Goedkoper alternatief voor stro in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Goedkoper alternatief voor stro in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:55

Hoi allemaal,

Nu de hooi en stroprijzen weer omhoog gaan dit jaar,ben ik eens aan het rondkijken voor een goedkoper alternatief dan stro in de stal.Wat zijn jullie ervaringen met verschillende soorten bodembedekking? en de voors en tegens?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:57

ik gebruik altijd zaagsel of houtkrullen.
erg goed

Elisa2

Re: Goedkoper alternatief voor stro in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:05

Is dat ook goedkoper? en hoe zit het met de afvoer daarvan? kan het gewoon op de mesthoop?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:37

ik gebruik geen stro in de stal, is een zeer ruime in loopstal met zand

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

Wij hebben rubberen matten in de stal, met daarbovenop een dun laagje vlas. Kun je eigenlijk ook alleen rubberen matten gebruiken?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

@Killed wordt dat niet heel erg vies? En nat??

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:48

En stro korrels?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

Rachel_x schreef:
Wij hebben rubberen matten in de stal, met daarbovenop een dun laagje vlas. Kun je eigenlijk ook alleen rubberen matten gebruiken?

Alleen rubbere matten lijkt me niet handig, word ontzettend glad als het nat is :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:01

Geen bodembedekking blijft dan over. Al het andere is duurder. Rubbermatten zijn juist niet glad (tenminste, als je de goede hebt). Het vocht loopt direct onder de matten door, waardoor ze dus niet glad worden. Vergelijk het met ZOAB op de snelweg. De matten zijn warm en zacht, de urine loopt direct weg (let wel dat de urine dus ook ergens heen moet), en na de aanschaf heb je er geen kosten meer aan.

Zelf heb ik in de loopstal zand liggen, en dat vinden ze prima. De urine is direct weg, en de mest is er goed uit te scheppen. Het zand (kost bijna niets) heb ik nu ruim 3 jaar liggen, en is nog steeds heel netjes.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:19

Idd er is geen andere bodembedekker die goedkoper is. Naast dat stro duurder wordt, worden ook al die andere bodembedekkers duurder ;)

Opties zover ik ze weet:
Rubbermatten. Duur in aanschaf, maar je kan ze zonder stro of anders wat gebruiken. Er zijn 2 uitvoeringen, waterdoorlatende en waterdichte. Bij de waterdoorlatende moet je een afvoer hebben, het water en de urine gaat door de mat en moet afgevoerd worden. Bij de waterdichte moet je nog een bodembedekker gebruiken zoals vlas oid.
Vlas. Vrij duur in aanschaf. Maar als je er goed mee omgaat ben je er na de eerste instrooiing maar weinig van nodig. De eerste keer zul je er zeker 3 a 4 balen in moeten gooien omdat je een bodem moet maken. Uitmesten doe je dagelijks de ballen en 1 keer per week "openmaken" en het natte eruit. Ik heb gemerkt dat vlas eigenlijk alleen maar goed werkt als je paard vrij netjes is. Een paard wat echt alles verstrooit door de stal is om gek van te worden op vlas :+
Strokorrel. Ook duur in aanschaf, maar ben je net als vlas bij goed gebruik na de eerste instrooiing weinig van nodig. Strokorrel vind ik iets steviger dan vlas. Bij beide moet je er een vrij dikke bodem van in je stal maken (ca. 10 cm). Bij vlas kreeg ik dit niet voor elkaar, paard liep elke nacht het vlas zover uit elkaar dat die bodem niet stevig wilde worden. Dit ging met strokorrel wat beter. Maar ook hier werd ik gek van het zoeken naar de mest wat overal doorheen zat. Ik heb echt wel eens op mijn knieen in de stal gezeten ballen zoeken :+
Turfmot. Wordt tegenwoordig maar heel weinig meer gebruikt. Ziet er ook niet echt schoon uit als je het in je stal hebt liggen. Iedereen wil graag een mooie lichte bedding zien en turfmot is is donker. Ik durf niet te zeggen wat dit kost, maar ik gok dat het net zo duur is als vlas en strokorrel.

Ik heb zelf zand met rubbermatten eroverheen in de stal. Daarop strooi ik stro. Zomers minimaal, meer om te knabbelen. En in de winter staan ze dik in het stro.

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:22

Ik gebruik vlas maar is dat niet koud in de winter? Want stro is warmer ???

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:17

Wat bedoel je met duurder? Aanschaf? Gebruik? Afvoer? Verbruik?
Pas als je alles meeneemt en kijkt op lange termijn (NIET op korte termijn), dan krijg je pas een duidelijk beeld wat het goedkoopst is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:19

Dank jullie allemaal voor de adviezen..rubbber matten is dus op langere termijn het goedkoopste alternatief lijkt me.Maar daarvoor moet je dus eigenlijk wel een afvoerput in je stal hebben zitten..die hebben wij niet.Hoe zouden rubber matten zijn met daarop een hele dikke laag {wit} zand en wat stro?

madam:ik bedoel op de lange termijn inderdaad,gewoon echt een alternatief voor de dure bodembedekkers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:23

Nadeel wat ik hoor van mijn hoefsmid en de dierenarts is vaak de groffe stukken die voor kunnen komen in zaagsel wat meer risico geeft op hoefzweren. Neem dat ook mee in je overweging.
Niet elk paard kan met vlas, wij hebben een ruin gehad die er een enorme bende van maakte, hij sopte zijn hooi waardoor er zoveel vlas in de stal moest dat het erg kostbaar werd. Sommige roeren enorm in de stal en dan is vlas niet altijd even makkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:23

madamX schreef:
Wat bedoel je met duurder? Aanschaf? Gebruik? Afvoer? Verbruik?
Pas als je alles meeneemt en kijkt op lange termijn (NIET op korte termijn), dan krijg je pas een duidelijk beeld wat het goedkoopst is.

Heeft ze wel gelijk in, niet overal kan je vlas mest kwijt, kijk dat ook eens na hoe dat zit met je afvoer, betaal je meer bij de ene bodembedekker dan met de andere?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:28

waar ik paardrij hebben ze compost op de bodem.(voor mijn gevoel dus al bijna weer zand).
ze beginnen met een dikke laag. elke dag de drollen er uit. en de natte plekken bijhouden.
en elke dag wat opstrooien.

weet wel dat het goedkoper is, maar hoe duur het is.. geen idee.
verder lijkt het dus wel zo, dat de stal altijd vies is. ik moest er eerst erg aan wennen.
de merrie die ik rij is vrij netjes. stal is meestal helemaal droog, op de plaats waar ze plast na.
andere merries hebben een wat grotere box, en die zijn meestal helemaal droog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:34

Vlas heeft ook niet echt mijn voorkeur,ik heb een heel smerig paard en eentje die heel veel draait.En voor de hoeven vind ik het inderdaad niet heel bevordelijk..hoe het eruit ziet maakt me niet uit.Dus ik zal eens kijken naar de compost,daar heb ik nog nooit van gehoord trouwens.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:46

ik had het ook nog nooit gezien. en dacht eerst.. jeetje wat zijn die boxen hier vies.. wat zielig haha.
maar achteraf valt het me niks tegen.

1 paard bij die mensen is wel heel vies van zichzelf.. en daar is het volgens mij wel lastiger.
dus met een varken van een paard weet ik niet of het de oplossing is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:54

Oke thx

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:58

Een kennis van mij heeft er zand inliggen. Elke dag gewoon de drollen eruit en eens per jaar of 2 al het zand vernieuwen...Haar paard ziet er altijd schoon uit.
Het is een manier natuurlijk.

Ik houd het toch liever bij stro. Mijn pensionhouder verbouwt het zelf, dus dat scheelt. Hij verkoopt ook altijd wel wat rollen. Door ze in rollen te verpakken is het weer goedkoper.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:11

Ja alleen moet je die kunnen opslaan..dat kunnen wij hier ook weer niet.Ik vind het zand op zich wel een optie..alleen dan moet ik wel wat verzinnen op het voer zodat ze geen zand binnenkrijgen..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:14

Elisa2 schreef:
Dank jullie allemaal voor de adviezen..rubbber matten is dus op langere termijn het goedkoopste alternatief lijkt me.Maar daarvoor moet je dus eigenlijk wel een afvoerput in je stal hebben zitten..die hebben wij niet.Hoe zouden rubber matten zijn met daarop een hele dikke laag {wit} zand en wat stro?

madam:ik bedoel op de lange termijn inderdaad,gewoon echt een alternatief voor de dure bodembedekkers.

Vraag me af waarom je eerst rubbermatten in de stal zou leggen en daarop dan nog eens zand. Beetje onlogisch imo ;) Dan kan je net zo goed gelijk zand in je stal gooien, of eerst zand en daarop de rubbermatten. Heb je er meer nut van.

Afvoerput is dus niet noodzaak als je dan maar matten neemt, of beter gezegt een gietvloer, die waterdicht is. Maar daarop moet je nog wel iets van bedekking gooien. Iets moet het vocht opnemen. Dat kan dus een beetje zand zijn, of vlas of hennep of mot.

Rechtstreeks op zand heeft idd wat risicos. Ze kunnen zand binnenkrijgen. Maar denk er ook even aan als je al een smeerpoets hebt, dat zand gaat niet op z'n plek blijven en hij gaat dus heerlijk roeren en mag je de drollen tussen het zand uit gaan zoeken (is net zon leuke klus als het tussen de vlas of strokorrel te moeten zoeken ;) ). Voordat ik de rubbermatten in de stallen kreeg had ik ze ook gewoon op zand staan. gewoon lekker geel zand. Werkte bij een aantal wel en bij een paar echt niet. Die liepen het zand los en alles (mest en stro/hooi) kwam er doorheen te zitten. Daarom heb ik nu die matten erop liggen. Dan zou ik in jou geval dus eerder zand erin doen met matten er overheen. Het zand kan dan alle vloeistoffen opvangen. nadeel is wel dat je die zandbodem er ook zeker wel 1 of 2 keer per jaar eruit zult moeten halen. En die is zeiknat en dus ontzettend zwaar dan.

Wat er bij Joltsje in de stal ligt is wrs turfmot en geen compost ;) Turfmot lijkt er erg op, maar compost is toch nog net even wat anders. Turfmot is uit elkaar geplozen turf. Het neemt ontzettend veel water op, maar ziet er dus niet erg schoon uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:22

Stro is hoe dan ook het beste, weet ik nu.

mijn paard heeft ook op vlas gestaan een jaar lang, en dat was prima te doen en stonk helemaal niet, alleen wel lastig die stukken komen overal in en in de ogen van mijn paard, en in de koker en zachte slechte hoeven. Toen ik verhuisde naar een ander stal en die gebruikte stro en binnen een paar dagen had hij mooie harde hoeven en nooit meer last gehad van te zachte hoeven.

En het mooie is hij kan er even lekker op knabbelen, en het ziet er gezellig uit in een box als het opgestrooid wordt.

Die rubberen matten vind ik niks, gaat toch enorm stinken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:38

Je zou naar het totaal plaatje moeten kijken (stalmanagement). Zaken als verkrijgbaarheid, opslag, arbeid, afvoer, (vocht)opname, stalklimaat, etc. zijn belangrijk. Daarnaast moet het paard iets te knabbelen hebben, of dat nu stro is of ander ruwvoer maakt niet uit. Elk strooisel heeft z'n voor- en nadelen. Wat de 1 een nadeel vind, kan de ander een voordeel noemen, maar dat is afhankelijk van het stalmanagement. Sommige stallen kunnen bv alleen maar werken met stro, andere totaal niet.
Voor mij zijn houtkorrels in alle opzichten het best.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:52

madamX: dat is zo. Voor de stalling waar ik nu sta is stro het beste. Altijd droge stal en wat te knabbelen en het oogt gezellig, en erg weinig werk aan en snel schoon stal.