Luchtzuiger, wat in de stal als vermaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Luchtzuiger, wat in de stal als vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:09

Hallo,

Een pony op mijn manege waar ik altijd op rijd is een luchtzuiger.
Ik hoor altijd dat dat 9 van de 10 keer komt door verveling en nu dacht ik, misschien is er wel iets (wat niet al te duur is aangezien het niet mijn eigen paard is) wat haar een beetje bezig kan houden?

Wat ik al ben tegen gekomen is zo'n snoepjes bal maar dat vind ik niet zo handig eigenlijk.

Iemand een idee?

Groetjes Eva

Tooske

Re: Luchtzuiger, wat in de stal als vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:12

Waarschijnlijk staat die pony niet veel buiten zowel hoelang?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:31

Lief dat je iets voor deze pony wilt doen, maat het is nu eenmaal niet jouw paard. Je zou het natuurlijk wel met de eigenaar kunnen overleggen.
Voor een luchtzuiger (en elk ander paard!) werkt veel weidegang (of paddock) nog altijd het beste tegen verveling. Uiteraard wel met soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:32

_Dune_ schreef:
Lief dat je iets voor deze pony wilt doen, maat het is nu eenmaal niet jouw paard. Je zou het natuurlijk wel met de eigenaar kunnen overleggen.
Voor een luchtzuiger (en elk ander paard!) werkt veel weidegang (of paddock) nog altijd het beste tegen verveling. Uiteraard wel met soortgenoten.

Inderdaad, gewoon de wei op. Doet mijn verzorghaflinger het ook niet.
En meestal, als het erin zit, krijg je het er ook niet meer uit met een speeltje...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:35

Ik vind het heel lief bedacht van je, maar een paard gaat niet stoppen met luchtzuigen als je een speeltje in zijn stal hangt.
Wat begint uit verveling wordt vaak een gewoonte.
Wat dit paard nodig heeft is een weiland waar hij kan grazen en contact kan hebben met een groepje soortgenoten.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:37

Mijn paard is ook een luchtzuiger.. maar puur als stalgebrek.
Vervelen doet ze zich niet en heb geprobeert dingen in de stal op te hangen maar daar kijkt ze niet naar om :P

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:22

weidegang is helaas niet mogenlijk (echt super jammer!)
maar ze heeft een onzettend slegt hoefje waar het ijzer snel vanaf gaat en als ze op het land staat is de kans erg groot dat hij er af valt en blijft zeer dan te lang op doorlopen is ze afgeschreven...
in de zomer gaan ze met ze alle 3 weken naar een groot stuk land maar zij mag dan ook niet mee.
Wel mag ze in de tijd elke dag op een weitje met een hoefschoen...

Ik probeer het hier ook niet helemaal mee te stoppen maar verminderen kan geen kwaad toch?

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:18

Ik heb trouwens ook een luchtzuigband om.. Vergat ik nog erbij te vertellen ;)
Deze helpt ontzettend goed! Vind het wel een aanrader..
Ik heb hem bij divoza weg voor iets van 60 of 70 euro.. Kost wat heb je wat

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:15

een zoutblok neerhangen of een luchtzuigband omdoen??

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:17

luchtzuigband niet omdoen! Krijgen ze littekenvorming van op het strottenhoofd en is alleen symptoombestrijding en helpt niet waarom ze het echt doet!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:31

ga alsjeblieft allemaal eens lezen in het centrale topic over luchtzuigers..hierin lees je veel uitleg, een band is pure kwelling.
lief dat je voor een manege dier wil zorgen maar dat is toch echt de taak van de staleigenaar hoor,vraag eerst daar eens wat ze er al aan doen..of dat je iets mag regelen. op je eigen houtje iets bedenken zal denk ik niet zomaar gewaardeerd worden [stel dat iedereen dat gaat doen := ]

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:05

Evony schreef:
luchtzuigband niet omdoen! Krijgen ze littekenvorming van op het strottenhoofd en is alleen symptoombestrijding en helpt niet waarom ze het echt doet!

Alsof je de oorzaak wel kan verhelpen?
Wou jij je paard laten zuigen en dan de DA kunnen bellen voor een koliek aanval?

Jij liever dan ik in elk geval ;)

Overgens werkt de band bij mij prima, ze heeft er geen last van ;)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:27

Love_4ever schreef:
Vervelen doet ze zich niet en heb geprobeert dingen in de stal op te hangen maar daar kijkt ze niet naar om :P

puur als stalgebrek , ze verveelt zich niet , :Z

arm beesie , probeer alsjeblieft je paard op de wei te zetten ,
en geloof niet dat de band helpt , ze kan nu niet luchtzuigen , maar
de drang daartoe en de stress die het geeft , blijft .

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:11

mijn paard luchtzuigt ook.
Ik dacht dat het uit verveling kwam, maar zodra hij genoeg ruwvoer krijgt is het over.
Gewoon lekker veel ruwvoer geven en op de wei zetten.
Mijn paard staat met dit weer de hele dag buiten, en dan doet ie het ook niet.
Binnekort opent er een hit actief stal, dus dan is dit helemaal verleden tijd.

Ohja en over een luchtzuigband: als hij hem om heeft zuigt hij geen lucht.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:57

Hmm, tja ik rijd der nu al ruim 2 jaar en ken de eigenaren en het stalpersoneel ook goed!
als ik iets in de stal op zou hangen oid zou ik dat natuurlijk vragen maar erg gaan ze het niet vinden...

ze heeft wel een luchtband, heeft er geen last van denk ik, als je er mee aankomt doet ze niks, niet boos niet bewegen tijdens het omdoen niks...

Op de wei is helaas echt niet mogelijk :(

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:04

De band is voor ons omdat we het niet leuk vinden dat ze luchtzuigen
Koliek is een fabel luchtzuigen komt meestal door maagzweren en dan wordt het een gewoonte

Een harde fles van cola bv met wat biks er in kleine gaatjes dat de lucht en smaak er uitkomt
goed koop en veel plezier

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:12

sjonnie48 schreef:
Love_4ever schreef:

puur als stalgebrek , ze verveelt zich niet , :Z

arm beesie , probeer alsjeblieft je paard op de wei te zetten ,
en geloof niet dat de band helpt , ze kan nu niet luchtzuigen , maar
de drang daartoe en de stress die het geeft , blijft .

Ochh ja ik krijg nu ineens enorm veel medelijden :Y)

Sorry maar mijn paard heeft er zelfs geen stress van / door.
Eerder als ik die band aflaat, dan doet ze er alles aan om te zuigen, moet ik dit toelaten dan? En wachten op koliek o.i.d.

Ze staat met die band om lekker ontspannen in der stal, gaat ongeveer 5uur per dag op de wei en ik rij haar ook 1uur per dag..
En dan nog het om tutten ermee.. Duurt ook wel bijna 2 uur bij mij.
En een mogelijkheid om 24/7 op de wei heb ik niet en wil ik ook niet..
Klinkt misschien een beetje cru, maar heb liever dat ze veilig op stal staat in de nacht ;)

Overgens heb ik voor die luchtzuigband ook met een speciale olie geprobeert om plekken in te smeren waar ze zich aan vast pakte..
Dit hier 4 weken maar daarna ook niet meer, vandaar aanschaf van de band ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:16

Love_4ever schreef:
Evony schreef:

Alsof je de oorzaak wel kan verhelpen?
Wou jij je paard laten zuigen en dan de DA kunnen bellen voor een koliek aanval?

Jij liever dan ik in elk geval ;)

Overgens werkt de band bij mij prima, ze heeft er geen last van ;)

wacht maar tot de langere termijn ;) en ja ik heb een luchtzuiger en ja die loopt hoog in de sport en nee heeft nog nooit wat gemankeerd en nee ze heeft geen band om.

Koliek van luchtzuigen is kul, zo te horen heb jij niet eens achtergrond informatie gezocht over de aandoening die je paard heeft en ik toevallig wel. Die van mij heeft het gekregen als stress van te vroege afspening als veulen erg jammer maar ik kan er niks meer aan doen behalve rekening mee houden dmv het voer en ze doet het minder dan ooit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:20

@love4ever, een paard krijgt geen koliek door het luchtzuigen, een paard krijgt koliek door de oorzaak van het luchtzuigen;maagproblemen... er gaan zoveel verhalen rond over luchtzuigen dat het heel verwarrend is om uit te vinden wat ervan waar is. jouw manier van reageren ergert mij wel een beetje want een zuigband is in mijn ogen echt een kwelling voor je paard. het neemt nl niet zijn reden om te zuigen weg,het belemmert hem om zn onprettige gevoel weg te nemen. hij blijft zich dus ongelukkig voelen en bouwt stress op waardoor zn klachten erger kunnen worden. lees je alsjeblieft eerst goed in
toevoeging na post van voorganger : ik heb ook een zuiger die is nu 24 ,zonder band om en loopt nog in de sport zz-z dressuur. het dier heeft sinds ie zuigt nog nooit koliek gehad....

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:45

Hallo,
In het begin heeft ze ook geen luchtband om gehad en heeft toen een aantal keer zware koliek gehad, die gok nemenze dus niet meer...

En tja het is dus óf een band óf grote kans op koliek evt. met fatale afloop...

Maar ik heb dit topic niet geopend om een discussie te gaan houden over wel of geen band maar om ideetjes te krijgen wat evt. kan helpen/het zuigen verminderen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:49

nou dan is het simpel he, veel naar buiten en veel ruwvoer ,contact met andere paarden,dus het liefst altijd in een groepje. en proberen uit te zoeken of het luchtzuigen een lichamelijke oorzaak heeft bv overmatig maagzuur aanmaakt . dus het paard eem periode medicatie geven om te zien of het zuigen afneemt.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:58

knollentuin schreef:
nou dan is het simpel he, veel naar buiten en veel ruwvoer ,contact met andere paarden,dus het liefst altijd in een groepje. en proberen uit te zoeken of het luchtzuigen een lichamelijke oorzaak heeft bv overmatig maagzuur aanmaakt . dus het paard eem periode medicatie geven om te zien of het zuigen afneemt.

hmm ik geloof dat jij het topic niet goed leest :?
de pony kan niet op een weiland ivm een heel slegt hoefje...
en dat medicijnen geven oid is ook geen optie aangezien het niet mijn paard is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:04

ik lees het topic wel,het dier kan vast wel met een vriendje in een veel grotere stal? als het gereden kan worden in een bak kan ie lopen ook [of snap ik het dan niet?] en meer ruwvoer moet ook geen probleem zijn lijkt me. ik vind t lief dat je je om het dier bekommert maar denk je dat de staligenaar wat gaat doen met jouw ideeen....

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:59

love 4 ever schreef
Citaat:
Ochh ja ik krijg nu ineens enorm veel medelijden

Sorry maar mijn paard heeft er zelfs geen stress van / door.
Eerder als ik die band aflaat, dan doet ze er alles aan om te zuigen, moet ik dit toelaten dan? En wachten op koliek o.i.d.

Jammer dat je niet inziet dat een band geen oplossing is
hoop dat je snel oprecht medelijden krijgt en je paard anders huisvest of gunt dat ie bij iemand mag wonen
die hem kan bieden wat ie nodig heeft en verdient .

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:10

Band is niet alles hoor. Mijn paard ging zo ongeveer door het plafond met het om doen en heeft hem nooit geaccepteerd. Ander paard had hem wel om, maar ging net zo hard door. ;)
Speelbal in stal hangen, een stuk boomstam (dikke wilg bijv. is niet slecht voor ze), een lick-it, genoeg ruwvoer, lichte stal, fijne sfeer en veel buitenspelen (zodra het weer kan met haar voetje). :)