verschil graaskorf/ geen graaskorf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

verschil graaskorf/ geen graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 18:10

Hallo allemaal,

Mijn shetlander is nog niet hoefbevangen, maar ik wil dit graag voorkomen. ( en een paar kilootjes lichter is ook geen probleem :j )
Dus zat ik te kijken naar de mogelijkheden van een graasmasker.
Nu vraag ik me het volgende af:

Hoeveel % eet een paard minder met graaskorf/ graasmasker om, dan zonder graaskorf/ graasmasker?
WEET IEMAND DIT??

Ik bedoel deze:
Afbeelding

Dankje!

ps. ik hoop dat het hier goed staat

Polly
Moderator Algemeen

Re: verschil graaskorf/ geen graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:28

die heb ik ook.
De eerste dagen is heel frustrerend maar als ze eenmaal doorhebben hoe ze ermee moeten eten dan moet je je niet vergissen in de hoeveelheid gras die ze alsnog binnenkrijgen.
Mijn merrie is met zo'n ding op bevangen geraakt dus staar je er niet blind op dat het dan wel kan ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:32

ik dacht gelezen te hebben dat ze maar 25% met deze korven kunnen eten. Al heb ik paarden gezien die nog erg goed kunnen eten hiermee en het kunnen slopen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:02

dankje

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:04

Heel veel krijgen het inderdaag snel stuk, want die snappen dan niet hoe ze moeten eten en dan worden ze nijdig...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:05

Die van mij staat met een korf op maar bunkert er nog steeds vrolijk op los. Ze kunnen dan wel minder eten maar ze kunnen nog steeds eten natuurlijk... Ze is al behoorlijk dik geworden, ook met korfje op.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:49

dankjewel voor jullie reacties!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:37

Die van mij heeft hem net op, maar snapt er nog niks van.. Haha. En kan er dus praktisch niks meer eten. Ze is er helemaal van onder de indruk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:43

Navanja schreef:
Die van mij heeft hem net op, maar snapt er nog niks van.. Haha. En kan er dus praktisch niks meer eten. Ze is er helemaal van onder de indruk.

Had die van mij dat maar. Die vreet er net zo hard mee. Ongelooflijk hoe die kan zoveel kan eten door zo'n klein gaatje.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:50

voor mijn beide paarden heb ik een graaskorf.
ik had oorspronkelijk hetzelfde model als op jou afbeelding. Echter na 1 week was deze bij beide paarden al kapot. volledige onderkant was gewoon eruit...
Ik heb nu een greenguard.
Ben er super tevreden over!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:19

mijn bij rij Ijslander is ook te dik en heeft ook zoon masker maar hij eet als nog heel veel maar word er wel helemaal gek van

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:22

voor zover mij bekend is eten ze 50% minder als zonder graaskorf.
Mijn merrie haatte dat ding het eerste jaar maar kon ondanks snelle bevangenheid toch hele dagen op de wei zonder weer ziek te worden.
Het tweede jaar wist ze niet beter of het masker ging om, vellodig geaccepteerd.
Het is niet leuk om te moeten doen maar als je geen keuze hebt........
alles is beter dan een bevangen dier hoor :j

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:55

ik heb een greenguard voor mijn shet en vindt het super, hij eet ong 50% minder dan zonder. Ik doe 4jaar met een kap dan is hij versleten. Ben er nu al 6jaar dik tevreden mee :D

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:56

Ik heb er nu een gekocht ( gelijk met een kortingsbon van Epplejeck!)
Ik heb hem gelijk omgedaan, eerst erg zoekerig.
Als het niet lukt om gras te eten loopt hij verder op zoek naar een plekje waar het wel lukt...
Hij is zelfs een paar keer naar mij toe gekomen alsof hij dacht:" haal dat ding van mn hoofd, dan kan ik eten..."

Hoe snel duurde het bij jullie paarden voordat ze het door hadden hoe het moest??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:58

die van mij had het snel door dat hij beter kort gras kon eten dan lang. Denk dat hij na een week het wle helemaal doorhad

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:01

ik deed kleine plukjes gras door het gaatje duwen.
Dan kwam ze met haar hoofd naar beneden en zo ging ik langzaam richting het gras zelf.
Ze was er heel boos om en vroeg mij ook het ding weg te halen het eerste jaar.
Maar het is echt een kwestie van gewenning hoor.
De een heeft het zo door en de ander moet er harder voor knokken.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:50

Mijn shet loopt nu voor de 2de dag met de graaskorf om. ( ze staan een 2 á 3 uur op een wei met goed gras)
Eigenlijk is het best een beetje sneu om het te zien. Zijn 2 grotere vriendjes kunnen wel gras eten, maar hij moet het nog steeds een beetje uitproberen.
Het lukt hem soms om een paar sprietjes te pakken te krijgen....

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:53

Wie kan mij een adres geven of meerdere waar ik een graskorf kan kopen ( had ook leuke kleuren etc gezien ergens in een ander topic maar kan die niet meer vinden)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:54

Ik zorg ervoor dat mn weide kort blijft, dan heb je geen gedoe met dit soort dingen. Vind het nl best wel zielig. Plus dat veel paarden het snel doorhebben en net zoveel eten dan normaal, en alsnog bevangen of vet worden

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:56

Nibbit schreef:
Ik zorg ervoor dat mn weide kort blijft, dan heb je geen gedoe met dit soort dingen. Vind het nl best wel zielig. Plus dat veel paarden het snel doorhebben en net zoveel eten dan normaal, en alsnog bevangen of vet worden

Super dat je dat doet !! En ik geloof ook niet dat iemand zon ding gebruikt voor de lol.
Maar als je op een pension staat en je over dit soort dingen geen zeggeschap hebt ( ook al vraag je het continu) dan moet je wel ! Om een dood van je paard eventueel te voorkomen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:00

Wij hebben dit probleem ook, maar het nadeel van een gemende kudde is dat de een veel mag eten en de ander bijna niks.
Wij zijn nog op zoek naar een passende oplossing.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:03

Wat ik me dus afvraag, wat gebeurd er als ze hem afkrijgen?
Want dan krijgen ze dus in ene wel de kans om te gaan schransen....dat vind ik dus een eng idee!

Wij doen ook aan strookbegrazing, ons gras is kort, maar vooral mijn ene paard wordt toch te dik.
En kort gras is evengoed heel gevaarlijk als het fructaan hoog is, dus is geen optie voor paarden met hoefbevangenheid.
En een klein stukje is minder bewegen, ook een nadeel.
Dus een graasmasker is zeker een goede optie, ze kunnen er niet zoveel mee eten als normaal, bovendien moet je dat in de gaten houden, ze worden niet in één dag dik.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:43

mijn gras is kort, maar ook daar wordt een shet erg vet van... Die van mij staat met 2 paarden samen en het is of een graaskorf, wat hij overgens helemaal niet erg vindt doet zelf zijn neus in het halster, of in zijn eentje snachts in de bak en alleen overdag op de wei.
Ik vind het super werken...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:54

wij hadden een pony bij ons,van een kennis die bevangen was en veel te dik,deze pony is door de korf van z\ijn gewicht afgekomen is nu netjes normaal op gewicht en hij had het eten er mee vrij snel door,ik vind het niet zielig(mits het helpt natuurlijk,er zullen vast paarden zijn waar het geen baat bij heeft).ik zou het gewoon proberen ze eten trouwens nog 25%met deze korf zeggen ze en met een greengard 50%.succes er mee

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:58

ik heb en green guard, maar op het moment is het gras waar ze op staan zo kort dat hij met masker veel te weinig binnen krijgt en dus snel mager word.
mijn paardje is vorig jaar 2 keer hoefbevangen geweest en staat nu met een shet en een haf die allebei van het ruiken aan gras al dik worden, dus staan ze met zijn drietjes op een kale wei en doen we aan strookbegrasing,dit gaat tot op heden goed en hoeft hij zijn masker niet op.