Mag dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:17

Hoii!
Ik heb een paar vragen over wat mag:
mogen paarden dit eten?
-aarbei
-appelstroop
-honing
-banaan?

En nog iets :)
Mag je cremespoeling gebruiken om de manen te wassen? :) en mensenshampooh?

Gr lisa :D

dancer_

Re: Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:19

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:19

die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.
Je kan gewoon met mensenshampoo en cremespoeling de manen en staart wassen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:20

Desire__ schreef:
die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.

Dat van de shampoo is niet correct: hiermee haal je de vet/beschermlaag van het paard weg. Het beste is om (daarvoor bestemde) paardenshampoo te gebruiken. Deze is speciaal ontwikkeld voor de paardenhuid. ;)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:22

ik denk dat geen één van allen kwaad kan doen !
Cremespoeling kan wel als het PH neutraal is, cremespoeling gebruik je dan neem ik aan ook alleen voor de staart ?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:22

Idd alleen voor staart ;)

Armani88 schreef:
ik denk dat geen één van allen kwaad kan doen !
Cremespoeling kan wel als het PH neutraal is, cremespoeling gebruik je dan neem ik aan ook alleen voor de staart ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:48

Als je mensenshampoo wil gebruiken kan je beter de babyproducten kiezen. Die voor volwassenen zijn snel te agressief.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:57

Desire__ schreef:

En banaan eet hij wel in de natuur?
Stroop en honing kun je rustig door het voer doen, maar zou ik niet bv op een broodje voeren omdat jij dan een kleffe bol in zijn mond krijgt die de slokdarm kan verstoppen.
Aardbeien kunnen een bepaalde schimmel op zich hebben en zijn zelfs ongewassen voor mensen niet goed. Dus altijd wassen. Sommige paarden krijgen uitslag van zowel aarbei als banaan.

Mensenshampoo is niet egschikt, als je niet aan paardenshampoo kunt komen zoek dan een milde hondenshamppo. Hoe minder stoffen erin zitten, hoe beter. Want de meeste toevoegingen zijn chemicalien voor geur, kleur en schuim en dat is niet nodig.
Cremespoeling valt in een andere categorie, omdat het niet het huidvet aantast, maar juist vettig is en meestal wordt het goed verdragen.

Maar producten die speciaal voor paarden zijn (huis en haar) zijn altijd beter. die bestaan niet voor niets.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 20:03

Kan ie echt uitslag krijgen als ik banaan of aarbei voer? :o waarom mag appel dan wel?:O

Lusitana schreef:
Desire__ schreef:

En banaan eet hij wel in de natuur?
Stroop en honing kun je rustig door het voer doen, maar zou ik niet bv op een broodje voeren omdat jij dan een kleffe bol in zijn mond krijgt die de slokdarm kan verstoppen.
Aardbeien kunnen een bepaalde schimmel op zich hebben en zijn zelfs ongewassen voor mensen niet goed. Dus altijd wassen. Sommige paarden krijgen uitslag van zowel aarbei als banaan.

Mensenshampoo is niet egschikt, als je niet aan paardenshampoo kunt komen zoek dan een milde hondenshamppo. Hoe minder stoffen erin zitten, hoe beter. Want de meeste toevoegingen zijn chemicalien voor geur, kleur en schuim en dat is niet nodig.
Cremespoeling valt in een andere categorie, omdat het niet het huidvet aantast, maar juist vettig is en meestal wordt het goed verdragen.

Maar producten die speciaal voor paarden zijn (huis en haar) zijn altijd beter. die bestaan niet voor niets.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:36

Niet alle paarden zijn even gevoelig, dus het kan ook gewoon goed gaan.
Niet elk fruit bestaat uit dezelfde stoffen, anders zou het allemaal hetzelfde smaken en dezelfde structuur hebben.

In banaan zit veel eiwit 1,2 gram per banaan waar paarden gevoelig voor kunnen zijn. Dat zijn de paarden die ook eiwitbultjes krijgen van haver en goed hooi bv. Die 1,2 gram is meer dan wat er in basisbrok zit per 150 gram (wat een banaan ongeveer weegt).

Aardbeien is op zich een gezonde vrucht, maar kan een allergische reactie geven. Ik weet niet exact waarom dat zo is en wat het veroorzaakt.

In appel zit in verhouding veel suiker en daar kunnen ook niet alle paarden goed tegen, maar er zitten geen stoffen in die een allergische reactie veroorzaken of eiwitbulten geven.

Het is altijd een kwestie van uitproberen met fruit.
Fruit in grote hoeveelheden zijn dikmakers. Dat kan gunstig zijn bij een te mager paard, maar ongunstig bij een paard dat al naar de dikke kant neigt.

Wees voorzichtig en matig met het voeren van tussendoortjes!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 10:56

Dankjewel lusitana!
dit topic mag gesloten worden mods;)

Lusitana schreef:
Niet alle paarden zijn even gevoelig, dus het kan ook gewoon goed gaan.
Niet elk fruit bestaat uit dezelfde stoffen, anders zou het allemaal hetzelfde smaken en dezelfde structuur hebben.

In banaan zit veel eiwit 1,2 gram per banaan waar paarden gevoelig voor kunnen zijn. Dat zijn de paarden die ook eiwitbultjes krijgen van haver en goed hooi bv. Die 1,2 gram is meer dan wat er in basisbrok zit per 150 gram (wat een banaan ongeveer weegt).

Aardbeien is op zich een gezonde vrucht, maar kan een allergische reactie geven. Ik weet niet exact waarom dat zo is en wat het veroorzaakt.

In appel zit in verhouding veel suiker en daar kunnen ook niet alle paarden goed tegen, maar er zitten geen stoffen in die een allergische reactie veroorzaken of eiwitbulten geven.

Het is altijd een kwestie van uitproberen met fruit.
Fruit in grote hoeveelheden zijn dikmakers. Dat kan gunstig zijn bij een te mager paard, maar ongunstig bij een paard dat al naar de dikke kant neigt.

Wees voorzichtig en matig met het voeren van tussendoortjes!

tomboytop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:33

ze mogen alles eten wat hier staat

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:03

Banaan en honing mag.. maar de rest durf ik niet helemaal 100% te zeggen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:05

volgens mij mag alles wel, al hoewel ik de aardbei niet zo snel zal geven..

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:10

Mijn paard heeft ze allemaal gegeten en hij leeft nog steeds
Alleen de aarbeien was een aardbeien taart met slagroom en roompudding tijg vond het lekker

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:39

Shenavallie schreef:
Desire__ schreef:

Dat van de shampoo is niet correct: hiermee haal je de vet/beschermlaag van het paard weg. Het beste is om (daarvoor bestemde) paardenshampoo te gebruiken. Deze is speciaal ontwikkeld voor de paardenhuid. ;)

Ik was mijn verzorgponys (welsh mountain A ponies) bijna altijd met gewoon mensen shampoo enzo. de allerbeste shampoo vind ik wel nog altijd cowboy magic. vooral om een witte staart die beetje geel is geworden zoveel mogelijk terug wit te maken. ik weet niet wat voor paard/pony je hebt. welke kleur. maar ja dat is een echte aanrader.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:32

waarom zou je een paard honing en stroop geven? Zit toch hartstikke veel suiker in, slecht voor de tanden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:36

Ik weet nog dat het een tijdje geleden dat het een 'trend' was als je zelf je haar waste met paardenshampoo. Vele beroemdheden zouden dat doen omdat je haar er zo van ging glanzen. Ze lieten toen onderzoeken wat het verschil was tussen mensenshampoo en paardenshampoo. Eigenlijk zat er geen verschil tussen, dus kun je volgens mij gewoon met mensenshampoo je paard wassen.
Volgens mij is speciale paardenshampoo onzin, omdat de fabrikanten daar lekker geld aan verdienen, want het is duurder dan mensenshampoo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:56

Dus mensenshampoo kun je gewoon gebruiken? :D
Maar mogen ze nu wel of geen banaan aardbei, honging en stroop? :o

Janyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:04

Ik geef mijn verzorgpaard ook altijd gewoon banaan en hij leeft nog steeds *D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:05

Hahah, hij zal denk ook niet van een banaan meteen doodgaan, maar toch fijn om te horen! :Y)

Janyne schreef:
Ik geef mijn verzorgpaard ook altijd gewoon banaan en hij leeft nog steeds *D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:06

bij ons staat een heus bananenmonster!

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:42

Creme spoeling, en onze shampoo is zover ik weet geen probleem!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:46

Eiwitten in een banaan? :? Geef hem maar gerust een banaan hoor, zit veel magnesium in, goed voor ze.
Appeltje op zijn tijd is ook lekker, aardbeien zou ik persoonlijk liever zelf opeten. :?