Mest scheppen loont ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Mest scheppen loont ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:14

Hoi,

al 5 jaar ontworm ik minimaal.

Dit wil zeggen, 2 spuiten per jaar en dat is het.

Van alle kanten kreeg ik commentaar, want je moet elke 3 maanden, liefst elke 2 maanden ontwormen!

Na 5 jaar kreeg ik een week terug telefoon van een meisje op de wei dat haar paard bloedwormen heeft.
Direct een mestonderzoek laten uitvoeren (een betrouwbaar, bolletjes mest van verschillende hoopjes),
en hieruit is gebleken dat geen enkel van onze paarden wormeneitjes in de mest heeft zitten.

Advies van de dierenkliniek is nu binnen 3 maand ontwormen, 3 maand later mestonderzoek, 3 maand later ontwormen, 3 maand later mestonderzoek.

Deze kliniek is hier best gespecialliseerd in, met een team van 5 dierenartsen zijn zij voorstander van mestonderzoeken.

Ik schep elke dag 2x mest van weide en paddocks.
Mijn paarden komen ook enkel op weiland van hun eige kudde, dus geen 'vreemde' mest.
De weide rechts van mijn weide onderhoud op hetzelfde systeem en heeft dus ook geen wormenlast.
De weides links van mij onderhouden hun weiland niet, met wormenbesmetting tot gevolg.

Mijn gebied weiland is een 'risicozone', een zone dus met intense besmetting.

Dus ik vind het super dat mijn paarden netjes gezond zijn :D

Ik laat alsnog een bloedonderzoek uitvoeren om de algehele conditie van mijn paarden te kennen,
maar deze uitslag is toch al een begin :D

12sterre34

Re: Mest scheppen loont ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:08

Er staat een artikel in Bit (mei) dat om de 2 maanden (of zelfs om de paar maanden) slecht is. Dat alleen onderzoek om de paar maanden het beste is. Blijkt uit het onderzoek dat je paard wormen heeft -> ontwormen. Heeft ie er geen -> niet ontwormen. Door preventief te ontwormen werk je resistentie in de hand en zijn dalijk alle wormen resistent en helpt geen enkele pasta meer..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:13

super dat jou paarden geen wormen hebben, maar als er geen "vreemde" paarden op jou weiland kunnen mesten, dan mag nog 100x het stuk ernaast verwaarloosd worden. jou weiland wordt hierdoor geen risico zone... zo ver kruipen larven niet...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:45

Daarom dus het mestonderzoek. Dit jaar 'moet' ik dus nog 2x ontwormen.
Het jaar erna kan het zijn dat ik gewoon niet meer moet ontwormen.
Is stukken goedkoper en ik steek mijn paarden niet vol rommel :+

Er grenst wel een 'niet onderhouden' weiland aan mijn weide.
Ik zie in eerste instantie ook geen kans op besmetting, maar zeg nooit nooit...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:49

12sterre34 schreef:
Er staat een artikel in Bit (mei) dat om de 2 maanden (of zelfs om de paar maanden) slecht is. Dat alleen onderzoek om de paar maanden het beste is. Blijkt uit het onderzoek dat je paard wormen heeft -> ontwormen. Heeft ie er geen -> niet ontwormen. Door preventief te ontwormen werk je resistentie in de hand en zijn dalijk alle wormen resistent en helpt geen enkele pasta meer..

Daar schijnen de meningen nogal over verdeeld te zijn. Ik heb dit ook gehoord. Maar de da wist te vertellen dat dit niet het geval was.

Typisch weer een geval van wat je zelf denkt dat het beste is |o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:14

12sterre34 schreef:

Dit is alleen waar, wanneer je altijd dezelfde wormpasta gebruikt. Als je steeds andere gebruikt, waar dus andere bestanddelen in zitten, zullen de wormen niet snel resistentie opbouwen.

Buiten dat, niet ontwormen is niet slim, want je kunt beter voorkomen dan genezen toch?
Laatst bijgewerkt door Marjo op 18-05-11 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:26

Het gaat niet om dezelfde wormpasta maar om dezelfde werkzame stof van al die pasta's. Daar moet je in afwisselen. Daar let ik altijd op.
Ik zelf doe ook 2x per dag de wei en paddock uitmesten. Ontwormen doe ik ook minimaal. Ook op advies van dierenarts.
Heb alleen nog nooit een mestonderzoek gedaan. Ik vind die ook eigenlijk te duur. schijnt hier 11 euro te kosten. de goedkopere wormkuren kosten nog minder. En hoelang is zo'n uitslag van een mestonderzoek geldig? Stel je hoeft niet te ontwormen... wannneer weet je dan wanneer het wel weer nodig is? Door weer een onderzoek te doen. Dus kun je dr net zo goed weer een spuit in drukken.

Zoals je ziet ben ik er nog niet helemaal over uit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:28

Als je goed leest, zeg ik dat ook ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:02

Marjoow schreef:
12sterre34 schreef:

Dit is alleen waar, wanneer je altijd dezelfde wormpasta gebruikt. Als je steeds andere gebruikt, waar dus andere bestanddelen in zitten, zullen de wormen niet snel resistentie opbouwen.

Buiten dat, niet ontwormen is niet slim, want je kunt beter voorkomen dan genezen toch?

Dat dachten ze ook in de veehouderij, maar daar krijgen ze nu enorme problemen met resistente bacterien. Met als gevolg dat ook de mens straks geen werkende antibiotica meer heeft. Ik vind dat er vaak veel te licht over gedacht wordt. Beter voorkom je dat bacterien/wormen resistent worden en ben je dus een beetje zuinig met dat spul. (Zuinig in de zin van zo min mogelijk gebruiken, maar bij gebruik uiteraard juist niet te weinig.)

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:11

Wij hebben bij ons op stal met behulp van de DA een ontworm schema opgesteld. Dit hebben we een jaar gevolgd en vanaf dit jaar gaan we tellen. De paddocks en weides worden 1x per dag schoon geschept en paarden die nieuw bij ons op stal komen moeten minimaal 24 uur van te voren ontwormd worden. Bij de laatste telling waren ze alle 17 schoon! En we kregen meteen een advies wanneer we weer moeten tellen. ook toen één van de paarden wel wat had kregen we er keurig advies bij met welke werkzame stof te ontwormen. Dat is mij die 15 euro wel waard! :j

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:14

mirka1994 schreef:
12sterre34 schreef:

Daar schijnen de meningen nogal over verdeeld te zijn. Ik heb dit ook gehoord. Maar de da wist te vertellen dat dit niet het geval was.

Typisch weer een geval van wat je zelf denkt dat het beste is |o

Onze DA en de kring van DA's hier gaan wel mee met wat er in Bit stond. Dus ook onder dierenartsen zijn de meningen verdeeld blijkbaar.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:17

De dierenartsen die bij ons op stal komen (meerdere) zijn voor zover ik weet allemaal voor het tellen. En dan natuurlijk wel ontwormen mocht dat nodig zijn.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:33

Ik haal de mest ook twee keer per dag weg, mijn weiland is omringd door water, en er komen geen vreemde paarden bij... Denk je dat het goed is als ik ook die onderzoeken ga laten doen, en zo ja, wat kost dat?
Het lijkt me wel beter ja, ivm resistentie e.d.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:38

Nu weet ik niet hoe dichtbij het aangrenzend is, maar de larven stoppen niet bij het schrikdraad hoor :+ en zouden theoretisch gezien dus wel de paarden van het buurweiland kunnen besmetten.
petitparis schreef:
.. zo ver kruipen larven niet...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:34

Dat mestonderzoek helpt ook niet. Mijn paard had zichtbaar wormen en volgens de uitslag van de test had hij niks.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:36

@AaronYve: hangt er ook van af hoe jij de test laat doen.

Mest van 1 hooop, mest van 1 dag of 2, etc etc.
Iedereen die ik ken zweert bij tellen :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:27

Mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar.
Dus moet je af en toe tóch een kuur geven, verder moet iedereen zelf maar doen wat hij wil.
Het zou wel beter zijn als het onderzoek goedkoper was dan de kuur, dan zullen meer mensen het doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:30

Mijn dierenarts gaf aan dat je minimaal 2x per jaar moet ontwormen. Wormeitellingen zijn volgens hem een leuke 'extra', maar laat nogsteeds grote gaten vallen. Hij was al bij paarden geweest die met een mest onderzoek nooit ontwormd hoefden te worden, en die volgens de tellingen ook schoon waren, die er toch bijna geweest waren omdat ze zo vol met wormen zat...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:32

Het is ook niet zo dat je nooit meer moet ontwormen.
Er wordt inderdaad aangegeven dat je, als je mestonderzoeken laat uitvoeren, je toch minimaal 2x per jaar moet ontwormen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:36

Bij welke instantie laat jij tellen dan? Het woud geeft namelijk 1x in de 2 jaar aan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:52

de fokker waar mijn verzorgpaard staat laat de mest in de weide liggen en verspreid dit met de trekker over het land. In de winter wordt de hele mesthoop verspreid op het land.
Is hierdoor de kans op wormen dan niet groter? Zal wel niet, anders deed ie het toch niet?!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:04

Gaan de larven met de winter er over niet dood ? (ik weet het niet zeker iemand ?)

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:05

Kosten voor tellen liggen aan hoeveel paketten je tegelijk besteld,als je met meer doet wordt het goedkoper, volgens mij is het bij het woud ongeveer 17 euro voor 1 paard. En het idd geen vervanging voor het ontwormen maar je kan wel minderontwormen. Er zijn een aantal wormen die ze niet kunnen tellen maar daar kan je 1 of 2 maal per jaar voor ontwormen dan moet je even aan je DA vragen. Wij ontwormen in elk geval een keer na het weide seizoen en mocht het nodig zijn in het voorjaar.

Helaas gaan lang niet alle wormen eitjes in de winter dood. Als er besmette paarden op het land hebben gestaan krijg je wel een grotere besmetting door deze mest uit te rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:24

toevallig hebben wij van de week mest naar de DA gebracht en krijgen daar hopelijk morgen de uitslag van of er wat gevonden is
hij zei ook dat we iig in nov/dec moeten ontwormen voor de lintworm en dan een zware wormenkuur moeten geven.
nu wachten we af of ze wat moeten, dit is onze eerste keer dat we daar mest voor wegbrengen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:26

ik geloof niet dat er helemaal geen eitjes zijn gevonden...dat bestaat namelijk niet.
Wel geloof ik dat het er weinig waren.