Ik heb een paar vragen over wat mag:
mogen paarden dit eten?
-aarbei
-appelstroop
-honing
-banaan?
En nog iets

Mag je cremespoeling gebruiken om de manen te wassen?

Gr lisa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desire__ schreef:die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.
Je kan gewoon met mensenshampoo en cremespoeling de manen en staart wassen.
Desire__ schreef:die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.
Lusitana schreef:Desire__ schreef:die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.
En banaan eet hij wel in de natuur?
Stroop en honing kun je rustig door het voer doen, maar zou ik niet bv op een broodje voeren omdat jij dan een kleffe bol in zijn mond krijgt die de slokdarm kan verstoppen.
Aardbeien kunnen een bepaalde schimmel op zich hebben en zijn zelfs ongewassen voor mensen niet goed. Dus altijd wassen. Sommige paarden krijgen uitslag van zowel aarbei als banaan.
Mensenshampoo is niet egschikt, als je niet aan paardenshampoo kunt komen zoek dan een milde hondenshamppo. Hoe minder stoffen erin zitten, hoe beter. Want de meeste toevoegingen zijn chemicalien voor geur, kleur en schuim en dat is niet nodig.
Cremespoeling valt in een andere categorie, omdat het niet het huidvet aantast, maar juist vettig is en meestal wordt het goed verdragen.
Maar producten die speciaal voor paarden zijn (huis en haar) zijn altijd beter. die bestaan niet voor niets.
Lusitana schreef:Niet alle paarden zijn even gevoelig, dus het kan ook gewoon goed gaan.
Niet elk fruit bestaat uit dezelfde stoffen, anders zou het allemaal hetzelfde smaken en dezelfde structuur hebben.
In banaan zit veel eiwit 1,2 gram per banaan waar paarden gevoelig voor kunnen zijn. Dat zijn de paarden die ook eiwitbultjes krijgen van haver en goed hooi bv. Die 1,2 gram is meer dan wat er in basisbrok zit per 150 gram (wat een banaan ongeveer weegt).
Aardbeien is op zich een gezonde vrucht, maar kan een allergische reactie geven. Ik weet niet exact waarom dat zo is en wat het veroorzaakt.
In appel zit in verhouding veel suiker en daar kunnen ook niet alle paarden goed tegen, maar er zitten geen stoffen in die een allergische reactie veroorzaken of eiwitbulten geven.
Het is altijd een kwestie van uitproberen met fruit.
Fruit in grote hoeveelheden zijn dikmakers. Dat kan gunstig zijn bij een te mager paard, maar ongunstig bij een paard dat al naar de dikke kant neigt.
Wees voorzichtig en matig met het voeren van tussendoortjes!
Shenavallie schreef:Desire__ schreef:die eerste 3 zou ik niet doen. Dit eet een paard nooit in de natuur en appelstroop en honing gaan erg plakken in de mond. Banaan geef ik wel af en toe.
Dat van de shampoo is niet correct: hiermee haal je de vet/beschermlaag van het paard weg. Het beste is om (daarvoor bestemde) paardenshampoo te gebruiken. Deze is speciaal ontwikkeld voor de paardenhuid.