verschil prijzen hooi - voordroog/kuilgras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

verschil prijzen hooi - voordroog/kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:50

Wie kan mij helpen...

Ik ben op zoek naar recente prijzen voor kuilgras/voordroog en hooi. En dan liefst erbij hoeveel kilo het is. Zodat ik het kan vergelijken. (kuilgras/voordroog zijn tenslotte meestal vele grotere pakken dan van hooi)

Mijn paard is het enige paard op stal dat hooi krijgt ivm een eiwitallergie. Nu heb ik een mailtje van de staleigenaar gekregen dat ik als enige per volgende week in de stalprijs omhoog ga en dan niet een klein beetje maar echt veel omhoog.

Daar staat nog naast dat mijn paard op een goedkopere stalbodem staat dan de rest en dat wij haar mest zelf afvoeren. Dat scheelt de staleigenaar dus best veel kosten. Op het moment betaal ik hetzelfde als de rest.

Stalling omhoog als dat terecht is, dat is natuurlijk maar zo, maar ben even benieuwd of het klopt en op sites van bedrijven die dit soort zaken verkopen staan geen prijzen.

Mi_Amore

Re: verschil prijzen hooi - voordroog/kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:51

Hier in de buurt, Melsele België kost het hooi €4,75 à €5,00 het botje, ongeveer 17 à 20 kilo.

Met de andere prijzen heb ik helaas geen ervaring.
Hier is het een rotseizoen geweest dus ruwvoer is hier belachelijk duur en schaars geworden!
De boeren houden het voor zichzelf omdat ze anders ook in de problemen komen.
100% begrijpbaar, ik zou het ook doen, het maakt het alleen wat moeilijker voor de particulier :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:54

Het is in het Noorden al niet eens meer te krijgen.
Alleen hier en daar pakjes van 6,50 per stuk. Of zelfs meer.
Terwijl de normale prijs 3 euro of 3,50 is.
Heb laatst nog grote balen Hooi gekocht voor 50 euro per stuk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:02

hier zit de eerste snee hooi er aan te komen. Maar van de winter-voorjaar kostte weidehooi zo´n 5 a 6 euro
Afgelopen najaar betaalde ik voor hooi van natuur land al €3,- per pakje en wat ik had gereserveerd voor dit voorjaar/deze zomer was ook al verkocht omdat ik te laat was met bellen wanneer ik het op kwam halen. (Heeft hij vast veel winst op kunnen maken ;) )

Voordroog weet ik niet wat de prijzen nu zijn omdat ik heel droge voordroog van eigen land heb. Dat voer ik nu dus maar door deze zomer bij gebrek aan hooi.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:34

de laatste prijzen die ik gehoord heb hier in de buurt was een week of 5 terug was 8 euro voor een klein pakje hooi zo'n 20/25 kg

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:53

PriscaZ schreef:
Wie kan mij helpen...

Stalling omhoog als dat terecht is, dat is natuurlijk maar zo, maar ben even benieuwd of het klopt

Je zal er rekening mee moeten houden dat het voer weer in prijs omhoog gaat...
bv. Kuilgras en hooi, nieuwe oogst, is schaars..
Als het tegenvalt en dat zie je vooral in Brabant gaat men 2 snede groei missen dit seizoen, afgelopen jaar was dat 1 snede.
..dus dat wil zeggen dat er ongeveer 25-30% minder aanbod komt.

Er is nu al veel kuilgras dat half verdroogd gemaaid is..zulke slechte kwaliteit is nu al zo duur als vorige jaar het goede spul..

Stalhouders die geen prijsverhoging doorvoeren zullen de extra kosten toch uit de mond van het paard halen..niemand die het controleert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:00

de prijzen zijn van vorig jaar, maar geeft wel een indicatie:
kleine baaltje gewoon hooi gemiddeld gewicht 18kg ingekocht voor 1euro75/stuk (recht van het veld)
kleine baaltjes paarden voordroog, gewicht +/- 30kg ingekocht aan 7 euro/stuk (recht van het veld)
rond baaltje "natte"voordroog, gewicht +/- 90 kg aangekocht aan 20 euro/stuk (einde seizoen)

grote balen hooi +/-300-350kg: 25-30 euro (recht van't veld)
grote vierkante balen paardenvoordroog +/- 350kg: 45euro (recht van het veld)
grote ronde balen "natte"voordroog +/- 450kg: 50euro ("oud seizoen toen het nieuwe nog niet gevoerd kon worden)

momenteel zijn de prijzen verschrikkelijk, wie nog hooi van vorig seizoen heeft vraagt er verschrikkelijk veel voor en de nieuwe oogst is op veel plaatsen maar 2/3 van vorig jaar, wat toen ook al slechter was dan andere jaren...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:03

Momenteel betaal ik tussen de 2,50 en 3,50 per pak(kg geen idee, handzaam dus 20/25 kg denk ik), is maar net bij welke boer je het haalt.
Wat ik wel merk is dat ze geen grote hoeveelheden willen verkopen, dus halen we elke week of elke om de week 5 pakjes.
Ik heb dan ook maar 3 paarden(Paard, veulen en twentershetlander) die veel buiten staan en dus weinig hooi verbruiken momenteel.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:11

voor grote balen en dan nog eigenlijk te veel persvoer... :(
horen we hier al bedragen tussen de 55 en de 80 euro!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:14

vorig jaar kwam er iemand op stal die wou 100 euro geven voor een grote baal hooi van +/- 350kg, gewoon omdat hij geen ander vond. Fourage handelaar had al prijzen van 150 euro gehoord bij anderen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:15

ARhythmical schreef:
voor grote balen en dan nog eigenlijk te veel persvoer... :(
horen we hier al bedragen tussen de 55 en de 80 euro!!!

Dan zit je in de goede richting...en anders heb je rotzooi.

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:18

Voor hooi betaalde ik hier eerder €2,50/3,00 per baal ( een dikke 20 kilo baal) afgelopen winter betaalde ik daar €6,50 voor, de prijzen zijn nu weer iets aan het zakken hier, nu betaal ik €5,25 per baal.

Nu heb ik van de winter voordroogbaaltjes (40 kilo geperst) gekocht voor €7,50 euro per baal. Omgerekend was dat ongeveer 2,5 x een baal hooi, dus uiteindelijk veel goedkoper.

Mestafvoer is ook aan de prijs, maar ik denk dat de verhouding met hoe de hooi prijzen omhoog zijn gegaan, het hooi stukken duurder is. Wellicht kun je zelf hooi inkopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:23

tempelx2 schreef:
Nu heb ik van de winter voordroogbaaltjes (40 kilo geperst) gekocht voor €7,50 euro per baal. Omgerekend was dat ongeveer 2,5 x een baal hooi, dus uiteindelijk veel goedkoper.

Dat is dus 75 euro grote baal. Hooi is zeg maar 5 % vocht ( 95 % drogestof).. Kuilgras beloopt van 40-25% vocht...( 60-75% drogestof )dus ff goed tellen. ;)

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:24

Ik geloof je helemaal, maar in verbruik kon ik deze vergelijking trekken,wellicht dat de balen dan wat zwaarder waren.... ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:27

tempelx2 schreef:
, maar in verbruik kon ik deze vergelijking trekken,)

Doet me hier aan denken.. :D

http://www.foodwatch.nl/

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:47

Hier de marktprijzen...zijn per 1000kg / dus per ton..
Moet je nog 50-60 euro per/ton aan vracht bijtellen.

http://www.productschapakkerbouw.nl/tee ... tprijzen/5

Wat er niet op staat is eigenlijk nog niet voor de vrije handel op de markt...Dus spreek je over dagprijzen ...dus het is maar net of het beschikbaar is en wat men er voor wil betalen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 26-05-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:47

Heb meteen even gestemd op die link :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:48

Vervoer zouden we zelf kunnen doen, dus dat is geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:54

Hier betaal ik 40Euro voor een pak voordroog van 500/550 kilo. (zelf halen)
Hier voer ik 2 paardjes 1 maand van.

Baaltjes hooi 23/25 kilo waren vorig jaar 2,50/3,00 per baal. (gebracht)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:01

Ik heb gisteren 1 baaltje van 15 a 20 kilo gehaald voor 7 euro. Als je het klein moet inkopen is het echt prijzig!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:02

Sinds afgelopen maand moment betaal ik 30 euro voor een groot pak voordroog van 450 kilo.
Ik heb het geluk dat ik ze van mijn buurman kan overnemen en die komt er netjes iedere keer 1 brengen als ik ze nodig heb dus ben echt super blij met mijn buurman :)
Voor die tijd betaalde ik bij het loonbedrijf hier uit het dorp 60 euro per pak en die waren zelfs iets kleiner.
Ook ik heb 2 pensionpaarden staan maar mijn prijs is toen het allemaal zo duur werd niet omhoog gegaan ik hield zelf gewoon wat minder over.
Nu is het wel zo dat mijn prijs nu ook niet omlaag gaat.
Nu houd ik dus weer wat meer over.
Voor mij is het wel puur hobby en houd door de pensionpaarden mijn eigen beesten redelijk uit de kost dus ik hoef er verder niets aan over te houden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:50

Ik heb gisterenavond een 38 pakken thuis gekregen..Had de keus uit 3 verschillende percelen en heb het beste en een schoon perceel gekozen..( Dus minder tot geen brok voeren samen met tarwestro) Ze moesten het ook nog 30 km vervoeren..Prijs € 55,- gewicht ongeveer 380-400 kg.. ( 1 pak per week vervoeren ). Tussen de verschillende percelen zat
tot € 10,- verschil ( € 40,- verdroogd land, € 45 gras was de kleur af ook begin van afsterven..dus weinig voedingswaarde )

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:19

gisteren nog een grote baal hooi gekocht net over de grens in duitsland bij hengelo gewicht ongeveer 420kg prijs ja schrik niet 100€ maar ja wat moet je had niets meer en de wei is kaal echt een probleem hoor dat dure hooi. verwachting van het loonbedrijf is dat straks de kleine balen hooi voor ongeveer 4 euro weg gaan. zijn balen van 17 a 18 kg. ook niet echt goedkoop. heb nu met hem afgesproken dat ikze rechtstreeks van het land ga halen dan krijg ik wat korting

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:09

Het variërt enorm waar je het koopt. Ik heb mijn weidehooi nu voor 4 euro per pak inclusief bezorgen. Deze baaltjes wegen gemiddeld 20 kg. Voor mijn grote balen graszaadhooi betaal ik nu 100 euro. Die wegen gemiddeld 500 kg. Maar bij een ander bedrijf vroegen ze al 175 euro voor 500 kg graszaadhooi.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:08

het is een zaak om gewoon goed op tijd afspraken te maken en te bestellen ..liefst nog voor de eerste snee ..
ik heb verleden jaar de grote balen voordroog aan 30 € gekregen als ik er 50 afnam ..dit jaar net hetzelfde bij 60 stuks ..
men gaat vaak janken maar met het weer wat er nu is , is er gewoon een tweede snee en komt er ook ergens in augustus een derde ..
ik neem ook voor het eerst kleine pakjes gewoon hooi om te stokeren aan de loopstal ..ze vroegen 2 € geleverd en heb 1.5 geboden om de hele kar straks af te nemen ..en heb het gewoon toegezegd gekregen .
je moet ook niet bij een klein boertje gaan vragen want die denken vaak " paardemensen = dubbel ontvangen " ..maar die vlieger gaat echt niet op :n