EV 24/7 op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

EV 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:41

Ik heb 2 paarden een engeks volbloed en een warmbloed.
Volbloed staat op volpension en warmbloed 24/7 zomer en winter op de wei.
Nu vraag ik me af, zijn er ook mensen die hun EV zomer en winter op de weide hebben en hoe gaat dan dan met het paard?
Als ze in een kudde staan, zouden ze daar dan ook aan kunnen wennen of zijn het toch te gevoelige paardjes om altijd buiten te houden?
Is dat meer een kronkel in mijn hersens en ben ik te voorzichtig met mijn EV't je of realistisch gedacht?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:42

mijn EV staat 24/7 op de wei. zonder deken, met schuilstal en hij vindt het heerlijk. hij is nogal van het bewegerige, in stal vreet ie de wanden op of staat ie te steigeren.

hij kan nu doen en laten wat ie wil, heethoofd als ie is. de appeltjes staan op zn vacht en hij is zelfs aan de dikke kant. dat is voor het eerst.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 20-05-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:42

Ja je bent te voorzichtig. Het is gewoon een paard. Hup naar buiten met dat dier!
Die van ons liep ook 24/7 buiten, ook zonder deken.

quadripes

Re: EV 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:45

en hij wordt niets bijgevoerd, gewoon alleen gras en hooi in de winter.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:51

quadripes schreef:
mijn EV staat 24/7 op de wei. zonder deken, met schuilstal en hij vindt het heerlijk. hij is nogal van het bewegerige, in stal vreet ie de wanden op of staat ie te steigeren.

hij kan nu doen en laten wat ie wil, heethoofd als ie is. de appeltjes staan op zn vacht en hij is zelfs aan de dikke kant. dat is voor het eerst.

En is het dan ook voor het erst dat hij/zij 24/7 buiten staat>
Doen jullie er dan ook in de winter geen deken om?
Echt goede schuilmogelijk kan ik op de huidige wei niet bieden, enkel een rij hoge bomen langs de grens wei/straat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:56

wij zijn een jaar geleden verhuisd. Flex staat nu een jaar voor het eerst 24/7 buiten. hij heeft daarvoor in pension gestaan, maar wel bijna altijd met een buitenstal. maar dan niet s avonds op de wei.

hij krijgt geen deken om, ivm zijn COPD mocht dat niet van de DA. dan had ie het te benauwd.

hij staat wel vaak uit de wind en als het hard regent staat ie binnen.

als er geen echte stal is, dan is een deken in de winter denk ik niet overdreven.

maar mijn Flex is echt een paard dat heel graag buiten staat en heel veel beweegt, zit veel temperament in. nou is niet elke EV hetzelfde natuurlijk.

mijn eerste EV stond trouwens zonder schuilmogelijkheid op de wei 24/7 en die had een winterdeken om, nooit een probleem geweest.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:01

Ik vind het best eng gezien z enu 15 is en nog nooit 24/7 op de wei gestaan heeft maar het zou me ook enorm in de kosten schelen.
Ze staat ook graag buiten maar zoals een kuddediet betaamd, staat ze als het tijd is om naar binnen te gaan met de andere wel aan het draadje te wachten, maar goed, ik zeg er dus bij, dat is ze zo gewend.
Misschien als de hele groep buiten zou blijven dat zij er ook niet naar zou talen.
ze is best energiek hoewel ze de afgelopen jaren rustiger is geworden.
wel heeft ze kissing spines en doet dus niet veel meer...maar misschien is dan juist de beweging op de wei ook wel weer goed.
ze staat nu zo ongeveer 8 uur per dag buiten en ook met mooi weer gaan ze redelijk vroeg weer naar binnen (tussen 5 en 6 uur).
Voor mij zou het een stuk makkelijker zijn (ben zelf chronisch ziek) maar het geluk van haar staat bij mij voorop.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:04

mijn EV was 17 toen ie met pensioen ging en 24/7 op de wei terecht kwam. voor hem zijn we verhuisd naar een huis met stallen en wei.

hij had altijd rotstraal, dat is nu verdwenen, zelfs zijn COPD lijkt weg te zijn (is het natuurlijk niet).

ik heb geen omkijken naar hem en hij is echt heel erg tevreden. is gewoon renpaard en sportpaard geweest, nooit een recreatiepaard ofzo.

vorige EV was geschoren zelfs en stond onder een dikke deken buiten.

ik kon ze geen groter genoegen ermee doen.

ohja Flex is ook een paard van de klok, maar zodra hij wist dat het niet meer hoefde, was dat ook over. en dat duurde niet eens een dag. EV zijn zeer intelligent en doen graag het juiste, dus als jij altijd om 18 uur ze binnenhaalt (bij wijze van spreken) dan staan ze er ook om 18 uur, zeg maar.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:13

Intelligent zijn ze zeker....hhmm, toch goede berichten dus eigenlijk.
Dat neemt mijn onzekerheid daarover toch wel voor een deel weg.
Mijn ev'tje is mijn allesie, heb haar al 10 jaar en ben altijd als des doods dat ik iets verandert in haar leefwijze waarmee ik haar schaadt of somber maak.
(voor de duidelijkheid, ik heb geen kinderen kunnen krijgen en mijn dieren zijn dus mijn vervangende " kindjes" :o ), wil altijd het beste voor ze.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:15

Kan op de wei. Als je maar zorgt dat ze het niet koud hebben. Daarnaast zette
ik alleen mijn paard binnen bij extreme omstandigheden. als het donderd en bliksemd
kan ik um wel even binnen zetten he :P ook wel zo fijn voor hem

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:22

onze dieren zijn ook alles voor ons. staan altijd op plaats 1, 2 en 3.

ik vind het onzin om een paard bij donder en bliksem binnen te zetten als ze kunnen schuilen.

de paarden die niet kunnen schuilen haal ik dan wel binnen, als het echt een heftige bui is. dat willen die dan ook graag, maar degene die altijd op de wei staan, kijken vaak niet op of om bij dat soort weer.

tis meer harde, koude regen bij veel wind waar ze onder lijden. daar moeten ze zich wel tegen kunnen beschermen.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:29

quadripes schreef:
onze dieren zijn ook alles voor ons. staan altijd op plaats 1, 2 en 3.

ik vind het onzin om een paard bij donder en bliksem binnen te zetten als ze kunnen schuilen.

de paarden die niet kunnen schuilen haal ik dan wel binnen, als het echt een heftige bui is. dat willen die dan ook graag, maar degene die altijd op de wei staan, kijken vaak niet op of om bij dat soort weer.

tis meer harde, koude regen bij veel wind waar ze onder lijden. daar moeten ze zich wel tegen kunnen beschermen.

Ja dat bedoel ik er toch mee... xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:06

denk dat Onnie zo geacclimatiseerd is,zeker als ze genoeg maatjes heeft.
wat anderen ook al zeggen, paarden zijn natuurlijk gewoontedieren en haar gewoonte is momenteel om 's avonds naar binnen te gaan.
Denk dat het ook prettig voor haar zou zijn, lekker zelf bewegen,waar en wanneer ze wil.
en voor jou ook handiger zodat je ook op je slechtere dagen je niet schuldig hoeft te voelen dat je paard minder buiten komt/minder beweegt..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:56

Ja he....paarden passen zich denk ik ook wel snel aan als ze met een groep staan en blijven staan.
als er maar wat te eten valt is het al snel goed.
Misschien is juist meer bewegen (wat ze op de wei kan doen) misschien ook wel goed is voor haar rug.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:44

ik kocht mijn 7 jarige ev vorig jaar nov. Zij stond 24 uur pd op stal met deken. Bij mij kwam ze direct in het land en in bij donker, naar binnen. Ze vond het meteen heerlijk en paste zich aan het ritme aan. Gezien de winter die we gehad hebben, kon je zien dat ze toch meer haar aanmaakte, vooral in de onbedekte hals. Zodra het kon heb ik de deken eraf gehaald, geheel niet mijn ding en volgens mij ook niet de hare :D . Nu loopt ze 24 uur pd buiten met 2 maatjes.. Een schuilstal is er niet, maar wel enige beschutting naast de stallen. Ik heb echter nog niet gezien, dat ze hier gebruik van maakt.
-Ik merk wel, dat als er rede is om haar binnen te zetten,(komst da, voor entingen bijv. of toen de sloter kwam) dat ze gewoon ook tevreden is, terwijl haar maatjes, die altijd buiten hebben gestaan, minder tevreden zijn, met deze situatie).

- De arts die haar heeft gekeurd zei me, dat ze altijd een deken op zou moeten in de winter, gezien de gevoeligheid van een e.v. Ik heb de man raar aangekeken en dacht er het mijne van. Mijn eerdere ev. liep ook altijd "naakt" buiten in de winter. Dus met jouw kronkel, ben je niet alleen :D

Deze foto is gemaakt op de dag dat ze bij miij kwam( half elf gekomen, ontevreden op stal, dus om half 1 maar naar buiten, bij de rest).(daar ga je dan, zo van stal, de modder in :o )
Afbeelding

deze foto enkele dagen later.
Afbeelding

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 00:15

Santos, dank je wel ook voor jou verhaal plus foto's.
Dus jou ev''tje staat nu ook altijd buiten, weer of geen weer, zomer of winter.
Nederland is niet zo dik bezaaid met ev's en dan vind ik het zo moeilijk wat te doen wat voor haar het beste en het fijnst is.
die van mij heeft op stal ook behoorlijk voedernijd, misschien zou dat op de wei er ook wel vanaf gaan.....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:49

mijn ev. had de eerste dagen dat ze 's avonds op stal kwam ook wat voer problemen met haar buurman. Maar dat is helemaal over :D .
Ze staat nu met een paarde ruin en pony merrie. Haar voorkeur gaat echt uit naar de pony. helaas is dit een excemer en gaat deze ook in de zomernachten naar binnen.
Mijn ritme is; pony en e.v. naar binnen, zij krijgen beide een krummeltje bix voor de smaak (ruin krijgt dit in het land)en dan de e.v. weer naar buiten. ( het ritme om de paarden de hele zomer door een krummeltje bix te geven is gekomen, nadat ik ooit een paard had dat zich niet liet vangen. Met deze gewenning van een voer moment, probeer ik dat tegen tegaan, is daarna ook altijd gelukt)
- Als de e.v haar krummeltje bix op heeft zet ik de stal deur open, zo van........kom je of blijf je liever hier binnen..... dan loopt ze nog altijd weer naar buiten, ondanks dat ze haar lievelings maatje moet achterlaten :D .

-zeker, omdat je paardje niet meer berijdbaar is, zou ik haar zeker op het land zetten onassa. Mijn vorige e.v. zie mijn profiel foto, heb ik tot zijn 24e jaar gehad, hij liep altijd zomer en winter onbeschermt buiten. Hij leek in de winter wel een teddy beer. Had veel meer haar als de kwpn er die we toen ook hadden.

- en..........om je over de streep te halen ;) , deze ev. stond dus 24 uur op een geweldige stal met een geweldig baasje, maar had een blik in haar ogen...... zo doods, gewoon zielig,, dit is nu echt helemaal weg, ze kan paard zijn in een kudde, met kudde regels......waarbij zij toevallig ook nog eens de baas is......

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 05:08

Hoe komt het dat je denkt dat een Engels Volbloed anders zou zijn dan andere rassen?
Een paard is een bewegings dier en hoort in mijn opinie buiten, het is meer iets wat jou moeilijk lijkt misschien?
Heeft ze het niet koud, ojee het regent ojee het onweert, ojee vliegen, je kunt alles verzinnen om een paard in een gesloten box te zetten, maar ben je dan eerlijk tegenover het paard?

Nee want ze is er voor gemaakt om buiten te leven en als je zorgt dat er voldoende ruwvoer ter beschikking staat dan kan ze ook warm blijven en goed voor zichzelf zorgen, het kudde leven is een veilige haven mits je als mens kan zorgen voor voldoende ruimte zodat ieder dier de kans heeft zich wat terug te trekken wanneer nodig

Aan dekens zou ik niet beginnen als je je paard 24/7 buiten wilt hebben, de natuur regelt dat prima zelf en het scheelt een hoop gedoe met op en af doen als de temperatuur verschillen tussen dag en nacht groot zijn.

Mijn paard staat al jaren buiten en de eerste nachten werd ik weleens wakker hoor als het dan keihard regende, nu zou ik er niet van kunnen slapen mocht hij opgesloten staan ;)
Het is een Arabisch Volbloed by the way

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:15

Tja waar komt dat gevoel vandaan.
In eerste instantie denk ik omdat ik niemand ken die zijn/haar Ev 24/7 buiten laat.
Ten tweede dat ze erg gevoelig is (met veel regen op haar blote lijf krijgt ze snel schilfers achter op haar rug.)
Ik zie als ik haar vergelijk met andere paarden op stal dat zij in de winter maar weinig vacht aan maakt.
Ze is altijd wat aan de magere kant, moeilijk wat voller te krijgen en dan ben ik dus bang dat ze niet genoeg energie heeft zichzelf warm te houden.
Ze houdt er ook erg van om eens lekker (droog) te kunnen gaan liggen.
Allemaal dingen die ik mezelf misschien meer aanpraat dan het werkelijk is hoor.
Mijn andere, D-pny die wel 24/7 op de wei staat heb ik niet zo veel moeite (hoewel toen dat vorig jaar na verhuizing voor het eerst gebeurde ik 's nachts ook niet kon slapen, zeker met erg slecht weer).
Als ik zo in deze omgeving rond kijk, zie ik wel vaak pony's buiten staan 's nachts en 's avonds maar zelden paarden.
En omdat ze levenslang (15) jaar gewend is 's avonds naar stal te gaan....mag ik die gewoonte zo maar omgooien???
Dat zijn eigenlijk de dingen die me nog tegen houden en aan het twijfelen brengen.
Maar ben wel blij met jullien verhalen....geef toch al een iets ander beeld.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:22

Natuurlijk kan dat, maar ik denk dat je dan het beste jou paard nu al op de wei moet gaan zetten en niet plotseling ineens in de winter. Lijkt me juist heerlijk voor je paard!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:15

Als je in de zomer haar buiten laat dan gaat ze vanzelf winter vacht maken, dat begint al in augustus, je moet dan niet beginnen met dekens want dan verstoor je dat proces.
Het was voor mij ook wennen, eerlijk is eerlijk, maar ik geloofde er wel zelf heel erg in dat het beter zou zijn voor mijn paard.
En dat is ook zo gebleken, hij voelt zich beter dan ooit, is blij en vrolijk en echt anders.
Nooit ziek, nog niet eens een snot neus en echt tijdens de afgelopen 2 winters was het toch behoorlijk koud, maar hij vind het heerlijk om in de sneeuw te rollen en te rennen.De zomer is voor paarden de rottigste tijd merk ik, veel steek beesten, en te warm waardoor ze veel slomer zijn, s' avonds en in de nacht is het heerlijk koel en rennen ze weer en worden ze levendiger.
Ik heb ze veel geobserveerd en ben tot de conclusie gekomen dat opstallen niet meer gaat gebeuren hier, sterker nog ik heb niet eens een stal met een deur er in 8-)
Voorwaarde in dewinter is wel voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, het niet dik worden kan ook door stress komen wat veroorzaakt kan worden door opstallen, misschien heb je het zo nog nooit bekeken maar het kan wel :j

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:21

Misschien ook een geruststelling: ik ken meerdere AV's die 24/7 buiten staan, en het prima doen.
OK, het zijn geen EV's maar wel 'V's'. ;)
Verder heb ik nog een voorbeeld van mijn "oudje": zeker driekwart Arabier, sportpony geweest, op z'n ca. 20ste bij mij gekomen en nooit meer op stal gestaan. Hij doet het prima, en doordat hij heel veel beweegt, blijft hij vrij soepel ondanks allerlei lichamelijke problemen.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:16

Onze EV staat ook gewoon 24/7 op de paddock en wei. Ze heeft een eigen schuilstal, maar staat er enkel in de winter soms in. Vanaf het kouder wordt dan 10 graden, gaat er wel een waterdicht regendeken op. Ze vindt het heerlijk om zo vrij te zijn en buiten te staan. Op stal kreeg ze constant koliek door het luchtzuigen. In de wei zuigt ze nog af en toe, maar sinds ze erop staat (2 of 3 jaar), heeft ze geen koliek meer gehad!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:53

zo, duurde ff voordat ik de afkorting EV, doorhad, maar het kwartje is gevallen ;).
hier staan ze dag en nacht, zomer en winter, zonder deken, buiten, met een loopstal tot hun beschikking, bevalt prima.
We hebben inmiddels veel beweging gecreëerd door een pad te maken naar een stukje bos wat we hebben en wat aan t einde van onze wei zit, hierdoor lopen ze veel op en neer.
24 per dag op de wei, zou ik niet zo snel doen ivm te dik worden en eventueel hoefbevangen raken, ligt natuurlijk ook aan t type paard en de wei.
hier staan ze minimaal 1 dagdeel op de wei, verder paddock en bos en vaak een beetje hooi wat ze in een speciaal hooinet krijgen zodat ze er langer mee doen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 18:04

Mijn ev is moeilijk dik te krijgen en gezien de droogte zijn de weilanden niet echt vol, dus ik denk niet dat ze snel bevangen zal raken.
Ze staat nu ook daags 8 uur op de wei.
Ik zou haar denk ik wel een deken om doen om haar gevoelige tegen de regen en schrale wind te beschermen, maar dat ga ik dan in overleg met mijn instructrice wel effe bespreken wat zij ervan denkt.

Ik vind het fijn dat jullei de bevinden uit eigen ervaring met me willen delen!!! _/-\o_