Tips tegen verveling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Tips tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:01

Hai!
Hebben jullie tips tegen verveling voor een pony van 24/7 buiten?
Alvast heeel erg bedankt :D

Mvg lisa

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:08

'Vervelen' is een menselijke eigenschap. Paarden kennen het begrip niet, want ze hebben geen begrip van tijd.

Een paard dat 24/7 buiten staat met voldoende eten, drinken, beschutting en gezelschap is het meest gelukkige paard dat je kunt hebben.

mar_rigtje

Re: Tips tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:44

Wilgen takken vinden paarden vaak erg leuk. :) Je zou er ook aan kunnen denken om een paddock paradise te maken, maar ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt.

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:56

Mee eens.
Metname gezelschap is wel een belangrijk punt.
Beschutting is (dacht ik) zelfs verplicht.

Ibbel schreef:
'Vervelen' is een menselijke eigenschap. Paarden kennen het begrip niet, want ze hebben geen begrip van tijd.

Een paard dat 24/7 buiten staat met voldoende eten, drinken, beschutting en gezelschap is het meest gelukkige paard dat je kunt hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:17

Staat de pony wel samen met vriendjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:51

Waarom denk je dat de pony zich verveelt?
Hij heeft toch wel (een) weidemaatje(s), mag ik hopen?

zaraelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:34

Ibbel schreef:

Dat is niet helemaal waar.

Mijn merrie ( 6 jaar en een heet hoofd ) Die verveeld zich na 1 uur in de wei ( een volle wei al ) ze gaat rondjes rennen ( ze staat niet alleen ) ze gaat klieren. En ls ik aan kom lopen gaat ze zo heftig hinneken/schreeuwen en als ik eraan kom dan staat ze bij het hek. Ze heeft voor de rest niks, vliegenetje, geen last van vliegen, 's wnters heeft ze het ook niet koud, dik dek op en ze heeft ook beschutting ( ze gaat na 7 uur buiten staan gewoon lekker naar binnen op stal maar toch )

geef ik haar een bal in de wei dan is ze daar heel de dag druk mee, maar zodra ik de bal dag 2 weer in de wei heb liggen heeft ze dat wel weer gezien, en gaat ze dus weer klieren. Zo blijf je continue met haar bezig.
Dus met wat je zegt:
Een paard dat 24/7 buiten staat met voldoende eten, drinken, beschutting en gezelschap is het meest gelukkige paard dat je kunt hebben,

Trouwens het verschilt per paard.

tsjillert27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:16

doe er een leuke skippy bal in die van mij vindt het helemaal geweldig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:58

Wat al eerder gezegd is: zolang het beestje met vriendjes/soortgenootjes staat, voldoende eten en ruimte heeft, dan is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:04

Ibbel schreef:
'Vervelen' is een menselijke eigenschap. Paarden kennen het begrip niet, want ze hebben geen begrip van tijd

Dan mag jij me uitleggen waar stalondeugden vandaan komen.

Behalve eten, drinken, gezelschap en beschutting, vinden paarden "wat te doen" vaak ook prettig. Ze hebben graag wat te manipuleren in hun omgeving. Gooi maar eens een berg takken in je wei, daar zijn ze druk mee. Geldt uiteraard ook niet voor alle paarden, maar die onbenullen van mij hebben echt speelbehoefte, met elkaar maar ook met 'dingen'. Dus regelmatig takken, een boomstammetje, een pion, een grote lap jute of een bal maakt hun weideleven een stuk leuker.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:43

Wij deden ook wel eens als de paarden in de bak stonden kleine pionnetjes (aan de bovenkant dicht) vullen met iets lekkers (snoepje, handje muslie etc.) en dan in de bak leggen. Paard was er lekker zoet mee en probeerde dan het lekkers uit het pionnetje te krijgen.

Verder deden wij ook een skippiebal in de bak of een lege fles (zo'n 1.5 liter) vullen met water (niet helemaal) en dan al de lucht eruit knijpen en ik de bak leggen.

En idd wilgentakken en de wei leggen!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:06

Bij ons in de buurt zijn er niet veel wilgentakken :(
Dat van pionnetjes kun je dat nog eens uitleggen? Het lijkt me best interresant

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:27

zaraelle schreef:
Mijn merrie ( 6 jaar en een heet hoofd ) Die verveeld zich na 1 uur in de wei ( een volle wei al ) ze gaat rondjes rennen ( ze staat niet alleen ) ze gaat klieren.

Zou het misschien kunnen dat je paard gewoon aan het spelen is? Wat doet een 'klierend' paard volgens jou?
Blijft ze die 7 uur dat ze buiten staat (als ik je goed begrijp) dan alleen maar rondjes rennen? Of gaat ze, nadat ze flink gerend heeft, weer verder met eten?

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:49

vaak is een weide maatje wel genoeg
maarja elk paard is anders

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:50

vaak is een weide maatje wel genoeg
maarja elk paard is anders

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:29

Een paard kan zich inderdaad niet vervelen, zoals wij dat kennen. Wel kan het zijn dat er niet in zijn natuurlijke behoefte voorzien wordt. Paarden in het wild lopen een groot deel van de dag en grazen her en der, dat kunnen wij in nederland helaas niet echt na bootsen (paddock paradijs, komt nog het dichst in de buurd), daarvoor is het oppervlak van de grond gewoon te klein. Stalondeugden ontstaan over het algemeen niet door verveling, maar door een verkeerde manier van voeding (te veel maagzuur waardoor ze bijvoorbeeld gaan luchtzuigen, kribbenbijten) of door een verkeerde manier van huisvesten (te weinig sociaal contact en interactie).
Wat voor jou paard het beste werkt is afhankelijk van het paard, maar vraag je af wanneer het gedrag is begonnen en wat de oorzaak kan zijn. Veel gedrag is aangeleerd (bijv. door positieve stimulans, als je paard druk is en je haalt hem uit de wei heeft hij weer aandacht gekregen waar hij naar verlangde). Eenmaal aangeleerd gedrag is moeilijk te veranderen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 07:59

Ik heb drie hengstjes. Een fjorden jaarlingetje (is al inmiddels 140cm), en 2 shetjes. Omdat ze alledrie nog hengst zijn (gaat binnenkort veranderen voor de fjord) spelen ze werkelijk de hele dag door van die hengstenspelletjes. Elkaar uitdagen en spelen. Maar wel leuk. Ze verwonden elkaar niet. Het is echt spel.

Ik heb in de wei zelf natuurlijke hindernissen opgebouwt van stapels takken. Zodat ze eromheen moeten lopen, over heen, of ze uit elkaar kunnen slepen.

Maar omdat zemet zijn drieen veel spelen kijken ze hier bijna niet naar om.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:06

Zou handig zijn als je iets meer uitleg zou geven. Staat je pony alleen of met vriendjes? Wat versta je onder vervelen? Wordt er iets met de pony gedaan, of staat ze uitsluitend op de wei? Etc etc.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:03

zorg voor een ponymaatje, geef hem een speelbal, ga met hem wandelen, zet enkele veilige dingen bevoorbeeld balkjes inde wei

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:14

@ de reactie op zaraelle van vereenashley, ik ken dit paard ook.. En het is echt een klier hoor!;)

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:36

Neem aan dat je pony ook bijgevoerd wordt? Hooi in een zo'n grote emmer/ton leggen met een soort rooster erop waardoor je paard langer bezig is het hooi te eten. Gezien op een beurs. Rooster kun je maken van die rubber matten met gaten erin. Gaatjes maken onder in de emmer en zo de mat bevestigen aan de emmer. (btje ingewikkeld uitlegd misschien;) ) Maar je paard is zo langer bezig met het eten van z'n hooi en hij moet er wat moeite voor doen

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:18

Lieshorses schreef:

Normaal zijn pionnetjes open aan de bovenkant (er zit een gat in) Maar je hebt ook pionnetjes die dicht zijn aan de bovenkant. Aan de onderkant zijn ze gewoon open.
Dan doe je er een handje muslie, bix, snoepjes etc. in en leg je het op zo'n manier neer dat het paard er moeite voor moet doen om het eten eruit te krijgen. Zo zijn ze even bezig, en als ze het dan voor elkaar krijgen worden ze beloond met iets lekkers. Snap je het?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:01

Ik snap het! :)

LEKKERGEK schreef:
Lieshorses schreef:

Normaal zijn pionnetjes open aan de bovenkant (er zit een gat in) Maar je hebt ook pionnetjes die dicht zijn aan de bovenkant. Aan de onderkant zijn ze gewoon open.
Dan doe je er een handje muslie, bix, snoepjes etc. in en leg je het op zo'n manier neer dat het paard er moeite voor moet doen om het eten eruit te krijgen. Zo zijn ze even bezig, en als ze het dan voor elkaar krijgen worden ze beloond met iets lekkers. Snap je het?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:02

Hij word idd bijgevoerd! Ik heb nog wel een buigbaar ruifje liggen, daar doe ik het wel in! :)

monique_s schreef:
Neem aan dat je pony ook bijgevoerd wordt? Hooi in een zo'n grote emmer/ton leggen met een soort rooster erop waardoor je paard langer bezig is het hooi te eten. Gezien op een beurs. Rooster kun je maken van die rubber matten met gaten erin. Gaatjes maken onder in de emmer en zo de mat bevestigen aan de emmer. (btje ingewikkeld uitlegd misschien;) ) Maar je paard is zo langer bezig met het eten van z'n hooi en hij moet er wat moeite voor doen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:05

Maar...nog een keer de vraag...staat hij alleen of met andere paarden??