is daar.
Ik heb al een spaarpotje met zijn naam erop! :j :j
Met komende dierenartskosten bedoel je tanden na laten kijken enzo denk ik?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:30

En hogere voer kosten. Als ze erg oud zijn kunnen ze vaak geen gewoon ruwvoer meer eten, en moet je aan de senioren voeding (bijv. seniores priores van de subli). Daarnaast idd de tanden goed laten bijhouden.

Van 4 uur naar 24/7 zou je in een week kunnen opbouwen. (bijv. van 4 naar 6, naar 8, naar 12 en dan hele dagen).

de overige kosten zijn net zo hoog als bij een ander paard (zoek in de wiki).

Het is een super initiatief natuurlijk! Wil je het paard ook nog gaan berijden, of alleen voor de "sier"?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:33

Een pony van 20 (tegen die tijd 21) krijgt natuurlijk de nodige kwaaltjes. Denk aan cushing, inderdaad de tanden, die kunnen ook erg slecht worden. Er komt veel kijken bij een ouder paard :j Maar ze zullen je het dubbel en dwars dankbaar zijn! Een manege paard vind het denk ik heerlijk om op z'n ouwe daggie lekker in de wei te ravotten en daarnaast zo nu en dan een wandelingetje te maken :D

Misschien dat je het ook even per paard aan moet kijken. Als die aangeeft dat ie het goed aankan zonder deken in de winter, lekker doen! Valt ie af? Zou ik een deken op doen en het hooi aanvoer verhogen. Liever meer hooi dan krachtvoer, want hooi is ten eerste vaak gezonder voor het paard en houd ze warm in de winter ;)

wil je hem ook nog rijden als je hem daar weg haalt of is het echt full pensioen zonder dat er nog iemand op komt?

edit

inderdaad even goed te tanden aankijken, kan zijn dat ze het hooi niet (goed) meer kunnen kauwen en verteren. dan moet je naar ander soort voer kijken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:36

Leuk dat je de pony een mooie oude dag wil geven.

Zelf heb ik meeer dan 4 jaar geleden een manegepaard gekocht van toen 19 jaar oud.
Ze was op dat moment nog goed, alleen zou ze in de toekomst minder lessen kunnen meelopen.

Toen ik mijn paard meenam was het winter en heeft ze de eerste tijd op stal gestaan met enkele uren paddock.
Naar de zomer toe heb ik het opgebouwd tot 24/7 buiten. Ze staat in de winter wel 's nachts binnen.
Ik denk dat 24/7 buiten best mogelijk is, maar dat je er wel op moet letten dat hij niet te mager wordt.
Dus lekker veel hooi bijvoeren zodat hij zichzelf goed warm kan houden.

Qua kosten is dit per paard verschillend, denk ik. Ik heb zelf weinig medische kosten voor mijn paard. Eigenlijk alleen de jaarlijkse inenting. Qua aankoopbedrag zullen er ook wel verschillen zijn.
Ik heb destijds €900,- betaald en dit was inclusief zadel en hoofdstel. Ik vond dat zelf een nette prijs, zij wilden van het paard af en ik was er blij mee.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:40

Hou er ook rekening mee dat de paardenmarkt nu bar slecht is dus de pony kunnen ze bijna zeker weten nergens anders kwijt en toen ik mijn pony kocht was de slachtprijs ook niks, dus ik zou als ik jou was wel een beetje proberen te onderhandelen.

het geld dat je er vanaf krijgt kan je houden voor als die in de toekomst het harder nodig heeft met medische kosten ;)

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:51

Lavendel was 17 toen ik haar kocht. Engels volbloed, veel manege werk gedaan. Heb nu nu iets meer dan een jaar en wat een ander paard is het geworden! Ik weet niet of een paard je dankbaar kan zijn, zoals mensen dat kunnen zijn. Maar ze is liever, bijna aanhankelijk. Ze zit enorm goed in haar vel, zowel mentaal als fysiek. We hebben we de nodige strubbelingen gehad, koliek, slechte tanden, hele tijden kreupel, maar nu zit ze aan de Gluco en daar doet ze het uitmuntend op! We hebben samen de grootste lol! Gisteravond nog likte ze over mijn hele oor heen! De kosten zullen we niet om liegen, maar echt... you are doing a wonderful thing!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:54

Weet ook niet of een paard echt heel erg dankbaar kan zijn dat JIJ dat voor hem doet (veel mensen zeiden ook tegen mij "hij zal je wel dankbaar zijn!" waarop ik nu nog antwoord "Hij mag me wel ietsjes dankbaarder zijn...") maar ik denk wel dat een paard die dingen zoals elke dag lekker de wei in en daagjes rust en wisselende dagen met dingen doen (grondwerk, wandelen, enz enz) daar wel intensiever van geniet dan een paard die dat altijd al heeft gehad. Die nemen dat toch meer for granted om maar zo te zeggen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:25

Ik heb nu dit even onder elkaar gezet :) Wat denken jullie?

Eenmalige aanschaf kosten
Frits: 1000/2000
Regendeken: 100
Sjabrak: 40
EHBO spullen: 50
Totaal: ~1190/2190

Terugkerende kosten per maandag
Pensionstalling: ~200
Verzekering: ~40
Hoefsmid: ~30 per jaar x 6
Wormkuren: ~26 per jaar x 6
Totaal:~296

Onvoorziene kosten per jaar
Dierenarts: 700
Vervanging spullen: 300
Totaal: 1000

Van de verzekering weet ik nog niet of ik dat wil of dat dit een juist bedrag is. Weet iemand daar meer over?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:35

Een paard boven de 16 jaar kan je volgens mij niet meer de verzekering in doen.

Ook vind ik de kosten voor het paard aan aanschaf (1.000 - 2.000) veel ste hoog! Dat zou ik er absoluut niet voor neerleggen. Het beestje is al 19 jaar en heeft jaren manegewerk gedaan en is daardoor enigzins 'versleten', niet helemaal het juist woord, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Met 300 euro in de maand (gemiddeld) kun je best goed uitkomen hoor.

Onvoorziene kosten kun je jammer genoeg niet schatten. Ook al maak je altijd wel een schatting, je weet gewoonweg niet wat hij krijgt.
Ik had een pony gekocht die ik 6 maanden later heb moeten laten opereren aan een tumor. Dat weet je niet van tevoren.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:42

Kijk daarom ben ik blij dat ik een topic aanmaak :j

Trouwens: over het rijden. Dat blijf ik zeker nog doen. Gewoon totdat ik aan hem merk dat hij het niet meer wil of niet meer aan kan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:43

Maar zolang Frits nog loopt zal de manege hem niet (goedkoop) willen verkopen. Dan brengt hij nog geld op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:27

Er zijn best manege's die hun oudere paarden graag verkopen aan een fijn thuis hoor. Dat geeft plaats voor een dier wat weer jong is, en nog jaren mee kan. Manege's weten ook dat de oudere dieren straks minder in te zetten zijn, en eerder duurder als goedkoper worden in het onderhoud.

Gewoon overleggen zou ik zeggen. Ik heb voor mijn super-de-super brave E-pony destijds 500 euro betaald. Ze was 28, maar nog fit genoeg voor een paar heerlijke buitenritten per week. Ze was het geld dubbel en dwars waard :j Dit was echter wel ruim 6 jaar geleden, toen de paarden ook nog duurder waren als nu. Ik zou voor nu zeggen dat 500 tot maximaal 1000 euro een heel net bedrag is. Dit aangezien brave paarden gewoon ook een waarde hebben, en ze met deze leeftijd echt nog wel jaren mee kunnen. Mijn pony is bijna 33 geworden, en tot haar 32 ste ging ze nog regelmatig mee het bos in voor een uurtje of 2.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:20

De moeder van mijn pony liep op een manege. We met de eigenaren afgesproken dat als het niet meer "ging" in de lessen dat ze naar ons toe mocht komen.
Ze was 28 toen ze naar ons kwam en ze is 32 geworden. Toen had ze zo'n last van slijtage dat we haar hebben in laten slapen.
Behalve dierenartskosten (gebit en entingen) en de hoefsmid en de normale voerkosten en een regendeken heeft ze ons niet veel gekost. En we hebben een hoop plezier van haar gehad. :j
Ze was bij ons echt met pensioen, er heeft nooit meer iemand opgezeten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:47

Ik heb Jip gekregen toen hij met pensioen mocht op de manege. Dat is nu anderhalf jaar geleden. Ik had het geluk geen aanschafkosten te hebben daardoor.

Wel is hij van altijd op stal naar 24/7 weidegang gegaan midden in de winter (er lag zelfs sneeuw in de wei). Ik heb hem een deken opgegooid en hem zo hup de wei ingedaan. En hij doet dat alsof hij het al jaren gewend was, ipv dat hij de voorliggende 18 jaar op de manege in zijn stalletje had doorgebracht.

Hij was op de manege echt op, werd schraal en was niet goed dik meer te krijgen. Hij is nu weer fit en gedraagt zich ondanks zijn 23 jaar als een fitte pony met kwajongensstreken. Ik heb hem nu bijna 1,5 jaar. En daar waar ik hoopte dat ik een leuke grasmaaier had gekregen, die af en toe nog wel mee kon voor een rustig (stap)ritje door het bos, rijd ik hem nu minimaal 2x per week in het bos voor 1,5-2 uur en soms nog een derde keer, 1x per week aan de fiets mee, 1x per week longeren of in de bak aan het werk. Bovendien is hij van het volop hooi zoveel aangekomen, dat ik eerder op moet letten datie niet te zwaar wordt dan dat ik bang ben datie te mager blijft.

Mijn kosten vallen tot nog toe heel erg mee (zoekt ongeverfd hout om af te kloppen). Ik sta voor 90 euro bij een zorgboerderij, incl onbeperkt hooi en strooisel in de schuilstal. Krachtvoer voer je zelf, maar aangezien hij het hardstikke goed doet op hooi en kuil, krijgt hij amper krachtvoer bij. Dat zijn dus amper kosten voor mij.

Verder heb ik het afgelopen jaar welgeteld 3x een dierenarts nodig gehad, 1x voor spray tegen de rotstraal waar hij mee kampte toen hij naar me toe kwam, 1x voor een oogzalfje, z'n oog was geïrriteerd geraakt door vliegen, en 1 keer voor het enten.

De grootste kostenpost die terugkeert naast de stalling is elke 2 maanden 115 euro hoefsmid, omdat hij rondom ijzers nodig heeft. Maar die betaal ik graag, want als hij de ijzers niet meer nodig heeft, betekent dat dat hij zo aan het aftakelen is, dat we niet meer het bos in kunnen.

Aan eenmalige kosten heb ik dekens in verschillende diktes, wat dekjes, beenbescherming en begin dit jaar een nieuw, voor beide beter passend, zadel, voerton, etc.
En dat kun je allemaal weer zo duur maken als je het zelf wilt.

Nu heb ik dus wel het geluk dat de pony goed gezond en fit is (geworden) dat zijn ze natuurlijk lang niet allemaal.

Ik rijd wel absoluut met beleid, dus lang opwarmen, losstappen, pas op zijn initiatief ga ik in het bos draven. Maar als hij eenmaal warm is, dan is hij ook tot veel in staat en neemt echt geen genoegen met een kort rustig ritje. Hij moet echt stukken galoperen, anders is hij zelf niet tevreden.

Rust roest, als hij door drukte op mijn werk of vakantie een week vrij heeft gehad, is hij minder goed ter been, dan wanneer hij (bijna) dagelijks mee mag.

Ik ben in elk geval heel erg blij met mijn ouwe sokkie, weet niet meer hoe het was toen ik nog geen eigen pony had.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:07

heb je ooit eerder een eigen paard gehad? het is in het begin waarschijnlijk best lastig om bepaalde keuzes opeens zelf te moeten maken als je dit nog nooit gedaan hebt. bijv in te schatten hoeveel hooi en brok je pony nodig heeft. moet je de DA bellen of kun je het wel even aankijken en dat soort zaken.

zorg daarom dat je iemand achter de hand hebt met ervaring daarin, die je kan adviseren.
een oude pony vraagt nog meer specifieke zorg, dus het is misschien wel handig als iemand weet die je in deze specifiekere kennis kan adviseren. als je niemand kent kun je misschien via telefoon of email contact hebben met iemand van bijvoorbeeld een paardentehuis, die je kan ondersteunen bij specifieke vragen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:20

Anders vraag je gewoon aan Femke hoe lang ze nog met Frits denkt te doen en wat ze er nog voor wil hebben? Sunny en Dendie zijn iig. destijds allebei voor slachtprijs weggegaan.

Edit: ik realiseer me nu pas dat dat misschien al geweest is voordat jij bij 't Langeveld kwam. Maar als 't goed is hangen hun naambordjes nog wel boven de bar in de kantine. Sunny is nu bijna vier jaar geleden naar de eeuwig groene weides verhuisd, Dendie laat ons nog dagelijks luidkeels weten dat ie de roomservice volkomen ruk vindt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 12:03

Hey kijk nou! Langeveld kenners :D
Sunny en Dendie heb ik wel gekent, maar nooit op gereden. Ik wil het inderdaad gewoon aan Femke gaan vragen als de tijd zover is. Maar dat is het nu nog niet. ik moet eerst alles op orde krijgen en een goed plannetje hebben ;)

Ik heb inderdaad nog nooit een eigen paard gehad. Alle ervaring heb ik, behalve de financiële ervaring. Mensen met meer ervaring dan ik zijn er gelukkig genoeg in de buurt :j

@Marije_jiplover: Ik heb echt heel veel aan je post! :j Fijn dat jullie het ook nog steeds zo leuk hebben!

Voor de rest iedereen bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:43

Paulusjuh schreef:
Een paard boven de 16 jaar kan je volgens mij niet meer de verzekering in doen.

Ook vind ik de kosten voor het paard aan aanschaf (1.000 - 2.000) veel ste hoog! Dat zou ik er absoluut niet voor neerleggen. Het beestje is al 19 jaar en heeft jaren manegewerk gedaan en is daardoor enigzins 'versleten', niet helemaal het juist woord, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

Met 300 euro in de maand (gemiddeld) kun je best goed uitkomen hoor.

Onvoorziene kosten kun je jammer genoeg niet schatten. Ook al maak je altijd wel een schatting, je weet gewoonweg niet wat hij krijgt.
Ik had een pony gekocht die ik 6 maanden later heb moeten laten opereren aan een tumor. Dat weet je niet van tevoren.

Met het grootste deel van je post ben ik het eens, maar ik wil graag reageren op het deel dat ik vet/cursief gemaakt heb. Het moeilijke met "manegepaarden-op-leeftijd-die-het-desondanks-nog-prima-doen" is, voor de manegehouder, dat ie weet wat ie er aan heeft en nog maar moet zien wat ie er weer voor in de plaats kan vinden, als ie er zo eentje verkoopt. De waarde van zo'n paard zit voor hem dus in de betrouwbaarheid van de bijdrage ervan aan de continuïteit van de bedrijfsvoering en niet zo zeer in hoe een "goed" paard het an sich, qua bouw, gezondheid, etc., nu eigenlijk echt (nog) is.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:17

heb zelf geen manege paard maar wel een oudje.
mevrouw is 28 en me andere kleine is 23,
en eigenlijk heb ik weinig extra kosten aan ze,
me oudste heeft speciaal beslag.
maar daar houd het mee op.

heb wel da rekeningen gehad omdat ze opgeefment een cyste kreeg enzo,
maar heb het er dubbel en dwars voor over

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:32

Misschien een rare vraag, weet de manege dat je haar t.z.t. wilt overnemen? Want het zou natuurlijk kunnen dat er meerdere mensen met hetzelfde idee rondlopen. Niet dat je nu aan het plannen maken bent terwijl de pony al verkocht (of gereserveerd) kan zijn aan een ander. Succes in ieder geval.

Je denkt wel goed na over alle kosten. Als je van te voren wat gaat informeren bij stallen in je buurt weet je ook hun prijzen, wat daarbij in zit en wat zij doen of wat je zelf moet doen. En als je hem op een pensionstal zet, heb je altijd mensen in je omgeving waaraan je vragen kunt stellen als je het zelf even niet weet.

Succes in ieder geval.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:46

Ik heb Verana gekocht toen ze 17 was en heb €750 voor haar betaald.
Ze heeft helaas nog maar 1,5 jaar geleefd omdat haar lichaam gewoon op was, maaaaaaaaar ik ben zo blij dat ze bij ons is overleden en niet bij de manege!! Toen ze ziek werd, werd 's nachts over haar gewaakt, we hebben rustig afscheid kunnen nemen en ze is ontspannen op een rustig erf ingeslapen.

Het was kort, maar voor mijn gevoel was dit het enige goede wat ik voor haar heb kunnen doen. Ze heeft 12 jaar lang op een manege gewerkt en heeft toch nog pensioen gekregen.
Voor haar betaalden we 's zomers €75 en 's winters ong. €125 (zomer stond ze 24/7 buiten) aan stalling. Ze is een keer naar de tandarts geweest, een keer naar de osthepaat (vond ze heeeeeeeeerlijk!) en verder was ze ijzersterk en gezond. Geen hoge kosten dus voor haar.

Maar hier hebben we geluk mee gehad, het kan anders gaan en hier moet je ook wel rekening mee houden. Het kan zijn dat je iedere maand een DA op je stoep hebt. Wat heb je ervoor over? Dat is het belangrijkste. Wil je in een 'oude manegepony' geld en tijd stoppen of niet? Voor mij was het in ieder geval de moeite waard. Ik heb echt van haar genoten!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:42

De manege weet nog niet dat ik hier aan zit te denken. Ik wil dit ook pas vertellen als ik echt de zekerheid heb dat dit gaat lukken. En daarbij loopt hij nu nog goed mee in de lessen ;)
Ik weet gelukkig al het een en ander over de verschillende prijzen van stallen. Alleen wat een normale prijs van een landje + schuilstal is weet ik dan weer niet. Iemand daar info over?

Wel echt gaaf om te horen dat het bij iedereen het dubbel en dwars waard was! :D

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:55

Ik loop zelf ook met het idee om een oud manege paard te kopen.
Alleen de manege zelf is niet happig.Ik heb mijn nr achter gelaten en hoop
op een telefoontje,maar ik ben bang dat dat niet gaat komen.