Paard beweging geven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Paard beweging geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:47

Oke.. ik zit na te denken.. en ik hoop dat jullie me kunnen helpen! (en of dit goed staat)

Het zit zo.. mijn paardje (3 jaar) is nog niet bereden.
Ze staat nu in de kleine paddock, en gaat volgende week het land op (dan hoop ik dat al het gras weg is, want dat mag ze niet wegens eiwitgevoeligheid)
Als ze wei goed gaat, zit is 'safe' kwa beweging van mijn paardje. Het is echt zo'n mega-wei.. dus rennen kan ze genoeg!

Blijft ze in de (kleine) paddock (hier slaapt ze ook) dan is haar beweging wat beperkt. Ik wandel wat met haar verder, maar ze heeft wel wat beweging, dus barst niet van de energie (na 3 dagen in stal wegens quantaine door luis was het dus wel echt een ramp! ik mocht haar toen bij hoge uitzondering 1x losgooien in de binnenbak!)

Straks in de winter.. staat ze savonds op stal, en overdag schijnen ze met z'n 18en kniehoog in de blubber op de paddock te staan..
Niet bepaald beweging dus..

Ik zit dus nu al te denken wat ik haar aan beweging kan gaan geven.
- Losgooien in de bak mag niet..
- Er is geen vrije paddock/longeerbak om haar los te gooien.

Wandelen is nou niet echt een uitlaatklep. Het is voor nu naast het 24 uur paddockbestaan prima.. maar ik denk in de winter niet voldoende!
Longeren vind ik geen optie op dag in dag uit te doen in de winter, omdat het altijd beperkt blijft op de rondjes..

Wie heeft voor mij een tip of idee?
Het liefst iets waarmee ik al rustig kan gaan oefenen.

aerdenhout1

Re: Paard beweging geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:50

Mag ik eerlijk zijn...ga vast op zoek naar een andere stal waar ze lekker buiten kan staan met minder dan 18 paarden en een wat drogere paddock!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:53

Ik was allang weggegaan, al was het alleen al voor het paardje.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:57

Ik sta er net 3 weken.. ik ben al bij een andere stal weggegaan voor mijn paardje.
In de zomer is het dus heerlijk.
Er zijn zat stallen waar paarden nieteens buiten komen swinters!
Of maar een deel van de dag. Ik wil haar naast de paddock gewoon meer beweging geven.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:00

Dus omdat het nog slechter kan moet je paard het maar hiermee doen? :? 8)7

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:04

Ik heb ook een 3 jarige merrie! Nu is zij net beleerd en kan ik dus lekker gaan rijden, maar toen ik dat nog niet kon deed ik vooral (pogingen tot) vrijheidsdressuur. Ik vond het heerlijk om met m'n paardje bezig te zijn, en lekker door de bak te rennen terwijl ze achter me aan kwam. Ook ging ik er wel eens zonder zadel op zitten. Zo stap je vaak langer dan ernaast. Ook longeerde ik haar regelmatig om haar vast een beetje te laten wennen aan mijn stemhulpen! Of is longeren ook geen optie?
Misschien kun je anders eens in de omgeving kijken of er iets op loopafstand is waar jij zo nu en dan je paardje eens lekker los kunt gooien?

succes ermee!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:04

@ RX
Nou doe eens normaal zeg!

Het is er echt niet slecht..
Continue blijven verhuizen is ook niks voor een paard zoals je weet/snapt..
Voorlopig blijf ik hier.

en vooral het 'ik was allang weggegaan' is absoluut niet van toepassing aangezien het nu gewoon ideaal is, en ik alleen maar van heb horen zeggen hoe en wat in de winter.
Ik ben me dus aan het voorbereiden eventueel.
Al verhogen ze de paddock nog voor de winter (ze zijn flink bezig aan het terrein) dan is er alsnog geen weidegang swinters.
Jij mag me vertellen waar wel..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:06

Meisje1992 schreef:
Ik heb ook een 3 jarige merrie! Nu is zij net beleerd en kan ik dus lekker gaan rijden, maar toen ik dat nog niet kon deed ik vooral (pogingen tot) vrijheidsdressuur. Ik vond het heerlijk om met m'n paardje bezig te zijn, en lekker door de bak te rennen terwijl ze achter me aan kwam. Ook ging ik er wel eens zonder zadel op zitten. Zo stap je vaak langer dan ernaast. Ook longeerde ik haar regelmatig om haar vast een beetje te laten wennen aan mijn stemhulpen! Of is longeren ook geen optie?
Misschien kun je anders eens in de omgeving kijken of er iets op loopafstand is waar jij zo nu en dan je paardje eens lekker los kunt gooien?

succes ermee!

Ik ben inderdaad ook met VD begonnen, maar ze zal dan toch max mijn thempo kunnen gaan?
Longeren is wel een optie, maar dit wil ik niet vaker dan 1x per week doen..

Is misschien beleren voor een Sulky een idee? dit bedacht ik me net, dan kan ik lekker buiten tochtjes maken met haar..

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:11

Dat zou je zeker eens kunnen proberen! Zo ben je lekker samen op pad en krijgt zij de beweging die ze nodig heeft. Wel zou ik dan oppassen dat ze dan niet teveel energie heeft als ze weer even stil heeft gestaan. Dat is op straat namelijk niet fijn.
Met de VD laat ik haar wel eens stilstaan in een hoek van de bak. Dan loop ik zelf helemaal naar de andere hoek en roep stap, draf of galop en dan komt ze zo naar me toe. Zo heeft ze toch nog redelijk wat lichaamsbeweging!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:13

Dubbele lange leidsels?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:15

Ze is 3 jaar waarom niet gewoon beleren dan heb je een leuke afwisseling in de winter dan is ze onderhand 4??.

Ach denk dat vele stallen in de winter een probleem hebben. Ken vele mensen waarvan de paarden nu dag en nacht op het land staan maar afgelopen winter 24 uur op hok moesten blijven omdat de sneeuw onmogelijk was.
Ik heb dus een tussenoplossing weiland in de zomer overdag en in de winter paddocks en molen en taj... een binnenbak dus kan ALTIJD rijden......

Als ik moest kiezen tussen een stal waar ik geen weiland heb maar wel gegarandeerd het hele jaar door beweging (lees goede bakken binnen en buiten, paddocks en molen) kies ik daarvoor. Gelukkig heb ik nu de combinatie allhoewel ze ook een keer moeste blijven staan omdat de weg op gaan te gevaarlijk was (eigen leven gaat voor die van paard).

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:21

Pardon wat netter kan ook wel.

Het gaat mij om het paard.
Niet meer en niet minder. Punt.
Het kan zijn dat het voor jou daar ideaal is maar voor je paard dus niet, zoals je het hier beschrijft.
Als je topic start, kan je ook een reacties verwachten.
Niet iedereen zou het altijd met je eens zijn, als je daar niet mee om kan gaan, moet je geen topic openen.

En om jouw vraag te beantwoorden waar je een paard wel in de winter buiten kan zetten.
Ik kan niet voor een ander spreken, enkel en alleen voor mezelf.
En bij ons kan het wel.
We bepalen bij ons zelf hoelang en hoevaak ze naar buiten komen en dat is dus bijna altijd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:23

Is er een bosje in de buurt dat je kunt afzetten met stroomdraad zodat je haar daar kan loslaten?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:26

Misschien kun je (als je paard verkeersmak en veilig genoeg daarvoor is zegmaar) met haar gaan fietsen? Jij op de fiets, paard ernaast? Dan kan ze lekker draven ed. :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:27

idd, mee naast de fiets! +:)+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:30

Dat is een goede ja, doe ik ook met 1 van mijn pony's.

Kan je ook makkerlijker volhouden als je haar laat draven.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:55

Ik heb geen fiets meer .. die is gejat helaas :o
Maar eventueel wel een idee +:)+

Ze is nog erg onbespierd e.d, Ik zou haar nu nog niet willen beleren. Maar misschien is dat eind vd zomer al weer anders.. Ik ga eens onderzoeken hoe en wat met een sulky.. lijkt me ook goed voor de bespiering ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:27

Moet je lekker doen, een 3 jarige die onbeleerd is, naast de fiets meenemen!
Gevaarlijker kan je het niet maken!
En TS waar je ook aan begint...longeren komt altijd eerst!!!!!!!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:33

Als ze volgende week de wei op mag, dan kan ze sowieso niet gelijk de hele dag erop. Dit zal je toch moeten opbouwen... Je wilt geen reacties over andere stalling, maar waarom eerst niet eens wat meer op je heen kijken en op een rijtje zetten wat je belangrijk voor je paard vindt? En aan de hand daarvan bepalen of de huidige stalling daar aan voldoet of dat het paard toch fijner staat op een andere stalling.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:38

Maar ik snap het niet: waarom niet gewoon elke dag 20 minuutjes longeren, al dan niet met bijzet?
Dat is goed voor de conditie en bespiering, je kan er evt een zadeltje opleggen en je paard leert ook al wat ter voorbereiding voor het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:46

Ik zou toch echt een andere plek gaan zoeken.
Ik snap sowieso niet dat je onlangs pas naar deze plek bent verhuisd waar de paarden gedurende de winter overdag met z'n 18en kniehoog in de blubber op de paddock te staan en de rest op stal.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:34

ts komt uit gouda en dat is randstad.Tis vreselijk moeilijk om in de randstad weidegang te vinden.
Degene die t hardst roepen dat ze er weg moet komen zelf uit achterhoek en platteland, dus is lekker makkelijk gezegd!
Ik kon nooit in randstad een paard houden en sinds ik in zeeland woon dus ook.
En tis gewoon jammer dat er niet meer mogelijkheden voor haar zijn anders had ze die waarschijnlijk zelf ook wel gekozen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:36

Als de mogelijkheden er niet zijn of wel maar dan tegen een flinke prijs, waarom dan toch paarden willen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:39

Je kan hem toch longeren in die paddock waar die staat?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 19:42

Ik sta nu helemaal prima hier, wijdegang, paddocks, ruime lichte boxen e.d.
Ik kan me niet voorstellen dat er een stalling bestaat met swinters weidegang??

En longeren kan wel, maar dit wil ik maar 1x per week doen, de cirkeltjes vind ik nou niet echt goed, het is erg eentonig zegmaar..

Ik denk dat ik iets kwa karretje ga uitzoeken.