Hooi belachelijk duur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hooi belachelijk duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:55

Hoi,

maandag ben ik hooi rechtstreeks van het land gaan ophalen.
Ik wist op voorhand wat de prijs was, best duurder dan ik gewend was.

Ik verschoot me echter een bult toen ik hoorde dat het hooi in België
van €2,5 tot €5 tot zelfs €7,5 gaat %) :wow:

Is het in Nederland ook zo erg gesteld en moet ik nog méér gaan inslagen?
Of zal deze gekte volgend seizoen wel gestild zijn :D

farahmunda

Re: Hooi belachelijk duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:57

Heb je gemerkt wat de weerberichten zijn en hoe het gesteld is met het weer?
Vorig jaar was een uitzonderlijk jaar met droogte en daarna veel regen.
Wij hebben toen niet heel veel kunnen hooien.
Dit jaar is het al een poosje erg droog!

Weinig aanbod - veel vraag = hoge prijzen, zo werkt de economie...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:59

Prijs zal nog wel zo blijven. Opbrengst is meer dan de helft minder dan normaal (eerste snee). Men hoopt nu op extra snee, om het te compenseren, maar dan moet er wel water gaan vallen... Kanon water erop spuiten kost 150,- per nacht aan diesel.
Wij hebben het hooi nog voor een redelijke prijs, in vergelijking met wat ze overal vragen.
Beste is internet en boeren in de gaten houden, en niet naar fourage's te gaan (die houden de prijs ook hoog). Terwijl er regelmatig boeren zijn die nog van een paar pakken af moeten, dit zijn echter meestal bollen en nooit pakjes hooi want die kunnen heel lang bewaard worden ;).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:00

Ik volg het weerbericht niet :+
De logica is wat het is, en ik snap het wel.
Maar ik vroeg me af of het OVERAL zo is?

Dat er gewoon NIEMAND nog hooi heeft van bijvoorbeeld vorig jaar.

2 maand terug ben ik nog hooi gaan kopen omdat er zoveel over was van vorig jaar.
Nu hebben kennissen moeite met een enkel botje te vinden.

Ik ben godzijdank niet al te duur gesteld voor de rest van het jaar,
maar als ik zie wat voor problemen anderen staan te wachten...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:02

Nee want vorig jaar was de opbrengst ook al slecht, en als het al over is kopen grote fourage's het wel op ;).

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:11

Wij verkopen ook wel hooi, maar houden al een tijdje alleen de vaste klanten aan. En de prijs is hoger dan begin vorig jaar. We worden steeds door nieuwe klanten gebelt, maar ik wil die laatste 50-70 (?) pakjes wel bewaren voor mijn eigen paarden en nog wat klanten. Dus moeten we helaas nee verkopen. Wel hebben we nog kuilgras in ronde balen (plastic) te koop of wat gras aan de droge kant in balen (plastic).
Gras in plastic ronde balen zijn veel goedkoper. Je moet natuurlijk wel een hoge voersnelheid hebben ivm schimmel/broei e.d. En een plek om op te slaan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:14

Dit vroeg ik me vandaag ook al af. Of ja dat het duurder is dat wist ik, maar zoveel duurder!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:15

Ik heb maand of 3 terug 11 euro voor een pakje betaald (wel iets groter dan standaard, ca 40 kg). :o

Nu heb ik een partijtje op de kop kunnen tikken voor 3 euro per pakje. Die boer wist van geen crisis af, anders had hij vast meer gevraagd. :')

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:16

Er is gewoon schaarste en dat maakt de prijs!
En dat is momenteel overal zo... Wij hebben voor onszelf gelukkig genoeg en ook nog wel wat voor de verkoop, maar ik denk dat de meeste schrikken van de prijs! En idd wij beregenen nu ook constant. Kost ons 200 euro aan diesel op een dag, dat moet ook betaald worden :(:)

chipieke schreef:
Dat er gewoon NIEMAND nog hooi heeft van bijvoorbeeld vorig jaar.

Ik denk dat die er weinig zijn. En als ze het al hebben verkopen ze niet omdat de oogsten dit jaar ook gruwelijk tegen vallen :(:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:03

Ik heb afgelopen weekend weer hooi gekocht, 45 euro voor een baal van 400KG. En dat is dezelfde prijs als vorig jaar. Deze man heeft ook nog kleine baaltjes liggen van vorig jaar die zijn altijd 3,50 per stuk.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:36

Hier zijn ook de prijzen ernstig gestegen. Moet nog even afwachten wat het gaat kosten bij de man waar ik vorig jaar gekocht heb, maar met een beetje mazzel betalen we "maar" 150€ de ton.

Als we gaan verhuizen wil ik ook echt genoeg land erbij zodat ik zelf voldoende hooi kan maken elk jaar.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:20

Het is hier al een drama met het nieuwe hooi. De boeren willen eerst genoeg hebben voor zichzelf.
Ik heb nu nog 75 baaltjes in de schuur liggen en krijg dit jaar 6 balen van 300/350 kg. Kleine baaltjes had hij al niet meer. Ik kom nu voor aankomende winter nog 100 baaltjes tekort.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:34

Ik ben mijn eigen hooi nog aan het voeren, kost hier enorm veel geld, hoorde al iets van €7.50 per baaltje.
Ik heb nog zo'n 40 balen, volgende week ms hooien en dan moet het minstens 6 weken liggen....hoop dat ik uitkom en niets hoef te kopen.....omgerekend kost de loonwerker me ongeveer €2.00 per baaltje...
Dit jaar vrees is minder eraf te halen, vorig jaar had ik 260 baaltjes..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:42

Vanmiddag was ik ergens, baaltjes hooi (30kg) 11 euro :=

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:43

Bij ons kost nu een baaltje hooi (als je het via stal koopt) €6,50... zal nog wel meer gaan stijgen, aangezien het vrij droog is.. |(
Wij gaan met zijn alle 300 balen bij een boer inslaan ;)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:44

Hier zag ik geloof ik ook al baaltjes hooi liggen van 12.50 := .
Maar ikgeloof nu dat ik 400 kg balen koopt van 45 euro :)

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:45

ik heb begrepen dat de oogsten van vorig jaar ook redelijk tegen vielen en omdat het dit jaar helemaal een drama is de prijzen dus zo mega zijn..

laten we met zn alle de regen dans doen en hopen dat we een late zomer hebben, dan kunnen we er misschien toch nog wat van maken!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:49

Vorig jaar al een slecht hooi jaar dus toen al duur en nu word het nog erger en als je er aan kan komen is het inderdaad duur, stallingsprijzen zullen hierdoor wel weer omhoog gaan.
Tip zoek een boertje die in principe alleen voor zich zelf hooit die hebben soms over van andere jaren maar ik vrees dat er nu overal een run op is, want het is mega droog en niets groeit meer, dus doe ook maar een regendans.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:50

mijn stalhoudster wilde losse baaltjes hooi, omdat mijn paard boxrust heeft en 4x krijgt en de andere 2 alleen s`nachts op stal zijn en 2x krijgen
zo`n voordroog baal is dan te zwaar en gaat schimmelen

had ze baaltjes van 29kg voor 8 euro , kwamen uit Duitsland [ hij had er 1500 laten komen]
maar mijn paard moest het niet, het leek wel stro :j
zat er ook doorheen, was er kort spul okergeel en rook eigenlijk nergens naar

gelukkig kon ze het terug brengen, en ruilen voor toch maar voordroog [ nu 22.50 p/p]en dat pak hebben we uitgerold op de stal en draaien het elke avond om zodat het niet kan schimmelen

ze heeft 50 baaltjes hooi besteld voor 2,50 p/st en dan grote balen [ 400kg ] voor 45 euro [ als de prijs zo blijft ]
dat valt gelukkig mee

we hadden eerst nog grote balen voordroog voor 70 euro p/p en nu bleek dat er een gat in zat en is het hele pak met schimmel, daaaaag 70 euro!

stro hebben we direct van het land en koop je per bunder, maar daar komt minder af dan vorig jaar , het is amper de helft gegroeit

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:03

skyline schreef:
Maar ikgeloof nu dat ik 400 kg balen koopt van 45 euro :)

Kijk maar uit..Het kan goed spul zijn dat half verdroogd gemaaid is..Voedingswaarde ?? |(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:33

Alleen de 2e snede is vorig jaar mislukt, 1 snede was prima zowel voor hooi als voor de kuil bij de boeren. Door de vele regen is de 2e snede veelal mislukt, mijn weiland was veel te nat, uiteindelijk 6 balen kuilgras eraan overgehouden en een stukgereden weiland....

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:49

ik moet zeggen dat wij net de afgelopen dagen aan het balen zijn geweest en we hadden iets meer als gedacht.
een bevriende boer had zelfs een iets betere opbrengst als vorig jaar rond deze tijd.
maar als de droogte blijft doorzetten zal er geen 2e snee komen.......

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:38

Hier betaal je op het moment 9 euro voor een baaltje hooi!
In Zuid-Holland.
Maar via via hebben we baaltjes van 4 euro gekocht,en dat is echt lekker vers en fris hooi.
Ruikt ook heerlijk :D

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:41

De balen hooi (snede 2010) van 18 kg kosten hier 5,5 euro per stuk.
De balen hooi (snede 2010) van 500 kg kosten hier 85 euro per stuk.
De boer laat nu zelfs hooi uit Duitsland overbrengen, omdat de vraag te groot is. Ik heb overal rondgehoord en dit komt er als beste uit.
In 2009 betaalde je nog 40 euro voor een baal van 500 kg (en ik herinner me nog kleine balen hooi van 1 euro in het jaar 2000).

Ik ga gokken en nu nog geen hooi voor de winter kopen, maar wachten tot na de zomer. Hopelijk kan er nog een goede snee (of 2) af zodat de prijzen wat dalen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:46

Ik heb gelukkig nog hooi van 2010 kunnen halen gisteren... in haasdrecht voor 3,75! Maar de prijzen reizen hier echt de pan uit.... al richting de 9 euro voor een baaltje van 20 of 22 kilo!